Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Det finns en mängd trådar om detta men jag testar igen.

Jag vill prova på vinyl. Är det meninglöst att köpa en spelare för 6-7000 kr ? Når man snabbt taket med en sådan maskin?

Jag kan inget om Azimuth ,vtl alla picuper osv osv. Vill bara lyssna på skivor och att det ska låta bra och vara lätt att sköta. Jag har tittat runt på Blue note, Rega mm. Kan inte låna hem skivspelare där jag bor och lyssning i butik är lite hopplöst i slutändan. Tar gärna emot råd här frå alla er kunniga rävar.

Min utrusning i övrigt är , Bladelius elektronik och MBL högtalare.

Tacksam för hjälp. /P

Guest asimov66
Posted

Jag tycker du absolut kan köpa en spelare för 6-7000. Jag använder en rega för ca 8 tusen själv och sitter supernöjd med min (visserligen beggad då men va tusan).

Jag skulle vilja slå ett slag för P3-24 då (Rega) som ligger runt den prisklassen. En enormt kompetent maskin mycket stor skillnad mot äldre P3.

Posted

Det vore rätt bra om du kunde jämföra några spelare med hjälp av en CD/LP av samma inspelning som du vet hur den låter - gärna också att du hört artisten live. Nån du känner kanske har lite grejer du kan lyssna på?

Min erfarenhet är t ex att olika pickuper låter ganska olika. Detsamma gäller olika inspelningar.

Om du har pengarna så skulle jag lägga några tusen till och köpa till en bra pickup, kanske 3-4kkr.