Guest asimov66 Posted May 30, 2008 Posted May 30, 2008 Bildservern krånglar så mina paintbilder får jag strunta i. någon som har bilder på flexibänker som de fotat? Behöver inspiration nämligen. Quote
Harryup Posted May 30, 2008 Posted May 30, 2008 Sök på flexy på Hififorum så hittar du nog några stycken olika mvh/Harry Quote
Guest asimov66 Posted May 30, 2008 Posted May 30, 2008 Tack har gjort det. Kollat runt och skissat upp planer. Bara dags att börja då... Quote
calle_jr Posted May 30, 2008 Posted May 30, 2008 Jag använder en flexy nu, fast den är under ombyggnad Hur många apparater ska du ha i den? Ska du ha vinylspelaren på den? Quote
Guest asimov66 Posted May 31, 2008 Posted May 31, 2008 Jag kommer troligtvis göra en standard på 3 hyllplan och 70 hög. Skall ha 6 apparater i den så det blir gott om plats. Hittat färdiga bänkskivor på ikea 160*60 (typ) så det skulle ju vara trevligt. Skivspelaren kommer stå överst med lite modifikationer. Tror det blir M20 gängstavar. Och så blir det ljust trä, då jag inte vill att det skall synas för mycket. Spännande med din flexy lägg gärna upp en bild. Du har verkligen testat många bänkar under tid nu . Har du några tips som man bör fundera på med bänkar? Quote
P-pan Posted May 31, 2008 Posted May 31, 2008 Kanske den här kan ge lite design uppslag ? Med några rörstumpar utanpå dem gängade stängerna så är det väl klart sedan ? Hyllplanen på denna variant är säkert ordentligt påkostade men snyggt är det. Just denna modell heter Samson v.1 Mer inspiration finner du här... http://www.mapleshaderecords.com/audioproducts/samson1.php Quote
calle_jr Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Du har verkligen testat många bänkar under tid nu Still confused but on a higher level Flexy är perfekt för att prova sig fram. Fyra stänger fungererar bra när man har ett bredare rack som detta. Mitt rack är nerplockat i bestådsdelar för tillfället, men här är en äldre bild Här skönjas en detalj där man längst till vänster ser att gängstängerna spänts i ett 50mm rör Vidare tror jag det är bra att avkoppla racket mot golvet, samt att avkoppla så nära apparaten som möjligt, åtminstone vinylspelaren. Därav är det dubbla hyllor högst upp med tre st Audionet-koner emellan. Den övre plattan är avkopplad i tre punkter, medan den undre plattan dämpar. Graden av dämpning kan trimmas in genom att konerna flyttas närmre eller längre bort från hörnstolparna. I hela systemet (hela bänken) kan man inte kalla det dämpning, utan hellre massa, styvhet och geometri som påverkar egenfrekvenserna. För någon annan kan detta vara nys. Fördelen med flexy är som sagt att man kan tweaka sig fram. Det kan man såklart göra även i ett köperack, men det tar emot att såga i nåt som heter Master Reference eller liknande Återkom med hur du fortskrider! Quote
Guest BTS Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 men det tar emot att såga i nåt som heter Master Reference eller liknande Ja Quote
Jörgen_G Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 asimov66 - Jag har gått i samma tankar som du och det fanns ett par trådar på HiFi Forum i ärendet när jag var intresserad (kanske är det de som Harryup refererar till): Flexytråd I på HiFiForum Flexytråd II på HiFi Forum För min del fick jag inte ihop nån bra och snygg flexylösning för mina mått. Istället slutade det med att jag köpte en Quadraspire som jag kunde sy ihop precis som jag - och framför allt frugan - ville ha den. /Jörgen G Quote
Guest asimov66 Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Oj här har det skett saker. Har en del på gång faktiskt så vi får se vad som sker inom snar framtid . Skall provbygga en flexy bänk inom snar framtid. Sen efter det blir det ett större bygge. Men börjar så smått med en 3 hyllors mindre modell för att på så sätt lära sig lite. Och sen behöver jag 2 rack med vilket inte är helt fel . Det blir bänkskivor i björk från ikea. Färdiglackade och färdigsågade, tilltalar min superlata sida det, bara borra och skruva... Calle Jr; de där rören var riktigt snyggt var kommer de ifrån? Förresten hela det racket var riktigt läckert. Hur har du fixat fötterna på din bänk? Mina skäl till flexy är enkla: Billigt, stabilt och flexibelt. Den bänken jag skall bygga i större utförande kostar mig totalt ca 2 tusen solid tech varianten av samma ligger på 8 tusen. Byggtid/samlingstid för båda racken = samma Flexy nummer 1: tv+video+centerhögtalare Flexy nummer 2: 6 produkter totalt. Quote
calle_jr Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Det är mest att det är kul, att det blir unikt ( ) och att man inte behöva vara så rädd för att paja nåt när man bygger själv. Man får ju inte samma finish och om man skulle värdera sin egen timpeng är det rätt omöjligt att så att säga tjäna på att bygga själv. Rören är galvade 50mm stålrör med godstjocklek 1,5mm. Jag hittade dessa på Biltema. Quote
Guest asimov66 Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Perfekt, då har man sommarprojekt som heter duga Nej det är sant med finishen men det är som du säger kul att bygga själv och möjligheten för tweak är oändligt (precis som det skall vara) Quote
