Schill Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 ....ta och införskaffa en vinylsvarv. Var på ett mycket trevligt midsommarfirande i Gammla Gränome utanför Uppsala igår, där fans det en liten loppis. Dum som mna är så började jag rota runt lite i backarna och hittade lite vinylskivor, tänkte inte mer på det men jag reagerade på att dom omslagen såg nästan nya ut. Så jag tog ut skivorna och kollade, och jag svär att dessa skivor alldrig sett en vinylspelare eller dess nål än!! Helt nya såg dom ut. Och mycket riktigt när gubben som hade loppisen kom fram så erkände han att han fått dom av sin syster och han inte någonsin hade lyssnat på dom. Skivorna var Puccini's Turandot med Eva marton och José Carreras, Katia Ricciarelli (En Box med 4 skivor och något häfte som är helt oanvänt) Bill Henderson with the Oscar Peterson Trio Narciso Yeps Nächte in spainschen Gärten och en rysk skiva som jag inte har en aning om vad den innehåller då all text är kyreliska bokstäver. Men nu till kärnan i problemet, jag är en skivspelare kort men frun blev lite nostalgisk när hon såg skivorna och har väl gott med på att jag får skaffa en vinylsvarv. Så om ni har några bra förslag på en Billig instegsmodell så får ni gärna dela med er. Jag har kollat på Kuzma Stabi S som jag tycker är så vacker men jag vet inte hur den låter. Och misstänker att jag kommer att få lägga på charmen om jag ska få igenom en sån som "första" svarv hos frun //Schill Quote
IHS Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 "Instegsmodeller" finns det några stycken, i ganska olika prisklass......., vilken prisklass hade du tänkt dig? Quote
Bebop Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 Jag har kollat på Kuzma Stabi S som jag tycker är så vacker men jag vet inte hur den låter. Och misstänker att jag kommer att få lägga på charmen om jag ska få igenom en sån som "första" svarv hos frun //Schill Kuzma Stabi S + Stogiarmen är en utmärkt spelare. Jag har alltid gillat den. Jag har bara hört den med Benz Ace-pickuper som spelar bra tillsammans med. Se även följande recension: Kuzma Stagi + Stogi Idag kan man också välja att få den i mässing eller i svart. Om det bara handlar om ljud så finns det ju också utmärkta spelare även från Clearaudio, Project, Rega och Thorens där Du kan komma billigare undan ... med då missar Du ju Kuzmas design som onekligen är speciell. Kul med sådana fynd och tänk att Du skall bli med vinylspelare och äntligen äntra den magiska sidan av Hifi ... Lycka till! Quote
plundin™ Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 och en rysk skiva som jag inte har en aning om vad den innehåller då all text är kyreliska bokstäver Plåta och lägg upp bilden så kan vi kanske ordna en rudimentär översättning! Jag har kollat på Kuzma Stabi S som jag tycker är så vacker men jag vet inte hur den låter. Och misstänker att jag kommer att få lägga på charmen om jag ska få igenom en sån som "första" svarv hos frun Vi har ju flera Kuzma användare på forat så du kan säkert hitta bra svar där! Annars hänger det ju på din budget! Man kan ju hitta ganska hyffsade svarvar begagnat för kaffepengar! /ptr Quote
Schill Posted June 21, 2008 Author Posted June 21, 2008 "Instegsmodeller" finns det några stycken, i ganska olika prisklass......., vilken prisklass hade du tänkt dig? Beror på hur mycket jag "fastnar" för spelaren ifråga men upp till 10 000:- (men Kuzma ligger högre ) Quote
Schill Posted June 21, 2008 Author Posted June 21, 2008 Plåta och lägg upp bilden så kan vi kanske ordna en rudimentär översättning! /ptr Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Quote
plundin™ Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 Det var lätt! Det är en klassisk inspelning av Dmitrij Sjostakovitjs Symfoni nr 7 "Leningrad" op 60 med Symfoniorkestern vid Leningrads Statliga Filharmoni (ie deras "andra" orkester, den "första" kallas Den Filharmoniska Orkestern vi Leningrads Statliga Filharmoni..) Dirigent är Karl Eliasberg, en inte så känd dirigent i väst (utanför Sjostakovitjkretsar) .. När den här symfoni framfördes för andra gången i sovjet under (den tyska) belägringen av Leningrad (Augusti 1942) så dirigerade han, det hela sändes via högtalare till hela staden och tyskarna som låg ingrävda i kullarna runt staden! Den här inspelningen är dock från 1964! Inte helt vanlig utgåva, men inte heller ovanlig... /ptr Quote
Porta Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 Jag får det till Sjostakovich's 7:e symfoni. Riktig höjdare med andra ord. edit: hoppsan lite för sen där. Quote
Bebop Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Dmitri Shostakovich (1906-1975) - 7:e symfonin (Leningrad) Dirigent: Karl Eliasberg. Orkester, osäker men jag tror det är Leningrads philharmoniker inspelad live 27 januari 1964. Om det är den inspelningen så är det förmodligen den som är återugiven 2003 på Great Musicians of Palmira Du Nord (2003-003). Quote
conan Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 Beror på hur mycket jag "fastnar" för spelaren ifråga men upp till 10 000:- (men Kuzma ligger högre ) Kanske en Project 9.1. Dock kommer man lätt upp i 20kkr efter val av RIAA+pickup osv. En Benz Ace är otroligt bra för pengarna även om jag tycker den passar bäst till rock och synth. Jag skaffade en Benz L2 för att få lite mer neutral och detaljerad återgivning (för jazz och sånt). Quote
P-pan Posted June 21, 2008 Posted June 21, 2008 En sådan här kanske... ? http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20376 ...och du får dessutom en liten peng över till ett riia steg, förslagsvis en Dynavector P-75 MK II Quote
Schill Posted June 22, 2008 Author Posted June 22, 2008 Regan var fin, samma gäller med Project 9.1. Jag hade surfat lite på Kuzmas sidor på internet och "glömde" att stänga ned sidan, så när frun satte sig så såg hon spelaren i fråga och tyckte den såg Citat "skitsnygg" ut slut citat. Så första steget är taget mot en vinylspelare av rang. Sen om det blir Kuzma, Rega, Project, Music Hall eller något annat återstår att se. Men jag börjar fatta alla vinyltokar där ute när dom pratar om... :D Quote
P-pan Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Regan var fin, samma gäller med Project 9.1. Jag hade surfat lite på Kuzmas sidor på internet och "glömde" att stänga ned sidan, så när frun satte sig så såg hon spelaren i fråga och tyckte den såg Citat "skitsnygg" ut slut citat. Så första steget är taget mot en vinylspelare av rang. Sen om det blir Kuzma, Rega, Project, Music Hall eller något annat återstår att se. Men jag börjar fatta alla vinyltokar där ute när dom pratar om... Det värsta blir nog inte anskaffandet av "tillstånd" till ny skivspelare utan var du ska förvara alla miljarder lp-skivor som du naturligtvis kommer att börja samla . Quote
Recommended Posts