Jump to content

Recommended Posts

Guest Audio Concept
Posted

Det går mot sommar - vilket vi hoppas betyder sol och sommar - eller kanske regn och sommar. Vem vet? För oss har det alltid betytt - mycket att göra. Så också i sommar då många under semestern tar sig tid att lyssna till och bestämma sig för nya hifi-produkter.

Vi skall också (under sommaren) - eftersom förfrågan är stor - göra en större serie nya skivspelare, Nordic Concept inkl. tonarm enligt bilden. Tänkte att det skulle kunna vara intressant att se hur bygget går till - från att delarna konstrueras i CAD systemet tills de slutligen hamnar på monteringsbänken och sammanställs till färdig produkt.

Stay tuned...

nordic.jpg

Mvh, Audio Concept

Posted
Det går mot sommar - vilket vi hoppas betyder sol och sommar - eller kanske regn och sommar. Vem vet? För oss har det alltid betytt - mycket att göra. Så också i sommar då många under semestern tar sig tid att lyssna till och bestämma sig för nya hifi-produkter.

Vi skall också (under sommaren) - eftersom förfrågan är stor - göra en större serie nya skivspelare, Nordic Concept inkl. tonarm enligt bilden. Tänkte att det skulle kunna vara intressant att se hur bygget går till - från att delarna konstrueras i CAD systemet tills de slutligen hamnar på monteringsbänken och sammanställs till färdig produkt.

Stay tuned...

nordic.jpg

Mvh, Audio Concept

Detta ska bli mycket intressant att följa

//Schill

Posted

Den är riktigt snygg, Robban. Jag är lite i utbytestankar, så vem vet vad jag slår till med när jag kommer hem i höst!?. Jag har dock inte hört den eller sett några som helst omdömen. Har Du några länkar till tester gjorda, Robert?

Posted
Tänkte att det skulle kunna vara intressant att se hur bygget går till

Det är det definitivt!

Ingår plinten i själva konstruktionen eller är det ett tillbehör ni funnit passa bra?

Undrar hur plinten är uppbyggd.

• 2 weeks later...
Guest Audio Concept
Posted

Bebop,

tack - demar den gärna för dig när du kommer hem....

Calle-jr

alla delar ingår i konstruktionen. Skall berätta mer när vi kommer dit....

Vox,

det är den tyvärr - det finns många som vill ha den. Problemet är att få tid att bygga dem.

--------------------------------------------------

Historia

older.jpg

Den spelare som vi levererar idag - Artist - har sin början i två spelare som jag producerat tidigare. Alla de bästa ideerna som framkommit under arbete med spelarna har förts vidare in i Artist-konstruktionen. Den till höger är riktigt intressant, och i mitt tycke kanske den snyggaste av dem alla - fast å andra sidan - "kill your darlings"... Totalt är den luftlagrat på 3 ställen - tonarm, tallrik och chassis. Till den hör en separat låda där det finns batteridrift, elektronik för uppladning av batteri och luftpump - som är en oljefri variant. I lådan finns även en tank som utjämnar tryck samt ljuddämpare. Spelaren gjordes för 17-18 år sedan, och den fungerar utmärkt än idag. Det kanske är så att vi tar upp tillverkningen av den igen - då den har några riktigt intressanta sidor.

Spelaren till vänster, Nordic Concept Signature gjorde jag för några år sedan och vi introducerade den på CES mässan. Tonarmen som användes då var Leif Häggmarks utmärkta Air Tangent. Det blev en riktig trevlig succe, och personligen tyckte jag det var en utmärkt dag när tidningen VOGUE en tid senare ringde och frågade om du kunde få presentera den i ett kommande nummer. När tidningen kom fanns det på sidan en presentation av B&O's nya högtalare ( som de lagt ner i del miljoner i att utveckla) - och sedan var det spelaren. Det kändes faktiskt rätt kul. Angående designtidningar så var senare Artist också med i Wallpaper, svenska Disajn mm.

Signature var även vist på Tv i Spanien, i designtidningar där och i hifi-sammanhang recenserades den i HiFi+ där den fick ett utmärkt test. Roy Gregory var oerhört positiv när han senare berättade om erfarenheterna med den. At det överhuvudtaget blev ett test i HiFi+ är ett bevis på att under faktiskt sker.... Tillhörande till spelaren ingick framtagandet av en låda, och eftersom den är mycket stor samt 70 kilo - utan bord - så kontaktade jag en kille som tog byggandet av wellpapplåda till spelaren mycket seriöst. Vi snackar 3-dubbla lager wellpapp av styvaste typ, en låda som lätt kunde härbärgera ett gatukök, och inredningen så precis att inget skulle flytta sig en nanometer även om kunden bodde på månen. Killen som gjorde dessa lådor var ett geni!

