Musicman Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag har en längre tid funderat över vad som är det allra viktigaste i en ljudanläggning för att uppnå "nirvana" och i vilken ordning saker och ting sedan kommer. Kan det vara så att skivspelaren kommer först och därefter; - Pickup - Tonarm - Signalkabel - Riia - Förstärkare - Högtalarkabel - Högtalare Själv har jag lagt ganska mycket pengar (i förhållande till skivspelaren) för närvarande på en pickup och installerat den på min skivspelare som ligger några steg neråt i kvalité. Tanken är att jag skall använda denna pickup på en framtida skivspelare. Ovan nämnda ordning utgår ifrån att jag lägger LP-skivan på skivtallriken och där ljudet sedan vandrar igenom dessa bärare av musiken. Resonemanget när jag var yngre var ofta när jag talade med människor i olika sammanhang att en bra högtalare kan ju inte räta upp en dålig källa som tidigare behandlat musiken innan den når högtalaren och ut till mina öron. Det vore mycket intressant att höra vad Ni tycker. En skivspelare t.ex. är viktig att kombinera på ett rätt sätt där spelare har rätt arm med rätt pickup. Jag är medveten och ser i och för sig inga problem med att 60% av krutet läggs på högtalarna, 20% på förstärkeriet samt 20% på signalkällan. Det går kanske inte att finna det exakt optimala då världen är full av fantasktiska produkter men det är ju underbart om man känner att man fått till en så optimal anläggning som möjligt så att sedan pengar kan spenderas på det viktigaste - musiken. Quote
Guest Peo Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Det allra viktigaste som jag ser det är att få ihop en helhet, där alla delar matchar varandra. Pris har sällan med det att göra även om det spelar roll förstås. Svårigheten och konsten med hifi är just det, att sätta ihop ett helt paket av en rad olika komponenter och få det att lira ihop. Här gäller min gyllene regel mer än någonsin: lyssna! Det räcker sällan att bara köpa bra prylar - de skall ju skapa skön musik tillsammans också. Quote
plundin™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Nej! Det viktigaste är rummet! Av anläggningen skulle jag vilja utnämna högtalarna som den viktigaste delen, det är trots allt den som skall återskapa ljud av all energi som övriga delar i systemet skapar! Hur bra källa du än har, om du inte har en högtalare som kan återskapa det den tar upp så har man ju ingen aning vad källan kan åstadkomma!! Och som Peo säger, allt som kommer där emellan är ju oxå av betydelse.. /ptr Quote
Timbre™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Om vi först av allt utgår från att rummet är optimerat efter egen smak handlar det nog väldigt mycket om matchning. Speciellt förhållandet högtalare/förstärkare och på eget bevåg hade jag flyttat ner kablaget på listan men det finns säkert motsatta erfarenheter. Quote
Guest BTS Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Detta är ingen enkel fråga, men, min upplevelse är att musikupplevelsen kan stå och falla med allt ifrån skivspelaren till rum och högtalare/högtalarplacering Quote
Guest pick-me-up Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Först kommer skivspelarverket. No question about it! Utan ett bra verk går det inte att nå ”nirvana”. Sen kommer: - Tonarm - Pickup - Riia - Förstärkare De andra sakerna är bara smaksak. Kablar och högtalare kan vara oerhört personliga val. Jag vill inte ens gå på djupet med dem. Hur skulle det vara även möjligt att först välja högtalare och sen välja skivspelare?? Finns inte en chans! Inte ens i den bästa av världar kan du först välja högtalare och sen gå baklänges hela kedjan. Come on! Sånt existerar inte! Att rummet är viktigast, jag vad ska jag säga? Visst är det så. Men hur många av oss kan välja det som första kriteriet för vårt hobby? Det är ungefär som att begära att jag vill att ni ska bygga ett perfekt system runt det här huset! Eller rummet. Dröm vidare, säger jag bara. Quote
shaft Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hej! Ja det där med att källan är viktigast är ju Linn/NAIMS gamla filosofi Det finns ju en logik i att det inte går att rätta till fel som uppstår tidigt i kedjan, men å andra sidan är det väl sällan det uppstår så allvarliga fel i pickuper/skivspelare så att det blir olyssningsbart... Jag håller med att rummet är suveränt viktigt, men visst är det så att det mesta spelar roll för hur det låter - även lyssningshumöret /Anders Quote
