gut_man Posted May 25, 2008 Posted May 25, 2008 Fikk i dag nye høyttalere: Avantgarde Uno model 3. Elektronikken er; Digital kilde; Forsell Air reference mkII BASE modifisert og Dynamic Precision DAC 8.0 modifisert m bla. batteri psu. Analog kilde; VPI TNT med de fleste tilgjengelige oppgraderinger (manlger superplatter), Airtangent 2b arm og Dynavector DRT XV-1s pickup Pre/riaa; EAR Yoshino 864, egentlig solgt og venter på ny pre/riaa (som foreløpig er litt hemmelig) Effekt; EAR Yoshino 890 X 2 brokoblet til 140 W klasse A triodedrift Kabler; Signal og høyttalerkabler; Black Magic revelation og Giant. Nettkabler; Furutech Bildekilder; JVC HD-1, HTPC, Pixelmagic MB200 og HDTV via fibernett. Har vært medlem her på siden en måneds tid, og syntes kanskje det var på tide å lage en tråd Musikalsk er jeg ganske allsidig. Jeg spiller gitar selv i et band i prog rock genren. Prog rock er kanskje det som ligger mitt hjerte nærmest. Som barn av 80 tallet, liker jeg godt "klassisk" metal som Iron Maiden o.l. Har imidlertid forsøkt å utvide horisonter etter som jeg har sett dem, og er for tiden svært stor fan av mange Svenske band som; Anekdoten, Paatos, Therion, Tiamat, EST m.m Her kan dere se mitt anlegg og mine oppgraderinger Skal legge ut bilder når jeg får lagret dem på en hyperlink side etterhvert Quote
calle_jr Posted May 25, 2008 Posted May 25, 2008 Trevligt att se dig skriva här! Jag har följt dina tester på grannforum. som foreløpig er litt hemmeligHur länge då? :cool: Quote
calm Posted May 25, 2008 Posted May 25, 2008 Du verkar ha en trevlig och seriös inställning till hifi och musik. Fina komponenter i ditt system, misstänker att det låter bra! Välkommen till forumet! Calm Quote
Timbre™ Posted May 25, 2008 Posted May 25, 2008 Skal legge ut bilder når jeg får lagret dem på en hyperlink side etterhvert Fick uppleva Duo Grosso på Hortenmässan och det var ju en dynamisk erfarenhet... Skall bli spännande att följa intrycken av Uno 3 allteftersom du lyssnar in dig. Tack för att du delar med dig även här! Quote
Absolute Audio Posted May 25, 2008 Posted May 25, 2008 Har vært medlem her på siden en måneds tid, og syntes kanskje det var på tide å lage en tråd Musikalsk er jeg ganske allsidig. Jeg spiller gitar selv i et band i prog rock genren. Prog rock er kanskje det som ligger mitt hjerte nærmest. Som barn av 80 tallet, liker jeg godt "klassisk" metal som Iron Maiden o.l. Har imidlertid forsøkt å utvide horisonter etter som jeg har sett dem, og er for tiden svært stor fan av mange Svenske band som; Anekdoten, Paatos, Therion, Tiamat, EST m.m Her kan dere se mitt anlegg og mine oppgraderinger Skal legge ut bilder når jeg får lagret dem på en hyperlink side etterhvert Härligt med fler prog-rockare på Euphonia Riktigt mysigt hifirum, och hoppas du trivs med dina nya högtalare. Jag lyssnade på dessa och blev riktigt imponerad. Kan tänka mej att det låter ännu bättre med EAR elektronik. Glöm inte att posta nya bra prog-skivor i musikforumet Quote
gut_man Posted May 26, 2008 Author Posted May 26, 2008 Da prøver jeg meg på å legge inn noen bilder av anlegget mitt: Lytteinntrykk Avantgarde Uno Da er det på tide å notere inntrykkene jeg har samlet de første døgn med mine nye høyttalere. Får starte med begynnelsen. Det stod ikke på programmet å bytte ut høyttalerne mine. Jeg var egentlig såre fornøyd med dem. Med det ekstra effekttrinnet jeg nettopp har anskaffet, presterte Ascoltaene mine som aldri før! Så en dag var jeg på besøk hos en kompis for å inspisere anlegget hans med ny digitalrigg (dCS). Oppgraderingen av signalkilden gjorde seg den. Jeg hadde ikke hørt Avantgardene hans prestere på denne måten før. Jeg har alltid vært fasinert av dynamikken i hornene, og måten man dras inn i musikken på. Men har ikke blitt frelst ved tidligere anledninger. Det skulle en dCS rigg til. Nå spilte høyttalerne som den edleste PA rigg, med silkemyk transparent lyd med en dynamikk som gikk utenpå det meste av konvensjonelle høyttalerkonstruksjoner. Dette hadde jeg ikke kjangs på å få til med mine høyttalere! Og jeg ville ha denne lyden. Bare en ting å gjøre da…. Jeg kjøpte horna til kompisen jeg Jeg kunne ha valgt å gå for Duo. Men da måtte jeg ha ofret ny pre/riaa. Ved å kjøpe Uno, kan jeg jo alltids oppgradere til Duo på et senere tidspunkt. Kompisen min kjøper nå Duo, og han har sagt seg villig til å ta turen innom her med Duo hornene, så jeg kan få prøve hva Duo kan gjøre her hos meg før jeg evt. bestemmer meg for å oppgradere Nå står de her i stua da. Jeg har brukt litt tid på å justere delefilterfrekvenser og volum på sub. Jeg har foreløpig endt med en delefrekvens på 190 Hz mellom mellomtone og sub. Har lest det jeg kan finne om emnet, og sett at flere forhandlere bla. Jim Smith insisterer på 220 Hz som utgangspunkt. I går ga 220 Hz en litt uryddig overgang mellom bass og mellomtone. Subene