Jump to content

HiFi-racket


calle_jr

Recommended Posts

Har du gjort några tester med detta klet???

Nej, det kan jag inte påstå att jag har gjort än.

Jag gissar det är en så'n produkt som man märker först när man tar bort den, så det ska bli lite "klet on - klet off"-övningar framöver.

Nätkontakt i vägguttag med klet;

DSC_4621.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 334
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har du gjort några tester med detta klet???

Och inte minst, har någon eletricitets-säkerhets-myndighet sagt att det är lagligt att kleta Rudolphs klet på shukokontakter, man undrar ju om det påverkar hemförsäkringen :evil: :cool: :?:

Har någon proveldat Rudolphs klet?

Herre min je, nu för jag in sådana negativa tankar igen! :(:(

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Plundin: du har väl sett videon?

"Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt..."

Det är därför jag frågar, jag vill bara kleta om det är absolut förbjudet och livsfarligt, annars är det väll ingen mening med det... :clown: ;);)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

jag vill bara kleta om det är absolut förbjudet och livsfarligt

Rudolphs klet är en typisk PER-produkt (På Egen Risk).

Eliot får informera om vilken information som finns, men den är ovanligt kletig för att inte lämna ett dugg klet efter sig.

Kletet vill så att säga inte separera sig från sina kletmolekylkompisar.

Vi tar oss en våning uppåt där man kan tro vi ska spela Fia;

DSC_4570.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar det är en så'n produkt som man märker först när man tar bort den, så det ska bli lite "klet on - klet off"-övningar framöver.

Exakt så ser jag på många tweaks. Om man plockar bort allt och återgår till en "vanlig" hylla/möbel och sätter dit prylarna som de levererats så tror jag att det kommer att låta betydligt sämre. Vad sedan den individuella effekten av "kletet", kablarna, Shakti, koner, kabellyftare, antiresonantbehandling av tavlor och krukor, kvartsvågspipor eller vad man nu gjort, gett av egen kraft är säkert inte alltid så lätt att påvisa.

Ibland tror jag att det kan bli lite för mycket tweaks faktiskt. Det som fungerats hos René behöver ju inte fungera hemma. Olika krafter kan ju motverka varandra.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att kletet skall minska magnetisk strålning eller något sådant, som just anslutningspunkterna är känsliga för. Furutech har ju gjort ett rätt stort nummer av det med sina rodium kontakter och dom gör verkligen skillnad. Är kletet månne en enklare väg att nå samma resultat?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att kletet skall minska magnetisk strålning eller något sådant, som just anslutningspunkterna är känsliga för. Furutech har ju gjort ett rätt stort nummer av det med sina rodium kontakter och dom gör verkligen skillnad. Är kletet månne en enklare väg att nå samma resultat?

Kan vara så - magnetfält är mycket svåra att stänga ute. Man brukar lite slarvigt säga att elektriska fält stoppar man lätt med en väl jordad elektriskt ledande skiva/låda etc. Magnetiska fält däremot, de "smiter runt" hörn och kanter, till och med genom plåt om den inte är tillräckligt tjock.

Rodium är en ganska sällsynt metall med sämre ledningsförmåga än de flesta vanliga metaller inom elektroniken, guld, silver, koppar och aluminium. Det kanske är bra!? I övrigt är metallen använd mycket för plätering och för sin mycket högreflektiva yta.

Men, jag antar att det är för Rodiums mycket goda egenskaper att motverka nötning och korrossion som man använder metallen inom hifi - och för att det är snyggt och att namnet klingar bra.

Link to comment
Share on other sites

Tanken om att isolera från magnetfält har inte ens slagit mig, utan endast att Rudolphs klet har en vibrationsdämpande effekt.

På den övre hyllan är den iaf applicerad på koner alá Audionet;

DSC_4572.JPG

Motorstyrningen får nöja sig med en marmorplatta, keramiska spikes och vanlig svensk hederlig häftmassa;

DSC_4579.JPG

DSC_4580.JPG

Link to comment
Share on other sites

Magnetfält isolerar man bäst med µ-metall. En dyr legering som det krävs att plåtarna ligger omlott för att fungera. Rostfritt och vanlig plåt fungerar i väldigt begränsad omfattning. Däremot så behöver inget jordas eftersom det inte är några elektriska störfält utan just magnetiska man försöker skydda sig emot.

Så nä, jag tror inte att kletet kan skydda mot någon magnetism.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer A/Wing.

Jag har testat lite olika behandlingar på provbitar, men inte bestämt mig.

Ev får det bli som det ser ut, för jag tror det fungerar bäst med tanke på dämpning, och det ser inte så tokigt ut.

