Conny T Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Hej! Kanske en korkad fråga, men är helt novis så jag frågar er. Vad är en squeeze box? Funderar på hur jag ska kunna spela "lagrad" musik utan att använda mig av MP3 filer. Samtidigt tror jag mig första att isåfall är det min dator som ska stå för leveransen, vilket inte verkar speciellt kul. Går det att driva en sådan låda med "bara" en hårddisk? Dessutom hur får man ljud i flera rum "trådlöst"? Någonstans måste ju det till en förstärkning till ljudet. Som sagt är helt novis men vill gärna veta mer i ämnet. Just nu är min förstärkare på reparation, så det är tyst som bara den i huset, men det är bara att bita ihop. Conny T Quote
overture Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Ja det är ju faktiskt inte helt lätt. Men svårt är det inte heller om man tar sig tid med att lära sig det hela. Det hela baserar sig på att du lagrar dina digitala ljudfiler på en hårddisk som sitter i en dator. Musikfilerna lagras lämpligen i någon form av förlustfritt men ändå komprimerat format. (även om det är mycket svårt att höra kvalitetsförlusten från en lågkomprimerad mp3:a så är det ju billigt med lagring nu för tiden) Det vanligaste är ett format som heter FLAC. Det är ett format som squeezeboxen stödjer. Är du van vid iTunes och tycker att det är ett ok mediahanteringssystem är det förmodligen lättast att istället välja "Apple Lossless". Squeezebox stödjer det formatet också. För att squeezeboxen ska kunna se filerna som du har på din dator måste du ha den igång och köra en serverprogramvara på den. Den programvaran är gratis och följer dessutom med din squeezebox. Programvaran heter squeezecenter. Har du musikfilerna i ditt iTunes-bibliotek så synkroniserar SqueezCenter dessa automatiskt om du vill. Om det nu är så att du inte vill att din vanliga dator ska vara källan för all musik kan du välja att köra på en separat serverdator. Detta är helt enkelt bara en annan dator som du låter stå på jämt. Om du inte har lust att använda en vanlig persondator som server kan du köpa en sk NAS, Network Attached Storage, som ofta är en enklare dator men i "plug-and-play"-utförande. Dessa består oftast av ett flertal diskar i en låda som du kopplar upp på ditt befintliga nätverk. Detta är så nära du kommer en hårddisk med musik. Det du behöver göra är bara att se till att musikfilerna överförs till NAS:en. ReadyNAS NV+ är en sådan NAS. Mycket bra enligt uppgift. Låter dock en del så den bör stå en bit bort från ljudanläggningen. Helst i ett eget serverrum... Lycka till! ps. Själv kör jag istället för Squeeze en Mac Mini direkt kopplad till musikanläggningen (via toslink). Quote
Björn-Ola Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Squeezebox kräver ett trådlöst nätverk så du måste ordna ett sådant. Alternativt ansluta den med nätverkskabel. Det går alldeles utmärkt att koppla in flera squeezeboxar på det trådlösa nätverket och låta dom spela musik oberoende av varandra eller ihop. Att just Squeezebox blivit populär bland oss hifinördar är bland annat att den har en bra digitalutgång vilket gör att man med en bra DA-omvandlare kan få ett riktigt bra ljud, förutsatt att man kör med lossless-filer. Via analogutgången låter den väl som en cd-spelare i samma prisklass. Squeezeboxen klarar alla ljudformat men det finns inget program till den för att rippa skivor. Själv kör jag med iTunes för att administrera musiken och rippa skivor till Apple Lossless-formatet och lägga in skivomslagsbilder i musikfilerna. Slimserver hämtar automatiskt all information från iTunes om min musik. Squeezeboxen finns nu i tre varianter, den som nu kallas ”Classic” som har en inbyggd display och styrs från en vanlig fjärrkontroll. Den nya DUET har en fjärrkontroll med färgskärm som styr slimserver och den displaylösa spelaren via det trådlösa nätverket. Dessutom en påkostad ”highend-variant” som kallas transporter. Slimdevices heter företaget som utvecklade Squeezeboxen och var från början ett entusiastföretag där programutvecklingen skedde genom frivilliga insatser