Jump to content

Recommended Posts

Posted

Storm Thorgerson har gjort framsidan på många av de absolut mest kända rock och popskivorna! Och frågan är hur stor del av succén som han bidragit med? Kommer ihåg när vinylen var det som gällde, visst pirrade det extra mycket i köptarmen när en skiva hade ett konvulut man inte kunde slita ögonen ifrån. För visst var det ofta ett både audio & visuellt konstverk du höll i händerna när du köpte en skiva.... speciellt om Storm var inblandad.

Denna tråd är tillägnad honom och de verk han har lyckats åstakomma under snart 40år, och still going strong, i branchen.

rsz_pink_floyd_dark_side_of_the_moo.png

Börjar starkt med en skiva som jag tror fortfarande ligger på top 100 på skivförsäljningslistorna.

Posted

I början av sin karriär arbetade Storm Thorgerson som stjärnan i den Engelska grafikkonst gruppen Hypgnosis. Hypgnosis lades dock ner 1983 och sedan dess har Storm jobbat ensam.

LZ_afc_HousesOfHoly.jpg

Led Zeppelin - Houses of the Holy, 1973

Posted

QA_afc_Quatermass.jpg

Denna bild är gjord 1968 men kom för på skiva 1970 med Quatermass. Quatermass var även de ett progressivt rockband men av det lite tyngre slaget. På Wikipedia beskrivs dom som ett av de första banden som började likna progressive metal.

(Detta band ska spanas in närmre :mm: )

Posted

Trevligt att se dessa omslag igen. Hade ingen aning att dessa så olika var producerade av samme upphovsman.

Musiken bakom fodralen går inte av för hackor heller. :D

The Nice var en av mina favoriter way back then! :mm:

Har nog även de övriga inklusive Quatermass som nog tål att utforskas vidare. Har tyvärr ingen vinylspelare just nu så jag kommer inte exakt ihåg hur de lät, men skivan finns kvar.

Calm

Posted
Trevligt att se dessa omslag igen. Hade ingen aning att dessa så olika var producerade av samme upphovsman.

Musiken bakom fodralen går inte av för hackor heller. :D

The Nice var en av mina favoriter way back then! :mm:

Har nog även de övriga inklusive Quatermass som nog tål att utforskas vidare. Har tyvärr ingen vinylspelare just nu så jag kommer inte exakt ihåg hur de lät, men skivan finns kvar.

Calm

Det hade inte jag heller förens jag hittade en bok om Storm Thorgerson hemma hos min bror. Och det är svårt att inte bli imponerad för visst finns det en röd tråd, men den är inte värst tydlig. Jämnför man med en sammtida storheter t.ex Roger Dean som låg bakom de flesta Yes konvulut så är det inte svårt att gissa upphovsmannen.

Den röda tråden i Storm's verk kan nog hittas i detta citat: "I like photography because it is a reality medium, unlike drawing which is unreal. I like to mess with reality...to bend reality. Some of my works beg the question of is it real or not?"

lamb1.jpg

Detta är en av mina favoriter som verkligen böjer verkligheten.

Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)

Posted

pf.jpg

Pink Floyd - Ummagumma (1969)

Mest känd är han nog för sina Pink Floyd framsidor. Och jag skulle nog kunna tänka mej att det är därför många artister vill ha hans grafiska bilder på sina album. Vi kommer att titta längre fram i karriären och det finns ofta en röd tråd bland de band som väljer hans framsidor oxå. För att göra det enkelt kan man säga att flesta banden har högre musikaliska ambitioner än en hit-singel. :D

Posted

Sammtida verk med Wish you were here:

BX_afc_MoroccanRoll.jpg

Brand X - Moroccan Roll (1975)

IMG_3867a.jpg

10CC - How Dare You! (1976)

acdc_dirty_deeds_done_dirt_cheap_fr.jpg

AC / DC - Dirty Deeds Done Dirt Cheap (1976)

Dessa skiljer sej en del ifrån tidigare verk som t.ex obsured by clouds. Det är lite mer vardags-surrealism än psykadeliskt.

Det skall förtydliga att allt som visas är verk från Hypgnosis och Thorgerson är inte ensam kreatör utan även Aubrey Powell, och senare Peter Christopherson har varit inblandade i dessa.

Posted

animals.jpg

Pink Floyd - Animals (1977)

Ett av de mest mytomspunna bilderna. Enligt rycktet så slet sej helium-gris-ballongen och svävade upp i flygtrafikleder. Och enligt ännu lösare ryckten ska det rapporterats om en flygande gris i flygfarlederna denna dag. :D:D

Posted

Eftersom du haft med lite av Pink Floyds konvolut så...

... varför inte en liten summering :blush

pink-floyd-body-paint-thumb.jpg

Man ska vara rädd om sin samling ;)

Posted

post-443139-1152930185.jpg

Pink Floyd - A momentary lapse of reason (1987)

80-talet var ett lungt årtionde för Thorgerson på skivomslagsfronten, vilket inte är så konstigt med tanke på hur stor han var på 70-talet. Men i och med två PF omslag vaknade intresset för hans bilder igen men denna gång i egen regi då Hipgnosis gått i graven.

Posted
Ellis Beggs & Howard - Homelands (1989)

Ah, den där plattan måste jag leta fram ur gömmorna.

Vill minnas att den är riktigt bra.

Så många skivor, så lite tid... tur det är semester snart ;)

Posted
Ah, den där plattan måste jag leta fram ur gömmorna.

Vill minnas att den är riktigt bra.

Så många skivor, så lite tid... tur det är semester snart ;)

Ellis Beggs & Howard har jag ingen koll på. Vad lirar dom för något??

Om två veckor är det semester :mm::mm: Finns inget trevligare än att lyssna till skivor en ljus sommarkväll med något kallt eller rumstempererat brevid sej :D