Jump to content

Ändra VTA?


Il Dottore

Recommended Posts

Jag har fått hem min nya pickup nu. Det är en Audio Technica AT-OC9ML/II, köpt i USA av en kompis. Den skall nu monteras på min Rega P5, som tidigare var utrustad med en Super Elys. Audio Technican är 4 mm högre än en Super Elys, varför jag köpte 2 stycken 2 mm spacers till tonarmsbasen för att få rätt VTA. Nu läser jag Regas bruksanvisning för RB700 och ser att de avråder från att laborera med VTA. "Det behövs inte på en RB700 på en Rega-spelare" står det i instruktionen (fritt översatt). Jag tycker att detta är mycket märkligt. Varför ska man inte höja armen och få den att ligga parallellt? Det kan väl knappast vara optimalt att pickupen lutar bakåt? Jag tänker strunta i Regas "råd" och justera VTA så att den blir korrekt. Jag skulle dock vilja höra era synpunkter på detta.

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Så här säger manualen för RB700. Jag har markerat de "intressanta" partierna med fet, understruken stil.

The arm is not adjustable for height except by the use of a stainless steel spacer. A dealer should have some of these spacers in stock.

The arm is designed so that the rear of the arm should be as close to the arm mounting board as possible. On Rega turntables, no spacers should be necessary and none should be fitted. On some other models of turntable, it may be necessary to use a spacer to achieve the correct height. If more than two spacers are necessary, then it is a better solution that the turntable manufacturer or the dealer makes up one single spacer of the correct height. This should be made from stainless steel and the faces touching the arm and the arm board should be accurately machined flat.

The arm height is correct when the arm appears to be parallel to the record or appears to slope downwards slightly away from the cartridge. The only limit to the arm sloping backwards is if the cartridge body tends to touch warped records. Under no circumstances adjust the arm to achieve a hypothetically correct V.T.A (vertical tracking angle) for the cartridge.

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett mycket känt ämne i vinylvärlden. Rega tycker och har alltid tyckt att VTA är mer eller mindre oviktigt. Mekanisk integritet är betydligt viktigare enligt dem. Det är alltså bara att prova med, och utan, så får du en uppfattning om vad du tycker är bäst. Det är inte heller säkert att en 100 horisontel montering är rätt.

Personligen hade jag använt brickorna, och har gjort det vi de tillfällen då jag använt mig av Rega armar. Att maila Rega är helt meningslöst. Du kommer att få ett standardsvar. Googla hellre, så kan du läsa hur mycket som helst i ämnet.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett mycket känt ämne i vinylvärlden. Rega tycker och har alltid tyckt att VTA är mer eller mindre oviktigt. Mekanisk integritet är betydligt viktigare enligt dem. Det är alltså bara att prova med, och utan, så får du en uppfattning om vad du tycker är bäst. Det är inte heller säkert att en 100 horisontel montering är rätt.

Personligen hade jag använt brickorna, och har gjort det vi de tillfällen då jag använt mig av Rega armar. Att maila Rega är helt meningslöst. Du kommer att få ett standardsvar. Googla hellre, så kan du läsa hur mycket som helst i ämnet.

Lycka till!

Jag kan bara hålla med. Samtidigt är olika pickuper mer eller mindre känsliga för olika VTA. Jag hade tidigare en tonarm där man kunde höja och sänka i farten. Jag körde då med Ortofon MC30 Supreme och Goldring Eroica. De var faktiskt inte så känsliga för små avvikelser men de avvikelser jag kunde höra vara att jag upplevde mindre dynamik och mindre upplöst när armen var för lågt och lite för spetsigt när armen var för högt.

Jag vet att en del rekommenderar att armen hellre är lite för högt än lågt. Det är min erfarenhet också. Just nu kör jag med Benz och den är betydligt känsligare än vad jag upplevde Ortofon var.

Link to comment
Share on other sites

Guest justaudiomagic

Visst är det som sagts, att vissa är känsligare än andra. Prova dig fram, jättesvårt att säga vad som är bäst då allt (Precis som allt annat) är så individuellt

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en återförsäljare idag och de tyckte att jag skulle använda mina spacers.

Tydligen så "tolkar jag RB700-manualen fel" enligt återförsäljaren, hur detta nu är möjligt. Jag tänker i vilket fall som helst gå på pickuptillverkarens rekommendation och höja armen i bakkant.

MVH

Carl

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att pickupen skall synas med förstoringsglas för att veta om den är rätt ställd eller inte.

Fabrikatet har mindre betydelse än det individuella exemplarets montering av nålen i cantilevern.

Mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att en av anledningarna till att Rega int rekommenderar att armröret skall vara annat än horisontellt är att man har olika vinklar över pickupfästet och tonarmslagringen. En sänkt eller höjd arm kommer att luta pickupen i sidled.

mvh/Harry

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...