i en ”community” på nätet. Numera är de uppköpta av Logitech. http://www.slimdevices.com/ Det finns andra alternativ naturligtvis. SONOS har en bra lösning som etablerar ett eget trådlöst nätverk och var dom första med en wifi-fjärrkotroll med färgdisplay. http://www.sonos.se/ Det finns också billigare alternativ till squeezebox Classic som Roku Soundbridge, http://www.roku.com/products_soundbridge.php , men man får vad man betalar för och priset på en Squeezebox Classic har fallit ned till runt 2000 kr. Ett tag körde jag med Apples Airport Express som skapar ett eget trådlöst nätverk. Det finns ett program som heter Salling Clicker som gör mobiltelefonen till en fjärrkontroll förutsatt att du kan ansluta den trådlöst till datorn via Wifi eller blåtand. http://www.salling.com/Clicker/windows/ http://www.hifiklubben.se/produkter/ljud_i_alla_rum/ Quote
Björn-Ola Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Ett intressant alternativ till Squeezebox Duet är att köpa en Squeezebox Classic och en iPod Touch som fjärrkontroll. Programmet för att få iPod Touch att fungera aom fjärrkontroll är gratis och heter iPeng. Kostnaden för det här är bara några hundralappar mer än Duetten och det hela känns betydligt läckrare. Man får ju också en display på spelaren samt lite bättre ljud på analogutgången och en fräck MP3-spelare för de extra hundralapparna. Quote
mikael2 Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Ett intressant alternativ till Squeezebox Duet är att köpa en Squeezebox Classic och en iPod Touch som fjärrkontroll. Programmet för att få iPod Touch att fungera aom fjärrkontroll är gratis och heter iPeng. Kostnaden för det här är bara några hundralappar mer än Duetten och det hela känns betydligt läckrare. Man får ju också en display på spelaren samt lite bättre ljud på analogutgången och en fräck MP3-spelare för de extra hundralapparna. Håller med om att det är ett bra alternativ, man kan ju dessutom surfa samt läsa e-post med iPod Touch eller varför inte en iPhone som släpps snart så har man ju en mobiltelefon också. Fast dessa fungerar ju med Airport Express också så nån Squeezebox Classic behövs ju egentligen inte och Airport Express får man väl under 1000-lappen. Quote
Björn-Ola Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Ja, jag körde själv med Airport Express ett tag. Den styrde jag med min mobiltelefon med blåtandsanslutning och programmet Salling Clicker. Men ljudmässigt är nog Squeezebox ett bättre alternativ, även med digitalanslutning. Samt att man inte blir låst till Apples format och iTunes. Quote
Zalve Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 Känns inte som att SB Classic och tex Ipod/Iphone är det första man gör. (Ist för Duett) Quote
Björn-Ola Posted June 2, 2008 Posted June 2, 2008 För alla er som fnyser åt Squeezebox kan jag berätta att en kompis köpte en för att koppla den till den digitala ingången på hans 100.000 kr cd-spelare, Accuphase DP-77. Mest för bakgrundsmusik. Han ringde mig senare och bad mig komma över för att lyssna. Jag tyckte det lät bra via Squeezeboxen och det sa jag till honom. -Bra? Det låter fan i mej bättre via Squeezeboxen än via den interna cd-avspelaren. Det blir bättre driv i musiken, mer kropp. mer... Han var minst sagt entusiastisk och lovade att aldrig mer spela en cd-skiva. Vi får väl se om entusiasmen håller i sig, men jag kan garantera att det lät bra, även om jag inte kan svära på att det låter bättre än via den interna cd-avläsaren, för vi jämförde aldrig när jag var där. Quote
per2 Posted June 3, 2008 Posted June 3, 2008 Tycker Itouch och SB Classic låter som en kanon grej. Kör du med denna lösning själv Björn-ola? Finns det någon recension över hur de fungerar tillsammans? Vart hittar man Ipeng? Måste man ha Mac för att det skall bli en riktigt bra lösning? Quote
