Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej igen.

Nu är jag här igen och är lite villrådig,(för er som kanske undrar hur det gick med martin logan så fortsatte jag med dynaudio)Det här kör jag med nu:krell sacd med signalcable silver resolution i ballanserat utförande till ett krell krc 3 som matar en krell ksa 200b och så landar vi i mina nya dynaudio 3,4s genom ett par signalcable silver resolution högtalarkablar.Problemet som jag upplever är bara i dom högre registren(och dom är inte att leka med)annars är det en trevlig högtalarkabel jag har,bas,kropp hela biten förutom det här med diskantbiten.Högtalarna har jag köpt nya så dom har inta många timmar(är det där problemet finns?)eller?Som sagt så får ni gärna tipsa mig,vill gärna behålla upplösningen å basen i SR om det är möjligt utan att råna en bank!

Posted
...Problemet som jag upplever är bara i dom högre registren(och dom är inte att leka med)

...förutom det här med diskantbiten....

Kan du beskriva lite mer vad det är för problem du upplever?

För vass? För dålig upplösning? Något annat?

Posted
Högtalarna har jag köpt nya så dom har inta många timmar(är det där problemet finns?)eller?Som sagt så får ni gärna tipsa mig,vill gärna behålla upplösningen å basen i SR om det är möjligt utan att råna en bank!

Du kan mycket väl få samma fenomen med bankrånarkablar så börja med att spela in setupen ordentligt. Det finns inbränningsskivor eller så kör du musik på varierande ljudnivåer. Gissar att du just nu upplever diskanten som hissad och syntetisk men efter 300 speltimmar kan vi ju stämma av.

Posted

Har du inte spelat dina högtalare någon längre stund kan det nog vara läge att de får spela in sig innan du gör några bedömningar. Räkna med minst 100h för att den ska få sin mekaniska uppvärmning...

Vad det gäller kabel så tycker jag att du ska ta det lungt på den fronten. Jag vet att det finns 1001 åsikter angående detta så det kan lätt bli yviga förslag som pekar åt alla tänkbara håll. Det kan säkert även blir lite stökigt och bråkigt....

Min åsikt, baserat på personlig erfarenhet, vetenskap och logiska resonemang, är att kablar är det du bör bry dig minst om. Stalltipset för korta kablar (runt 3 m) är något med rejäla enkardeliga ledare, möjligvis ett par stycken korskopplade . Är det för bångstyrigt så tror jag att ett förhållandevis neutralt och ganska billigt alternativ är supras 3.4 kabel. Är det för trist så är säkert deras sword-variant ok den med.

Lyssna du in dina högtalare, se till att du har en förstärkare som orkar driva dem (vilket du verkar ha) och se om akustiken i ditt rum. Kablar ska du nog mest se som ett sista mys-tweak när du redan har en väl fungerande anläggning och inte kommer på vad du ska lägga pengarna på ;)

Posted

[Det är vasst,skrikigt annars är den helt ok.Men jag antar att jag kanske är för otålig så det är väl båttre att vänta och höra vad som händer med högtalarna om ett tag.

Posted
Ok,det ante mig att det var mitt tålamod som inte räckte då,men jag tar åt mig och plågar mig vidare!

Tack för hjälpen!

Du kan ju alltid spela med frontskydden på och laborera med invinklingar för att tona ner diskanten så länge.