Jump to content

HiFi-racket


calle_jr

Recommended Posts

HiFi-rack

Jag är ju inte så bra på det här med strömming och spänn. Jag tänker därför pröva

om jag kan bidra med en tråd där vi kan lära oss något om hifi-rack.

Jag kommer använda ett rack jag håller på med just nu som "case", och det står var

och en fritt att posta egna slutsatser, åsikter och frågor som berör hifi-rack.

intro.gif

Anmärkning

Många här har lång erfarenhet av vad som fungerar bra och dåligt när det gäller uppställning av apparater.

För dem kommer mycket av det som tas upp verka onödigt omständigt när det i praktiken är självklart och enkelt.

Men syftet med denna tråd är inte att skapa ett optimalt rack, utan att teoretiskt kunna beskriva hur det fungerar.

__mm :) mm__

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 334
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I detta inlägg kommer jag samla upp huvudsakliga slutsatser och olösta frågor.

Det kommer bli en blandning av egen empiri och andras teorier, men med tanke på kunskapsmängden hos medlemmarna på detta forum förutser jag en del rationella slutsatser också.

En första sammanfattning finns nu här.

En andra sammanfattning finns här.

Link to comment
Share on other sites

Racket jag håller på med, och som jag använder som "case", är resultatet av otaliga skisser, inspiration av vad som finns på marknaden samt egna tester och byggen.

Racket går under arbetsnamnet Soundance.

Jag har varit mest inriktad på vinyl, eftersom det är där jag märkt störst påverkan från racket på ljudet.

Ett krav har varit att man ska kunna ändra och fintrimma.

Jag är varken smed eller snickare, men däremot är jag otålig. Så vänta er inga underverk i fråga om finish :)

Jag uppmanar alla som vill att komma med tips och frågor!

Link to comment
Share on other sites

Soundance - av namnet att döma låter det lätt och svävande?

Ajdå, det har du kanske rätt i. Jag får fundera ut ett bättre namn :D

Eftersom jag har 4 apparater och en vinylspelare så vill jag att racket skall ha tre hyllor och vara ca 1m brett.

Till slut ritade jag själva ställningen såhär:

rack_01.jpg

rack_02.jpg

Tanken var alltså stål, och godset på fyrkantsrören bör vara 2mm, och på 50-rören skulle jag nog välja 3mm.

Inga absoluta mått är särskilt kritiska. Tolerans +/- 5mm skall duga.

Dock bör avvikelserna vara samma, så att planen blir horisontella och bänken stödjer på alla fyra ben.

Jag vill helst inte behöva justera mer än +/- 2mm vid uppställning.

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Kul tråd.

Frågan gällande vinylspelare är väl hur man går på de olika teorierna. Vissa skriver att man skall ha dem på väggen, andra på ikea lackbord med bara själva faneren kvar. Vissa skriver hård koppling andra skriver mjuk koppling vissa skriver fjädrande upphängning andra----osv så fortsätter det...

Så jag är med på funderingarna helt.

Har min vinylspelare på en opplibänk med gummimellanlägg och en tung marmorskiva och sen apparaten då.

Link to comment
Share on other sites

Calle jr: när jag ser dina tjusiga pilar för att visa vyer och snitt, önskar jag att jag också vore byggare (till skillnad från maskinare, som jag är; varför jag ritar fula pilar :D ).

Har jag gissat ditt skrå rätt?

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd.

Frågan gällande vinylspelare är väl hur man går på de olika teorierna. Vissa skriver att man skall ha dem på väggen, andra på ikea lackbord med bara själva faneren kvar. Vissa skriver hård koppling andra skriver mjuk koppling vissa skriver fjädrande upphängning andra----osv så fortsätter det...

Så jag är med på funderingarna helt.

Har min vinylspelare på en opplibänk med gummimellanlägg och en tung marmorskiva och sen apparaten då.

Vilken typ av uppställning man skall ha beror ju även på vilken typ av "svarv" man har.

Är det en stum plint a´la Project, Rega eller en med flytande upphängning a´la Thorén, Linn LP12.

Link to comment
Share on other sites

Wintemute; du gissar helt rätt :)

Vovven; Du berör en mycket viktig parameter!

En spelare hamnar i resonans som kan fortplanta sig till tonarm och pickup om den placeras på ett rack med egenfrekvenser som ligger nära spelarens.

Upphängda spelare filtrerar bort frekvenser som ligger över deras egenfrekvens, och det är väl därför de har kommit till en gång i tiden :)

Men om racket eller dess upplag svänger med låga frekvenser (under några Hz), så fungerar en upphängd spelare dåligt med drivningsproblem och svaj som följd.