Björn-Ola Posted June 4, 2008 Posted June 4, 2008 Jag har både Squeezebox Duet och iPod Touch. Efter att ha kört igång iPod Touch så står fjärrkontrollen till Duet oanvänd. iPod Touch är så mycket läckrare att använda. Här laddar du ner programmet som är gratis. Där står det också mycket om hur det fungerar. http://penguinlovesmusic.de/?page_id=3 Man lägger in det i ett underbibliotek för Squeezecenter enligt manualen. Sedan använder du browsern i iPod Touch och skriver in "datorns ip-adress":9000/ipeng så dyker allt upp på skärmen. Quote
Educk Posted June 4, 2008 Posted June 4, 2008 Ipod touch med Ipeng pratar med slimcenter då eller? tyckte du sa att man inte var låst till itunes och att man kunde spela flac å sådant. å vet nån om Ipeng kommer fungera med iphone? de jag har varit orolig över med denna lösning innan är att apple har en förmåga att låsa saker till sitt itunes å därmed deras format. men nu börjar de låta kul! Quote
Martin Posted June 4, 2008 Posted June 4, 2008 -Bra? Det låter fan i mej bättre via Squeezeboxen än via den interna cd-avspelaren. Det blir bättre driv i musiken, mer kropp. mer... Han var minst sagt entusiastisk och lovade att aldrig mer spela en cd-skiva. Vi får väl se om entusiasmen håller i sig, men jag kan garantera att det lät bra, även om jag inte kan svära på att det låter bättre än via den interna cd-avläsaren, för vi jämförde aldrig när jag var där. Klart det kommer att hålla i sig! Hur bra drive man än har så är det ju alltid bättre att plocka musiksignalen helt felfritt från en hårddisk Tycker jag i alla fall. Quote
Björn-Ola Posted June 7, 2008 Posted June 7, 2008 Ipod touch med Ipeng pratar med slimcenter då eller? tyckte du sa att man inte var låst till itunes och att man kunde spela flac å sådant. å vet nån om Ipeng kommer fungera med iphone? de jag har varit orolig över med denna lösning innan är att apple har en förmåga att låsa saker till sitt itunes å därmed deras format. men nu börjar de låta kul! Ja, Ipod Touch pratar bara med Squeezecenter. Squeezecenter kräver en Webbrowser för att man ska kunna kommunicera med den. Det går bra med vilken som helst och Ipod Touch har ju Safari. Så man har helt enkelt gjort websidor för Squeezecenter, anpassade till Ipod Touch skärmstorlek. Man får alltså öppna Safari i iPod Touch och anropa websidan som finns i datorn. Med Ipod Touch styr du vad Squeezecenter ska göra och får tillbaka information om vad som händer. Sedan sköter Squeezecenter spelaren och skickar musik till den. Har du dragit igång en skiva så kan du stänga av iPod Touch, Squeezecenter fortsätter att spela musiken. Det går blixtsnabbt att starta upp iPod Touch och senaste websidan ligger kvar som default i Safari. Det som är en aning segt är uppdateringen av Websidorna i iPod Touch, däremot reagerar Squeezecenter blixtsnabbt på kommandon från iPod Touch. iPhone fungerar precis som iPod Touch så man kan ju köra med en sådan istället. Hur bra drive man än har så är det ju alltid bättre att plocka musiksignalen helt felfritt från en hårddisk Man flyttar ju bara musiken från hårddisken till spelarens ramminne. Det är avtappningen av musiken från ramminnet som är den kritiska delen, men det här konceptet har ju börjat utnyttjas av Meridian och Bladelius för att få ner jitternivån. Quote
SorenG Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 Jag har både Squeezebox Duet och iPod Touch. Efter att ha kört igång iPod Touch så står fjärrkontrollen till Duet oanvänd. iPod Touch är så mycket läckrare att använda. Här laddar du ner programmet som är gratis. Där står det också mycket om hur det fungerar. http://penguinlovesmusic.de/?page_id=3 Man lägger in det i ett underbibliotek för Squeezecenter enligt manualen. Sedan använder du browsern i iPod Touch och skriver in "datorns ip-adress":9000/ipeng så dyker allt upp på skärmen. Tänkte skrämma liv i en gammal tråd då jag själv står i färd med att gå från drive till SB. Är det någon som vet om man behöver köpa en komplett Duet om man vill använda en iPod Touch eller räcker det med en duet receiver isf? Kanske dum fråga men trist att stå där med skägget i brevlådan.... :clown: Quote
Micke65 Posted March 6, 2009 Posted March 6, 2009 Jag har för mig att du behöver fjärren för att kunna starta upp receivern. Kolla på http://forums.slimdevices.com/ /m Quote