När spelaren sedan skickades till HiFi+ visade det sig att Roy inte var hemma just den dagen fraktfirman kom så de satte bara lådan på gräsmattan utanför hans hus... I vanliga fall skulle vilken som helst elektroniklåda försvinna från vilket som helst engelskt förortsträdgård snabbare än blixten. I det här fallet så trodde säkert alla att den var en tillbyggnad till hans hus - så den blev kvar. När Roy kom hem nästa dag hade regnet tagit sig genom två av de tre lagren med pansar-wellpapp och katastrofen var nära. Hursomhelst - han fick den i hus och resten är historia.... :-)

Sedan - när den kom hem igen efter ett tag så landade den framför vårt hus. Jag närmade mig den smått nervös - lådan var öppen, allt låg upp och ner osv - men det var inte en skråma på en enda del. Så moralen är - skall du producera något som skall skickas (till England) så kontakta en wellpapp-lådbyggare i världsklass.....

Bilderna nedan är från testet i HiFi+

nc3.jpg

nc5.jpg

nc1.jpg

Det finns mycket att berätta om dessa två spelare - som just nu bara produceras på förfrågan. En anledning att dock gå vidare och till att den nya Artist "ersatte" Nordic Concept Signature är bland annat en bild jag fick av en kund som bor i Hong Kong. Här snackar vi liten lägenhet och mycket stora hifi-prylar. Han hade bara topp-produkter och när jag såg hur stor plats spelaren tog i relation till hans hifi-rum så insåg jag att den kanske var aningens stor..... resultatet blev en ny spelare med alla de bästa ideerna från de tidigare - och en storlek som passar - på vanliga möbler, skivspelarhyllar mm. I princip halvparten så stor som den gamla.... :-)

Fortsättning följer....

Mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept
Posted

Konstruktionsverktyg

I takt med att datorn gjorde sitt intog på marknaden, kom under senare delen av 80 talet och i början av 90-talet CAD system som revolutionerade arbetet för många, arkitekter, konstruktörer med flera. Och visst är det praktiskt att först kunna prova en konstruktion i en dator innan den skickas till produktion - t.ex till en CNC maskin.

För konstruktion av spelare, tonarmar mm, har jag valt att använda CAD programmet IRONCAD som är ett mycket avancerat 3D program - en så kallad "solid- modeller". I princip bygger du en 3D modell av det du skall bygga, och från modellen genereras ritningar. Ändrar man i 3D modellen så ändras också ritningarna automatiskt.

Arbetsgång

Nedan är ett exempel på en del som ingår i en kommande luftarm. Alla delar i ARTIST är framtagna på samma sätt. En 3D modell görs, ritningar genereras, och dessa/modellen skickas till några av världens mest avancerade CNC fräs-maskiner. Allt är producerat i Sverige.

bild_4-900.jpg

bild_3-900.jpg

Just denna del gjorde vi dessutom en speciell sak med. För att testa att all delar som skall ingå i den passar så gjordes en 3D prototyp av den i en maskin som arbetar med laser och plastpulver. Vi snackar ren och skär magi - och mer om det följer i morgon.....

Mvh, Audio Concept

Posted

Nu är det morgon ... :mm::) ...

Nä, vi ska inte stressa.

Tänkte jag skulle få sticka emellan med en fråga.

Hur lång tid tog det från idé till färdig spelare ( Nordic Concept Signature ) ?

//Pan

Guest asimov66
Posted

wow trevligt att läsa och se bilder på ser fram emot fortsättningen

Guest Audio Concept
Posted

P-pan,

svårt att svara på. Det är mycket arbete med ett sådant projekt. Generellt för dessa produkter är att de bygger på uppsamlade erfarenheter. När det gäller Signature specifikt, så tog det drygt ett år innan första leveransen. Typsikt är att några olika prototyper skall göras först, testas, byggas om osv. Totalt ingår också många olika leverantörer, elektronik, mekanik, trä osv.

Det är som alltid - en ide tar inte lång tid att formulera, men att göra den till en färdig produkt medför mycket jobb.

Mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept
Posted

Exemplet ovan med "svävaren" till luftarmen blev som sagt laborerat lite extra med. processen kallas SLS och vi använder den när det är delar som det är viktigt att få se och prova innan den riktiga produktionen startar.

SLS ( Selective Laser Sintering)

Har man stått på rätt sida av fönstret och tittat på hur den här processen går till inser att verkligheten är magisk..... :-) I korthet så går det ut på att plastpulver fördelas över en yta. Systemet har skivad upp CAD 3D modellen i tunna lager, och en laser smälter ihop delar av plasten så att modellen byggs upp lager för lager. I princip går det att med samma teknik, i en sådan maskin i ett och samma moment framställa en fungerande skiftnyckel - i plast. Fundera på det nästa gång du håller en skiftnyckel i handen.

Som sagt, - när man tittar på processen ser det ut som om att det ur ingenting dyker upp spår i snön, ett nytt lager "snö", ett nytt spår osv tills modellen är färdig. Grym teknik.

Processen

sls.jpg

Resultatet

sls2.jpg

Till vänster är SLS modellen i vilken vi kan prova att luftlagret passar, samt att fästet för att kunna byta skal på tonarmen också passar och fungerar som det var tänkt. Båda dessa delar syns installerade på den färdiga CNC frästa "svävaren" i svart.

Ett utmärkt sätt att "prototypa" delar till Artist - och vad man nu annars vill konstruera....

Mvh, Audio Concept

Guest Audio Concept
Posted

pederb,

det kommer bilder senare.... tålamod..... :-)

-------------------------

PLINT

det används en rad olika material idag, och det är svårt att säga vilket som lämpar sig bäst som plint i en skivspelare. Personligen lutar jag åt att trä har den nödvändiga kombination av klang och funktionalitet som gör det mycket lämpligt denna uppgift. Om en instrumentbyggare från 1700 talet skulle reinkarnera idag - också som instrumentbyggare har jag lite svårt att se honom kasta sig över akrylplast som första valet :-) Inte därmed sagt att det inte finns bra spelare med akrylplint.

Av 3D modellen framgår det att rätt mycket måste fräsas bort i olika nivåer under plinten, där ben, elektronik samt armfäste skall monteras. För prestanda i toppklass är noggrannhet det absolut viktigaste - så att vibrationer/energi leds i den riktning man önskar. Även plinten är därför också CNC-fräst, och övriga delar som vi skall se senare sitter perfekt...

plinth2.jpg

Skulle man göra en så tjock plint i helträ skulle den slå sig eller spricka efter ett litet tag. Därför är MDF som grund perfekt. Ovanpå används finaste faner, och i händerna på en duktig snickare blir resultatet perfekt. Plinten på bilden kommer direkt från CNC maskinen och lackverkstaden. Finisher som erbjuds är valnöt, ek, lönn och zebrano. Annat går givetvis också att ta fram.

plinth.jpg

... dags för montering av elektroniken...

Mvh, Audio Concept

Posted
Personligen lutar jag åt att trä har den nödvändiga kombination av klang och funktionalitet som gör det mycket lämpligt denna uppgift. Om en instrumentbyggare från 1700 talet skulle reinkarnera idag - också som instrumentbyggare har jag lite svårt att se honom kasta sig över akrylplast som första valet

Jag är intresserad att förstå ditt resonemang här. Om en skivspelare ska betraktas som ett instrument är det inte snarare ett mätinstrument än ett musikinstrument? Varför ska en plinth då ha en 'klang'?

Mätinstrument som ska klara hög precision görs oftast av metall. Värför gäller inte detta skivspelare?

Guest Audio Concept
Posted

struts,

för dig är det kanske ett mätinstrument. Metall skulle dock också ge en annan klang - du skulle kanske gilla den bättre - vem vet. Prova!

mvh, Audio Concept

Posted

Det verkar som det drar ihop sig till ett skala 1:1- prov hemmavid, efter de intressanta lyssningarna med Artist och Soundsmith tidigare och senast i veckan. :mm:

Det låter faktiskt ganska bra, men det är hiskligt mycket pengar även om det är billigt relativt sett, utifrån ljudet som uppnås. :D

Man vet ju aldrig, även djävulen lär ju bli religiös på gamla dar.

Men först måste ett akustiskt problem lösas. Det är prio ett.

Calm

Posted

Några perifera funderingar!

