Jump to content

Single-wire, bi-wire eller bi-shotgun?


Guest justaudiomagic

Recommended Posts

Guest justaudiomagic

Ja, hur många använder Single-wiring, Bi-wiring eller Bi-Shotgun?

Själv kör jag för tillfället Single med Jumpers;

bild.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Sommarlyssnar på EA II och kör single med jumpers.

Sonus0168.JPG

Ser trevligt ut Bengt :)

Inom snar framtid kommer jag hårdtesta Bi-shotgun! Ska bli mycket intressant :app:

Link to comment
Share on other sites

Inom snar framtid kommer jag hårdtesta Bi-shotgun! Ska bli mycket intressant :app:

Det har jag provat på dessa stativare. Samma kabelkonstruktion med kopparledare till Low/silver till Hi och tvärtom. Ingen biamping och den gången kunde jag inte komma på någon förbättring som motiverade dubbla kabelpar.

Link to comment
Share on other sites

Single-Wire, givetvis limmade direkt på delningfiltret och i förstärkaren! ;)

/ptr

Det finns en hel del att vinna :mm: och förlora på detta, jag har också varit där.

På minussidan blev mobiliteten svårt lidande :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det finns en hel del att vinna :mm: och förlora på detta, jag har också varit där.

Jag kan inte se några nackdelar.. men det är ju bra om man har ett eget rum att rumstrera i!

Den stora vinsten är ju att man slipper alla förlustgivande kontakter!!

På minussidan blev mobiliteten svårt lidande :cool:

Hur ofta flyttar man sin stereo? :evil: ;)

Min har stått på samma ställe i nästan tio år...

Och nästa gång jag flyttar har jag ändå tänkt att det slutgiltiga uppgraderingen skall ske, och då får man väll återställa sina fasta kabeldragningar... :blush:o;)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Det har jag provat på dessa stativare. Samma kabelkonstruktion med kopparledare till Low/silver till Hi och tvärtom. Ingen biamping och den gången kunde jag inte komma på någon förbättring som motiverade dubbla kabelpar.

Intressant! Ska testa single (som jag har nu), bi-wire och bi-shotgun i helgen.

Här kommer användas Stereovox och Viablue!

Link to comment
Share on other sites

Och nästa gång jag flyttar har jag ändå tänkt att det slutgiltiga uppgraderingen skall ske, och då får man väll återställa sina fasta kabeldragningar... :blush:o;)

/ptr

"Den slutgiltiga uppgraderingen" låter dramatiskt.

För övrigt kör jag Bi-wire och har långt kvar till den slutgiltiga uppgraderingen.

Link to comment
Share on other sites

Single wire, därför detta är vad Sonus Faber är byggda för.

Har dock testat double runs, utan större hörbar skillnad.

Och med tidigare högtalare har jag kört både med bi-wirat och med single med jumpers.

Tycker att kvaliteten på kabeln har större inverkan på ljudet än olika kopplingssätt.

Har kört MIT Shoutgun, men nu Audience AU 24.

Har testat med en uppsjö av olika kablar såsom olika modeller av Kimber, Cardas, Nanotech, Tara-Labs, Nordost, Purist Audio mfl.

Alla med olika karaktärer där skillnaden blir större mellan dessa, än samma kabel i olika utförande och kopplingar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Dynaudio har alltid haft singlewire och dom anser heller inte att det ger några fördelar. Om detta har att göra med deras delningsfilter eller om det är en klyscha gentemot sina konkurrenter vet jag inte. Läste om några nya högtalare för ett tag sedan som har gått ifrån biwiring med motivering att det inte har några ljudmässiga fördelar, att det endast skulle vara en marknadsploj (på samma sätt som XLR-kontakter på förstärkare som inte ger några förbättringar). Tror det var nya Sonus Faber eller möjligen Focal.

Jag bekräftar när jag hittat artikeln.

Jag har dock hört märkbara skillnader på t ex Von Schweikert där en Supra till lägre registret kombinerades med en enklare Nordost till diskanten. Omvänt var betydligt sämre. Jag är inte så säker på att det finns en generell sanning som gäller. Dynaudio har den fördelen att jag inte behöver fundera på detta vilket om inget annat, sparar en del kabelslantar.

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Vad är fördelen att köra single med jumpers istället för bi-wire?

Jag brukar rekomendera att köra en riktigt bra single-wire ist för en medelmåttig bi-wire, därav fördelen.

Oftast är det självklart att bi-wire är fördel (men inte alltid), det beror mycket på individen själv vad han/hon föredrar.

Single med jumpers är klart mycket bättre än single med "bleck" då man kan få samma kvalitet på jumpers som man har

på kablarna.

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Jag är inte så säker på att det finns en generell sanning som gäller

Någon generell sanning finns det inte då alla har olike kriterium vad gäller musik och ljud.

Det du gillar kanske nästa person tycker har flera brister etc.

Att prova sig fram är klart den bästa lösningen o kan man låna hem kablar för ett antal

provlyssningar är det självklart att föredra. Jag har personligen oftast kört single utan några

som helst problem men att köra en hårdtest och jämföra just single, Bi och Bi-shotgun ska

bli riktigt kul o spännande.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se några nackdelar.. men det är ju bra om man har ett eget rum att rumstrera i!

Den stora vinsten är ju att man slipper alla förlustgivande kontakter!!

Hur ofta flyttar man sin stereo? :evil: ;)

Min har stått på samma ställe i nästan tio år...