SorenG Posted March 7, 2009 Posted March 7, 2009 Hmm... Ok. Lutar mot en Classic då. Är det någon ljudmässig skillnad på digitalutgången på Classic och Duet? Quote
Martin Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Man flyttar ju bara musiken från hårddisken till spelarens ramminne. Det är avtappningen av musiken från ramminnet som är den kritiska delen, men det här konceptet har ju börjat utnyttjas av Meridian och Bladelius för att få ner jitternivån. utveckla gärna. Quote
Martin Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Vad är det du undrar över? Vad som skulle kunna påverkas så länge signalen är digital. Det är ju lätt att testa att det inte finns några påverkningar genom att skicka en dolby digital eller dts-ström genom squeezeboxen. vore strömmen förändrad skulle man få hack i ljudet då det inte kan avkodas korrekt. Quote
Björn-Ola Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Jitter. Det är det ständiga problemet. Den är lättare att hålla nere om man tar signalen från ett minneskort. Jitter är inget problem om man flyttar information från en plats till en annan. Men så fort man ska DA-omvandla så blandar sig jittret in i och förvränger den analoga signalen. Du kan se jitter som FM-brus. Om du kör den digitala signalen direkt från datorn till en DA-omvandlare så riskerar du att få mycket jitter. Squeezeboxen fungerar lite som en jittermumsare som mellanlagrar informationen. Då är det bara Squeezeboxens jitter som når DA-omvandlaren. Meridian använder tekniken på sina cd-spelare där man mellanlagrar på ett minneskort. Sedan så påverkar snurrande saker signalen. Det är uppenbart om man testar antistatmedel på cd-skivor. Små strömmar induceras och påverkar signalen. En spelare helt utan rörliga delar har inte det problemet. Jag antar att det bland annat är det som gör att Bladelius Embla låter bättre när man spelar från det inbyggda minneskortet än från cd-drivverket. Dessutom behöver signalen förmodligen inte felkorrigeras lika mycket. Quote
conan Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 ... eller otillräckligt isolerade matningar av digital elektronik och analog .. ofta en källa till problem. En seriös elektronik har isolation av allt mellan digitala världen och analoga - mekaniskt, elektriskt och magnetiskt. D/A:n är kritisk och måste konstrueras in med stor omsorg. Kan man inte det så tar man till buffertminnen för att rörlig mekanik (strömslukande?) med mera ska undvika att införa störningar. Därmed inget fel att göra både och!! Quote
Martin Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Det låter för mig som datortekniker och systemutvecklare helt osannolikt att en hårddisk skulle kunna utveckla jitter då man kan skicka en fil miljontals varv runt jorden utan problem men inte 1 meter mellan en hårddisk och en uppspelare, men det behöver vi inte diskutera alls. En Squeezebox har ju ett buffert minne på 64 Mbit så det är ju inget problem där i alla fall Quote
conan Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Det låter för mig som datortekniker och systemutvecklare helt osannolikt att en hårddisk skulle kunna utveckla jitter då man kan skicka en fil miljontals varv runt jorden utan problem men inte 1 meter mellan en hårddisk och en uppspelare, men det behöver vi inte diskutera alls. En Squeezebox har ju ett buffert minne på 64 Mbit så det är ju inget problem där i alla fall Grejen är att ett system där avståndet mellan olika delar är "litet" påverkar delarna varandra. Det kan t ex vara bättre att skicka en dataström över Atlanten än två centimeter i en CD-spelare. I praktiken räcker det nog att separera en hårddisk från DAC:en med en meter eller se till att de båda enheterna inte stör varandra på annat sätt. Quote
Hans-Tommy Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 hej om man redan har en ipod och en DA-omvandlare (som jag har) kan jag rekommendera att köpa en Wadia 170, då tar man digitalsignalen från ipoden direkt till DA:n och får ett mycket bra ljud under förutsättning att man inte komprimerar ljudfilerna se http://www.stereophile.com/digitalprocessors/1008wad/ tommy Quote