Skulle man göra en så tjock plint i helträ skulle den slå sig eller spricka efter ett litet tag.

Detta är tyvärr ingen universell sanning! Sanningen är det en sjuka som finns i hela träförädlingsbranchen idag, så jag är föga förvånad att någon kastar ut ett dylikt postulat.. Under rätt förutsättningar finns det ingen anledning till att massivt trä skall varken slå sig eller spricka! Orsaken till att detta sker "idag" är snarare ekonomiskt är faktabaserat, att torka och mogna trä på rätt sätt är idag för kostsammt och ofta saknar dagens "industrisnickare" kunskaper om vad man måste göra för att får träet att fungera...

Därför är MDF som grund perfekt.

Jag är tveksam till om man borde kalla MDF (och andra skivmaterial där en komponent är "trä") för "trä", utan man bör nog kalla dom för kompositer. Som sådan har den (MDF) ju exemplariska pestanda; den är homogen, saknar fiberriktning, har låg energilagring, ytterligt mer lättarbetad, etc, som i massor av applikationer är vida bättre än dom flesta sorters massivträ... ... Som i alla sånnahär sammanhang så finns det inga absoluta sanningar, utan mera; det som fungerar det använder man..

Det förvånar mej egentligen mer att det inte finns fler olika kompositer med träbas!

Det vor intressant att få veta lite om hur du kom fram till att just MDF var ett lämpligt material för din konstruktion?

Om en instrumentbyggare från 1700 talet skulle reinkarnera idag - också som instrumentbyggare har jag lite svårt att se honom kasta sig över akrylplast som första valet :-) Inte därmed sagt att det inte finns bra spelare med akrylplint.

Det är jag oxå tveksam till; en inteligent instrumentmakare (oavsett vad han ämnar tillverka), använder dom material som motsvarar dom kvalitetskrav produkten förväntas uppfylla! Om vi nu återvänder till din 1700-talsinstrumentbyggare, så håller jag det för troligt att han mycket snarare avfärdar MDFen än just akryl; akryl har kvaliteter som kan vara mycket användbart i konstruktionen för ett akustiskt (musik)instrument, medan MDF egentligen är för dött för att fungera i detta sammanhang! ... detta sagt, så är det idag inte helt ovanligt att man i budgetsammanhang (läs Kina) tillverkar kroppen på elgitarrer i MDF (och HDF)* och det funkar ju utmärkt även om det där oxå blir ganska könlösa instrument... ;)

Just materialvalet när man bygger apparatur för mekanisk-elektrisk överföring är oerhört intressant, det faktum att det låter sig göras på så många olika sätt gör ju varje beskrivning är oerhört intressant! :mm::mm::mm:

/ptr

*vilket i sin tur inte är särskillt nytt då man redan på sextiotalet tillverkade elgitarrkroppar i laminerad masonit..

Posted

Jag förstår materialvalet. När man jobbar med en produkt som ska tillverkas i ett antal ex så måste man ha ett material som man kan lita på. Ett material som inte har för stor variation men som ändå har de positiva egenskaper man eftersträvar.

Det är lite för ambitiöst att ha ett stradivariuskoncept så att säga...

Posted
Det är lite för ambitiöst att ha ett stradivariuskoncept så att säga...

Är du säker på det Calle?

Det är ju inte materialet som gör att något blir en "Stradivarius" ... utan hur man använt det samma!

Och även om jämförelsen med en Stradivariusviolin kanske haltar lite! ... mycket eftersom alla utom en handful av dom Stradivariusvioliner som överlevt till idag kan anses som varande i orginalutförande, nästan alla har bygts om, modifierats, fått ny mensur (ie, ny hals och greppbäda) etc. lite som om, Robbans Artister om tre hundra år står hos en antikvitetsälskande vinylsammlare, dom ser på ytan lika dana ut, men det är igenligen bara MDFen i plinten som är den samma ... så finns det bitar av sanning i en sådan jämförelse, det krävs samma slags tålamod att lära sig hantverket (det kan vi tex. läsa i Kansas självbyggartråd!) oavsett om man anväder gammla tekniker eller det modernaste av precisionsskärande maskiner...

