Jump to content

Recommended Posts

Posted
Skulle vara kul om det inte är så, men hitills ser det mörkt ut.

Den dubbelriktade pilen på kabeln kan vara en indikation på att det är så. Trodde att det endast gällde DSD p.g.a. kopieringsspärren och det här hade ju kunnat bli en intressant jämförelse.

Posted
Vist kan det bli fel på en CAT5 kabel?

För den som har läst lite nätverksteknik, så bör man känna till termen (förlorade paket).

Data kan gå förlorad på en CAT5 så varför skulle man då inte kunna höra det? Med en trådlös signal så har man en hel det bortfall av (förlorade paket), med kabel är problemet mindre men existerar. Däremot så korrigerar datorn för dessa fel.

Det var ett tag sedan jag läste nätverksteknik så rätta mig om jag förklarar har fel!

MVH Magnus

Det är lätt att höra, om man får så många förlorade paket så att dataflödet stoppas så slutar helt enkelt musiken att spela, dvs det blir helt tyst.

Om vi tar tex en Squeezebox så har vi 64 Mbits buffer så det ska förloras många paket innan det börjar att lagga. Men när det väl göra det så hör man det tydligt. Inga någon skillnad i ljudkvalite, för det finns inte i världen där tcp/ip härskar. Det blir helt enkelt helt tyst.

Och om fallet är så bör man kanske se över sin router alternativt köra trådbundet. Har inte hört talas om någon som fått det att lagga med tråd.

Posted
Jag har tidigare förutsatt att det gällde Denon Link rent generellt. Jag förkastade tidigt lösningen eftersom det oftast sitter bättre dacar i Denons spelare än i deras receivers.

Skulle vara kul om det inte är så, men hitills ser det mörkt ut.

Deras nya billiga (9000) Bluray transport har bara en HDMI ut och låter om jag minns rätt 4308 och uppåt sköta avkodningen eller möjligen ifrån 3808 och uppåt.

mvh/Harry

Posted
Visst är det en nätverkskabel men är det verkligen nätverkstrafik med paket(protokoll etc) vid överföring via Denon-Link eller Accuphase link?

Mycket bra fråga som jag gärna vill veta svaret på också. :)

Rent allmänt kan man annars säga att trafik över Ethernet är extremt stabilt. Förlorade packets inträffar i regel enbart om en kabel (eller hub/switch/router) är fysiskt skadad - i praktiken händer det i stort sett aldrig. Med vanlig billig kopparkabel kan man koppla upp ett helt hus med kilometervis av CAT5, och köra det i åratal utan ett enda bitfel. Switchar och routrar går sönder emellanåt, men kablarna i sig har jag inte upplevt att det varit problem med.

Posted

Det är ingen som har kommit på ideén att skicka ett mail till Denon och fråga om det TCP/IP eller nåt eget protokoll ?

Så skulle ju detta antingen vara ur världen eller ytterligare en kabel tråd som delar folket.

Posted
Det är ingen som har kommit på ideén att skicka ett mail till Denon och fråga om det TCP/IP eller nåt eget protokoll ?

Så skulle ju detta antingen vara ur världen eller ytterligare en kabel tråd som delar folket.

Ja, det är ju en logisk fortsättning på tråden. Slår en signal till HiFi-Klubben men jag är livrädd för att dras in i några djupare datadiskussioner... :D

Posted

Det har kommit svar från HiFi-Klubbens produktavdelning.

Kopierar av princip inte privata mail men det handlar om "rå dataöverföring" av PCM men även bitstream för SACD, DD, DTS o.s.v. Således bör denna kabel även fungera med HS-Link.

Posted
Innebär det att min Denon 3910---CAT-6---Northstar dac borde fungera om jag bara ställer in spelaren rätt?

Ja, om tolkningen av uttrycket "rå data" stämmer och min fråga gällde i första hand Denon Link.

• 2 months later...
Posted
Lika oväntat som övertygande :o:) upptäckte jag en gång att valet av digitalkabel spelar roll. Lite tunt med information på Denons website och vilken modell av CAT kan det handla om... :?: Nätverkskablar i audiofilutförande är ju annars ingen nyhet och exempelvis AudioQuest har sedan länge en egen variant på RJ45-G.

http://www.usa.denon.com/AKDL1_Large_rdax_750x559.jpg

IMG_3247.jpg

AudioQuest RJ45-G och Denon Link verkar vara tillverkade på samma strykjärnsfabrik :?: Nu har jag inte vägt Denon Link i handen men bildbevisen är en aning graverande... :evil:

Posted
Hu :o, här är ju en viss prisskillnad.

Betalade ca 125kr för en meter AudioQuest RJ45-G , vet inte vad Denon Link ligger på... :)

Posted

Det kan vara kontakterna som gör det :D men jag har för mig att Denonkabeln låg på drygt 4500 kr på den här sidan gränsen. Kabelstrumpan är heller inte helt identisk :) och i övrigt får man väl jämföra specifikationerna.

Posted
Det kan vara kontakterna som gör det :D men jag har för mig att Denonkabeln låg på drygt 4500 kr på den här sidan gränsen. Kabelstrumpan är heller inte helt identisk :) och i övrigt får man väl jämföra specifikationerna.

:o Ett rejält pris :blush:D förövrigt är det just denna strykjärnsstrumpa som får mig att se likheter,

hoppas att Denon Link kan leverera, AudioQuest RJ45-G är inte svårslagen i min combo.... :blush

Posted
en meter AudioQuest RJ45-G

Ser att den även finns i 2, 3, 5, 8 och 12m längder.

Det kan vara kontakterna som gör det

Man kanske kan sätta på egna hi-grade-kontakter?

Eller häftmassa ;)