Björn-Ola Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Det låter för mig som datortekniker och systemutvecklare helt osannolikt att en hårddisk skulle kunna utveckla jitter då man kan skicka en fil miljontals varv runt jorden utan problem men inte 1 meter mellan en hårddisk och en uppspelare, men det behöver vi inte diskutera alls. Som sagt, jitter är bara ett problem när man ska DA-omvandla, inte när man ska flytta information. Jitternivån blir aldrig så hög att information förstörs, den tillför bara distorsion till den analoga signalen vid DA-omvandlingen. Quote
Björn-Ola Posted March 16, 2009 Posted March 16, 2009 Låter som ett kul alternativ, Tommy, om man inte vill hålla på med datornätverk. Skulle vara kul att jämföra ljudmässigt med en Squeezebox. Vad kostar den? Kan man koppla till en liten TV-skärm för att lättare se vad man gör när man använder fjärrkontrollen? Quote
Hans-Tommy Posted March 17, 2009 Posted March 17, 2009 Låter som ett kul alternativ, Tommy, om man inte vill hålla på med datornätverk. Skulle vara kul att jämföra ljudmässigt med en Squeezebox. Vad kostar den? Kan man koppla till en liten TV-skärm för att lättare se vad man gör när man använder fjärrkontrollen? hej den kostar ca 5 000 , det går tyvärr inte att koppla till någon skärm, fjärrkontrollen är något primitiv, endast start, pause och stega fram eller bak går att göra, ljudet jämfört med en klämbox kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig lyssnat på en sådan (klämbox) men jämfört med en CD drive kommer den väldigt nära ljudmässigt tommy Quote
Chr. R. Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 hej den kostar ca 5 000 , det går tyvärr inte att koppla till någon skärm, fjärrkontrollen är något primitiv, endast start, pause och stega fram eller bak går att göra, ljudet jämfört med en klämbox kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig lyssnat på en sådan (klämbox) men jämfört med en CD drive kommer den väldigt nära ljudmässigt tommy Hej Hans-Tommy Ikke alle dine oplysninger om Wadia 170i modellen er helt korrekt. Wadia 170i er skam designet til at kunne at aflæse billedfiler, og der findes skam 2 muligheder for tilslutning af audio signal S-Video/Composite Video: For the older generation of video capable iPods (such as iPod video) this connection will supply the video output from the attached iPod. The iPod must not be in the “extended interface” mode (see mode key). Component Video: This is the high resolution video output available from the newer generation of iPods (iPod touch, iPod classic and iPod nano 3G). Den medfølgende fjärrkontrollen er ikke meget værd, men den kan erstattes af en fjärrkontroll fra en Wadia Cd-afspiller. For bedst mulige lyd, der anbefaler Wadia at benytte der benyttes enten wav eller AIFF format. Modellen er netop på vej til forhandlerne i sort, og snart kommer der en matchende DAC, nemlig Wadia 121. I er velkommen til at spørge ind til både Wadia 170i og de øvrige Wadia modeller. Jeg bistår den danske Wadia importør med hjælp om netop Wadia (og kun Wadia). Bemærk venligst at jeg ikke er forhandler. /Christian Quote
Hans-Tommy Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 hej den kostar ca 5 000 , det går tyvärr inte att koppla till någon skärm, fjärrkontrollen är något primitiv, endast start, pause och stega fram eller bak går att göra, ljudet jämfört med en klämbox kan jag inte uttala mig eftersom jag aldrig lyssnat på en sådan (klämbox) men jämfört med en CD drive kommer den väldigt nära ljudmässigt tommy på förekommen anledning kommenterar jag mitt eget inlägg, det Björn-Ola frågade efter var (åtminstone uppfattade jag så) att kunna se vad det var för ljudfiler man spelade på , på en större skärm och det går inte. Att ta ut ljudsignalen på analoga utgången på 170:ian är minst sagt idiotiskt , det finns billigare ipod-dockor isåfall, vinsten med 170:ian är just att kunna få ut digitalsignalen tommy ps jag tycker det är en bra produkt ds Quote
Recommended Posts