Kero Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Hej Euphonia vänner ! Har äntligen skaffat mig en digital kamera så jag har lekt lite med den och försökt ta lite snygga bilder på mitt system. Nu visade det sig vara svårare än jag trodde att ta snygga bilder, så det får bli enbart "bilder" istället för "snygga bilder". Mitt system är en hemmabio anläggning under ombyggnad, påbyggnad, ja vad man nu ska kalla det. På en del platser har anläggningen uppgraderats, på andra inte. Ni förstår säkert vilka ! Vi börjar med en bild på Vänster front högtalare, en Magnepan MG 1.6. Sen tar vi en bild på ena av bakhögtalarna som består av ett par Magnepan MGSE. CD/SACD och DVD matas in i denna Philips DV-963SA. Överst på denna bild syns senaste tillskottet i familjen och den komponent som det nu är tänkt att allting ska byggas upp runt. Ett Theta Casanova hembio försteg som även agerar D/A omvandlare. Under den det slutsteg som i detta nu driver frontarna, ett Roksan Caspian Power. Till hemmabio måste man ju ha bild oxå och den ritas upp av en HItachi PJ-TX10. En "Budget" projektor som sopade undan fötterna av mig första gången jag såg den. Mycket fin bild för pengarna trots en ganska låg LCD upplösning. Men färger som inte hör hemma bland billiga LCD gör den ändå till ett kanon köp. Mycket vid zoom och "lens shift" gör den placerings mässigt väldigt flexibel. Min tidigare dyrare SOny projektor kunde jag inte montera så här snyggt utan var tvungen att ha dne hängande en halvmeter ner från takt rakt ovanför skallen, hur kul är det ?? Dessutom är denna HItachi en mycket tyst projektor, det är en av dom absolut viktigaste aspekterna vid projektor köp tycker jag, lika viktigt som bildkvalitet. Lever projjen om för mycket så går den bort direkt. Tanken med denna proj var dock att ha den som en mellanlandning till det finns en projektor med bättre upplösning som passar alla mina andra krav för någorlunda rimliga pengar. Och så avslutar vi med en bild på anläggningen "In Action". Vi kna ta en tävling samtidigt, vilken är filmen ? Quote
Timbre™ Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Det blir ju Maggies både fram och bak... Trevligt! Quote
Kero Posted May 19, 2004 Author Posted May 19, 2004 Javisst fast det fattas en Maggie center men det fungerar helt okej till film ändå. Fast en Maggie center finns med i planerna och har gjort så länge men här i svedala finns bara MGCC-3 och den är riktgit dyr här. I USA finns en billigare variant som ändå säkert fungerar riktigt bra, jag jobbar på att försöka få hem en sån tillsammans med dom nya billigare väggmonterade bakhögtalarna som inte heller finns i sverige om jag fattat det rätt. Helt ärligt så har planer på att byta högtalare funnit ett par gånger, saknar lite kött och blod i Maggisarna men jag ska nog först se till att ha rejälare slutsteg innan jag dömer dom för hårt, det dom är bra på är dom trots allt ruskigt bra på ! Quote
K-man Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Hmm...nu är det nog bara jag kvar som inte har någon digitalkamera Snyggt! Inte så ofta man ser maggisar. Har jag nog aldrig sett dem i hemmabiosetup. Ser ut att vara ett trvligt rum med öppen spis och allt! \\K-man Quote
Kero Posted May 19, 2004 Author Posted May 19, 2004 Jajamen, "Guds Stad" är filmen. Vinsten är... bra väder i just din stad imorgon ! En mycket bra film som jag varmt rekommenderar åt alla som inte sett den. Öppen spisen är trevlig men inte i bruk, eller jo nog kan jag ju elda där om jag vill. Men den är inte sotad på länge så jag låter bli. Maggisar till hemmabio är nog inte så vanligt här i landet ialla fall, men det fungerar väldigt bra. Deras snabba öppna ljud passar perfekt, dock tillsammans med en kompetent sub, som kommer på bild snart. Quote
Guest mikael Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Vilket trevligt system! Kan tänka mig att det inte blir många biobesök för din del med ett så kompetent biosystem Vad använder du för slutsteg för att driva bakkanalerna och vad är det för sub som är på ingående? //Mikael Quote
new order Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Snyggt system Kero! Och du är nöjd med Thetan antar jag! Men hur blev det subwoofer då? K-man,du och jag kan skaka hand,är oxå utan digitalkamera Quote
Gromit Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Oj, nu blev jag sugen på att se Guds stad igen. Den är ju så bra! Lite rå kanske på sina ställen men en verklig superfilm! /Gr. Quote
Neodynium Posted May 19, 2004 Posted May 19, 2004 Trevligt system!! Guds stad är RUSKIGT bra!!!! Quote
