Jump to content

Litt fler spm om rør

Guest Musicus

Recommended Posts

Guest om.s

På de fleste forum bruker det ofte sitte noen med meget gode kunnskaper om alle de forskjellige rørene og deres ekvivalenter.

Siden jeg for en tid tilbake steg forsiktig inn i rørenes verden igjen begynner denne ukjente marken å interessere en igjen.

Det er jo ett opphav av muligheter til variasjoner og tonal tuning med forskjellige rør der ute.

Så, har tenkt teste litt forskjellige rør i min Hovland HP200P Pre.

Fikk tips om NOS Mullard M8162/CV4024 som en god ekvivalent til 12AT7 og M8137/CV4004 til 12AX7, noen som har erfaring med disse mot f.eks std Sovtek 12AX7/12AT7?

Disse rørene er produsert på 80 tallet og går visst også under en felles betegnelse KQDD, (Mén indikerer sivil ref og CV henviser til den militære).

Så har noen erfaringer, tips tas det imot takknemlig :)

mvh

Hei om.s

Har prøvd begge Mullard typene du nevner og det er knallgode rør. Men det belager veldig på høytalerene, de kan oppleves en smule ulne i bassen oppimot andre på enkelte. Men de er gode på og fremheve mellombassen og mellomtonen. De har en veldig innbydende mellomtone, veldig varm og delikat. Diskanten er nok en smule avrundet i forhold til feks Telefunken/Siemens&Halske men jeg savnet ikke noe.

KQDD er militær specen ja, det vil si at røret har en veldig lang levetid, garantert oppimot 10 000 timer. Noe også Brimar og RCA har i sitt sortiment av de jeg har prøvd :)

Guest om.s
Hei om.s

Har prøvd begge Mullard typene du nevner og det er knallgode rør. Men det belager veldig på høytalerene, de kan oppleves en smule ulne i bassen oppimot andre på enkelte. Men de er gode på og fremheve mellombassen og mellomtonen. De har en veldig innbydende mellomtone, veldig varm og delikat. Diskanten er nok en smule avrundet i forhold til feks Telefunken/Siemens&Halske men jeg savnet ikke noe.

KQDD er militær specen ja, det vil si at røret har en veldig lang levetid, garantert oppimot 10 000 timer. Noe også Brimar og RCA har i sitt sortiment av de jeg har prøvd :)

Hei igjen der...

Takker for tilbakemeldingen, av ren nysgjerrighet lurer jeg litt på hvilket utsyr du brukte/testet de med/på? av kjennere er visst det nesten mer viktig enn røret i seg selv, som ett eksempel hadde jeg for noen år siden en BAT VK300I SE og testet de nevnte Telefunken Diamond rørene, og fikk en "hard" og litt "kald" klang, mens med de orginale Sovtek 6922 var den deilige og musikalske klangen tilbake igjen, så her kan man vel virkelig snakke om matchingen (har skjønt at jeg har bevegt meg ut i ett stort ukjent land her) :) ....

mvh

Hei :)

CV4024 har jeg prøvd i VTL forsterkeri, jeg har 4 av de liggende som du kan få prøve om du ønsker, de har hatt ca 500timer vil jeg tippe. Er også prøvd ut som drivere i ett DIY prosjekt og fikk samme klangsignaturen som i VTL dog bassen var mer frempå. (med vilje :D )

CV4004 har jeg brukt i masse forskjellig utstyr, alt fra RIAA til pre-amper fra bl.a VTL,Music Angel, Pro-Ject, Cayin, Ayon, Vincent, Hagtech osv....

Jeg opplever samme hardhet ved bruk av RFT rør i VTL utstyr, klinisk, spisst og ekkelt. Rart med det da disse briljerer i andre oppsett.

Hovland selv annbefaler vel etter hva jeg vet Phillips Miniwatt når Sovtek har brunnet ut, Sovtek er ett rør det er vanskelig og karakterisere fordi de låter så vanvittig forskjellig fra år til år. Mullard er enklere og identifisere.

Rør må matche annlegg, preferanser og ikke minst hvordan annlegget spiller i rommet, som med alt annet. Lite vits i og sette i ett rør som gir heving rundt 100hz viss romressonansen allerede er i det sjiktet :)

Guest om.s
Hei :)

CV4024 har jeg prøvd i VTL forsterkeri, jeg har 4 av de liggende som du kan få prøve om du ønsker, de har hatt ca 500timer vil jeg tippe. Er også prøvd ut som drivere i ett DIY prosjekt og fikk samme klangsignaturen som i VTL dog bassen var mer frempå. (med vilje :D )

CV4004 har jeg brukt i masse forskjellig utstyr, alt fra RIAA til pre-amper fra bl.a VTL,Music Angel, Pro-Ject, Cayin, Ayon, Vincent, Hagtech osv....

Jeg opplever samme hardhet ved bruk av RFT rør i VTL utstyr, klinisk, spisst og ekkelt. Rart med det da disse briljerer i andre oppsett.

Hovland selv annbefaler vel etter hva jeg vet Phillips Miniwatt når Sovtek har brunnet ut, Sovtek er ett rør det er vanskelig og karakterisere fordi de låter så vanvittig forskjellig fra år til år. Mullard er enklere og identifisere.

Rør må matche annlegg, preferanser og ikke minst hvordan annlegget spiller i rommet, som med alt annet. Lite vits i og sette i ett rør som gir heving rundt 100hz viss romressonansen allerede er i det sjiktet :)

Hei og takk igjen, visste det var noen som satt med rør erfaring her inne, ikke feil å få det på Norsk heller :D;), takker for tilbudet om å låne, men jeg har to pakker på vei i posten, en av nevnte rør fra Motron, som jeg selv liker det, de orginale matchede og innbrente fra Hovland, ett lite skudd i blind disse Mullard`enen fra Motron, men kjenner jeg meg rett fra tidligere rør erfaringer (Audio Innovation S500-S800 og BAT VK 300X I SE) så var det meget hendig å ha noen liggende når oppgraderings/forandrings trangen kommer krypende, ikke minst er det spennende å kunne tune klangen etter (i en viss utstrekning) etter ønske/behov.

Her var Philips Miniwatt ett nytt navn for meg, men det er behørig notert og dukker de opp og man får muligheten, så.. ;) ....

Takker igjen for infoén Vermin...

mvh