IHS Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Om man ska hänsyn till allt som kan påverka ljudet i ett vanligt vardagsrum, så är det väl egentligen hörlurar det enda alternativet.... Om vi tar fasta på skivspelaren så är det den som ger fundamentet till ljudet sas, ju bättre verk desto tystare bakgrund t ex. Pickupen bestämmer det mesta av hur det låter. Men tonarmen ska kontrollera PU och ge den stabilitet, ge den förutsättningar att prestera det som den kan. Sen behövs ett bra riia-steg oxå.... Det roliga med vinyl är just att vad du än ändrar av verk/tonarm/pu/riia, så upplever du stora skillnader/förbättringar. Har du lagt mest pengar på PU så kan jag lova dig att om du uppgraderar i andra delar av kedjan, så kommer du upptäcka vad din PU verkligen kan Vilket gör att bara vinylkedjan kan sysselsätta dig resten av livet Quote
Guest pick-me-up Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag håller med att rummet är suveränt viktigt, men visst är det så att det mesta spelar roll för hur det låter - även lyssningshumöret /Anders Personligen är jag inte någon anhängare för varken Linn eller NAIM men lite har man väl lärt under resans gång. Och jag tror inte att det är bara deras tankar utan jag skulle tro att de allra flesta tycker precis likadant. Det finns oändligt mycket som påverkar slutresultatet, men nånstans måste vi börja, eller hur? Hur många börjar då att fundera på vilka högtalare skulle fungera bäst ihop med den här kombon? Ge mig ett enda exempel så är jag nöjd! Vad jag kan förstå finns det tiotals andra parametrar som är viktigare än att börja just med högtalare. Och hur många har absolut perfekta rum för att börja bygga sitt system omkring? Det skulle vara väldigt kul att se! Quote
new order Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Att systemet är i balans är väl ganska viktigt.Ett system i Synergi s.a.s. Så här prioriterar ett företag jag håller trovärdigt det viktigaste. 1. Utrustningens kvalitet 2. Rums akustiken 3. Kablar 4. Strömmens kvalitet 5. Vibration/resonans kontroll Tänker man på allt detta när man utvecklar sin anläggning så tror jag att man hamnar rätt. Sen är det ju upp till tycke och smak också.Gudskelov. Quote
Timbre™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hur många börjar då att fundera på vilka högtalare skulle fungera bäst ihop med den här kombon? Ge mig ett enda exempel så är jag nöjd! Rent logiskt skulle man ju börja med rummet/möbleringen/plånboken och utröna tänkbara högtalarkandidater men jag håller med dig. Det är nog få entusiaster som har gått den vägen. Quote
plundin™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hur skulle det vara även möjligt att först välja högtalare och sen välja skivspelare?? Finns inte en chans! Inte ens i den bästa av världar kan du först välja högtalare och sen gå baklänges hela kedjan. Come on! Sånt existerar inte! Lite trist attityd! Känns som om du lever kvar i ett lite beigt Ivor Tiefenbrunskt 1900-tal.. Högtalarna kan visst vara den viktigaste delen i anläggningen, bara för att det inte är så i din lilla värld, så betyder det inte att det inte är giltigt för alla andra! För mej är det hur självklart att man betraktar sitt rum och avgör vad för slags högtalare som passar där och som är en lämplig kompromiss taget den egna ljudfilosofin / smaken, och i frånvaraon av detta, gör man sina misstag! /ptr Quote
Timbre™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Om man ska hänsyn till allt som kan påverka ljudet i ett vanligt vardagsrum, så är det väl egentligen hörlurar det enda alternativet.... Ja, det är åtminstone lättare att utvärdera hörlurar än högtalare. Quote
mikael2 Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Finns det grader av nirvana? Nirvana kan jag bara uppnå med extremt bra musik och med extremt bra musik så uppnår jag nirvana även på medelmåttiga anläggningar. Men vad är då viktigast vid lyssning på nivån under nirvana, rummet och högtalarna tycker jag. Med rummet menar jag inte att det är bra akustik utan att jag trivs i det. Men som sagt att det blir extremt bra ljud leder inte till nirvana för mig längre. Jag uppskattar givetvis bra ljud och det är kul att försöka krama ur max men jag inser nu att jag inte blir lyckligare av det även om det piggar upp en del. Sen kan en pryl låta hur bra som helst men är det nåt som stör i utseende eller hantering så får den respass direkt oavsett ljudkvalitet. Få ihop helheten som Peo skrev är klart viktigast. Att vara lika nöjd över varje del i kedjan leder nog lättast till Nirvana. Quote
Absolute Audio Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Finns det grader av nirvana? Nirvana kan jag bara uppnå med extremt bra musik och med extremt bra musik så uppnår jag nirvana även på medelmåttiga anläggningar. Så sant, så sant Quote
