Il Dottore Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hej! Jag har en fundering angående material till skivtallrikar. Det finns ett antal olika material och lösningar på hur en skivtallrik skall utformas. De material som jag kommer att tänka på i första hand är: * Aluminium * Glas * Akryl * Keramik Sedan har jag även sett skivtallrikar i sten och "sandwich"-konstruktioner där skivtallriken byggs upp av laminat. Jag är dock mest intresserad av att veta hur de material jag räknat upp ovan skiljer sig från varandra rent ljudmässigt samt deras fördelar och nackdelar. När vi ändå är i farten så slänger jag in en fråga om den filtmatta som ligger på tallriken. Jag har sett ett antal lösningar med Akryl-tallrik där man tar bort filtmattan helt. Vad vinner/förlorar man på detta? Vad har filtmattan för funktion egentligen? MVH Carl Quote
Guest justaudiomagic Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hej Jag är ingen på ngt sätt mästare eller "bäst" när det gäller sånt här men Akryl kan ju omöjligt vara "dåligt" med tanke på att många av de stora använder det på sina spelare (Som t ex Clearaudio) Hej! Jag har en fundering angående material till skivtallrikar. Det finns ett antal olika material och lösningar på hur en skivtallrik skall utformas. De material som jag kommer att tänka på i första hand är: * Aluminium * Glas * Akryl * Keramik Sedan har jag även sett skivtallrikar i sten och "sandwich"-konstruktioner där skivtallriken byggs upp av laminat. Jag är dock mest intresserad av att veta hur de material jag räknat upp ovan skiljer sig från varandra rent ljudmässigt samt deras fördelar och nackdelar. När vi ändå är i farten så slänger jag in en fråga om den filtmatta som ligger på tallriken. Jag har sett ett antal lösningar med Akryl-tallrik där man tar bort filtmattan helt. Vad vinner/förlorar man på detta? Vad har filtmattan för funktion egentligen? MVH Carl Quote
Engelholm Audio Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Hej Jag är ingen på ngt sätt mästare eller "bäst" när det gäller sånt här men Akryl kan ju omöjligt vara "dåligt" med tanke på att många av de stora använder det på sina spelare (Som t ex Clearaudio) Eller så spelar materialet mindre roll och precision och toleranser större. Jag är ingen vinylexpert men från en teknisk vinkling resonerar jag ungefär såhär: Jag tror det är svårt att dra slutsater och jag är lite lagom skeptisk till resonemanget "alla andra gör det...". Jag tror man skall passa sig för magnetiska material men också material som lätt bli statiskt laddade. Homogenitet och symetri är också viktigt för att undvika vobbling. Precision i infästning i lager/axeln är ett måste. (Och pratar vi serietillverkning är ju repeterbarhet i precision och verktyg minst lika viktigt) Tyngen skall vara lagom - såklart - för mkt ger belasning på lager och kräver starkare motor, för lätt blir känslig för drivningsojämnheter och andra mekaniska vibrationer/rörelser. Filtmattans vara eller icke vara. Viktigt är att tänka på att VTA'n ändras med/utan mattan - alltså måste man ställa om denna för att göra rättvisa tester. Quote
Il Dottore Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Hej! Nej, jag känner också att jag vill ha en mer vetenskaplig förklaring till varför de olika materialen beter sig som de gör. Det måste ju finnas ett antal parametrar med vilka man kan jämföra materialen (hur väl de transporterar/absorberar energi osv). Men även här finns ju en svårighet att bedöma vad som egentligen är bäst, för om ett material ser bra ut på papperet är det inte säkert att det uppfattas så av lyssnaren. Därför vill jag höra era egna erfarenheter av de olika materialen, även om en teoretisk koppling alltid uppskattas. Sedan håller jag med om att precisionen hos tillverkningen är kritisk. Skivtallriken på min Rega P5 roterar lätt excentriskt och då har materialval, motorstyrning, upphängning osv underordnad betydelse. Den kommer att drabbas av hastighetsproblem oavsett. Men frågeställningen förutsätter att skivtallriken är måttriktig. Angående filtmattan: Att VTA måste justeras känner jag till. Jag har dock inga planer på att ta bort filtmattan innan jag vet vad det kan leda till. Tänk vad man har sparat många timmar av onödigt experimenterande bara genom att fråga andra först. Quote