Lika lite som att Stradivarius kunde förutse att hanns instrument idag hyllas som kronan på ett hantverk, kan vi förutse vad för slags HiFi som kommer att överleva om ytterligare 3-400 år... HiFi som konsept fyller på sin höjd 80-90 år, som hanverk sett är den fortfarande i sin barnkammarperiod, det kommer hända massor av intressant dom närmaste 200 åren där HiFi konsoliderar sig! Den som lever får se!!! ;)

/ptr

Posted

Lika lite som att Stradivarius kunde förutse att hanns instrument idag hyllas som kronan på ett hantverk, kan vi förutse vad för slags HiFi som kommer att överleva om ytterligare 3-400 år... HiFi som konsept fyller på sin höjd 80-90 år, som hanverk sett är den fortfarande i sin barnkammarperiod, det kommer hända massor av intressant dom närmaste 200 åren där HiFi konsoliderar sig! Den som lever får se!!! ;)

/ptr

Jag skulle vilja vinkla det på ett annat sätt. Är inte så säker på att det händer så där väldigt mycket revolutionerande med ljudet i sig. Möjligen blir välljud billigare och mer tillgängligt för var och en, vilket är en utveckling av tekniken att förmedla ljudet.

En annan sida är hur musiken distribueras, dvs hur musiken blir tillgänglig och därmed utrustningen att förmedla densamma.

En tredje sida är marknadföringen. Här talar man mycket idag om att bygga en story kring sin produkt. Vad är det man köper när man skaffar sig sin HiFi-pryl? Är det enbart ljud? Nej, det handlar om livsstil, markering av grupptillhörighet, mode, anti-mode, boaormsteori etc. Det gäller alltså att bygga upp rätt story kring produkten som appellerar till rätt köpare och som fyller olika sociala behov. Så marknadsföringen utvecklas också.

Sedan var det det här med ljudkvaliteten - kommer den att bli bättre? Förmodligen men blir det mycket bättre? Jag är inte så säker som sagt - billigare och mer tillgänglig men ... På senare år har ljudet blivit billigare och mer tillgängligt men hur mycket bättre? Kanske det är som med Stradivarius att de bästa fiolerna är redan byggda :?:

Man kan ju jämföra med serverad mat - har den blivit bättre? Jag skulle vilja säga nej. Det som har utvecklats är koncepten kring marknadsföring och distribution av mat eller vad vi nu skall kalla alla dessa junkfood syltor som drar till sig massorna mot mer fett och socker och i takt med detta allt tyngre befolkning.

Har musiken blivit bättre? Känsligt ... men jag är inte så säker. Ett "ohälsotecken" är ju att Neil Young, Rolling Stones, Beethoven, Mozart, Springsteen, Brahms med flera tycks sitta ganska ohotade, även bland yngre lyssnare.

Rent matematisk lär antalet möjliga nya kompositions-kombinationer bli färre och färre ju fler låtar som görs. En stor andel av de möjliga kombinationerna betraktar vi ju som oljud eller skräpmusik. Har det bästa redans skrivits ... :?:

Sorry för OT ... skall genast sluta.

Posted
Rent matematisk lär antalet möjliga nya kompositions-kombinationer bli färre och färre ju fler låtar som görs. En stor andel av de möjliga kombinationerna betraktar vi ju som oljud eller skräpmusik. Har det bästa redans skrivits ... :?:

Sorry för OT ... skall genast sluta.

Det var värst vad dyster framtiden verkar ...

Jag kanske inte är så optimistisk heller om framtiden för vissa distributionssätt och format för musiklagring - men just nu känns det som om vinylen är på väg tillbaka - och det hade jag inte kunnat ana för kanske 10 år sedan. Det är kul att följa utvecklingen här!

Posted
Det var värst vad dyster framtiden verkar ...

Jag kanske inte är så optimistisk heller om framtiden för vissa distributionssätt och format för musiklagring - men just nu känns det som om vinylen är på väg tillbaka - och det hade jag inte kunnat ana för kanske 10 år sedan. Det är kul att följa utvecklingen här!

Dyster eller inte, beror på var man står. Det stora flertalet är nog för den utveckling som sker, så på det sättet går det framåt. Plundin spånade 200 år framåt och i det perspektivet tror jag inte att det är så mycket analogt ljud kvar som vi känner det idag. Om det är positivt eller negativt är ett resultat av samtidens bedömning, så det kan ju lämnas åt sidan just nu.

