Jump to content

Recommended Posts

Posted

För några dagar sedan fick jag tillfälle, tack vare min svåger, att testa Primares integrerade förstärkare A30.1, (I30´s föregångare) i min anläggning. Jag har advance acoustic´s rörförstärkare, 203, med balanserade utgångar, en äldre Yamaha receiver samt advance acoustic´s slutsteg, 405, 2x160W. Jämfört med min receiver/slutsteg öppnade Primare en ny värld rent generellt. Luftigt, tydligt och varmt! Det som däremot förvånade mig var den enorma skillnad i återgivning om vi använde balanserade kablar jämfört med bra rca dito, (transparent). Det var verkligen väsensskillt! Verkar som om Primare satsat på de balanserade utgångarna mkt mer än de obalanserade. Nåväl, jag blev verkligen såld på ljudupplevelsen och har precis beställt ett pre30 och en cd31. Ska testa mitt slutsteg med balanserade innan jag ev börjar spara till ett Primare slutsteg. Svågern och jag fortsatte med att bl a testa kablar o uppställningar. Fann att ljudet blev försämrat? när vi la till mitt MAA 405 slutsteg. Borde väl inte bli så? Tror det beror på att vi körde rca mellan pre out på A30 och slutsteget. Ska bli spännande när jag får pre30 & cd31. Ska då testa skillnaden mellan en 5kkr advance, och en 20kkr primare. Vidare ska jag testa ev skillnader mellan pre30 i kombo med advance´s MAA 405 o enbart A30.1. Ja, efter alla dessa utsvävningar så undrar jag följande. Vad i kedjan cd, försteg & slutsteg färgar ljudet mest? Påverkar överhuvudtager slutsteget ljudets karakrär eller handlar det bara om mer eller mindre......?

mvh

/T

Posted
Påverkar överhuvudtager slutsteget ljudets karakrär eller handlar det bara om mer eller mindre......?

mvh

/T

Generellt sett så påverkar förförstärkaren ljudet mest. Man kan säga att den mest färgningen kommer därifrån. Slutsteget ser "bara" till att leverera kraft så att "färningen" från förförstärkaren hörs. Allt detta förutsätter att Du har en hygglig CD, vilket inte är svårt att få idag. Det är säkert delade meningar om detta, men jag hävdar med bestämdhet att likheterna mellan olika CD-spelare i klassen 10-25,000 SEK är större än skillnaderna mellan förförstärkare.

Det kan ju också vara på plats att testa olika typer av förförstärkare, t ex rör kontra transistor. Ett rörsteg i kedjan kan ibland göra underverk, inte minst förförstärkaren. Drar heller inte så mycket ström, rören är billigare att byta etc.

Ser Du till hela kedjan, så är det högtalarna som färgar ljudet mest.

Posted
Generellt sett så påverkar förförstärkaren ljudet mest. Man kan säga att den mest färgningen kommer därifrån...

Tack för den informationen! Enligt detta resonemang, torde det vara viktigt - för den som vill ha en mer ofärgad ljudåtergivning från sin hifi - att hitta ett mer neutralt ljudande försteg.

Här kan tipsas om att Ljudtekniska sällskapet [LTS], vars företrädare ofta förekommer på "systerforumet" Faktiskt.se, brukar framhålla att japanska Denon har tagit fram ett antal neutralt ljudande hemmabiorecievers i många år nu. En hel del av dessa recievers är tämligen billiga, åtminstone jmf med många dedikerade, påkostade, 2-kanalsförsteg, och är ofta utrustade med pre-out för samtliga kanaler vilket gör dem utmärkta som försteg.

Ett annat tips för att nå fram till försteg som förhoppningsvis inte färgar ljudet, är svenska Holographic Audio. Detta företag gör något så unikt som att använda s k Före/Efter-lyssning (f/e-lyssning/f/e-testning) - LTS: s metod för att upptäcka ev färgningar av ljudåtergivningen - i utvecklingen av sina produkter. Holographic Audio har ett försteg, Pre TwentyFive, som kostar ca 4 000 kr.

Vad gäller mina egna preferenser beträffande hemelektronikpjäser och högtalare som låter neutralt/ofärgat, eller mindre neutralt/färgat, förordar jag varken det egna eller andra, utan ställer mig neutral.

Jag kan även tillägga att jag tycker att det rent allmänt är svårt att hitta hifi-apparater med ett ljud jag verkligen trivs med. Detta har gjort att jag mer och mer har börjat se en ofärgad ljudåtergivning som något "naturligt" att sträva efter, men jag vill inte sätta upp olika principer för något slags strikt ljudideal. I korthet, och i all enkelhet, kan jag nog sägas leta efter ett ljudideal beträffande ljudåtergivning som jag kan trivas med i längden. Som gör att jag faktiskt dras mot stereon och mot den cd-samling jag byggt upp under många år. Sökandet efter ett ljudideal tycks dock vara ett svårt jobb, och jag tycker inte att det är speciellt lätt att gå in i en hifi-butik och försöka lyssna mig fram till ett tilltalande ljud. Emellanåt kan jag lite smått undra om jag verkligen kommer att hitta fram till ett eget ideal innan jag dör.

En tröst är ju att det alltid går att ge lyssnandet på musiken företräde framför lyssnandet på musikåtergivningen.