Audiotrade Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Vad jag fått förklarat för mig av konstruktören på Continuum Audio labs så är en så stum tallrik som möjligt att föredra, och just akryl som många använder är inte det mest fördelaktiga att använda. Men det är rätt kostnadseffektivt och snyggt, därav så är det ofta använt i många konstruktioner. Men inte det mest optimala och man nu ska vara riktigt petig. Och titta på de mest exklusiva spelarna idag, vad används.. Jo metall tallrikar av olika slag.. tex Continuum Caliburns 30 kgs platta av magnesiumlegrering : OBS !! Du ser bara hälften av tallriken, den är dubbelt så tjock !! /Martin Quote
Guest justaudiomagic Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag är inte den som är den, jag erkänner gärna när jag har fel (Perosnligen vet jag inte vilket material som är bäst, vet bara att de jag lyssnat till som har Akryl inte varit ngt fel, men sen självklart så finns det, precis som Martin skriver, andra som är bättre men kanske oxå dyrare) Quote
Audiotrade Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag är inte den som är den, jag erkänner gärna när jag har fel (Perosnligen vet jag inte vilket material som är bäst, vet bara att de jag lyssnat till som har Akryl inte varit ngt fel, men sen självklart så finns det, precis som Martin skriver, andra som är bättre men kanske oxå dyrare) Du har inte fel Micke, akryl används och fungerar alldeles utmärkt. Det finns bättre material, men de kostar självklart rätt mycket mer och det går således inte att få med i budgeten på billigare spelare. Men i vinylvärlden idag verkar det som akryl och metall legreringar av olika slag verkar dominera. /Martin Quote
Il Dottore Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Hej Martin. Intressant spelare du visar upp, men den är knappast representativ för den stora massan av skivspelare som finns där ute. Bara för att en metallegering fungerar utmärkt till en tallrik på 30 kg betyder väl inte det att den nödvändigtvis fungerar bäst på en "vanlig" spelare där tallriken väger något kilo? I varje fall inte om man skall ta med den ekonomiska aspekten. Akrylen är kanske inte optimal, men precis som du säger så kanske den är kostnadseffektiv. Vad vet jag? (Det är just det jag försöker ta reda på) Vi kanske ska avgränsa oss till spelare i de lägre prisklasserna, dvs konventionella spelare i prisklassen upp till 20 tkr? Akryl verkar vara ett populärt material just nu. Samtidigt finns det fortfarande spelare med skivtallrik i metall och vissa kör med glas och keramik (t.ex. Rega). Som Micke skriver så skulle sannolikt (jag säger sannolikt, för man vet aldrig) inte Clearaudio välja detta komponentval om de inte ansåg att det var välljudande och kostnadseffektivt. LP12 kör mig veterligen fortfarande med en tallrik i alu. Man undrar ju varför. Anledningen till att jag frågar är ren nyfikenhet. Samtidigt har jag sett att det finns uppgraderingar till Rega där man kan byta ut original skivtallrik i glas mot en dito i akryl. Man börjar då undra om detta verkligen ger något eller om det är en i raden av uppgraderingar som bara någon med väldigt stark vilja och övertygelse tror på (och säger sig höra skillnad på). Quote
Guest Peo Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Priset tror jag inte är avgörande. Clearaudio t.ex. använder akryl i alla sina spelare, inklusive Clearaudio Statement som kostar uppåt en miljon. Jag vill minnas att jag läste något om att akryl har liknande egenskaper som vinyl, och att det därför skulle vara ett bra material för tallriken. Jag kan inte hitta referensen nu tyvärr, någon kanske vet? Quote
Guest justaudiomagic Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Priset tror jag inte är avgörande. Clearaudio t.ex. använder akryl i alla sina spelare, inklusive Clearaudio Statement som kostar uppåt en miljon. Visst är det så, Clearaudio använder som sagt akryl i alla sina spelare. Det var därifrån jag fick argumentet om att det inte kan vara ngt dåligt material, med tanke på att just dom använder det i sina spelare. Från tunn talrik i Emotion till tjockare tallrik i t ex Champion Level II (70 mm tjock) Intressant tråd du startat här Il Dottore! Jag vågar mig påstå att Akryl är ganska mycket bättre än glas Quote