Kero Posted May 19, 2004 Author Posted May 19, 2004 Ska väl tilllägga att det naturligtvis inte enbart är en hemmabio anläggning, det är så klart en Hemmabio/HiFi anläggning ! Många besök på lokala biograferna, nej det kan jag väl inte påstå. Senaste var nog "Konungens Återkomst" i december ! Jag tycker bio är klart bättre hemma, framförallt för att man sitter en miljon gånger skönare, man kan t.o.m lägga sig ner om man vill. Sen att det både är bättre bild och ljud hemma skadar ju inte. Just nu så används sogligt nog en av mina tidigare surround förstärkare som slutsteg till bakanalerna, en H/K AVR-500. Ett femkanals slutsteg är nog den närmaste uppgradering som är på G, kanske redan i vår/sommar eller till hösten. Håller för fullt på med att kolla in olika alternativ. Ska det bli begat från usa igen eller ska det kanske bli en Kina affär eller nåntinng här hemma... man får väl se avd det blir men en svart Theta Dreadnught hade ju inte varit fel under casanovan !! Sen blir det en CD transport eller en ny dvd. Subben finns redan, kommer på bild snart, ingen hyper märkvärdig sak men efter ganska lång inspelningstid verkar den vara en mycket bra sub. Thetan är jag nöjd med... men missade en sak. Den A/D omvandlar analoga signaler och jag vet inte om det egentligen spelar nån roll men min tanke hade varit att köra en ganska billig dvd till film, som den jag har nu och sen söka en fin, kanske begad CD enbart till musik. Nu är jag osäker på om det är idé och köpa så märkvärdig CD då den väl endast får arbeta som transport. Det är väl ingen idé att mata Thetan analogt när den ändå A/D omvandlar, då är det väl lika att köra digitalt rakt in, eller vad tor ni ? Men förutom detta så är jag väldigt nöjd. Har väl i.o.f.s inte alls satt den på några prov änu. En bättre transport och bättre slutsteg visar nog mer vad Thetan går för. Det är fler bilder på gång dom närmaste dagarna, subben, lite kablar och helhets bilder kommer. "Guds Stad" är rå, men det känns ändå som att den skildrar verkligheten ganska så realistiskt, inte för att jag varit i Brasilien. Quote
stargazer Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Coolt system! Thetan, mums Finns det någon möjlighet att man får komma på besök och provlyssna/titta? MVH / stargazer Quote
Kero Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 stargazer: Besök, provlyssning, fest.. ja vad som helst är jag med på när som helst ! Här kommer några bilder till. Först en bild på den nya subben som införskaffades i februari. En JMLab Cobalt SW800S. Valde just den här för att den skulle kunna passa bra ihop med Maggisar med sin slutna låda. Till en början var jag inte speciellt nöjd. Tyckte den spelade lite entonigt och hade svårt och integrera med Maggisarna men nu senaste tiden tycker jag den har börjat fungera riktigt bra, det hela har nog handlat om inspelning, att man inte lär sig !! Nu är basen väldigt kontrollerad, tajt och snabb och integrerar sömlöst med Maggisarna. Dock är det inte en bas som går så där jätte djupt. Men det är nog bara bra för dom basar som gör det och ändå spelar lika tajt och kontrollerat kostar nog en himla massa pengar. Till film är den mycket bra, har ännu inte hört ded tappa kontrollen även i filmer med helt vansinnig bas. Dessutom är dens kontroll och snärt väldigt kul till film. Fast detta är oxå Thetans förtjänst. Just basen fick sig ett ordentligt lyft vid byte till Thetan som försteg, basen kröp ner några hertz samtidigt som den stramades åt. Här en bild på systemet som helhelt. Man ser en skymt av duken till projektorn ovanför racken. Högtalarna är här i mitt s.k musik läge, d.v.s lite längre ut från väggen och närmare varandra. Ovanpå dvd:n syns en Rega Planet som är och hälsar på. Här en bild på systemet i bio läge. Duken är nere och högtalarna har flyttats isär och bakåt. Här en bild på sittplatsen i musik läget. Har stora akustiska problem som gör att basen förvinner ut med väggarna. Kan inte ha soffan så här långt fram hela tiden, då gör sig projektorn ganska låga upplösning sig alltför påmind. Ska dock prova ta fram soffan lite nu när subben verkar vara inspelad och se och höra hur det fungerar. Quote
Micke Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Trevligt system ! kommer nog själv att köpa ett par maggisar framöver. Vad kör du för kablage förresten? Mvh/Micke Quote
Kero Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Tänkte posta lite bilder på dom kablar jag har men dom bilder jag tog blev inte så bra så jag la inte ut dom. Kablarna i dagsläget består av Kimber 4TC till 1.6:erna. Från dvd till Theta finns en Neotech digital kabel. Denna är tänkt att uppgraderas men kör nog på med den tills jag kan köra digitalt med "AES/EBU" och köper en bra sån kabel då. Frånt Thetan till Roksan slutsteget sitter en Transparent MusicLink. Har provat lite andra och dyrare högtalar kablar och helt klart finns en del att hämta där så det kommer bli uppgradering där så småningom. Till bilden kör jag Ixos komponent/RGBs kabel special tillverkad för mian ändamål av David på hifiagenten. Quote
Micke Posted May 20, 2004 Posted May 20, 2004 Låter intressant. Förresten, jag är lite sugen att testa mitt slutsteg på ett par maggisar. Du har inte lust att bjuda in till ett litet test vid tillfälle? Mvh/Micke Quote
Kero Posted May 20, 2004 Author Posted May 20, 2004 Du och ditt slutsteg är varmt välkomna ! Var i detta land bor du ? Skicka ett PM. Quote
Kero Posted May 22, 2004 Author Posted May 22, 2004 Nu när subben verkar vara ganska inspelad så har jag idag provat dra fram soffan ungefär en halvmeter, tog oxå fram högtalarna ca 20 cm till. Det fungerar riktigt bra, så nu kanske jag slipper möblera om när jag ska lyssna på musik Ska kolla lite film senare och se om det fungerar eller om projjens låga upplösning gör sig allt för mycket påmind. Quote
Recommended Posts