Schill Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Fick en vän att bjuda på en Sony X33ES på tradera. Han fick den för 611 kr vilket jag tycker var överkommligt. Han hade tidigare bara en NAD DVD som signalkälla, viket kanske inte är det bästa. Men den är från 2008 och Sonyn från 1989. Sonyn la Naden över knät och gav den sååå mycket smisk. Vi körde lite test och NADen lät som en väldigt dålig MP3 i jämnförelse med Sonyn. Jag misstänkte att Sonyn skulle ha en bättre ljudbild men att den skulle vara så stor var jag inte förberädd på. Bara att ta av hatten för Sony för bygga CD på 80 och 90 talen kunde dom. lite info om X33ES //Schill Quote
Absolute Audio Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Fick en vän att bjuda på en Sony X33ES på tradera. Han fick den för 611 kr vilket jag tycker var överkommligt. Han hade tidigare bara en NAD DVD som signalkälla, viket kanske inte är det bästa. Men den är från 2008 och Sonyn från 1989. Sonyn la Naden över knät och gav den sååå mycket smisk. Vi körde lite test och NADen lät som en väldigt dålig MP3 i jämnförelse med Sonyn. Jag misstänkte att Sonyn skulle ha en bättre ljudbild men att den skulle vara så stor var jag inte förberädd på. Bara att ta av hatten för Sony för bygga CD på 80 och 90 talen kunde dom. lite info om X33ES //Schill Just att gå från dvd till dedikerad cd-spelare brukar vara ett redigt lyft. Även om det länge stod i hifitidningar att dvd'n var lika bra som en instegs-cd. Quote
Timbre™ Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Vi körde lite test och NADen lät som en väldigt dålig MP3 i jämnförelse med Sonyn. Jag misstänkte att Sonyn skulle ha en bättre ljudbild men att den skulle vara så stor var jag inte förberädd på. Bara att ta av hatten för Sony för bygga CD på 80 och 90 talen kunde dom. Frågan är hur samtida Yamaha, Pioneer och Denon stod sig mot Sonymaskinerna... Använde själv Yamaha CDX-1110 och det var väl ingen direkt höjdare om man kikar i backspegeln... Quote
Schill Posted June 7, 2008 Author Posted June 7, 2008 Frågan är hur samtida Yamaha, Pioneer och Denon stod sig mot Sonymaskinerna... Använde själv Yamaha CDX-1110 och det var väl ingen direkt höjdare om man kikar i backspegeln... Nog får man säga att Sonys maskiner var ledande bland Japsen från mitten av 80-talet och 10år framåt med sina ES och Esprit serier, Titta bara på Accuphase DP-65 som till stor del var sony. Så någonting måste Sony ha gjort rätt. Visst Denon försökte putt ned Sony CDP-R10 från tronen med sin DP-S1 men nådde inte ända fram. Marantz hade väl sin CD-16 som kunde konkurrera med Sony CDP-R10 på någolunda liknade förutsättningar. Och får väl ändå säga att CDP-R10 står sig väl i åtminstånde värde då jag såg en på Ebay med start bud på 3500£ och den blev såld kommar inte ihåg för exakt hur mycket men det var mer än 3500£ Med Köp nu option på 5000£ Quote
Guest Peo Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Det är lustigt att Sonys bra produkter skall heta just "R10" .. Jämför med den legendariska MDR-R10 (hörlurar) t.ex. Quote
Timbre™ Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Nog får man säga att Sonys maskiner var ledande bland Japsen från mitten av 80-talet och 10år framåt med sina ES och Esprit serier, Titta bara på Accuphase DP-65 som till stor del var sony. Så någonting måste Sony ha gjort rätt. Visst Denon försökte putt ned Sony CDP-R10 från tronen med sin DP-S1 men nådde inte ända fram. Marantz hade väl sin CD-16 som kunde konkurrera med Sony CDP-R10 på någolunda liknade förutsättningar. Och får väl ändå säga att CDP-R10 står sig väl i åtminstånde värde då jag såg en på Ebay med start bud på 3500£ och den blev såld kommar inte ihåg för exakt hur mycket men det var mer än 3500£ Med Köp nu option på 5000£ Sonys drivenheter har ju gott anseende och jag har blivit imponerad av mer än en Sonymaskin. De toppmatade modellerna (CDP-X3000/X5000) som dök upp på nittiotalet gick ju heller inte av för hackor. Quote
Schill Posted June 7, 2008 Author Posted June 7, 2008 Sonys drivenheter har ju gott anseende och jag har blivit imponerad av mer än en Sonymaskin. De toppmatade modellerna (CDP-X3000/X5000) som dök upp på nittiotalet gick ju heller inte av för hackor. På CDP-X3000 är det något jag inte gillar med ljudet, tycker den luddar till ljudet lite. CDP-X5000 är en annan sak, den gillar jag skarpt, kanske mest pga utseendet . :mm: Quote
Guest BTS Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Frågan är hur samtida Yamaha, Pioneer och Denon stod sig mot Sonymaskinerna... Använde själv Yamaha CDX-1110 och det var väl ingen direkt höjdare om man kikar i backspegeln... Med fem Yamahaspelare i backspegeln är det bara en jag minns som välljudande. Yamaha CD-2000 Sista gången den lämnades in vägrades den reparation, fick en ny CDX-910 istället :angry: Quote
Timbre™ Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Med fem Yamahaspelare i backspegeln är det bara en jag minns som välljudande. Yamaha CD-2000 Sista gången den lämnades in vägrades den reparation, fick en ny CDX-910 istället :angry: Lustigt, för jag fick en CDX-1110 till kraftigt reducerat pris som plåster på såren för min Technics SL-P10 som definitivt vägrade låta sig repareras... Quote
hellbit Posted June 11, 2008 Posted June 11, 2008 Fick en vän att bjuda på en Sony X33ES på tradera. Han fick den för 611 kr vilket jag tycker var överkommligt. Han hade tidigare bara en NAD DVD som signalkälla, viket kanske inte är det bästa. Men den är från 2008 och Sonyn från 1989. Sonyn la Naden över knät och gav den sååå mycket smisk. Vi körde lite test och NADen lät som en väldigt dålig MP3 i jämnförelse med Sonyn. Jag misstänkte att Sonyn skulle ha en bättre ljudbild men att den skulle vara så stor var jag inte förberädd på. Bara att ta av hatten för Sony för bygga CD på 80 och 90 talen kunde dom. lite info om X33ES //Schill Haha tack för länken, jag fattade precis allt har precis läst 100p japanska Quote
Schill Posted June 11, 2008 Author Posted June 11, 2008 Haha tack för länken, jag fattade precis allt har precis läst 100p japanska ehh....hehehe fattat vinken Quote
Recommended Posts