Audiotrade Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Nej jag säger inte att akryl är dåligt, men jag säger att det nog inte är det mest optimala materialet... Men däremot tror jag nog att akryl är bättre än glas, då akrylen nog kan ge nån dämpning som kan vara fördelaktig. Tar man tex Vpi som inte är en helt okänd tillverkar av vinylspelare så använder man akryl i sina spelare, men man har även en uppgraderings tallrik som består av 3 lager, med metall i mitten och akryl på var sin sida om den.. Att det är olika ljud i olika material är självklart, så mycket beror på vad tillverkaren vill uppnå med sin produkt. Man använder de material i sin produkt som ger det slutresultat man är ute efter. Att LP12an använder samma tallrik sen många år är nog pga att man tycker att den ger bäst ljud... Quote
Guest Peo Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Med all säkerhet finns det inget specifikt material som är "bäst", utan det handlar nog mer om smak och matchning precis som allt annat. Vissa tycker rör är bäst, andra transistorer. En del föredrar keramiska element, andra av papper, osv osv. Quote
Il Dottore Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Det är förvisso upp till lyssnaren att avgöra, men jag skulle nog våga påstå att det helt klart finns material som är mer eller mindre lämpade att tillverka en skivtallrik av. Ta glas som exempel. Kan det inte vara så att Rega använder sig av detta material för att det kräver minimal efterbearbetning (vet inte om detta stämmer) och är billigt att tillverka i stor skala? Så det kanske inte finns något material som är "bäst", däremot material som är bättre än andra för just detta ändamål. Kan det vara någon vits att uppgradera sin skivtallrik i glas mot en i akryl? (En tallrik i akryl är i alla fall mer estetiskt tilltalande och kostar ju inte mer än ett par byxor om vi nu pratar i termer av fåfänga ) Med all säkerhet finns det inget specifikt material som är "bäst", utan det handlar nog mer om smak och matchning precis som allt annat. Vissa tycker rör är bäst, andra transistorer. En del föredrar keramiska element, andra av papper, osv osv. Quote
Guest Peo Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Spontant tror jag på att uppgradera en Rega till akryltallrik. Men, jag har inte provat, tyvärr! Glas är ett material jag inte tycker har någonting i en anläggning att göra rent allmänt, det är mest det.. Fördom kanske. Jag har själv en Rega P25 som har glastallrik, och den fungerar ju helt okej. Vore dock intressant att höra vad som händer med en akryldito.. Quote
Guest justaudiomagic Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag tror, som sades ovan, att det handlar om tycke o smak! Jag vet att Acoustic Signature nästan enbart använder tunga aluminium tallrikar med utborrade hål där dom har i dämpmassa etc etc. Själv tror jag inte att spelaren blir "bäst" bara för att tallriken är väldigt tung, det handlar samtidigt om att balansera den o många andra aspekter Quote
Engelholm Audio Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Intressant tråd med intressanta inlägg! Man kan också se att saker som oftast har två sidor: stela plintar och mjukt upphängda. Vad är bäst? Troligen kan man komma långt med viljen teknik som helst, även jag tilltalas av mjuk upphängning. Mot det kan sägas att många extremt uppskattade och dyra spelare är stelopererade. Men jag ser inte logiken i att steloperera fjädringen/dämparna i en bil för "ökad komfort och följsamhet" genom att sen addera massa... Jag är inte den som är den, jag erkänner gärna när jag har fel (Perosnligen vet jag inte vilket material som är bäst, vet bara att de jag lyssnat till som har Akryl inte varit ngt fel, men sen självklart så finns det, precis som Martin skriver, andra som är bättre men kanske oxå dyrare) Tror inte heller att du har strikt fel! Quote
