Timbre™ Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Lika oväntat som övertygande upptäckte jag en gång att valet av digitalkabel spelar roll. Lite tunt med information på Denons website och vilken modell av CAT kan det handla om... Nätverkskablar i audiofilutförande är ju annars ingen nyhet och exempelvis AudioQuest har sedan länge en egen variant på RJ45-G. Quote
vovven Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Finns en tråd på faktiskt som berör denna kabel. kabeltråd på faktiskt Quote
stargazer Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Jag brukar personligen vara väldigt liberal och öppen för nya saker, men här är jag mycket skeptisk . Men - jag har haft fel förr iofs Har någon tidning recenserat denna kabel? Quote
Timbre™ Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 Finns en tråd på faktiskt som berör denna kabel. kabeltråd på faktiskt Då skulle det enligt uppgift vara en standard CAT 5 och det har jag ju redan testat... Quote
Timbre™ Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 Jag brukar personligen vara väldigt liberal och öppen för nya saker, men här är jag mycket skeptisk . Men - jag har haft fel förr iofs Har någon tidning recenserat denna kabel? Håller med om att man bör vara skeptisk men ett byte från CAT 5 till en Profigold CAT 6 mellan transport och dac blev alltför märkbart för att helt lämna frågan. Skall försöka hitta mer information om AK-DL1. Quote
Schill Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Har mycket stor erfarenhet ang Cat-kabel av olika kvalite, har tidigare jobbat med kablage i många år och det är skillnad på Cat och Cat . Dock inte på korta distanser som ett par meter, men på lite längre distanser så kommer det märkas på överföringshastigheter. Har man en bra Cat5e eller en Cat6 så ärm man säker. Men den får inte vara klämd utan ska vara en gjuten dragavlastning. Annars så håller man inte specarna på Cat5e eller Cat6. Och själva kontaketen spelar också roll. På bilden så har denon valt en kvalitets modular 8 kontakt från Steward connector som är blande de bästa tillverkarna till modular kontakter som finns. Men på ljud......vet jag inte om det skulle märkas, Men upplever ni skillnad så är det skillnad! Quote
conan Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Om det blir fel i digitala data vid överföring utan felkorrigering så kan jag lova att det hörs tydligt som knäpp och liknande snabba transienter. Det som dock spelar in är ifall DAC:en endast återskapar klocksignalen från sändaren utan att återklocka signalen. Beroende på signalens frekvensinnehåll kommer den att fördröjas olika mycket och skapar då ett jitter som sedan överförs på den analoga signalen. Ju bättre kabel och anpassning till sändare/mottagare desto mindre jitter. Om DAC:en har en minnesbuffert och återklockar signalen så spelar kabeln betydligt mindre roll. Quote
calle_jr Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Detta tände till mig Har aldrig testat annat än s/pdif, aes/ebu och toslink vad gäller digital överföring. Jag har Denon Link på min spelare och I2S RJ45 på min dac. Kan det finnas fördelar att använda det framför s/pdif Jag använder ca 5m digitalkabel. Dacen är en North Star Model 192 och har återklockning. Hur bra den delen är vet jag inte. Transporten är en Denon 3910. Quote
conan Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Kan det finnas fördelar att använda det framför s/pdif Jag använder ca 5m digitalkabel. Det är inte alls omöjligt att det blir skillnad. Fem meter är ändå en bit. Funkar Denon Link med I2S så är det enkelt att testa om det blir skillnad mot t ex: 5m s/pdif 50cm s/pdif Hade jag en DAC skulle jag prova ... Quote
Timbre™ Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 Detta tände till mig Har aldrig testat annat än s/pdif, aes/ebu och toslink vad gäller digital överföring. Jag har Denon Link på min spelare och I2S RJ45 på min dac. Kan det finnas fördelar att använda det framför s/pdif Jag använder ca 5m digitalkabel. Dacen är en North Star Model 192 och har återklockning. Hur bra den delen är vet jag inte. Transporten är en Denon 3910. Då skulle jag rekommendera att du börjar med att testa denna Profigold CAT 6 som finns i skilda längder. Priset ligger på runt 10% av Denon Link och det finns kanske förbättringar att hämta med AK-DL1 men jag är otroligt nöjd med Profigold jämfört med Accuphase egen CAT 5. Quote
