Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vintage Knob är min Online Bibel vad gäller Vintage HiFi dock är dom väldigt Japan orienterade, Men en väldigt informations site.

Posted
Vintage Knob är min Online Bibel vad gäller Vintage HiFi dock är dom väldigt Japan orienterade, Men en väldigt informations site.

Antar att det delvis hänger samman med att hifi på 70-talet i stora stycken var likhetstecken med Japan plus lite prylar från England och USA. Idag är ju Japan mest mid- eller lowfi även om undantag finns. Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike, Kina med flera har ju sedan intagit scenen med känt resultat. Även USA har ju helt annan representation idag. England har sackat efter, tycker jag.

Posted

En spin-off-effekt av hifiintresset kan vara att samla på produktblad och åldrade broschyrer får ju ett extra affektionsvärde efter ett par decennier. Gav bort min Luxmansamling men har nästan täckt upp Accuphase från starten (apropå japanhifi... :)) och borde naturligtvis även ha sparat Kenwood-broschyrerna från början av sjuttiotalet... :angry:

• 3 weeks later...
Posted
Flög på en kul hemsida som innehåller många associationer i min hifi-historia. I den händelse ni inte har sett den, varsågod och njut ... :app:

Tack för den länken, bäste Bebop! Även jag får olika associationer av att göra nedslag på sajten The Vintage Knob, inte minst när det gäller märket Denon... ;)

Posted

Min stereå utveckling började 1960 då jag inhandlade(450:-) på avbetalning med hjälp av min pappa hos ELFA som då låg på Holländargatan i Stockholm. Det var en grönklädd väska i trä innehållande en skivspelare med fyra hastigheter, en rörförstärkare på hela 2x2watt. Locket till väskan hade två högtalare och var delbart. Vridbar kristallpickup för mikrospår-röd och grön punkt för normalspår, alltså 78varv. Oj oj det lät fantastiskt bra ända tills jag hörde JBL Olympus på den första hifi mässan i Stockholm som hölls på hotell Gillet. Den här lyssningen var en chock för mig och antagligen alla som var där. Jag glömde att berätta att denna min första skivpelare var av märket Philips.

Posted

Håller på att kitta-upp sommarstugan med lite vi-fi. :shy: När jag såg och kände på denna kunde jag inte låta bli. Vet inget om spelren förutom att den är av det härliga gamla märket Luxor. Det stod någon modellbeteckning bakpå men den har glömts bort.

luxor.jpg

pu.jpg

Shure pickup'en som satt på.

damm.jpg

Automatisk rengöring :D Funkade sisådär :clown:

Under spelaren står en gammal hel-integrerad Sony stereo av spånplattor och plast. Tyvär helt utan ingångar, så jag fick koppla in mej till riaa't via Sonyns tonarm :D Efter någon timmes meckande blev det liv i luckan! Lät under förhållande riktigt bra. Jag var tom chockad över hur roligt den gamla stereon lät. Dock ska allt annat bytas ut oxå så småningom, men nu låter det iaf.

Om någon vet något som spelaren så vore det roligt att höra :)

Joo 125 riksdaler gick den på.

Posted
Om någon vet något som spelaren så vore det roligt att höra :)

Jag är ute lite på hal is här, men om jag inte missminner mig så tillverkade BSR i England skivspelare för Luxor/Luma/Skantic. Dom drevs normalt med mellanhjul. Om det är en remdriven skivspelare så vet jag inte. Tonarmen liknar dock Philips. Kanske Luxor tillverkade en del själva.

Om Du lyfter på skivtallriken kan modellnumret finnas där. Svalander säljer mellanhjul och drivremmar till gamla skivspelare inklusive Luxor. Han kanske har lite mer info.

Kul att dessa gamla klenoder bevaras.

Posted
Jag är ute lite på hal is här, men om jag inte missminner mig så tillverkade BSR i England skivspelare för Luxor/Luma/Skantic. Dom drevs normalt med mellanhjul. Om det är en remdriven skivspelare så vet jag inte. Tonarmen liknar dock Philips. Kanske Luxor tillverkade en del själva.

Om Du lyfter på skivtallriken kan modellnumret finnas där. Svalander säljer mellanhjul och drivremmar till gamla skivspelare inklusive Luxor. Han kanske har lite mer info.

Kul att dessa gamla klenoder bevaras.

Självklart så skall de bevaras! Både miljö och kulturarbete i ett, och belöningen är ju musik. :) Modellen är säkert en kopia av någon kändare spelare, men den låter bra och verkar gediget byggd. Nästa gång jag är i stugan ska jag ta reda på modellnummer så ska vi se om det finns någon rolig historia kring denna spelare.

• 2 weeks later...
  • 7 months later...
Posted
Har precis lagt in The High Fidelity Museum på skrivbordet och här finns en hel del vintagehifi från Japan och USA.

Verkar vara en kvalitetssajt! Speciellt med tanke på att man har sveriges snyggaste (och största) Hollywoodstjärna på framsidan! Och det mot en schysst backdrop av klassisk HiFi!!!

ann2.jpg

lånad från HiFi-museum

/ptr

Posted

Ser ut att vara en Otari-bandare som man nu kan köpa igen. finns en kille i USA som köper upp dessa maskiner och restuarera dom och säljs till bl a de som är intresserade av The Tape Project.

Posted

Nä det är en Technics 1500 från slutet av 70-talet. 3M som utvecklade den här typen av maskin kallade typen av bandtransport för Isoloop. Dom tillverkade bandspelaren från i mitten av 60-talet och drygt 10år framåt Vi köpte till mitt jobb en 3M 8-kanalare och 1":s band runt 1971 och senare i mitten av 70-talet köpte vi en 16 kanalare med 2":s band. 3M uppfann också 1965 en mycket speciell teknik för dynamik ökning som dom kallade för Dynatrack. Men ungefär samtidigt kom Dolby med sin A301:a som sänkte bandbruset med 10-15dB. Jag har själv en Technics 1500 maskin med 2-spårs in/avspelning och ett extra 4-spårs avspelninghuvud. Maskinen har tre hastigheter, 9,52-19,05-38,1cm/sek. Det fanns också som en version för studio.