Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eftersom jag är inne i en uppgraderingsperiod är hungern på kunskap maxad. Vad gör man då bäst? Läser tester i tidningar och på nätet samt inhämtar kunskap i detta forum från er uppenbart mycket kunniga HiFi människor. När man pratar Hi-End blir det naturligtvis mycket tycke och smak. De flesta produkter låter ju bra och man vill pricka in sitt ljudideal/karaktär.

Jag har hittat en massa sidor och tester på tänkbara hifi prylar. Jag inser riskerna i att blint lite på ett test i en tidning. Men när testresultatet och tyckandet är lika från tester i många tidningar etc över stora delar av världen, känns det ju som en bra värdemätare på en produkt och man kan då ha denna produkt som en kandidat att kolla upp själv.

Jag undrar nu om NI andra har favorittidningar (svenska eller engelskspråkiga)/nätsidor med extra seriösa tester/omdömen etc som ni kan rekommendera eller tidningar som man bör undvika?

Calle

Posted

Svårt att svara på.Jag kan tycka att Stereophile kan vara rolig att bläddra i.Men oftast beror det mer på deras berättelser än produkt tester måste jag i ärlighetens namn säga.

Kan inte säga att jag går efter vad hifi-tidningar håller som bra köp.Det är ju ungefär samma som att följa biltidningars rekommendationer.Och för min del så kommer jag aldrig att äga en Ford eller Opel,hur blå motor-skribenter än talar sig varma om dess förträfflighet!Inget provokativt menat alls med detta om det är någon av dessa märkens ägare som läser detta :) Jag har bara fått mig en icke alls positiv uppfattning om dessa bilmärken.

Lyssnar man lite på stereoprylar kan man ju på samma sätt skaffa sig EGNA uppfattningar i hur de låter kontra hur man vill det SKA låta.Även här har jag ganska klart med vad jag gillar och inte gillar men vill inte kasta en sten till i glashus.Hukar mig redan för Ford och Opel fantasternas svar.... ;)

Kontentan av det hela är att hur man än vrider och vänder på det hela så har alla en egen preferens och ljudideal.Kommer man fram till vad det är och lyssnar på olika musikanläggningar så tror jag att det är ganska lätt att hitta hem.

Så resonerar jag iaf.

/n.o

Posted

För egen del tycker jag att artiklar som kombinerar besök hos tillverkaren med lyssningsrapporter i skilda konstellationer samt rena mätuppgifter är intressantast att läsa. AudioVideo var min favorit, men den är borta så nu är det väl Stereophile och delar av image hifi om det inte hade varit för tyskan... :)

AudioVideo/Ulf B Strange bjöd i början av nittiotalet på en tiosidorsrapport om Infinity Modulus System och den borde stå som mall för alla efterföljande tester. Trevligt skriven med lyssningar/mätningar i skilda miljöer och en utmärkt produktbeskrivning.

Guest om.s
Posted

HiFi+ har meget grundige omtaler av de produkter de har til test, men som med alle tidninger så bør/må man nesten kjenne til vedkommende skribents preferanser for at det skal ha noen mening, det blir litt som å lese om en gammel(fortrrolig) bekjents oppplevelser.

Men selv der er det fallgruver, man må teste selv, hjemme, i eget rom, med egne komponenter for å avgjøre, tidningen er bare som en "tipser" på hva som kan være verdt bryet å slepe hjem for den siste, og kanskje avgjørende, testingen.

mvh

Posted

Själv läser jag regelbundet Stereophile, The Absolute Sound och Hifi+. Ibland också Image Hifi när jag ser någon produkt som intresserar mig och på liknande sätt de engelska magasinen.

Tycker att de har lite olika sätt att testa och referera slutsatser.

Hifi+ och TAS ägs numera i samma koncern, vilket gör att det kan dyka upp liknande artiklar i dessa tidningar. Annars är i stor utsträckning Hifi+ =Roy Gregory och TAS =Harry Pearson som båda har en utomordentlig erfarenhet och stort kunnande.

Stereophile tycker jag har de bäst redovisade testen och verkar också ha de mest långdragna proven, dvs ett par tre månader för produkterna. Både tekniska mätvärden och subjektiva omdömen som verkar vara väl underbyggda.

Svenska tidningar läser jag överhuvudtaget inte längre då jag tror att det är svårt att upprätthålla en oberoende och långtidstestande journalistik i ett litet land som Sverige.

Norska Fidelity tycker jag dock har trevliga reportage och testar ofta highend -produkter av internationell klass. Trevliga hemma hos reportage som visar läsarnas system.

Som alltid gäller det att läsa med kritisk grundinställning och förstå varje skribents preferenser vad gäller ljudideal.

Det bästa är när skribenten redovisar öppet sin egen utrustning. Så sker både i Hifi+ och Stereophile.

Men som alltid gäller att man får lita på sina egna öron och omdöme.

Calm

Posted
För egen del tycker jag att artiklar som kombinerar besök hos tillverkaren med lyssningsrapporter i skilda konstellationer samt rena mätuppgifter är intressantast att läsa. AudioVideo var min favorit, men den är borta så nu är det väl Stereophile och delar av image hifi om det inte hade varit för tyskan... :)

AudioVideo/Ulf B Strange bjöd i början av nittiotalet på en tiosidorsrapport om Infinity Modulus System och den borde stå som mall för alla efterföljande tester. Trevligt skriven med lyssningar/mätningar i skilda miljöer och en utmärkt produktbeskrivning.

Ulf B Strange var en legendariskt skribent redan på den tiden då jag prenumererade på Radio & Television på 60 och 70-talet :D

Calm

Posted

Jag skulle gärna vilja lägga till ett antal Tyskspråkiga HiFi-tidningar.

-Hörerlebnis Hörerlebnis

-LP LP-Magazine

Hörerlebnis är ganska bred medans LP i hög grad fokuserar på vinyl.

Mina språkkunskaper i Tyska är väl inget jag på något vis vill skylta med men med hjälp av Google´s översättningstjänst kan man komma ganska långt

Google Translate

Hälsningar