Dessa fenomen händer ju inte med en skivspelare med fast koppling, men å andra sidan påverkas ju dessa spelares tonarm och pickup mer direkt av alla former av vibrationer som blandar sig med pickupens vibrationer (musiken :)) med distorsion som följd. För dessa spelare är det därför speciellt viktigt att avkoppla och avleda vibrationsenergin.

Men vad har ett hifi-rack för egenfrekvenser?

Jag gjorde denna modell för att kontrollera det rack jag ritat ovan:

Structure.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elementen i modellen är stålrör dia50x3 och 20x20x2. Upplagen (punkterna i golvet) är förenklade så att anslutna element (50mm rör) antas kunna rotera fritt i alla riktningar men kan inte röra sig upp, ner eller i sidled.

Såhär ser elementen ut i en solid rendering

Structure_3D-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men vad har ett hifi-rack för egenfrekvenser?

Jag gjorde denna modell för att kontrollera det rack jag ritat ovan:

mmm... FEM... det vankas Galerkin. Nu kan du dessutom kolla hur egenvärden förändras om du köper dig ett tyngre slutsteg; eller flyttar slutsteget till mitten av hyllplanet... :mm:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan du dessutom kolla hur egenvärden förändras om du köper dig ett tyngre slutsteg; eller flyttar slutsteget till mitten av hyllplanet... :mm:

Etc etc etc. Du har redan hajat min plan :cool:

Men det finns många frågor som vi inte så enkelt finner svar på i de kända formuleringarna.

Men vi går vidare och ser hur långt vi kommer...

Massan från apparater, hyllplan och stål kan förenklat lumpas ut till punkter i strukturen.

Rören ska ju sandfyllas och även vikten av sand lumpas ut i dessa punkter.

Man kan tycka att hyllplanen bidrar till strukturens beteende mer än i form av massa (egen vikt) och överföring av massa (apparaternas vikt). Vi återkommer till det... (påminn mig om jag glömmer det)

Såhär lumpas massorna ut (gröna klot = massa):

Mass.jpg

De stora kloten motsvarar 12.5kg massa, de små 2.0kg.

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic

Intressant tråd!

Är tanken att få bort vibrationer?

Varför inte integrera skivspelaren i själva racket!? Typ som Pythagoras

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen tweekan om att underlaget för elektroniken är en integrerad del av återgivningen.

Vilket jag fått erfara de gånger jag sökt en mer estetiskt placering av elektroniken med

sämre resultat som följd, riktigt illa blev det den gången då apparaterna placerades på Varitune V-6 :o

Varje gång har det varit en lättnad att komma tillbaka till det resonansavstämda racket :app:

Lumpas :?::?:

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd!

Är tanken att få bort vibrationer?

Varför inte integrera skivspelaren i själva racket!? Typ som Pythagoras

Tack!

Tanken är att få bästa möjliga ljudåtergivning. Vad ett rack kan bidra med är att hantera vibrationer, men jag är inte säker på att man ska gå stenhårt på att ta bort dem. Pythagoras har ju valt samma väg som vi är inne på här (åtminstone jag :)), dvs att jobba med vibrationerna. Att undvika dynamiska effekter och att dämpa. Pythagoras har laborerat med rackets styvhet för att åstadkomma en passiv dämpning som fungerar bra ihop med deras drivverk som är integrerat i racket. Det kanske kan vara en bekväm lösning, jag vet inte. Har aldrig sett eller hört spelarna live.

http://www.pythagor.as

Jag har inte bestämt mig för vilket angreppssätt man ska ta. Ett sätt är något som förenklat kan beskrivas med den här figuren:

4-12.gif

Figuren visar en massa som avisoleras med ett fjäder-dämpar-system som står på något som utsätts för rörelser.

Massans totala rörelse ges av:

4-37.gif

Där D är den dynamiska förstoringsfaktorn. Denna beror av två saker:

- Förhållandet mellan påförd frekvens och egenfrekvens [Beta]

- Dämpningskvot [Xi]

Exvis då förhållandet mellan påförd frekvens och egenfrekvens är nära 1, och dämpningskvoten är låg, så går den dynamiska förstoringsfaktorn mot mycket höga tal.

Förhållandet mellan massans och basens rörelseamplitud kallas transmissibilitet, och beskrivs i detta fallet matematiskt:

4-38.gif

Det är mer bekvämt att tala om ett systems effektivitet att avisolera än dess transmissibilitet. Denna effektivitet skrivs 1 - TR.

Jag vill inte gå djupare in på dessa teorier just nu i alla fall, men vad som kan konstateras är återigen att man måste ta reda på hur systemet fungerar ihop. Även mycket små vibrationer kan förstoras okontrollerat genom dynamiska effekter om inte systemet är rätt utformat.

