Jump to content

Vurpade plattor eller pickupen flyger ...

conan

Recommended Posts

Ja det är iriterande värre med lite skeva plattor. Jag har endast en skiva som inte armen klarar av, en bra arm rätt inställd kan klara det mest absurda men det ser inte kul ut. Ang puck kan den faktiskt öka skevhetens branthet och förvärra det hela. Jag har hört att två tjocka glasplattor och ugnen inställd på 45-50 grader ska "klara skivan" ska faktiskt prova denna lösning själv nån dag. Jag vet dock inte hur det blir eller om det finns risk för andra deformeringar.

Jag sökte på forumet innan jag skrev en tråd - men hittade ingenting. Kanske kallas fenomenet för något annat än "skev" etc.

Dock ska jag prova glasplattor och ugnen, typ 40 grader kanske, på en platta som jag inte är så rädd om.

Jag återkommer med en kort rapport efter labbandet :mm:

Det gick inte så vidare värst med labbandet. Efter ett antal försök i ugnen med högre och högre temperatur kan jag bara konstatera att plattan blev jämnare men att den fortfarande var skev. Troligen beror det på att plattan jag provat på var ganska tunn. Temperaturen behövde nå upp till minst 60 grader för att nå någon effekt.

Receptet som kan fungera är:

- Två glasskivor 10mm tjocka, 32cm i kvadrat

- Damma av plattan, tvätta av glasskivorna

- Ugnen avstängd, men uppnådda 70 grader

- Lägg plattan mellan glasskivorna

- Lägg ev. en vikt på glasskivan så att plattan blir plan

- Låt paketet stå i ugnen ett par timmar, kanske tre eller fyra

Bakning utföres på egen risk ... fast går inte plattan att spela alls så är kanske inget förlorat. Alternativt kan man leta upp någon som har en maskin. Det fungerar säkert bättre än DIY-metoden.

Jo just det, plattan blev bättre och gick att spela efteråt - men det känns ändå inte bra för pickupen rör sig oroväckande mycket.