Personligen är jag mycket nöjd med hur det har utvecklats, vilket naturligtvis även inkluderar vinylsidan. Men för mig har den aldrig varit passé. Med flera tusen LP inköpta under nästan 40 års samlande så är vinylen fortfarande det jag har mest av i hyllorna. Det är kul med vinyl och jag tänker uppgradera min rigg senare i år. Nordic Concept är klart intressant och det får bli en Stockholmsresa i höst. Det är ju jättekul om Sverige kan ha skivspelare (och annan hifi) i absoluta toppskiktet, vilket är värt all respekt. Bästa respekten är ju faktiskt att köpa en, men ännu återstår att bevisas för mig hur bra den är. Utseendemässigt är Robban lyckats. Den har faktiskt finsk klassisk möbeldesign över sig. Det är kanske så matematiken fungerar, Sverige + Norge = Finland

Posted

Det är ju inte materialet som gör att något blir en "Stradivarius" ... utan hur man använt det samma!

Jag vet inte vad som ligger bakom detta påstående men enligt vissa forskare spelar materialet i en Stradivarius en ganska stor roll.

Min fråga gällde dock resonemanget bakom det här med "klang". Min uppfattning var att en skivspelare ska omvandla signalen i skivspåret till en elektrisk signal så trogen som möjligt den signalen som skapade spåret från början, och inte sätta sin egen prägel eller "klang" på ljudet. Roberts svar är lite gåtfult men jag får nästan uppfattning att han har en annan åsikt. Jag skulle gärna vilja höra mer om detta. Spelaren låter onekligen mycket bra, men jag är intresserad att förstå varför, d v s lite om designfilosofin bakom den.

Posted

Är du säker på det Calle?

Ursäkta att jag var otydlig. Jag ser det nu när jag läser vad jag skrev.

Vad jag menade var att det är väldigt svårt att jobba med material som har stor spridning i sina egenskaper om man ska bedriva det något sånär "industriellt". Det går ju an om man ska tillverka åt sig själv eller endast några ex per år till ytterst bra betalande kunder.

Då anser jag det bättre att välja ett material med jämnare egenskaper även om man får ge vissa avkall.

En annan fördel är att det går att mäta och räkna sig fram på ett tillförlitligt sätt :)

Nu vet jag inte om MDF är alls så bra eller om det rentav är bättre än riktigt virke, så det är bra att du tar upp frågan. Även jag vill veta...

Posted
Jag vet inte vad som ligger bakom detta påstående men enligt vissa forskare spelar materialet i en Stradivarius en ganska stor roll.

Det anser jag inte alls svära mot vad jag säger! Materialkvaliteten kan i många fall avgörande, men oavsett detta blir det ingen "Stradivarius" om man inte har hans expertis! Eller i Robbans fall, hans expertis i skivspelarbygge eller i mitt fall som avdankad möbelsnickare (dock utan att påstå att jag är expert! ;) )

Ursäkta att jag var otydlig. Jag ser det nu när jag läser vad jag skrev.

Vad jag menade var att det är väldigt svårt att jobba med material som har stor spridning i sina egenskaper om man ska bedriva det något sånär "industriellt". Det går ju an om man ska tillverka åt sig själv eller endast några ex per år till ytterst bra betalande kunder.

Då anser jag det bättre att välja ett material med jämnare egenskaper även om man får ge vissa avkall.

En annan fördel är att det går att mäta och räkna sig fram på ett tillförlitligt sätt :)

Om det är vi helt överrens! (och inte behöver du be om ursäkt, det är hur lätt som helst att vara otydlig, det är vi alla till mans allt för ofta! :blush )

Nu vet jag inte om MDF är alls så bra eller om det rentav är bättre än riktigt virke, så det är bra att du tar upp frågan. Även jag vill veta...

Som med alla material så hänger det ju mycket på vad man vill att det skall åstadkomma! I Robbans fall med Artistplinten så kan jag tänka mej att den är överlägsen motsvarande massivträ (om vi jämför med dom träslag som han erbjuder som ytbeklädnad), man skulle förmodligen vara tvungen att använda nått ganska exotiskt träslag för att uppnå samma homogenitet som MDF har (jag har ärligt talat svårt att komma på något träslag som har jämförbar homogenitet och densitet som MDF! och den stora boven i detta är med största sannorlikhet bindnigsmedlet som används i MDFen..), framförallt om man vill nå en god grad av återupprepbarhet...

Om vi nu som i ditt fall istället talar hyllplan... (här gör jag sorti i denna tråd och dyker med huvet först in i Calles HiFiracktråd...)

/ptr