Kopplingsplinten till extra signalkablar får en dust av Rudolphs klet;

DSC_4582.JPG

DSC_4583.JPG

Link to comment
Share on other sites

Är kletet möjligt att få tag på för test? dyrt?

Jag fick 1m klet av Siegfried Nehls på Tonstudio Tempelhof i Berlin när jag besökte hans affär denna sommar och tydligen var det billigt men jag fick inte reda på var han köpt det.

Jag antar att kletet skall minska magnetisk strålning eller något sådant, som just anslutningspunkterna är känsliga för. Furutech har ju gjort ett rätt stort nummer av det med sina rodium kontakter och dom gör verkligen skillnad. Är kletet månne en enklare väg att nå samma resultat?

Det bör enligt mitt sätt att se det inte påverka det elektromagnetiska fältet annat än att det minskar vibrationer (och därmed det fält som uppstår till följd av vibrationer!).

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer A/Wing.

Jag har testat lite olika behandlingar på provbitar, men inte bestämt mig.

Ev får det bli som det ser ut, för jag tror det fungerar bäst med tanke på dämpning, och det ser inte så tokigt ut

Ser ut som vitlaserad ek, det kan vara ganska snyggt!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det bör enligt mitt sätt att se det inte påverka det elektromagnetiska fältet annat än att det minskar vibrationer (och därmed det fält som uppstår till följd av vibrationer!).

Ja att hindra att det uppstår vibrationer som kan leda till elektromagnetism är däremot fullt möjligt, fast hur stora vibrationer rent fysiskt krävs för att det skall uppstå förändringar i magnetfältet runt apparater? Kan man inte tänka sig mikrofoni istället som ett större problem?

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Ja att hindra att det uppstår vibrationer som kan leda till elektromagnetism är däremot fullt möjligt, fast hur stora vibrationer rent fysiskt krävs för att det skall uppstå förändringar i magnetfältet runt apparater? Kan man inte tänka sig mikrofoni istället som ett större problem?

mvh/Harryup

Jag svarade bara på inlägget som jag citerade och tror också att mikrofoni är ett större problem som man eventuellt kan motverka med klet på väl valda ställen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag svarade bara på inlägget som jag citerade och tror också att mikrofoni är ett större problem som man eventuellt kan motverka med klet på väl valda ställen ;)

Det var inte meningen som kritik Eliot om du tog det så. Tänkte mer högt och funderade på hur mycket rent fysiskt en ledare måste flytta sig för att kunna åstadkomma ett magnetfält som skulle kunna störa, att jämföra med hur mycket en kondensator måste röra sig innan den fungerar som en mikrofon. Är dessa "problem" reella eller är det annat man hör och kan isolera bort? Man skall heller inte underskatta det positiva med placebo. Tycker man det är bra så är det ju bra. Och vad kan vara bättre än att lyssna på musik då man tycker att allt känns toppen.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

är det special lindning eller något helt vanligt typ Calle jr ordinära phono lindning.
Det är jordtråden och så ser Kuzmas phonokablar ut som standard numera.

Hur kom du fram till den svängen med kabeln?
Hehe, överskottslängden ligger bättre där än på golvet.

Jag måste få visa ett par helhetsbilder trots det besvärliga motljuset;

DSC_4632.JPG

DSC_4633.JPG

DSC_4635.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det är jordtråden och så ser Kuzmas phonokablar ut som standard numera.

Hehe, överskottslängden ligger bättre där än på golvet.

Jag måste få visa ett par helhetsbilder trots det besvärliga motljuset;

Ser mycket fint ut. Var har du köpt vinyllampan - eller vad är det för fabrikat på den?

Link to comment
Share on other sites

Det är jordtråden och så ser Kuzmas phonokablar ut som standard numera.

Jag måste få visa ett par helhetsbilder trots det besvärliga motljuset;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ce/DSC_4632.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ce/DSC_4633.JPG

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...ce/DSC_4635.JPG

Tack själv har jag ingen jordtråd,snart kommer lyssningsintrycken nu när allt verkar uppställt på sin plats eller...

Vore kul om det vore en jätteskillnad mot förut... :)

Link to comment
Share on other sites

Thx!

Tiden är nästan förbi när man bara kopplar in en ny pryl och allt förbättras.

Jämfört med just nu lät det i många avseenden bättre innan jag bytte rack. Men det tar sin tid att trimma in och jag tycker mig höra att potentialen finns där.

Racket är som ett ostämt instrument, och det är hur som helst för tidigt för mig att uttala mig.

Måste ge intrimningen tid.

Jag har en lång lista på mindre och större åtgärder som ska testas.

Lugnt och metodiskt.

:app:

Var har du köpt vinyllampan - eller vad är det för fabrikat på den?

Det står Eglo på den och artikelnummer 86435.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...