hellbit Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Jag sitter i begrepp att byta ut mina högt kablar. Tänkte givetvis låna hem ett gäng för att prova ut. Men Jag vill ändå gärna ha tips på vad som kan tänkas passa min anläggning. Jag sitter på följande. Förs: Gryphon Callisto 2200 Cd: Audio Aero Capitole mk2 Högt Focal Jm-Lab 937be. Signalkablage: Acoustic Zen Matrix mk2. Högt kablage: Harmonic Tech pro 11. Mvh Quote
hellbit Posted June 1, 2008 Author Posted June 1, 2008 Anläggningen i fråga är den här.. http://www.minhembio.com/hellbit Quote
Bebop Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Jag skymtade även Audioquest vid sidan om Acoustic Zen och Harmonic Tech. De gör ju utmärkta kablar all tre. Vad är det Du söker som HT inte kan förmedla? Quote
Happy Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Jeg har gode erfaringer med italienske Yter Laboratorium. se evt. www.vassagohifi.com Jeg har både signal (XLR) og højttalerkabel Lydmæssigt perfekt til Audio Aero - har selv en prestige SACD SE + Krell KAV-2250 effektforstærker Happy Quote
hellbit Posted June 1, 2008 Author Posted June 1, 2008 Jag tycker helt enkelt det är kul att byta o pröva nya saker. Men jag vill ju gärna ha tips så man kan göra aspriranterna färre. Quote
Vermin Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Får dere tak i Black Magic kabler der borti søta bror? De er veldig bra kabler, både The Giant og Revelation til nesten halv pris. Audience AU24 liker jeg godt, den er litt spretten og fin i mellombassen og god dynamikk. Xindak kablene jeg har har overlevd ganske mange andre kabler til en mye høyere sum, jeg har reterminert de med WBT bananer og spader, noe som fjernet "billig-sløret" ganske betraktelig. Du kan jo også overveie og bestille noen meter med sølvskinner fra din lokale gullsmed og trekke de i bomullstrømper. De pleier og låte veldig bra, men de trenger lang innspilling. Audioquest er bra kabler, jeg hadde Dragon(?) tidligere og karakteristikken her hos meg var at det var en veldig nøytral kabel med en ekstra kul helt nederst. MIT Terminator serien er jo helt grei, den er varm og fyldig. Men vær obs på at om du bruker de på høypassignalet til en aktiv enhet vil du kunne miste masse informasjon. Håper du forstår norsk Quote
Bebop Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Jag tycker helt enkelt det är kul att byta o pröva nya saker. Men jag vill ju gärna ha tips så man kan göra aspriranterna färre. Det är inte lätt att ge tips, Hellbit, om Du inte vet vad Du söker efter. "Nya högtalarkablar" är för brett. Du har ju en mycket fin anläggning som är värd bra matchning, men det måste ju starta med några idéer om vad Du söker. Transparent, Nordost, Acoustic Zen, Kimber, Siltech, Synergistics ... (med flera) har ju kablar från någon tusenlapp upp till 5 siffriga belopp. Jag skulle också kunna hävda att samtliga är lika bra, men det går ju itne eftersom det är användaren som har det avgörandet i sin hand. Till detta kommer sedan matchning med övrig anläggning och utrustning. En del kablar kan ju dessutom verka i motsats riktning när det gäller värme, upplösning, neutralitet. Om jag säger att Du inte skall välja Nordost, så kommer forumet att bombarderas med svar om det omvända. Om jag säger att Nordost är bäst, vet jag att jag kommer att få PM som säger att Nordost inte har i en hifianläggning att göra ... Jag råder dig än en gång till att fundera över vad det är Du söker. Det blir liksom lite lättare då att konstatera när och om Du hittat fram. Quote
hellbit Posted June 1, 2008 Author Posted June 1, 2008 Tack för svaren. Jag tror att jag vill hålla mig till den typ av karaktär som jag redan idag har men kanske ta ett litet steg till mot lite värme. (focals be diskant kan ju upplevas som hård/kall men jag tror matchningen av min elektronik har gjort att det inte alls är ett problem) Jag vill dock hålla mig mot en gnutta värme och tror själv att Acoustic zen har kablar som svarar upp till det. Kommer nog låna hem ett par sådana samt Audience och Transparent. Jag har aldrig lyssnat på Nordost men vad man läst så är det många som uppfattar dem som "ljusa" och lite analytiska och det är inte mer åt det hållet jag vill. Vi får se vad det blir:) Quote
