Jump to content

LÄNGRE ÄN VALHALLA

Prodigy

Recommended Posts

Hej,

Jag och min partner har köpt hus och det innebär en del hifi- och hemmabio kompromisser......

Jag har tidigare alltid haft min anläggning placerad mellan mina högtalare, men pga placering av fönster m.m. blir jag nu tvungen att ha racket till "höger om höger högtalare", dvs den vänstra högtalarkabeln blir avsevärt mycket längre än den högra.

Att köpa Nordost Valhalla i längd om 4m-5m känns dyrt....kör idag med 2x2.5 meter (bi-wire). Har endast Valhalla interconnects (både ballat och oballat). Högtalarna är ett par Martin Logan Prodigy och jag lyssnar mycket på Vinyl genom den eminenta Avid Acutus med Van den Hul The Frog (speciallindad, no less!) på en Origin Illustrious arm. Låter riktigt bra.

Nu till problemet, kan någon tipsa mig om ett bra alternativ till Valhalla. Har inte hängt med så mycket i hifi snacket dom senaste åren, har mest lyssnat på musik (vilket var den stora anledningen till hifi intresset från början).

Finns det något bra alternativ till Valhalla som inte kostar skjortan?

Ser fram emot er experthjälp.

/Prodigy

Den enda regelrätta jämförelse jag har varit med om var en hel uppsättning Nordost Valhalla ställt mot en liknande uppsättning Jorma Design No.1 och övningarna pågick fram till klockan 04 på morgonen. Advantage-elektronik och Marten Coltrane i rummet. Inget blindtest men vi hade nog kunnat stoppat trasan i öronen istället :) för skillnaden var stor och tydligt hörbar. Det gällde i första hand signalkablaget men även högtalarkabeljämförelsen pekade åt samma håll fast inte lika påfallande. Frid och fröjd för Jorma Design ända tills ett nytt mörkt kort kopplades upp på högtalarsidan... ;):)

Den enda regelrätta jämförelse jag har varit med om var en hel uppsättning Nordost Valhalla ställt mot en liknande uppsättning Jorma Design No.1 och övningarna pågick fram till klockan 04 på morgonen. Advantage-elektronik och Marten Coltrane i rummet. Inget blindtest men vi hade nog kunnat stoppat trasan i öronen istället :) för skillnaden var stor och tydligt hörbar. Det gällde i första hand signalkablaget men även högtalarkabeljämförelsen pekade åt samma håll fast inte lika påfallande. Frid och fröjd för Jorma Design ända tills ett mörkt kort kopplades upp på högtalarsidan... ;):)

ja,ja vad då? vi som inte vet???

Har sedan antal år kört med Audience AU 24 som högtalarkabel eftersom jag också behöver långa kablar. Fler med mig tycker att detta är en en utomordentlig kabel väl i klass med Valhalla men till en bråkdel av kostnaden. Och med dollarn i botten så blir den ännu billigare. Läs testerna i Stereophile mfl. Värt och testa?!

Calm

Har sedan antal år kört med Audience AU 24 som högtalarkabel eftersom jag också behöver långa kablar. Fler med mig tycker att detta är en en utomordentlig kabel väl i klass med Valhalla men till en bråkdel av kostnaden. Och med dollarn i botten så blir den ännu billigare. Läs testerna i Stereophile mfl. Värt och testa?!

Calm

Låter intressant! Jag ska kolla dom. Tack för tipset.

Timbre-det vore ngt.......5 meter Black Pearl.......då blev det nog delning redan innan vi flyttat in i det nya huset, hehe! :D

/Prodigy

Jag hade också provat med Audience. Har bland annat testat dem med både Valhalla och Valkyrja. De är relativt lika i karaktären. Annars verkar ju Stereovox vara en bra sladd, men den har jag inte hört.

Jag hade också provat med Audience. Har bland annat testat dem med både Valhalla och Valkyrja. De är relativt lika i karaktären. Annars verkar ju Stereovox vara en bra sladd, men den har jag inte hört.

Tackar,

Det verkar som om detta också kan vara en bra kandidat.

Har hittat ett par bra hemsidor men håller lite på beställning tills vi flyttat in.

/Prodigy

• 3 weeks later...

Jaha,

Nu husköpet färdigt och efter mycket diskussion fick jag ett eget hifirum-eller som min engelska flickvän utryckte det:

- It would appear you need your hifi room more than I need a hobby room, so you can have it!

Well, man bråkar ju inte i ett sådant läge-eller hur?

I alla fall, för att göra en halvlång historia kortare......i och med mitt nya rum behöver jag inte köpa nya kablar.....så nu lurar jag på en ny förstärkare i stället.

/Prodigy