Uffe71 Posted May 31, 2008 Posted May 31, 2008 Hej alla...Jag har funderat på ett par riktigt bra hörlurar ett tag och hade nästan bestämt mig för Sonys mdr sa5000 men kikade igår på Audio concepts hemsida lite och fick se Ergo lurarna med AMT diskantmembran, verkar ju grymma dom. Vore kul med lite input om dom och gärna Sony lurarna också... Quote
Anders Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Nja, de alterntiv du har är nästan diametralt motsatta. Ergo AMT har ett mjukt, litet mörkt och romantiskt ljud. Det lät bra på skivor typ singer-songwriter och jazzsångerska med pioanokomp men med stor klassisk orkester och tung rock så hängde de inte riktigt med. Otillräcklig bas, för grötigt och för litet dynamik enligt min uppfattning. Jag är dock osäker på om det bara beror på hörlurarna. Jag lyssnade till standardförstärkaren och det hade också kommit en något dyrare variant som dock inte fanns i affären och den har jag aldrig kollat. En fördel med Ergo är att de sitter en bit från örat och inte trycker. De trycker dock ovanpå huvudet och det är rätt subjektivt vad man föredrar. Jag har inte lyssnat på SA5000 men dock på modellen under. De har ett mycket detaljerat och ljud med skarp kontur och mycket dynamik. SA5000 uppges ha en mycket likartad karaktär även om mer förfinad. De flesta tycker att det blir för mycket även om förtjusningen kan vara stor i början. Lyssningströtthet kan infinna sig snabbt. Quote
Guest Peo Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Man kan förenklat säga såhär, att båda dessa lurar måste testas innan köp. Ergo AMT lovordas av många, så den har helt klart nåt speciellt. På mitt huvud fungerande den inte alls, men jag har en stor skalle också, kan ju bero på det. Jag tyckte den var mycket obekväm, och hade svårighet att få den att sitta still. Någon bas fann jag inte heller, och det kan definitivt bero på att den satt dåligt på huvudet. Sony SA-5k är enligt mig helt fruktansvärd, men enligt andra helt otroligt bra. Det är en lur man älskar eller avskyr tror jag. Den är hyperdetaljerad och, återigen enligt mig, vass och ljus i karaktären. Jag fick ont i öronen ganska fort.. Skall dock säga att jag inte testat denna hemma i min anläggning och med min musik osv... Jag fick inte direkt någon motivation efter den korta lyssningsstund vi hade tillsammans! Anders, skillnaden mellan SA-3000 som du lyssnade på och SA-5000 är kort och gott: mer av allt. Så gillade du inte SA-3k kommer du avsky SA-5k. Quote
Uffe71 Posted June 1, 2008 Author Posted June 1, 2008 Ok, tackar för svaren hittills. Var nog kanske tur ändå att Cdon hade slutat sälja SA5000, jag hade beställt dom men fick ett mail att de utgått ur deras leverantörs sortiment. Dom är ju också rejält dyra i Sverige jämfört med både England och Usa, nästan tredubbelt mot i Usa.. Quote
Guest Audio Concept Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Uffe 71, här är lite tilläggsinfo om ERGO AMT. Kult - en vidareutveckling av kult-luren JECKLIN FLOAT. Ett par sådana syns i filmen " A Cloclwork Orange" av Stanley Kubrick..... Element - AMT elementet är ett fullrange-element som räknas bland de allra bästa elementen som finns. Sitter i originalutförande idag i högtalare som ERGO KITHARA och AULOS mm. som fått utomordentligt fina recensioner. Många tillverkare har tagit till sig ideerna bakom AMT och gjort egna varianter av tekniken - då som diskantelement. Bas - lyssnar man i lurar med kåpa (slutna lurar) får man ofta en överdriven bas. ERGO lurarna hänger ca 1cm från örat och är öppna vilket gör att upplevelsen känns mera "utanför huvudet" i stället för "mitt i" som kan bli fallet med slutna lurar. Många som köpt AMT har funderat över basen första dygnet - i relation till slutna lurar de har varit vana vid. Efter några dagar brukar de dock återkomma och berätta att basen låter mycket mer naturlig än vad fallet är med många slutna lurar. Mao - korrekt bas är inte det samma som för lite bas..... Passform och looks... - peo's huvudpassform kan vi inte uttala oss om - insidan är på alla sätt förstklassigt..... :-) - vi rekommenderar ingen att använda dem på tunnelbanan... för det är de för speciella... :-) - det vi däremot vet om dem är att pga formen och hur de änvänds så kan du ha dem på längre än andra lurar eftersom de inte klämmer mot örat mm. Det blir inte varmt/fuktigt och du hör när telefonen ringer.... Övrigt - AMT är en 4 ohms lur vilket gör att du kan använda den på några olika sätt - med aktiv förstärkning från ERGO - med en switch från ERGO där du ansluter till din förstärkarutgång och kan välja högtalare eller lurar - du kan även byta kontakten och ersätta med 4 bananer som du ansluter till en vanlig förstärkare - t.ex en liten rörförstärkare. Mvh, Audio Concept Quote
Guest Peo Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Aha, så man kan koppla AMT till en vanlig förstärkare också? Det förstod jag aldrig, det verkar ju spännande! Jag får nog ta och testa igen.. Kanske man har blivit lite mindre tjockskallig med åldern? Det blir ju ett kul tillägg till min hörlurstråd. Quote
Uffe71 Posted June 5, 2008 Author Posted June 5, 2008 hej igen här...Nu blir det att vänta ivrigt tills måndag, beställde ett par Ergo model AMT och kommer nog bli supernöjd med dom hoppas jag... Quote
Uffe71 Posted June 11, 2008 Author Posted June 11, 2008 Japp då har jag haft mina Ergo AMT ett par dagar och säger bara Wow! vilken diskant och framförallt mellanregister... Basen kändes för tunn direkt men nu har jag hårdkört dom under en natt och redan märks det att basen börjar bli klart kraftigare. Upplösningen är helt otrolig tycker jag, hörde en störning i en Dire straits låt som jag aldrig hört tidigare...Så otroligt avslappnat ljud i Ergo AMT, märkte rätt snabbt att man lätt blir lurad av att det är högre volym än man trodde...Precide varnade också för det men man märker ju snart om det är för högt... Quote
Recommended Posts