Arioch Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Har själv nord ost kablar och är mycket nöjd. Jag tycker att de är värda att provas Jens Quote
Danne75 Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Purist Audio Design - Venustas Du blir inte besviken. Efter att jag själv blev helt uppslukad av denna kabel så har jag även lyckats övertyga två "kabelskeptiker" att inhandla denna förträffliga kabel. Tog helt sonika med mig kabeln till dom så att de fick prova, det gjorde intryck kan jag lova. Och en summering hur denna låter är endast : Allt låter bara mycket mer naturligt = mer musikaliskt. Många skulle tycka att det är vansinne att lägga den summan pengar som kabeln kostar ny, men med tanke på vad den har gjort för min anläggning rent ljudmässigt så skulle jag säga att den är minst lika prisvärd som vilken annan del som helst som kan göra den skillnaden. Quote
ptidstro Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Purist Audio Design!! Jag håller med Danne75 till 100%. Ja mer om det gick Jag började med att lyssna på två av Purist första modeller i deras sortiment. Dessa två signalkablar XLR var "Museaus" och "Elementa". Bättre än det jag provkört tidigare men jag tyckte det saknades något, spelglädjen kanske? Testade då nästa steg: Aqueous Anniversery. Jag blev golvad, en helt fantastisk kabel! Bättre på allt. Jag törs nog säga att detta kabelbytet var mitt största ljudlyft någonsin faktiskt. Som alltid är allting givetvis systemberoende osv men jag tycker verkligen du skall prova Purist grejer. Dom ger MUSIK! mvh PatrikT Quote
Guest Peo Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Jag tror att jag vill hålla mig till den typ av karaktär som jag redan idag har men kanske ta ett litet steg till mot lite värme. (focals be diskant kan ju upplevas som hård/kall men jag tror matchningen av min elektronik har gjort att det inte alls är ett problem) Jag vill dock hålla mig mot en gnutta värme och tror själv att Acoustic zen har kablar som svarar upp till det. Baserat på vad du skriver så vill jag rekommendera ett par olika fabrikat: - Nanotec Golden Strada - Audio Metallurgy GA-0 interconnects och Gold Reference högtalarkabel - Audience Au24 Nanotec och Audience finns hos Audio Concept, Audio Metallurgy får man importera själv från USA men det är väldigt enkelt pga att AM är ett ovanligt trevligt företag med mycket vänligt bemötande. Jag kör dessa själv och är mycket nöjd. Jag testade Nanotec's högtalarkabel hemma och den påminner väldigt mycket om soundet jag får från mina AM, dvs det är en mycket bra kabel. Bör testas! Audience har jag hört i många olika system och de låter alltid bra! Särskilt högtalarkabeln är en klippa som sällan gör bort sig. Jag har laborerat med en del betydligt dyrare kablar men inte tyckt att de har tillfört något. Tvärtom så har många varit sämre.. Bra kablar behöver inte kosta en förmögenhet. Quote
calm Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Jag skulle nog hålla en slant på Nanotech-kabeln som ger mycket för pengarna. Har hört dem med olika högtalarkonstellationer och tror att de skulle passa utifrån vad du beskriver att du vill ha. Men vill du ha värme och mjukhet i diskanten så är nog Audience AU 24 mer åt Nordosthållet och kan säkert bli för hård. Kör själv Audince sedan ett antal år tillsammans med Sonus Faber och där passar de utmärkt med SF:s mer avrundade topp. Men som vanligt låna hem och testa först! Calm Quote
Guest om.s Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Som partisk bruker av samme kabel gjennom flere år vil jeg kunne anbefale en test av Cardas Golden Reference, om du vil mot det "varme" holdet mener jeg, dette er selvsagt system avhengig i sluttenden, men absolutt verdt å teste ut, imo, litt usikker på hvem som har Cardas i Sverige for tiden men noe burde det være mulig å få tak i for en test. mvh Quote
Guest Peo Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 calm, Au24 låta vasst!? Det har jag aldrig varit med om. Jag tror inte det är någon fara på taket vad gäller den parametern, men som vanligt gäller ju att testa innan köp. Quote