Och nästa gång jag flyttar har jag ändå tänkt att det slutgiltiga uppgraderingen skall ske, och då får man väll återställa sina fasta kabeldragningar... :blush:o;)

/ptr

:evil: :evil: :D Enbart ljudmässiga fördelar, men för den som äger två förstärkare det ibland alterneras mellan.... :?:;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör singelwire med jumper. En sak jag inte ens reflekterat över, än mindre testat, är var jag ska köra högtalarkabeln och var jumpern ska mata. Blir detta förståligt?

Alltså kabeln till diskant eller bas och följaktligen jumper till bas eller diskant?

Frågan är relevant tycker jag och nästa vecka ska jag testa. Har någon testat med de olika sättningarna i sitt system så jag har något att referera till? Jag återkommer med rapport!

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Jag kör singelwire med jumper. En sak jag inte ens reflekterat över, än mindre testat, är var jag ska köra högtalarkabeln och var jumpern ska mata. Blir detta förståligt?

Alltså kabeln till diskant eller bas och följaktligen jumper till bas eller diskant?

Frågan är relevant tycker jag och nästa vecka ska jag testa. Har någon testat med de olika sättningarna i sitt system så jag har något att referera till? Jag återkommer med rapport!

Jag har kopplat röd eller svar till diskant och andra till bas, däemllan jumpers (se bild)

Enligt mitt tycke gav detta bäst reslutat!

bild.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj, nu har vi klättrat längre än jag ens tänkte att man kunde. Du kör alltså + och - till olika delar (bas resp diskant) och sen jumper till den saknade delen.

Har du lyssnat dig fram till det? Jag trodde att det skulle vara glasklart att man matar endera diskant eller bas från förstärkaren och det andra elementet från jumpern. Jag skulle inte ens reflektera över att köra som du, men inte för att jag tror det är kass utan för att min hjärna är "grymt symetrisk", om du fattar vad jag menar.

Det känns alltså rätt för mig att mata till bas/mellanregister och sen gå med jumper till diskanten. Så kör jag nu, men ska prova de ytterligare tre matningsmöjligheter jag har. Detta ska bli skoj och mynnar väl ut i årets JASÅ.....

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Oj, nu har vi klättrat längre än jag ens tänkte att man kunde. Du kör alltså + och - till olika delar (bas resp diskant) och sen jumper till den saknade delen.

Har du lyssnat dig fram till det? Jag trodde att det skulle vara glasklart att man matar endera diskant eller bas från förstärkaren och det andra elementet från jumpern. Jag skulle inte ens reflektera över att köra som du, men inte för att jag tror det är kass utan för att min hjärna är "grymt symetrisk", om du fattar vad jag menar.

Det känns alltså rätt för mig att mata till bas/mellanregister och sen gå med jumper till diskanten. Så kör jag nu, men ska prova de ytterligare tre matningsmöjligheter jag har. Detta ska bli skoj och mynnar väl ut i årets JASÅ.....

Som du ser på bilden så drar jag inkommande kabel till plus på basen och minus på mellan o diskant. De andra som "saknar" inkommande kablar förses med jumper. (Timbre's bild visar att han kör på samma sätt).

Självklart har jag lyssnat mig till vilket som är bäst.

Jag tycker helt klart du ska prova denna uppsättningen innan du förkastar den... ;)

Link to comment
Share on other sites

Som du ser på bilden så drar jag inkommande kabel till plus på basen och minus på mellan o diskant. De andra som "saknar" inkommande kablar förses med jumper. (Timbre's bild visar att han kör på samma sätt).

Självklart har jag lyssnat mig till vilket som är bäst.

Jag tycker helt klart du ska prova denna uppsättningen innan du förkastar den... ;)

Intressant. Vad blir det för skillnad i ljudupplevelse?

Link to comment
Share on other sites

Tycker att kvaliteten på kabeln har större inverkan på ljudet än olika kopplingssätt.

Jag har kommit till samma slutsats, hellre en riktigt bra single wire än en double run av något sämre kvalitet. Många tycker att Bi-Wire ger en färgning av ljudet, en falsk luftighet, nå´n som upplevt detta :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic
Intressant. Vad blir det för skillnad i ljudupplevelse?

Svårt o sätta fingret på vad som faktiskt blir bättre men enligt mitt tycke så föredrar jag detta ljudmässigt (Iaf på de jag testat det - Nola o Phonar).

...hellre en riktigt bra single wire än en double run av något sämre kvalitet.

Kan bara hålla med, många föredrar dock en bi-wire av hög kvalitet (samma kvalitet som man även haft vid single)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kommit till samma slutsats, hellre en riktigt bra single wire än en double run av något sämre kvalitet. Många tycker att Bi-Wire ger en färgning av ljudet, en falsk luftighet, nå´n som upplevt detta :?:

Har aldrig provat någon färdigställd biwire-kabel men denna Harmonic Technology Magic Reference Tweeter i biwire-konfiguration kan ju inte skilja sig så mycket från singlewire med tillhörande jumpers... :?::) För att löpa hela linan ut finns dessutom Magic Reference Woofer, alltså två skilda kabelkonstruktioner för det övre och undre registret.

Även priset skiljer på $200.

pic_magic_tweeter_biwire.jpg

Link to comment
Share on other sites

Båda Sonus Fabers toppmodeller Stradivarin och Amatin är singlewirade.

Sedan försäljningen av SF har Antonio Serblin ägnat sig åt att utveckla kablar under namnet Yter.

Försökte hitta hans uttalande där han ansåg att biwiring inte egentligen inte behövs utan mer kan skapa problem än förbättring.

Jag är av den övertygelsen att man bör lägga mer kraft på att matcha elektronik, kablar och högtalare än att söka laborera med olika kopplingar.

För att få en sammanhängade ljudbild både tonmässigt och i homogenitet, så blir det förmodligen inte bättre av att delas upp signalmässigt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...