Guest Peo Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hur skulle det vara även möjligt att först välja högtalare och sen välja skivspelare?? Finns inte en chans! Inte ens i den bästa av världar kan du först välja högtalare och sen gå baklänges hela kedjan. Come on! Sånt existerar inte! Tja, jag gjorde så. Särskilt svårt tyckte jag inte det var heller, även om det ett tag fanns många kandidater på bordet. Till syvende och sist var det enkelt. Jag hittade en högtalare som presterar det ljud jag gillar, och när väl det beslutet var klart så funderade jag på vilken elektronik jag skulle pussla ihop med dem. Jag började med högtalare, och valde sedan förstärkeri som passade dem. Sedan bestämde jag mig för den digitala kedjan, och när jag väl hade allt detta hemma började jag kika på kablar, rack och diverse tweaks. När det var klart så kom det till en skivspelare som jag tyckte passade mycket bra ihop med helheten. Och nu sitter jag här, riktigt nöjd. Quote
eliot Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag hittade en högtalare som presterar det ljud jag gillar, och när väl det beslutet var klart så funderade jag på vilken elektronik jag skulle pussla ihop med dem. Jag började med högtalare, och valde sedan förstärkeri som passade dem. Sedan bestämde jag mig för den digitala kedjan, och när jag väl hade allt detta hemma började jag kika på kablar, rack och diverse tweaks. När det var klart så kom det till en skivspelare som jag tyckte passade mycket bra ihop med helheten. Och nu sitter jag här, riktigt nöjd. Jag tycker att det är det bästa sättet och jag gjorde väl något liknande när jag seriöst började förbättra min anläggning i början på 90-talet. Det finns ju många högtalare och jag visste varken in eller ut men så hörde jag en högtalare som jag förälskade mig i. Högtalaren hade jag kvar länge medan jag uppgraderade elektronik och skivspelare.... Quote
Timbre™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Nirvana kan jag bara uppnå med extremt bra musik och med extremt bra musik så uppnår jag nirvana även på medelmåttiga anläggningar. Har ett extremexempel på just detta... Kunde lägga beslag på en äldre/större låda med inbyggd kassettbandspelare/radio/CD-spelare på taket. Tror att det är en DUX och till läroböckerna i spanska medföljer en CD-skiva som förutom textuppläsning även innehåller lustiga stycken med sång och musik. Helt i mono men varje gång jag lägger i dessa skivor slås jag av hur engagerande det låter. Man hör varenda liten handklappning och anslag på girarrerna. Även röster känns övertygande med god rondör. Det blir mycket musik i åk 7 & åk 8 och vi kör alltid dessa ballader när lektionstiderna öppnar upp... :cool: Kanske inga hifiparametrar men likväl oerhört medryckande och de flesta i rummet hänger på direkt. Tillräckligt många vändor och det kan bli allsång... Quote
Timbre™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag hittade en högtalare som presterar det ljud jag gillar, och när väl det beslutet var klart så funderade jag på vilken elektronik jag skulle pussla ihop med dem. Jag började med högtalare, och valde sedan förstärkeri som passade dem. Sedan bestämde jag mig för den digitala kedjan, och när jag väl hade allt detta hemma började jag kika på kablar, rack och diverse tweaks. När det var klart så kom det till en skivspelare som jag tyckte passade mycket bra ihop med helheten. Och nu sitter jag här, riktigt nöjd. Direkt ur förnuftets handbok kan man säga och sannolikt ett väldigt bra sätt att låsa byteskarusellen redan från start. Själv har jag mer gått på känsla och smak än vad som egentligen passar bäst i mitt korridorliknande lyssningsrum. Quote
Guest pick-me-up Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 plundin! Du måste ha ett ego som är störst i hela Universum!!! Min lilla värld … Kiss my ass motherfucker!!! Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Quote