Martin Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Perfekt, då har man sommarprojekt som heter duga Ett par timmars projekt i alla fall Det går fort att slänga ihop en flexy. Sen det här med att sätta rör förstår jag inte riktigt, då tappar man ju hela funktionen?! Om man vill ändra ett hyllplan måste man ju skruva isär bänken, ta bort rören, såga till i rätt storlek och sätta tillbaka... låter jobbigt! Det är ju att se gängorna som är det snygga Quote
calle_jr Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Sen det här med att sätta rör förstår jag inte riktigt, då tappar man ju hela funktionen?! Ja, men man tillför en funktion också, möjligheten att ändra styvheten i horisontalplanet. Quote
Martin Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Ja, men man tillför en funktion också, möjligheten att ändra styvheten i horisontalplanet. Hur funkar det menar du? Hänger inte riktigt med. Quote
calle_jr Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Hur funkar det menar du? Hänger inte riktigt med. Om man stöter till ett rack med 20mm stänger och jämför det med att stöta till ett rack med 20mm stänger + 50mm rör så beter de sig väldigt olika. Quote
Martin Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Ja så kanske det är, jag kan dock inte rubba mitt rack alls, det är totalt stumt. Men så länge man är nöjd själv så Tyckte bara att hela funktionen med ett flexy försvann om man inte kan flytta på hyllorna. Får döpa det till "inte-så flexy-alls-men-rätt-snyggt" Quote
conan Posted June 1, 2008 Posted June 1, 2008 Rören är galvade 50mm stålrör med godstjocklek 1,5mm. Jag hittade dessa på Biltema. Biltema har det mesta - utom bildelar Jag måste allvarligt fundera på en DIY-bänk - kanske med marmorskivor. Det är snyggt. Quote
Guest asimov66 Posted June 12, 2008 Posted June 12, 2008 Snabb fråga: om jag har hyllor om är 124*38 räcker det med 4 stycken M20 stänger och vad klarar dessa av rent viktmässigt (träet är Massiv bok). Det är till mitt andra flexybygge Quote
Martin Posted June 12, 2008 Posted June 12, 2008 Dom lär nog klara ett något ton i alla fall utan problem, jag skulle nog oroa mig för trähyllorna istället Quote
K-man Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Hehee....rent viktmässigt är det hur lugnt som helst....en 8.8 M20 Iso-"normalgänga" gängstång skall klara 203000 N som minimun dragbrottkraft...alltså 20,3ton....så det skulle betyda att du kan hänga 81,2ton i dessa fyra stänger... hehee...blir väl knappast mer kraftkänslig som "press"...gunget är något annat... \\K-man Quote
Guest asimov66 Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Jisses då lär den hålla lugnt sagt. Känns tryggt att veta. Quote
Guest justaudiomagic Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Intressant tråd Morgan Har svårt o hitta någon hylla/bänk som jag tycker är snygg eller välbyggd (Till humant pris då), har oxå tankar på att bygga två identiska Flexyhyllor o ställa bredvid varandra o ha prylarna på (demoprylar o eventuellt vinylskivor). Jag vill ha mina hyllor så stabila som möjligt o kommer därför eventuellt kombineras av antingen Kalksten, granit eller marmor och MDF (Limmas ihop). Alternativet är att ha fler lager MDF ist för kombination med sten men det lutar åt sten kombinerat med MDF för nuvarande. Gängstav, troligen M20 eller kanske t o m M30 - Återstår att se. Har inte bestämt till 100 % om staven ska gå ovanför översta hyllplanet eller om det ska avslutas så att säga jäms med toppen (Inne i översta hyllplanet). Tung? Ja, och väldigt stabil !! Quote
Guest asimov66 Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 För mig blir det massivt trä och M20. apparaterna kommer stå på gummimellanlägg och sen marmorskivor. Så vi tänker inte så himla långt ifrån varandra. Du kan ju alltid ta mdf och dämplim...? borde troligtvis funka men var man för sin konstruktion. Själv kör jag på enkelhet och funktionalism. Finner ingen bänk som jag vill ha heller och jag är trött på att ha 4 sorters olika trä i vardagsrummet så nu jäklar åker tvbänken ut med...och centerhyllan...och hifibänken...och sen får vi se... Quote
Guest justaudiomagic Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 verkar som sagt som att vi inte tänker helt olika. Vet inte om du sett på vår hemsida hur vår tvbänk ser ut men den åker iaf ut och två flexybänkar kommer in. Blir troligen ganska dyrt men det kan det vara värt, att få något man verkligen tycker om som är snyggt, "handmade" och praktiskt. Jag vill ha känslan av att när man sätter apparaten på hyllan så ska det verkligen kännas stomt, stabilt och tungt. Där tror jag en bra bänk finns. Har inte inte bestämt material på gängstängerna men det lutar åt Elförzinkat eller rostfritt. Rostfritt måste dock poleras för att bli snyggt Quote
Guest asimov66 Posted June 13, 2008 Posted June 13, 2008 Kollade på bilderna och 2 flexy ser inte helt fel ut att komma in där. Jag personligen bestämde hyllmaterial först och sen spann jag vidare på vad som kunde se snyggt ut till det. Quote
Recommended Posts