Mattias Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Hörrni, hifirävar Ni som varit med ett tag känner säkert till en skiva i stil med La Folia De La Spagna eller liknande. Vilken utgåva skall man satsa på? Tror jag hittat två på Harmonia Mundi och en Bis. Harmonia Mundi CD-901050 från 1982. SACD-801050. Detta är väl den klassiskt kända inspelningen, tror jag. eller Harmonia Mundi SACD-801799. Verkar vara en nyutgåva från förra året. eller BIS CD-163 Samma fast BIS-30 års jubileumsutgåva: /Mattias Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Plockar med den första i CD-version till lyssningsträffen... Quote
eliot Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Den första ifrån Harmonia Mundi France HM1050 (1982) är mycket omtalad och eftersökt i vinylutgåva och samlade man vinyl på 90-talet så sannolikheten mycket stor att man har den (jag har två ex.). Harmonia Mundi France har gett ut många inspelningar av medeltida musik och jag har bl.a. Carmina Burana (ej Carl Orff - utan från original manuskriptet från 1200-talet) på deras 'Black Label' (1975). Dessa 'Black Label' inspelningar har en otrolig dynamik och upplösning - Hittar ni en Harmonia Mundi France 'BLACK LABEL' (det står 'BLACK LABEL' överst på framsidan) så slå till En annan mycket omtalad inspelning från Harmonia Mundi France är "Musique De La Grèce Antique", Atrium Musicae De Madrid, Gregorio Paniagua som jag har som speciell audiofilutgåva. Denna och La Folia finns båda på HP's TAS-lista. :cool: (HP=Harry Pearson i TAS=The Absolute Sound har gjort en lista med i hans tycke bästa tolkningarna/inspelningarna) Quote
eliot Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 När jag letade efter en bild på skivan jag har så fann jag denna lista som en person gjort över de 25 bästa skivor som någonsin gjorts och den toppas av La Folia. Jag tänkte att det kunde vara intressant läsning och kanske lite inspiration - Jag fann tyvärr inte själva TAS-listan på nätet - kanske någon vet Quote
Mattias Posted May 21, 2004 Author Posted May 21, 2004 Timbre, gr8 Eliot, Finns anledning att dyka ner i studera vidare mao. Man tackar Om ngn lyckas hitta Harry Pearson lista av toliningar/utgåvor (för TAS), är jag (och säkert många andra) intresserade /Mattias Quote
eliot Posted May 21, 2004 Posted May 21, 2004 Ja Mattias, när det gäller skivor så finns det alltid något nytt man lär sig Här passar ordspråket: Ju mer man vet, desto bättre vet man hur lite man vet Apropo din förkortning gr8 () så har ju Stereophile sina R2DF - någon som vet vad förkortningen står för Jag tog bilder på mina skivor idag: När det gäller att hitta fina inspelningar och tolkningar så är faktiskt det bästa att se vilka skivor som Classic Records, Analogue Productions och Speakers Corner har gett ut som högkvalitativa återutgåvor på först 180gram vinyl, sedan 45varvare och DVD-Audio/SACD. Det brukar vara samma skivor som återkommer hela tiden och de har det gemensamt att de är inspelade omkring 1960 Nedanstående är en sådan skiva som jag tror de flesta skulle missa om man inte fann den i alla listor. Märket är Turnabout (dotterbolag till Decca). Det är en av de skivor där allt stämmer: fantastisk musik och otrolig inspelning. Ett måste ha - helt enkelt en R2DF Jag lever i det förgångna () men Audiophilia har en lista på bra CD Quote
Bravo Posted May 22, 2004 Posted May 22, 2004 Skiva ett och två från HM France är inte samma skiva. På den första skivan spelar "Atrium Musicae de Madrid" under Paniaguas ledning. HM France har ett intressant utbud av äldre musik, varav, tyvärr, mycket idag endast finns på vinyl. Jag har en bröt i källaren som jag tyvärr inte kan spela, i alla fall inte innan framtidens hopp blivit större och mera aktsamma. Quote
Recommended Posts