Guest BTS Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Det är för mig solklara skillnader i denna patchkabelvärld oavsett längder, av de jag testat har en kabel för knappt 400kr blivit favorit. Just denna är med gjuten dragavlastning, en bättre specificerad och dyrare kabel med klämd kontakt har mött sitt öde i garderoben.. Quote
Timbre™ Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 Men den får inte vara klämd utan ska vara en gjuten dragavlastning. Annars så håller man inte specarna på Cat5e eller Cat6. Och själva kontaketen spelar också roll. Googlade på gjuten dragavlastning och det är ju helt fantastiskt vilka forumstrådar man kan ta del av bara när det gäller nätverkskontakter... Quote
Martin Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Ska inte svära alltför mycket. Men om någon tror att en nätverkskabel kan låta bättre än en annan så bör man bättre på sina kunskaper om hur data skickas i nätverk så fort som möjligt innan man blir lurad på pengar. Sen kan man ju köpa den för att de är snyggare, det är ju fritt fram. En bra start är att läsa igenom detta http://en.wikipedia.org/wiki/TCP_IP http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_Model Quote
Timbre™ Posted June 16, 2008 Author Posted June 16, 2008 Ska inte svära alltför mycket. Men om någon tror att en nätverkskabel kan låta bättre än en annan så bör man bättre på sina kunskaper om hur data skickas i nätverk så fort som möjligt innan man blir lurad på pengar. Sen kan man ju köpa den för att de är snyggare, det är ju fritt fram. En bra start är att läsa igenom detta http://en.wikipedia.org/wiki/TCP_IP http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_Model Här behövs inga lässtarter, jag vill att det skall stå Accuphase på min nätverkskabel men tyvärr föll den till föga och plockades bort. Placebo... Quote
conan Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 För att nå hastigheter på 1GB/s i datanätverk krävs en hel del av kabeln - t ex att den inte kröks i 90 grader eller att kontakten inte kläms fel. Det är till fördel för audioöverföring som i CD-kvalitet kräver kanske 3Mbit/s. För nätverk är jitter inget stort problem eftersom man oftast kör TCP/IP med felupptäckt och återsändning av paket. För audio där en DAC inte har något avancerat protokoll kan jitter vara ett problem vilket kan minimeras med en bättre specad kabel. Quote
Martin Posted June 16, 2008 Posted June 16, 2008 Här behövs inga lässtarter, jag vill att det skall stå Accuphase på min nätverkskabel men tyvärr föll den till föga och plockades bort. Placebo... Men hur som helst är det trist om någon blir lurad, tycker det borde vara en krav på förpackningen nästan att dom nämner att det går lika bra med en standard nätverkskabel men att deras är snyggare och att priset är 500 gånger högre pga den snygga strumpan :clown: Quote
Guest BTS Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 Kunskap går fint att läsa sig till, för att äga visdom i detta skall det upplevas Quote
calle_jr Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 Funkar Denon Link med I2S så är det enkelt att testa om det blir skillnad Jag hade en 10m lång CAT6-kabel liggande så jag testade med den. Det kommer inget ljud Manual North Star Model 192 Quote
Schill Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 Självklat så inom Audiophili så kommer ljudkvaliten att höras om man inte använder felkorr....... Quote
Timbre™ Posted June 17, 2008 Author Posted June 17, 2008 "The CS 8420 accepts up to 96KHz S/PDIF-encoded datastreams while the I2S input may accept 24-Bit/192KHz data. Five inputs are provided: two S/PDIF via coax, one AES/EBU via balanced XLR, one optical TosLink and one I2S via RJ45 connector. Engaging the Model 192 I2S Direct Mode setting bypasses the input receiver and allows the Model 192 to throughput up to 24-Bit/192KHz." Det här påminner om HS-Link där man måste gå via RJ45 för att plocka ut DSD. Har du ställt den i Direct Mode... Quote
calle_jr Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 OK, Jag testade nu både Direct och Pure direct på Denon 3910 men det är tyst... DENON LINK Connected via a shielded twisted pair (STP) RJ-45 fitted cable to a Denon Link-compliant A/V amplifier, the balanced signal transfer offers lower voltage than coaxial or unbalanced cables. Since DENON Link is far susceptible to radiated noise, it ensures the highest level of signal transfer. The DENON Link interface is able to transfer high grade LPCM 24-bit, 192kHz, 2-channel and 96kHz, 24-bit, multi-channel digital output. Since Denon Digital Link uses low-voltage differential signaling (LVDS), transfer capabilities of greater than 1.2 Gbps at a differential voltage of approximately 0.3 Vpp are possible. Quote
