Mattias Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Senaste tiden har det varit lite fullt upp och gårdagskvällens maratonlyssning avslutades för sent Då är det skönt att konstatera efter skön sömn att man är ledig och ute skiner solen härligt. Insupit en frukost ute i det gröna. Tog då med senaste numren av svenska hifitidningar ut och bläddrade och vad hittar man. En artikel i Hifi & Musik om Monty Alexander . Härlig läsning, som rekomenderas! Killen har tydligen varit och skulle ha konsert i Sverige! Visste ni det? Men det var bara 6st betalande! Ingen visste om arrangemanget Skit bakom arrangemanget kan man säga. Timbre kan killen i fråga, det vet jag. Kollade inhandlingslistan och där fanns det för många skivor, vilken skiva skall man börja med? /Mattias Quote
Timbre™ Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Den va´ lätt... plind lyssnade igår och jag tror att han gillade denna musik från Jamaica/New York... :cool: Quote
Mattias Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Härlit Då får det bli den, till en start. Tackar Lite mer om artikeln. Visste inte innan att han kom från Jamaica. Intressant! Vad man kan läsa i artikeln är bland annat hur han gått vägen via de amerikanska och Natalie Col, Frank Sinatra, Dizzy Gillespie & Miles Davis men just återvänt till sitt innersta sitt hemland Jamaica och dess musik, antar att detta återspeglas ganska tydligt på skivorna från mitten av 90 talet och framåt. Dessutom får sig skivbolagen en klart rättfärdigad känga! /Mattias Quote
K-man Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Kan tro att plind gillar den! ...vem gör inte det! ....om man dessutom kan njuta av hela dess DSD-kapacitet så \\K-man Quote
plind Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Säg det som inte låter bra hos Timbre Till och med mina egna medhavda lät ju kanon För att inte tala om den där Burmesterskivan... Quote
Mattias Posted May 21, 2004 Author Posted May 21, 2004 Måste tillägga att artikeln är skriven av Douglaz Norström, http://www.douglaz.com. Blev lite nyfiken, då jag gillade artikeln så det blev lite mailskickande och uppkollande av URL. Artikeln om Monty finns tyvärr inte på Internet. På Siten finner man bla CD-recensioner som verkar läsvärda. /Mattias Quote
K-man Posted October 24, 2004 Posted October 24, 2004 ...hade några minuter över en dag...slank in på ett "begställe", rotade lite och hittade denna: Monty Alexander with special guest Ernest Ranglin. Skivan heter Rocksteady. Ser i mina ögon riktigt B ut på omslaget...men jag hade ju hört lite Monty innan så kanske.....när dessutom prislappen på denna beg skiva visade 65:- så var det ju värt en chansning. Vände på skivan och såg att den var utgiven 2004 påTelarc, vilket ger möjlighet till välljud....en snabb koll på baksidan av själva CD:n, inga märken, och köpet blev ett faktum ...några veckor och genomspelningar senare, så tycker jag nog den är värd att nämnas i denna tråd. Glada spår med bra ljud! Sammanfattningen blir att skivan är bättre än omslaget ..och väl värd 65 pix! \\K-man Quote
shaft Posted October 25, 2004 Posted October 25, 2004 Hej! Det absolut bästa jag har hört med Monty (jag är iofs ingen kännare) är en platta med Milt Jackson (Vibrafon) som heter "Soul Fusion" från 1979. Det är rakt igenom en helt otrolig platta med oerhört skönt sväng! Från första låten till den sista är det bara härlig "riktig" jazz med vissa jazz/blues-undertoner. Milt spelar magiskt över hela stereobredden med sin vibrafon och kompet sen. Det svänger något grymt och Monty och Milt har en nästan telepatisk förmåga att lyssna på varandra. De växlar solon och inspirerar helt klart varandra till stordåd. Amazon.com Ja, detta är stora ord, men detta är en av de 10 bästa jazzskivorna jag äger (och jag har MÅNGA). Kan inte rekommendera den nog. Det finns små ljudklipp på amazon, men det gör ju såklart inte rättvisa. Fast man kan ju får en liten bild hur det låter. Ljudkvaliteten är helt ok - utan att vara speciell. Modern inspelning med en anings bandproblem någon sekund på första låten. Inget allvarligt. Sen låter det rent o fint. KÖP KÖP KÖP Quote
Leif Eriksson Posted October 29, 2004 Posted October 29, 2004 TIMBRE, Den plattan är det fler som har fastnat för! Quote
Recommended Posts