Jump to content

Recommended Posts

Posted

En sorgens dag har drabbat oss när en av vår tids största musiker har gått bort, Esbjörn Svensson.

Den svenske jazzmusikern Esbjörn Svensson avled i en dykolycka som inträffade utanför Värmdö i lördags.

Pianisten och kompositören Esbjörn Svensson föddes 1964 i Västerås.

1993 släppte gruppen Esbjörn Svensson Trio, som han bildade med Magnus Öström och Dan Berglund, sin första skiva. Trion har nyligen avslutat inspelningarna av sin tolfte skiva.

1995 och 1996 blev Esbjörn Svensson utsedd till Årets jazzmusiker. Han fick en Grammis 1998 som bästa kompositör och trion blev Grammis-belönade samma år för sin skiva Winter in Venice.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lämna gärna fina minnen Ni har med Esbjörn Svensson och hans trio.

• 3 weeks later...
Posted

Vi hørte også den triste nyhed i danske medier...

Hvilke plader med Esbjörn Svensson kan anbefales? Jeg kunne godt tænke mig at lære hans musik bedre at kende efter at have læst så meget om ham.

Guest om.s
Posted

"Live in Hamburg" kan väre en god innfallsport, en dobbelskive med litt plukk fra deres tidligere skiver...

mvh

Posted

Den platta som blev hans stora internationella genombrott var "From Gagarins Point Of View". Det var också hans första utgivning i USA. Den är den mest givna utgivningen att skaffa. Den är fortfarande ett mästerverk. Nästan lika bra är "Strange Place For Snow", "Viatucum" och "Winter In Venice".

"EST Plays Monk" är också fin, men den är mer "vanlig" triojazz, dock väldigt bra sådan.

Samtliga plattor av EST är faktiskt bra så vad Du än köper så tror jag inte att Du blir missnöjd. Ovanstående är dock måsten för mig.