Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjen

Jag önskar Tips på effektiva och ett hyffsat "snyggt" sätt att få bas under kontroll. Har problem med en baspuckel som sätter igång hela lägenheten.

När jag lyssnar på A Tribute To Joni Mitchell spår 11. Help me - K D Lang så blir man nästan rädd :-) Rummet jag har är i ganska hyffsat dämpat och diffuserat men det är just en bas frekvens som är galen !!! Har funderat på en eller ett par vita `Varitune från Svanå att på nått sätt sälja in till tjejen . Har någon nått arbetsätt att förslå för att råda bot på mitt problem. Någon som bor i umeå föressten som rent av vill agera konsult i ämnet!!!

Jag spelar på Mbl stativhögtalare som inte alls är några bas monster i sig själva.

Någon som har pris på Varitune lådorna föressten ?

Mvh Peter

Posted

Jag fick ett liknande problem i den betongbunker jag flyttade till för någon månad sedan. Jag har aldrig haft problem med basen i mina stativare i någon av mina tidigare lägenheter, men problemet blev nu outhärdligt och tankarna på nya högtalare började snurra i huvudet. Jag drog mig då till minnes det gamla "strump-tweaket"; rullade ihop ett par strumpor och tryckte in i de bakåtriktade portarna och dra åt helvete vad bra det lät helt plötsligt. Nu kände jag igen mina högtalare igen och frågan är om inte detta är det bästa ljud jag fått till någonsin. Får utvärdera under det kommande året eller så...billigare än nya högtalare blev det i alla fall.

Posted

Enklast om det går, möblera om, sväng på rummet etc. Helst bör man lösa problemet akustiskt med dämpning. Har man en eller flera riktigt elaka resonanser så kan man komplettera med en parametrisk eq.

Nu låter olika eq:ar olika bra men det är minst lika viktigt hur man ställer in den.

Nu kommer säkert en del protestera men det finns proffs apparater som har betydligt mindre fel själva en dom som dom tar bort.

Och det går inte att lyssna sig fram till inställningen av en eq.

mvh/Harry

Posted

Kändes lite som att det var ett arbetssätt att få sambon att samtycka till Varitune 4 eller 6 som efterfrågades...

Har iofs personligen inte lyckats helt ut ännu men dock:

Min fru har ett stort hundintresse och i takt med att dessa kreatur ökar i antal i hemmet så kan undertecknads eget intresse breda ut sig.

Känns som en rimlig kompromiss och båda är ganska nöjda. Nu har vi förvisso tre !!! jyckar och en ytterligare på väg och jag är inte säker på att jag varit tillräckligt tydlig kring hur mycket varje är värd i hifi-elektronik.

Tror dock att det hela handlar om att ge och ta om alla ska vara nöjda; man kan ju inte förvänta sig att den bättre hälften helt kan acceptera ett, trots allt ganska dyrt intresse, utan att få något igen själv.

Nämnde jag att det var tre barn också? Dessa är ju trots allt ALLRA viktigast även om det är skönt när de sover och man kan gå upp på sin kammare och ägna sig åt meditationen.

//Richard

Posted
Nu har vi förvisso tre !!! jyckar och en ytterligare på väg och jag är inte säker på att jag varit tillräckligt tydlig kring hur mycket varje är värd i hifi-elektronik.

Tillräckligt stora och tillräckligt många kan ju även ha en akustisk effekt om alla är med i lyssningsrummet samtidigt... :)

Posted
Har problem med en baspuckel som sätter igång hela lägenheten.

Märker du några skillnader om du flyttar lyssningspositionen framåt eller bakåt i förhållande till baffellinjen... :?:

Posted
Tillräckligt stora och tillräckligt många kan ju även ha en akustisk effekt om alla är med i lyssningsrummet samtidigt... :)

Om de någonsin stått stilla, ja.

Posted

Hej

Ja haha man får utpressa sin partners intressen. Lite som kalla kriget. Nåväl .

Jag märker viss skildnad om jag flyttar mig närmare baffellinjen. Får snarast en änu större effekt ju närmre jag kommer. Problemet verkar vara det vänstra hörnet som på något sätt sätter igång vågorna. Har testat mängder med placeringar och problemet kvarstår.

Att dämpa basporten hjälper förvisso en del men det inkräcktar samtidigt på andra kvaliteer i ljudbilden på ett negativt sätt. En excorsist kanske är behjälplig ??

Posted
Tjen

Har funderat på en eller ett par vita `Varitune från Svanå att på nått sätt sälja in till tjejen . Har någon nått arbetsätt att förslå för att råda bot på mitt problem.

Mvh Peter

Kändes lite som att det var ett arbetssätt att få sambon att samtycka till Varitune 4 eller 6 som efterfrågades...

Har iofs personligen inte lyckats helt ut ännu men dock:

//Richard

:) uppfattade situationen precis som Richard när jag läste inlägget... :blush

Hifi med tillhörande "tweaks" har väl antagligen i alla tider varit ett trätoämne sambos och äkta hälfter emellan.

Min sambo brukar säga att i ett förhållande måste man göra insättningar oxå'...man kan inte bara göra uttag.

-Det blir så lätt tomt på kontot då .

Ser man då, i relationen, till att man själv alltid ligger på + blir det antagligen lättare att få göra det där x-tra uttaget ;)

Du har inte tänkt tanken att försöka "gömma" bas bekämpningen under soffan (om stereon nu står i vardagsrummet d.v.s) ?

Hoppas att det löser sig till er bådas förnöjdsamhet.

(Sorry om det blev lite utsvävnigar från ämnet).

Posted

Min lösning på problemet blev en Lyngdorf DPA-1 med Room Perfect.

Visst, ett akustikreglerat rum hade väl egentligen varit en "smakligare" lösning men för

husfridens skull och då jag inte har kunskapen så valde jag den enkla vägen.

Eftersom jag har ett par aktiva Martin Logan Purity så var DPA-1 det bästa alternativet för mig men

systemet går att få även som integrerad förstärkare eller separat modul.

Kan bara säga att jag är mycket nöjd med resultatet.

Att den sedan även har en hyfsad DAC för Squeezeboxen gör ju inte saken sämre och det inbyggda

delningsfiltret gör att det skall gå tämligen smidigt att koppla in ett par subbar när det blir dags.