Den som är intresserad kan läsa mer här. Boken är ganska destruktiv i sitt upplägg, full med jordbävningar och andra katastrofer :)

Link to comment
Share on other sites

Lumpas :?::?:

Om man nämner lumpa är det säkert många som får dåliga vibbar :)

I detta sammanhang avses att klumpa ihop utspridda massor så att det blir enklare att räkna. Om jag antar att vinylspelare, motorstyrning, hylla och de klena 20x20-rören tillsammans väger 50kg, så kan jag lumpa allt på översta hyllan till 4 punkter med vardera massan 12.5kg. Detsamma gäller de två andra hyllorna.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Om man nämner lumpa är det säkert många som får dåliga vibbar :)

I detta sammanhang avses att klumpa ihop utspridda massor så att det blir enklare att räkna. Om jag antar att vinylspelare, motorstyrning, hylla och de klena 20x20-rören tillsammans väger 50kg, så kan jag lumpa allt på översta hyllan till 4 punkter med vardera massan 12.5kg. Detsamma gäller de två andra hyllorna.

En vinylspelare eller förstärkare eller vilken apparat som helst har sällan vikten jämnt fördelad och då kan du väl inte lumpa ut massan jämnt över dom 4 punkterna ?

Link to comment
Share on other sites

En fundering jag haft en tid är hur man modellerar påverkan genom luften direkt till spelaren? Ett exempel är om jag spelar relativt starkt så vibrerar ytan på skinnsoffan. Trä vibrerar lite men det är svårt att känna. Det är då rimligt att anta att spelarens arm, tallrik och basplatta också börjar vibrera och skapar en återkoppling. Om det blir rundgång eller inte beror ju mycket på hur spelaren är uppbyggd och vad den förväntar sig i form av koppling till bordet/hyllan. Om man nu skulle stänga in spelaren i en ideal låda så kanske man kan få bort problemet med yttre vibrationer - men istället skapar man ett rum där resonanser från nålen/armen återkopplar tillbaka inom detta rum ... Högtalarnas placering i förhållande till bänken/spelaren och lyssningsrummets väggar har nog betydelse också.

Det är en intressant tråd och jag vill lägga in dessa frågor då jag tror att de har inverkan på slutresultatet. Dock inser jag svårigheten att modellera upp allt detta.

Link to comment
Share on other sites

En vinylspelare eller förstärkare eller vilken apparat som helst har sällan vikten jämnt fördelad och då kan du väl inte lumpa ut massan jämnt över dom 4 punkterna ?

Helt riktigt.

Men dels ville jag börja med en enkel modell som kan kontrolleras, dels vet jag inte än exakt hur det ska placeras och vad vikterna blir.

Håll ut! :D

jag vill lägga in dessa frågor då jag tror att de har inverkan på slutresultatet

Mycket bra!

Du tar upp ett fall där man i stället har en kraft som direkt påverkar massan i figuren ovan.

Båda dessa fall har den dynamiska förstoringsfaktorn D och effektiviteten 1-TR som styrande parametrar.

Jag hittade en figur som visar ganska bra vad som menas:

Ifigtwo.gif

Bild: www.earsc.com

Det som är på x-axeln i denna figur är det som betecknas beta i formlerna ovan, och y-axeln visar TR.

Figure 2 shows two typical transmissibility curves, one for a highly damped material (z » 0.5), another for a material with much lower damping (z » 0.05).

At very low frequencies (fd/fn << 1), the input vibration virtually equals output (the transmissibility is equal to 1), and input displacement essentially equals that of output.

If the driving frequency equals the natural frequency (fd/fn = 1), the system operates at resonance. If damping is ignored in the equation for transmissibility that was given earlier, a system that is operating at resonance will have a transmissibility approaching infinity. As damping increases, the transmissibility at resonance decreases.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte nu återgå till modellen med Soundance.

Jag beräknade de fem lägsta egenfrekvenserna med mjukvaran FEM Design 3D Structure som är utvecklat av http://www.strusoft.com

Koordinatsystemet ser ut såhär:

xyz.gif

...och då kan resultatet illustreras såhär:

6.8 Hz respons i y-riktningen

6_82Hz.jpg

7.6 Hz respons i x-riktningen

7_56Hz.jpg

8.6 Hz respons kring z-riktningen

8_59Hz.jpg

18 Hz respons i x-riktningen, positiv och negativ

18_42Hz.jpg

71 Hz respons i y-riktningen

70_65Hz.jpg

Här är en film (obs! 16Mb avi komprimerad med DivX) som åskådliggör responsen för fria vibrationer vid de olika egenfrekvenserna

Egenfrekvenser för Soundance

Jaha, och nu då :?::D

Link to comment
Share on other sites

Riktigt skoj att följa med resan!