Guest BTS Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 Jag hade en 10m lång CAT6-kabel liggande så jag testade med den. Det kommer inget ljud Urklipp från instruktionsboken: Input 4 selection led Glows blue when Input 4 is selected. If no digital signal is present on I2S input, the input switch automatically on input1. Givetvis är detta inställt Quote
calle_jr Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 Givetvis är detta inställt Ja, det hoppar över till Input 1 när jag ställer den på Input 4 innan någon blå lampa ens hinner lysa. Input 1 är s/pdif och där hörs den digitala signalen. Quote
Timbre™ Posted June 17, 2008 Author Posted June 17, 2008 Ja, det hoppar över till Input 1 när jag ställer den på Input 4 innan någon blå lampa ens hinner lysa. Input 1 är s/pdif och där hörs den digitala signalen. Om du diskonnekterar coaxkabeln, vad händer då... Quote
calle_jr Posted June 17, 2008 Posted June 17, 2008 Om du diskonnekterar coaxkabeln, vad händer då... Jag testade det tidigare, men då hade jag inte ställt signalen på Direct. Men nu kom sonen hem, så det blev nätverkskabeln som blev diskonnektad för i hans tycke viktigare ändamål Jag får fortsätta i morgon. Det hade varit himla skoj att få till det. Quote
Harryup Posted June 18, 2008 Posted June 18, 2008 Nu vill jag inte vara negativ men när jag hade Meridian och digitala utgångar så upptäckte jag att den högsta upplösningen som är tillåten att sända okodad mellan apparater är 24/48. Vill man ha t.ex. 24/96 eller 24/192 så måste det vara samma firmas grunka i båda ändar. Pioneer kör en variant på firewire och andra kör RJ-45. Om man har någon studio grej, t.ex. mina filter (BSS366T) så får man ju förstås köra okodat eftersom man använder grejorna för att skapa musiken. Och vanligast är väl då 24/96. En sak med RJ-45 kablar är att dom helst inte skall vara för korta för att fungera som dom skall, under 3 m kan ge problem när hastigheterna stiger. Och då gäller det Tcp/Ip som det inte är frågan om här ifs. mvh/Harry Quote
Timbre™ Posted June 18, 2008 Author Posted June 18, 2008 Nu vill jag inte vara negativ men när jag hade Meridian och digitala utgångar så upptäckte jag att den högsta upplösningen som är tillåten att sända okodad mellan apparater är 24/48. Vill man ha t.ex. 24/96 eller 24/192 så måste det vara samma firmas grunka i båda ändar. Pioneer kör en variant på firewire och andra kör RJ-45. Om man har någon studio grej, t.ex. mina filter (BSS366T) så får man ju förstås köra okodat eftersom man använder grejorna för att skapa musiken. Och vanligast är väl då 24/96. En sak med RJ-45 kablar är att dom helst inte skall vara för korta för att fungera som dom skall, under 3 m kan ge problem när hastigheterna stiger. Och då gäller det Tcp/Ip som det inte är frågan om här ifs. mvh/Harry Värdefulla synpunkter och både datasnöret samt Accuphaselinken som jag ställde mot Profigold var endast 1,5 m från kontakt till kontakt. Ljudförbättringarna skulle kanske då kunna härledas till kabellängden men så kommer detta med kontakterna. Betalar man en kvarts miljon kronor för en digitalkombo känns det inte helt rätt att trycka dit en sladdrig nätverkskontakt som hänger lite på sniskan. Både AudioQuest och Profigold suger sig fast med highend-känsla och förmodligen så även Denon. Quote
Timbre™ Posted June 18, 2008 Author Posted June 18, 2008 Just Denon har för övrigt fuskat med RCA-kontakter i hifihistorien men här ser det ut att handla om kvalitet. Denon kan när dom vill! Quote
RC Ljud&Bild Posted June 18, 2008 Posted June 18, 2008 Vist kan det bli fel på en CAT5 kabel? För den som har läst lite nätverksteknik, så bör man känna till termen (förlorade paket). Data kan gå förlorad på en CAT5 så varför skulle man då inte kunna höra det? Med en trådlös signal så har man en hel det bortfall av (förlorade paket), med kabel är problemet mindre men existerar. Däremot så korrigerar datorn för dessa fel. Det var ett tag sedan jag läste nätverksteknik så rätta mig om jag förklarar har fel! MVH Magnus Quote
calle_jr Posted June 18, 2008 Posted June 18, 2008 samma firmas grunka i båda ändar Jag har tidigare förutsatt att det gällde Denon Link rent generellt. Jag förkastade tidigt lösningen eftersom det oftast sitter bättre dacar i Denons spelare än i deras receivers. Skulle vara kul om det inte är så, men hitills ser det mörkt ut. Quote
Recommended Posts