har imidlertid endret seg en del etter å ha stått på 24 timer, så jeg skal eksperimentere ytterligere med dette. Jeg var på forhånd nervøs for brum med så høy følsomhet (som jeg har nevnt tidligere). Det var det ingen grunn til, for her er det tyst som i graven. Ikke antydning til støy! Det var også et spenningsmoment om EAR elektronikken, signalkildene og Black Magic kablingen ville matche Avantgardene. Den forrige eieren har forsøkt Black Magic kabler uten å bli overbevist. Nå har jeg ikke fått prøvd så mye annet, men dette spiller da vakkert sammen. Kritikken av Avantgarde har gått på manglende integrering av elementer og usammenhengende bass. Kan ikke si at dette er ting som slår meg når jeg spiller musikk. I det hele tatt, er det lite annet enn musikken som virker å bety noe når man spiller på Avantgarde høyttalere. Det er sikkert ikke helt korrekt eller helt frekvenslineært, men det betyr liksom ikke så mye. Lyttegleden er skyhøy, og morofaktoren likeså. Og det er jo litt det denne hobbyen dreier seg om, eller? Jeg har spilt mye forskjellig musikk, både på cd og på vinyl. Begge kildene trives godt med Uno’ene. Både akustisk jazz med små besetninger og metal har vært på menyen, og alt presenteres med bravur. Oppløsningen oppleves faktisk bedre enn med Ascolta. Det hadde jeg ikke trodd. Intet delefilter mellom forsterker og mellomtonehorn har nok noe med det å gjøre. Vokalister fremstår i full størrelse og troverdig plassert midt mellom høyttalerne. Gitar (som er det instrumentet jeg kjenner best) gjengis så dynamisk og ekte, at jeg er helt paralysert. Både elektriske og akustiske utgaver av arten er en nytelse å lytte til gjennom disse høyttalerne. Perkusjon og trommer gjengis med en dynamikk som får frem gliset hos meg. Jo høyere jeg spiller, jo mer realistisk trøkk 8) Og med 160 klasse A triodewatt fra mine EAR forsterkere er det nok av krefter til å frembringe konsertnivå med full kontroll. Må naturligvis sjekke om det holder med halvparten, men det blir ikke i dag. For jeg er alt for opptatt med å lytte til musikk! Det er publisert flere tester av disse høyttalerne, og jeg opplever vel egentlig mye av det som beskrives der. Jeg skjønner etter hvert hvorfor de fleste anmelderne som har hatt denne høyttaleren til test faktisk har endt opp med å kjøpe den! I dag har jeg forsøkt å redusere effekten til det halve. En EAR 890 altså. To stykker produserte så mye varme at det ble rent ubehagelig her inne... Det tok ikke mange minuttene å konstatere at 890'er på disse høyttalerne var helt unødig. 70 klasse A watt holder i massevis! Det ene effekttrinnet er nå annonsert på bruktbørsen (på hifisentralen). Har også justert høyttalerplassering litt. De står nå 90 cm fra bakvegg med så stor avstand mellom som mulig. Lytteposisjon havner da på over 3 m fra høyttalerne, noe jeg har sett anbefalt for å få utnyttet dynamikken skikkelig med spredningsmønsteret på hornene. Jeg er svært så fornøyd med resultatet av dagens jobbing med Unoene! Quote
calm Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Låter som du är riktigt nöjd med utfallet av dina förändringar. Om musikens innehåll blir huvudsaken när man lyssnar då är man mycket nära sanningen. Hur är Forsellen som signalkälla? Har aldrig hört den, bara sett den på bild? Luftlagrad? Kan bara gratulera till ett utomordentligt genomarbetat system! Calm Quote
plundin™ Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Hur är Forsellen som signalkälla? Har aldrig hört den, bara sett den på bild? Luftlagrad? Är det inte en VPI (HR-X?) med en Air Tangent arm? Intressant vinyllösning! /ptr Quote
eliot Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Jag tror calm syftar på CD-drivverket Den analoga källan står angiven som: Analog kilde; VPI TNT med de fleste tilgjengelige oppgraderinger (manlger superplatter), Airtangent 2b arm og Dynavector DRT XV-1s pickup Quote
plundin™ Posted May 27, 2008 Posted May 27, 2008 Jag tror calm syftar på CD-drivverket Aha! En sådan var jag påväg att skaffa (begagnat) för "några" år sedan, men tyckte att handhavandet lämnade en del att önska... Låter utomordentligt bra (speciellt ihop med min Prism Audio Dac), men jag är väll i grund och botten för lat för att vårda ett sådant objekt... /ptr Quote
gut_man Posted May 27, 2008 Author Posted May 27, 2008 Låter som du är riktigt nöjd med utfallet av dina förändringar. Om musikens innehåll blir huvudsaken när man lyssnar då är man mycket nära sanningen. Hur är Forsellen som signalkälla? Har aldrig hört den, bara sett den på bild? Luftlagrad? Kan bara gratulera till ett utomordentligt genomarbetat system! Calm Det eneste som er igjen av Forsell verket er nok skallet. Den ser nå slik ut inni; Det er norske Birger Lund Andersen i BASE Technologies som står bak ombyggingen for et så radikalt inngrep kan vel knapt kalles en modifikasjon? Quote
Recommended Posts