Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloj.

Ska EL34:or rassla llite om man skakar dom lite lätt i handen :blush

Ett av rören ger ifrån sig ljud i påkopplat läge, bzzzzzzzzzzzzzz bzzzzzzzzzzz bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz nya rör sedan 3 veckor tillbaks :angry: Tube Amp Doctor rör....

Sen blir det rör ( EL34 ) som sitter allra längst ut till vänster ( framifrån sätt ) aldrig hett bara ljummet, nån?? Spelar ingen roll vilket av rören jag placerar till vänster, det rör som hamnar där blir inte hett.

Brukar alps pottar vara olinjära precis i starten??

Många frågor blir det :blush

MvH

Daniel

Posted

Vet inte om detta är generellt men det sitter en Alps i mitt Classéförsteg och den är definitivt

olinjär i starten. Nivån ligger under lägsta tänkbara lyssningsamplitud så för min del har det ingen betydelse.

Posted

Jag får verkligen hoppas att den inte är linjär :D

- De brukar vara logaritmiska för att kompensera för örats känslighet...

Posted
Jag får verkligen hoppas att den inte är linjär :D

- De brukar vara logaritmiska för att kompensera för örats känslighet...

?? Jag ifrågasätter om den är linjär tillsvida den levererar eller begränsar spänningen lika per kanal oavsätt läge på potten, vad menar du???? Det fenomen jag upplever är att potten startar tidigare på en kanal och därefter jämnar ut sig till jämn.

Daniel

Posted
Det fenomen jag upplever är att potten startar tidigare på en kanal och därefter jämnar ut sig till jämn.

På ett annat (fabriksnytt) exemplar av CP-60 var den inte heller helt stabil vilket även kunde avläsas i displayen.