Kent_n Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Det allra viktigaste som jag ser det är att få ihop en helhet, där alla delar matchar varandra. Pris har sällan med det att göra även om det spelar roll förstås. Svårigheten och konsten med hifi är just det, att sätta ihop ett helt paket av en rad olika komponenter och få det att lira ihop. Här gäller min gyllene regel mer än någonsin: lyssna! Det räcker sällan att bara köpa bra prylar - de skall ju skapa skön musik tillsammans också. Håller helt med..Rummet är viktigt, men hur många kan köpa eller hyra bostad för att ljudet skall bli bra..det är väl så att hittar man en bostad som man trivs i o ekonomin tillåter så är det ofta så att man får dom rum som finns...Jag antar att det är så för dom flesta. Då är Peo´s råd kloka i mina öron..hitta komponenter som passar ihop med varandra och det rum man har tillgänglig, för att på så sätt få till ett bra ljud.. När jag började uppgradera så köpte jag först högtalare, för att sedan skaffa förstärkare och cd som passade ihop, med i mitt tycke mkr bra resultat..Funkar bra i mitt långt ifrån perfekta ljudrum. Eftersom jag jag även måste ta hänsyn till tanten kan jag inte plocka hem Svanå, för det skulle aldrig någonsin bli godkänt av tanten, så därför blir det att komponera med komponeterna efter bästa förmåga... Quote
Timbre™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 plundin! Du måste ha ett ego som är störst i hela Universum!!! Min lilla värld … Kiss my ass motherfucker!!! Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Nä, inte skall man vara beroende av vare sig forum, sekter eller ljudsällskap. Det brukar aldrig sluta bra. Quote
Kent_n Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Önskar dig en trevlig kväll o en bra helg ! Quote
new order Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Trevlig Kille.... Quote
Tompa Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 plundin! Du måste ha ett ego som är störst i hela Universum!!! Min lilla värld … Kiss my ass motherfucker!!! Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Jisses då //-- Tompa -- Quote
earwinSE Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 plundin! Du måste ha ett ego som är störst i hela Universum!!! Min lilla värld … Kiss my ass motherfucker!!! Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Jag tror att han egentligen vill säga,krama mig Quote
Kent_n Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Lite OT, hoppas ni ursäktar.. Jag tycker det är tråkigt att en hobby som denna, där ljudet är så personligt för var o en, alla tycker olika, och det är väl det som är tjusningen med ljud o stereo, kan skapa sådan stor osämja.. Tänk om alla skulle tycka och tänka lika, ush vad trist...jag tycker att vissa utryck här på sidan ger en sånt intryck, någon har fräckheten att utrycka en annan åsikt..tycker alltså inte likadant...då blir det plötsligt blodigt allvar, som ger rätten att förklar vederbörande mindre goda tillmäten samt att be alla att dra åt helvete..Om inte annat är det ouppfostrat.. Detta är endast en "rolig" hobby och här utbyter vi erfarenheter, vi kanske inte alltid håller med..men vadå..huvudsaken att jag själv är nöjd..men det finns en chans att man kanske kan lära sig något..men det är klart..då kommer vi till något svårt..vad heter det nu igen..jo ödmjukhet..Vissa kanske skall pröva, vem vet det kanske funkar.. Men jag önskar pick-me-up lycka till i framtiden..trotts att jag med flera skall fara åt helvete.. Quote
plundin™ Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Du måste ha ett ego som är störst i hela Universum!!! Givetvis! Vad skulle jag annars ha! Det verkar ha vart en riktigt öm tå jag klev på! Min lilla värld … Kiss my ass motherfucker!!! Ni kan dra åt helvete hela forumet. Jag behöver inte er!!!!!!!!! Så bra då! Du uttrycker dig ju som en riktig juvel! (Tack för PMet föresten, det värmde!) ... min erfarenhet är att människor som komuniserar genom kraftord, sällan har något vettigt att bidra med! I alla fall inte när sinnet bränner till, det är hur som helst frivilligt att deltaga här! Det finns en grundregel för alla slags internet fora; Skriv aldrig något när du är förbannad, skitförbannad eller full, för har man en gång gjort det, och skämt ut sig, så kommer ingen att ta en på allvar igen! ... Det är bara att inse att, kan man inte hålla det på en nått så när civilicerad nivå, så finns det ingen orsak att fortsätta! /ptr Quote
boombox Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag har en längre tid funderat över vad som är det allra viktigaste i en ljudanläggning för att uppnå "nirvana" och i vilken ordning saker och ting sedan kommer. Kan det vara så att skivspelaren kommer först och därefter; Back on topic. Min erfarenhet är att man inte behöver lägga alltför mycket tankeverksamhet på var i kedjan man skall börja. Sätter du ihop en skivspelare du gillar så kommer den att låta ännu bättre när du hittar en högtalare som funkar. Och tvärtom, hittar du en högtalare som funkar så kommer den fortfarande att låta bra när du får ihop en skivspelare du gillar. Quote
Recommended Posts