hellbit Posted June 2, 2008 Author Posted June 2, 2008 Tack för alla tips. Förresten hur gör ni andra när det gäller kablagen, har ni samma kablar hela vägen eller blandar ni? Mao ett fabrikat i signal och ett annat i högtkablage. Känns ju psykiskt rätt bra att ha samma men det spelar kanske ingen större roll. Quote
Guest om.s Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Tack för alla tips. Förresten hur gör ni andra när det gäller kablagen, har ni samma kablar hela vägen eller blandar ni? Mao ett fabrikat i signal och ett annat i högtkablage. Känns ju psykiskt rätt bra att ha samma men det spelar kanske ingen större roll. Godt spm, jeg holder samme merke/modell gjennom hele oppsettet, det har for meg i mitt oppsett, gitt meget gode synergier! mvh Quote
calm Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 calm, Au24 låta vasst!? Det har jag aldrig varit med om. Jag tror inte det är någon fara på taket vad gäller den parametern, men som vanligt gäller ju att testa innan köp. AU 24 i sig låter i sig inte vass, men i kombination med en vass högtalare, så kommer det att låta vasst. AU 24 är en neutral med en gnutta mot det analytiska hållet. Detta kan förstärka en analytisk högtalare. Förstod att detta möjligen var Hellbits dilemma. Därav min rekommendation. Jag tror mer på Cardas eller Nanotec om man vill uppnå den mjukare effekten. Calm Quote
Guest Peo Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Intressant, det var nyttigt att höra calm. Jag har kanske haft tur när jag lyssnat på dem då, att de suttit i välmatchande omgivningar. Quote
Guest om.s Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 AU 24 i sig låter i sig inte vass, men i kombination med en vass högtalare, så kommer det att låta vasst. AU 24 är en neutral med en gnutta mot det analytiska hållet. Detta kan förstärka en analytisk högtalare. Förstod att detta möjligen var Hellbits dilemma. Därav min rekommendation. Jag tror mer på Cardas eller Nanotec om man vill uppnå den mjukare effekten. Calm En god sammenfattning calm, stemmer bra med egne erfaringer ang nevnte merker (Nanotech har jeg ikke hørt).... mvh Quote
hellbit Posted June 2, 2008 Author Posted June 2, 2008 AU 24 i sig låter i sig inte vass, men i kombination med en vass högtalare, så kommer det att låta vasst. AU 24 är en neutral med en gnutta mot det analytiska hållet. Detta kan förstärka en analytisk högtalare. Förstod att detta möjligen var Hellbits dilemma. Därav min rekommendation. Jag tror mer på Cardas eller Nanotec om man vill uppnå den mjukare effekten. Calm Det är inget dilemma idag men jag vill inte gå åt det ljusare hållet. Känns spontant som att mina Harmonic också är åt det lite varmare hållet. Jag har inget emot analytiska egenskaper men jag behöver inte mer därav spörsmålen. Känner att det hade varit kul att byta något i anläggningen trots att jag är riktigt nöjd i dagsläget efter div uppsättningar. mvh Quote
Bebop Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Jag tror mer på Cardas eller Nanotec om man vill uppnå den mjukare effekten. Calm Har inte hört Nanotec men kan supporta vad som sägs om Cardas som jag har provat. Jag hade Siltech som jag trivdes mycket bra med men var inte fullt nöjd med signalkablarna. Jag provade Cardas och Transparent och valde till slut Transparent som jag nu har hela vägen - strömkablar - signal och högtalarkablar. Jag vill gärna hålla mig till ett fabrikat, jag köper så att säga ett koncept. Jag skulle lika gärna kunna ta Cardas, men jag tyckte Transparent lät lite mer balanserat i mitt system. Jag har fortfarande kvar min Siltech Paris högtalarkabel som jag anser är ett fynd. Ligger när Transparent faktiskt. Transparent har mycket dyra kablar, men även de enklare och billigare modellerna är mycket bra och ger samma grundkaraktär som de dyrare. Jag tror samma kan sägas om Cardas. Det behöver inte kosta skjortan. Quote
Bebop Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Glömde säga att en rekommendation är faktiskt att fortsätta med Acoustic Zen. Deras kablar prisas av många här i Nordamerika, men jag har inte lyssnat aktivt på dom själv. Quote
Recommended Posts