Transient Design Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag som faktiskt har provat en del olika material skulle vilja hänvisa till en kommentar från Thorsten Loesch på AMR. Han hävdar att man alltid kan "höra" materialet i en konstruktion (tror även tex eliot är inne på samma linje?) som en klangsignatur. Akryl som skivtallrik är inte fel alls. Det är rätt tungt, lätt att bearbeta, extremt långsam ljudhastighet i materialet men framförallt så "känns" det kompakt och resonansdött då man knackar på det. Och så är det inte så dyrt heller vilket nog är en stor orsak... Fast om jag minns rätt så gillar inte Michael Fremer stora akryltallrikar då han upplever dem som lite slöa och tunga i ljudet. Troligen smaksak som mycket annat. Fast vad som egentligen vore idealet kan jag inte svara på (än....). Fast jag skulle nog tro rostfritt är bättre än Aluminium och Corian är bättre än Akryl osv. Med det är möjligt att en kombination vore det bästa. Keram är nog inte dummt alls fast gratis är det inte och jag tror ändå en viss tjocklek krävs för att inte skapa ett membran som svänger och skapar ljud. Eller så kanske man vill uppnå en mekanisk transmission, dvs samma typ av densitet, e-modul osv vinylen självt? Jag föredrar ljudet med en matta på akryl då jag annars tycker mig "höra" akrylen fast det kan ju vara lite olika beroende på om man använder skivpuck och pressar skivan mot tallriken eller ej. Minns att vi för länge sedan jämförde olika skivtallrikar på Rega och det var väldigt enkelt att höra vilken som användes. Glas har lite väl mycket resonanser frihängande men i kombination med nåt annat (och lim) så tror jag itne det är helt fel egentligen. Acoustic Revive (och Audio Replas) tillverkar resonanshämmande detaljer i Quartz (kristallin kisel?) och det är möjligt att det skulle låta superbra som skivtallrik men gratis är det verkligen inte! Kristallin kiselkarbid kanske? Eller vänta, det bästa materialet för en tallrik är troligen en 5 cm tjock tallrik av homogen diamant. Fast med en skivmatta av nåt mjukare skulle jag tro. Enkelt och billigt. När man tillverkar elektriska kretsar av kisel så drar man dem ur en smälta långsamt. Nån som vet vilken diameter det nu är på dessa cylindriska stavar? För om de finns i 12" så skulle man kunna göra skivtallrik av det. Om man sedan kan bearbeta det och har råd med det hela... Minns att jag knackade på en slut-kon av en kiselklump i renrummet på Ångström och den hade mycket trevliga egenskaper vad jag kunde bedöma. Dvs nästan inga egenljud alls. Nån som blev klokare? Mvh Lasse Quote
Engelholm Audio Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Nån som blev klokare? Mvh Lasse Inte en chans... Jovars - lite! Fast jag ifrågasätter om det är materialet i sig eller just den storleken, formen, tjockleken, etc som man hör? Personligen tror jag på att blanda två material med varandra för att låta dom dämpa varandra, eller möjligen två identiska tallrikar med viskoelastiskt lim - som på den gamla goda Golden Age-tiden när högtalarlådorna byggdes av 20*12 mm mdf med lim mellan! Quote
Il Dottore Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Som någon tidigare sagt så har det kommit många intressanta svar. Att köpa en eftermarknads skivtallrik i akryl är alltså inte "fel" utan skall - om man får tro vissa här inne - kunna påverka ljudet till det bättre. Ska lägga en beställning om ett par veckor, därefter återkommer jag med resultat. Tack för alla bra svar. MVH Carl Quote
eliot Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 65 % av vikten på min skivspelare (utan tonarm) utgörs av skivtallriken (11kg) som är gjord av rostfritt stål med något svart material närmast skivan. Den är fjädrande upphängd och man kan t.o.m. banka på pucken som är klämd på mittstiftet och det hörs inte i högtalarna medan tallriken sätts i en harmonisk svängning //Eliot PS På 70-, 80-talet använde jag en Marcoff Glassmat: a thick tempered glass platter with a bonded felt mat on top på min dåvarande skivspelare. Quote
conan Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Jag tror att alla har rätt - och fel. Det går inte att bestämma en spelares egenskaper utan att ha klart för sig hur den mekaniska "loopen" ser ut. Nålen, cartridge, tonarm, lagring i tornet, tornet, basplattan, spindellager, tallrik, vinylen och så tillbaka till nålen. Målet måste vara att minimera yttre påverkan samt att minimera resonanser i audiofrekvensområdet för denna kedja. Det kan vara så att en ny tallrik skapar resonanser man inte vill ha. Quote
Recommended Posts