Jag kan tänka mej att detta kommer att påverka framtida vinylprojekt här hemma! Programmet verkar så intressant att det går säkert att sitta och rita många långa nätter för att få fram den ultimata konstruktionen.

Har du provat hur ett eller två stag på diagonalen skulle stumma upp konstruktionen??

Link to comment
Share on other sites

litet inlägg i det hela..håller själv på å bygger rack å fick nys på denna firma....http://www.mecmove.se/produkter.asp

mycke olika dämpare m.m skoj skoj

:mm: Vi vill se bilder/skisser.

Många intressanta komponenter på MecMove! Länkar, leder och fotplattor, massa kul.

Har du provat hur ett eller två stag på diagonalen skulle stumma upp konstruktionen??
Nej, inte än. Det finns många sätt att styva upp och även om stag är materialekonomiskt är de ju i vägen :)

Modellen är inte korrekt/komplett än, och det är flera viktiga punkter som borde lösas;

- Upplagsförhållandena är inte korrekta. Jag har mejlat Finite Elemente för jag behöver data på deras Cerapucs.

- Skivspelaren bör modelleras bättre. Min skivspelare är en Kuzma Stabi Reference. Den väger 40kg och med upphängningen har den en egenfrekvens på 2.2Hz.

- Även hyllplanen bör modelleras bättre. Åtminstone det översta.

- Massorna och deras fördelning ska bestämmas bättre. 50kg är för lågt, massan från översta hyllan är ca 70kg.

- Hur påverkas racket? Vi har varit inne på det, men hur kan man kvantifiera det?

- Allt annat jag glömt...

Finite Elemente ja, de har ju gjort mycket för att ljudoptimera sina (och andras) rack med sina produkter och komponenter. Speciellt intressant är arbetet de gjort för att marknadsföra vad de kallar resonator technology. De har visat hur de optimerar sitt Pagode Master Reference med hjälp av små resonatorer som fästs på strategiska platser i racket och som släcker ut frekvenser som beräkningsmässigt ger hög respons. Den besvärliga vibrationsenergin exciterar resonatorerna, som omvandlar energin till värme.

Ide'n med resonatorer på plattor och skal kan tillämpas inom många områden. Här är en sammanfattning som är något mer ingående än Finite Elementes egna som endast visar resultatet för deras applikation. Jag tror den åtminstone delvis ligger till grund för FEs publicerade rapport:

http://www.fh-dortmund.de/de/fb/5/personen...n/forschbo.html

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Mitt största huvudbry; Vad är det man vill åstadkomma?

Vilka kriterier är optimerade när det låter som bäst?

Finite Elemente går stenhårt på att minimera alla vibrationer i det hörbara området. Men varför gör de (och många andra) då på detta sätt?

Det verkar ju vara en väldig omväg :black:

Är det kompromisser pga andra skäl? Exvis estetiska, logistiska (transportkostnader), ergonomiska eller vad?

Kanske lite av allt, men helt "döda" uppställningar tar även livet av musiken.

Det har vi sett många exempel på, men hur uttrycker man det?

Jag kanske bara ska "köpa" antagandet att man ska minimera vibrationer i det hörbara området med minimal dämpning... :diss:

Jag har själv en långsökt teori om att en apparat vill vara i sitt ursprungsläge. Den arbetar bäst i en perfekt statisk placering hela tiden. I ett överdämpat system som står i lyssningsrummet är den nästan aldrig det eftersom den i stället alltid är på väg från eller dit :)

Är jag helt ute och cyklar?

Det jag syftar på kan härledas till kritisk dämpning.

Figur som visar under- resp överdämpat system samt kritisk dämpning:

oscda12.gif

Bild: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu

När dämpfaktorn Xi=1 (förhållandet mellan aktuell och kritisk dämpkonstant) råder kritisk dämpning. Det är ett sätt att matematiskt beskriva hur en fjädrande och dämpad massa på snabbaste sätt återgår till sitt ursprungliga läge efter att ha blivit utsatt för en kraft.

Det kan vara illustrativt med en bild på (från vänster) underdämpat, överdämpat och kritiskt dämpat. Den bruna vätskan ska illustrera något med högre viskositet än den blå:

damping.gif

Om detta är anledningen till att det låter bättre om apparater som inte är fel dämpade i uppställningen så har vi ett utmärkt kriterie :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv en långsökt teori om att en apparat vill vara i sitt ursprungsläge. Den arbetar bäst i en perfekt statisk placering hela tiden. I ett överdämpat system som står i lyssningsrummet är den nästan aldrig det eftersom den i stället alltid är på väg från eller dit :)

Är jag helt ute och cyklar?

Kan du vidareutveckla detta... :?::) Du menar alltså att hyllsystemet som helhet genomgår kontinuerliga förändringar p.g.a. omflyttningar, apparatbyten och dylikt... :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...