Apexorca Posted June 15, 2008 Share Posted June 15, 2008 Har läst lite på olika trådar om fyllnad av högtalare. Jag har möjlighet att fylla mina högtalare. Jag undrar vad som händer ljudmässigt och vad jag skall fylla med. Har hört om någon blästersand samt blyhagel. Jag skulle vilja ha ett recept tack! Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfgang Posted June 15, 2008 Share Posted June 15, 2008 Har läst lite på olika trådar om fyllnad av högtalare. Jag har möjlighet att fylla mina högtalare. Jag undrar vad som händer ljudmässigt och vad jag skall fylla med. Har hört om någon blästersand samt blyhagel. Jag skulle vilja ha ett recept tack! Calle Hej Calle, köp en säck blästersand från närmaste "bygg-shop". Den är torkad och klar att användas! Mvh Wolfgang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 24, 2008 Author Share Posted June 24, 2008 Har hört om någon blästersand samt blyhagel. Jag skulle vilja ha ett recept tack! Calle Har nu kollat runt nästan överallt om detta. Här kommer historik. Vissa hävdar att de flesta former av sant/blästersand etc kan damma och det finns risk för och har hänt att det dammat ut i utrymmen inne i högtalaren som inte skall ha detta dam. Således med försämringar av ljudet. Denna risk vill man ju inte ens befatta sig med även om risken nog ändå är låg. En välkänd firma i Stockholm gav denna information. Sand är dock nästan gratis. Blyhagel då? Har kollat med jakt butiker som sällan har detta hemma. Har kollat med amunitionstillverkare. De vill inte leverera till privatpersoner bara via butik och butiker är inte alltid villiga att ta hem detta är min erfarenhet. Dessutom har blyhagel en diameter på som minst 2mm. Ju mindre diameter desto högre densitet får man på blyhaglet, (mindre luft mellan alltså). Hittade till slut ett gjuteri i Trollhättan som har blykulor i mindre diameter än 2 mm som de säljer för 20kr/kg. Mindre än för blyhagel som man ev kan köpa i jakt butiker. Min slutsats blir att blyhagel är torrt , dammar inte, har mycket hög densitet, relativt billigt och vinner över sand på de flesta punkter. Har man vägarna förbi Trollhättan kan man alltså köpa detta billigt. Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Har hört om någon blästersand samt blyhagel. Jag skulle vilja ha ett recept tack! Calle Har nu kollat runt nästan överallt om detta. Här kommer historik. Vissa hävdar att de flesta former av sant/blästersand etc kan damma och det finns risk för och har hänt att det dammat ut i utrymmen inne i högtalaren som inte skall ha detta dam. Således med försämringar av ljudet. Denna risk vill man ju inte ens befatta sig med även om risken nog ändå är låg. En välkänd firma i Stockholm gav denna information. Sand är dock nästan gratis. Blyhagel då? Har kollat med jakt butiker som sällan har detta hemma. Har kollat med amunitionstillverkare. De vill inte leverera till privatpersoner bara via butik och butiker är inte alltid villiga att ta hem detta är min erfarenhet. Dessutom har blyhagel en diameter på som minst 2mm. Ju mindre diameter desto högre densitet får man på blyhaglet, (mindre luft mellan alltså). Hittade till slut ett gjuteri i Trollhättan som har blykulor i mindre diameter än 2 mm som de säljer för 20kr/kg. Mindre än för blyhagel som man ev kan köpa i jakt butiker. Min slutsats blir att blyhagel är torrt , dammar inte, har mycket hög densitet, relativt billigt och vinner över sand på de flesta punkter. Har man vägarna förbi Trollhättan kan man alltså köpa detta billigt. Calle Skönt att det löser sig - men är blyhagel verkligen klimatsmart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zalve Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 När jag var förbi Balance i Jönköping sist, så hade det liknande saker till försäljning. Om det var nån leverantör som hade med sig dessa vet jag inte, men jag är övertygad om att grabbarna på Balance vet. Slå dem en signal vet ja. Tel:036-122320 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 24, 2008 Author Share Posted June 24, 2008 Skönt att det löser sig - men är blyhagel verkligen klimatsmart? Bra fråga! Så länga jag inte slutförvarar det i naturen skadar det inte. Bly i sig är ju it farligt när det ligger stilla och instängt. I mina Usher lär de ligga ett tag och när högtalarna en gång skrotas får man väl lämna tillbaka det till någon metallfirma/återvinngingsfirma tex Stena Metall. Skall man vara klimatsmart finns det andra mer påtagliga val att göra. Men det är en viktig tanke att väcka i mycket man gör. Man kanske skall granska HiFi branchen och se hur den påverkar miljön. Mitt slutsteg drar ca 2 kilowatt!!! Mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Behöver dom fyllas med något? Dom får ju fantastiska recensioner och ingen stans har jag läst att ljudet förbättras med sand eller hagel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 En tredje variant som förmodligen saknar blyets miljöpåverkan och blästersandens förmåga att tränga in i utrymmen där den inte skall vara är att fylla med en produkt från Atacama. http://www.atacama-audio.co.uk/atabites.htm Innehåller såvitt jag kommer ihåg, lavasand som har en hög densitet och ett större korn. Finns att köpa hos bla. Ljudmakaren i Stockholm. http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=586&menu=1 Är väl främst avsedd för högtalarstativ, men bör rimligen också kunna användas i detta sammanhang. Dyrt men kanske åtgången inte är så stor. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 25, 2008 Author Share Posted June 25, 2008 Dyrt men kanske åtgången inte är så stor. Calm Intressant produkt! Jag behöver ca 30 liter har jag mätt upp. Då kanske det blir dyrt? Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 25, 2008 Author Share Posted June 25, 2008 Behöver dom fyllas med något? Dom får ju fantastiska recensioner och ingen stans har jag läst att ljudet förbättras med sand eller hagel. Ja det låter fantastiskt som det är, men kan lite fylle göra det ännu bättre är det värt ett försök. Jag har både läst på nätet och hört från Usher via mail och Anders på HiFi ställer samt från Audio Concept att jag får utt ännu mer detaljer, öppenhet samt stramhet i bas om jag fyller. Jag har dock själv aldrig lyssnat på skillnad mellan fyllda och icke fylld högtalare så i viss mån är det en chansning. Hoppas dock på att det iallafall inte försämrar ljudet villket vore osanolikt. Nackdelen är väl med då ca 115kg högtalare att det blir svårt att flytta dem. Men förhoppningsvis blir det stående på samma ställe när man flyttat klart dem. Mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Bra fråga! Så länga jag inte slutförvarar det i naturen skadar det inte. Bly i sig är ju it farligt när det ligger stilla och instängt. I mina Usher lär de ligga ett tag och när högtalarna en gång skrotas får man väl lämna tillbaka det till någon metallfirma/återvinngingsfirma tex Stena Metall. Skall man vara klimatsmart finns det andra mer påtagliga val att göra. Men det är en viktig tanke att väcka i mycket man gör. Man kanske skall granska HiFi branchen och se hur den påverkar miljön. Mitt slutsteg drar ca 2 kilowatt!!! Mvh Calle Förstår och håller med till 90%. Alternativet Calm kommer med är ju högintressant om det nu exkluderar bly (och inte på annat sätt är sämre). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Varför inte hälla sand i små tygpåsar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted June 25, 2008 Author Share Posted June 25, 2008 Varför inte hälla sand i små tygpåsar? Hmmm... God ide´. Borde väl fungera! Mina högtalare har en gjutjärnsplatta i botten med en massa gjutjärnskonerkoner som går upp genom hela det utrymme som skall fyllas. Om jag skall få in tygpåsar med sand blir det en himla massa små tygpåsar för att det skall fylla ut utrymmet effektivt. Utrymmet är ca 15l. Samt att tyget måste vara riktigt tätt för att inte få stendamsproblemet. Det går ju att ordna såklart men kan bli väl många timmar framför symaskinen. mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted July 15, 2008 Author Share Posted July 15, 2008 Har läst lite på olika trådar om fyllnad av högtalare. Jag har möjlighet att fylla mina högtalare. Jag undrar vad som händer ljudmässigt och vad jag skall fylla med. Har hört om någon blästersand samt blyhagel. Jag skulle vilja ha ett recept tack! Calle Har nu köpt bly och tackar inblandade för alla finurliga samt handfasta tips. Det blev en sorts blysand med olika stora oregelbundet formade bly bitar som max är ca 2mm i diameter. köpte 141 kg av detta eftersom jag inte ville chansa på att köpa för lite. Jag fick i drygt 30 kg i varje högtalare. Ang miljön mm. har jag nu kollat upp det hela. Bly som ligger still i sluten låda som detta är frågan om här är inget miljöhot eller hälsoproblem. Ljudet då? Som sagt det lät bra innan och efter fyllnad med blysand tycker jag samt min polare att vi hörde mer detaljer i basområdet samt ytterligare stramhet i basen. Dessutom blev hela ljudbilden aningen öppnare också. En förbättring dock värd pengarna. Den stora skillnaden är nu att mina högtalare har ökat i vikt från ca 92kg styck till 126.6 kg styck och därmed står stabilt och blir svåra att stjäla... Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Ang miljön mm. har jag nu kollat upp det hela. Bly som ligger still i sluten låda som detta är frågan om här är inget miljöhot eller hälsoproblem. Calle Hur då kollat upp det hela Som jag ser det är den stora frågan inte hur farligt det är hos dig. Hur farligt är det att framställa Och ska det ligga i din högtalare tills tiden tar slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 15, 2008 Share Posted July 15, 2008 Och ska det ligga i din högtalare tills tiden tar slut Var nyligen inne på en återvinningscentral i Lärjedalen och där fanns separata mottagningscontainrar för tunga metaller typ bly och kvicksilver. Jag skulle kunna tänka mig att blyhagel som strös ut i naturen vid jakt är ett betydligt större problem än ansamlat bly i ett stativ, bänk eller högtalarchassi men allt beror naturligtvis på hur det hanteras. Hur som helst, blyblandningar är effektivt i högtalarstativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Var nyligen inne på en återvinningscentral i Lärjedalen och där fanns separata mottagningscontainrar för tunga metaller typ bly och kvicksilver. Jag skulle kunna tänka mig att blyhagel som strös ut i naturen vid jakt är ett betydligt större problem än ansamlat bly i ett stativ, bänk eller högtalarchassi men allt beror naturligtvis på hur det hanteras. Hur som helst, blyblandningar är effektivt i högtalarstativ. Timbre och Calle B, det blir tyvärr underkänt i miljötänk....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted July 16, 2008 Author Share Posted July 16, 2008 Hur då kollat upp det hela Som jag ser det är den stora frågan inte hur farligt det är hos dig. Hur farligt är det att framställa Och ska det ligga i din högtalare tills tiden tar slut Miljöfrågor är viktigt jag har blandannat bytt bil samt värmesystem av den anledningen. Det fins ett företag som heter Stena Metall som bland annat återvinner metaller. Detta blysand är en rest efter att de återvunnit bla kablar. om jag har det i mina högtalare en tid och sedan låter Stena metall ta hand om det igen om de inte skall ligga i mina högtalare har jag svårt att se att jag ökar miljöriskerna. Om det ligger i en behållare hos Stena Metall eller mig är ingen skillnad. Och jag skall inte slänga mina högtalare i naturen lovar utan lämna tillbaka blyt till en seriös återvinningsfirma. Lovar. mvh Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Miljöfrågor är viktigt jag har blandannat bytt bil samt värmesystem av den anledningen. Det fins ett företag som heter Stena Metall som bland annat återvinner metaller. Detta blysand är en rest efter att de återvunnit bla kablar. om jag har det i mina högtalare en tid och sedan låter Stena metall ta hand om det igen om de inte skall ligga i mina högtalare har jag svårt att se att jag ökar miljöriskerna. Om det ligger i en behållare hos Stena Metall eller mig är ingen skillnad. Och jag skall inte slänga mina högtalare i naturen lovar utan lämna tillbaka blyt till en seriös återvinningsfirma. Lovar. mvh Calle Ok, enligt mig finns det bara ett sätt att hantera bly på..... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted July 16, 2008 Author Share Posted July 16, 2008 Ok, enligt mig finns det bara ett sätt att hantera bly på..... :cool: Hurdå? Inte alls eller? Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Ok, enligt mig finns det bara ett sätt att hantera bly på..... :cool: Om detta är jag helt enig. Bly är uteslutet och om jag inte missminner mig så har man inte bly i jakthagel längre. Den nya elektronikstandarden RoHC??? eller något åt det hållet, förbjuder användning av bly i all elektronik. Detta är en av anledningarna till att Wilson fått designa om sin högtalare totalt eftersom de hade blyisoleringar i sina lådor. Bly är ett "räligt" fanskap ... :angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kris Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Om detta är jag helt enig. Bly är uteslutet och om jag inte missminner mig så har man inte bly i jakthagel längre. Den nya elektronikstandarden RoHC??? eller något åt det hållet, förbjuder användning av bly i all elektronik. Detta är en av anledningarna till att Wilson fått designa om sin högtalare totalt eftersom de hade blyisoleringar i sina lådor. Detsamma gäller Merlins högtalare och säkerligen flera andra. Tydligen finns det också ljudmässiga förbättringar att hämta i att ta bort blyet. Jag är dock inte rätt person att förklara varför (skolkade för mycket i skolan). Jag hade tidigare ett par Von Schweikert vr4jr som jag fyllde med blästersand. Jag anände mig av dubbla fryspåsar som jag packade ganska löst och jag kunde då forma påsarna trots att det var trångt om utrymme. Det ska finnas något som heter typ järnsand som man använder för att blästra pråmar och dyl. Kan inte tänka mig att det är särskilt dyrt heller. Vet dock inte var man handlar det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted July 16, 2008 Share Posted July 16, 2008 Det ska finnas något som heter typ järnsand som man använder för att blästra pråmar och dyl. Kan inte tänka mig att det är särskilt dyrt heller. Vet dock inte var man handlar det. Annars förekommer ju även järnfilspån i stativ och det måste man väl kunna komma över till en låg kostnad... Fyllda Targetstativ får en oerhörd tyngd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 Blästersand menar ni?Jo,den borde funka.Det finns en typ av blästersand som är gjord av just järn.Borde bli ganska tungt och kompakt i ett stativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts