Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hjälp!

Har investerat i ett Rotel RC-1082 som jag ljudmässigt är grymt nöjd med.

Första gången jag pluggade i strömsladden (medföljande) brummade steget kraftigt, inga problem att höra brummet på 4 meters håll, tänkte att det kanske var nåt som behövde värmas upp lite för att sen försvinna vilket det också gjorde för att sedan komma tillbaka ibland efter nån timma, ibland är det knäpptyst ett par dagar innan det brummar igen. MKT Störande!!!

Brummandet varar i cirka 3-5 minuter innan det försvinner lika snabbt som det kom.

Alla hifigrejer sitter i en Belkin surgemaster, jag har inte haft några problem med andra apparater tidigare.

Lämnade in apparaten efter två veckor, långtidstest och teknikern hittar inga fel, handlaren långtidstestar i butiken hittar inte heller några fel, tar hem steget och nu brummar det igen! *suck* Dock har brummandet avtagit kraftigt i styrka, nu hörs det bara från så nära håll som cirka 1 meter.

Vad Göra????

Har lånat hem lite strömkablage (chord och supra) för att se om det blir nån skillnad, det blev det inte...

Spontant skulle jag kunna tycka att felet borde ligga i elnätet hos mig, men va tusan med nätfilter och riktiga strömsladdar borde jag väl inte ha några problem?? Har ju aldrig haft problem tidigare ens med vanliga lakritsströmsladdar utan nätfilter.

Så vad gör man???

Nån som har några förslag????

Equipment

Rotel RC-1082

Rotel RB-1050

Advance Acoustic mcd-203

Klipsch RF-82

blandade fabrikat på sladdar, chord, supra, hama, aurora E.

Posted

För att snabbtesta lite så kan du ju kanske börja med att dra ur antennsladden till tv'n

innan du slår igång stereon för att spela musik.

Edit: blev lite 2:a där märkte jag :blush

Posted

ok, om jag fattat länken rätt så rör denna typ av problem brummande som går ut i högtalaren??

jag får själva steget att brumma, utan att några andra kablar än strömsladden är ansluten.

Således är ju inte problemet att jag får störningar i signalkablage eller dyl.

Är också själv inne på att problemet är jordrelaterat, men hur gör jag för att kolla det hela och ev åtgärda det?

Några fler konkreta tips eller ideer?

---Hela systemet är jordat--- har tv:n och boxerboxen ansluten till samma strömfilter som resten av utrustningen....

ska kolla nästa gång det uppstår om det kan vara så att det räcker med att dra ut antennsladden ur boxen.

Posted

Ett elektriskt system kan vara rätt komplext, särskilt i hus och med moderna TV/Audio/video-konfigrationer.

Att säga exakt vad som är fel är svårt utan att vara på plats. Sen hjälper det om man har en kompetent elektriker till hands :)

Nåväl. Min gissning går till TV-n, eller rättare sagt antennkabeln.

Det finns billiga och enkla sätt att prova.

Denna är billig och värd att prova från Kjell & Co

Kolla denna produkt från ELFA

OK, du kanske wastar knappt en hundring per pryl, men det kanske löser problemet???

OBS!!!! Jag är ingen utbildad elektriker!!!!!

Ta mina gissningar o tips med en nypa salt. Allt är på egen risk.

Hoppas d löser sig / cheers / stargazer

Posted

Jag är ingen elektriker så jag borde kanske inte ge några råd men...

ett annat sätt att "frigöra" förstärkaren från jorden är ju att testa med en o-jordad nätkabel.

Hade liknade problem med ett slutsteg kopplat till hembioförstärkaren och det visade sig att just

jorden gick på samma slinga i hela lägenheten (vägguttag+antenn) och det blev ett väääldigt brummande.

Posted
Ett elektriskt system kan vara rätt komplext, särskilt i hus och med moderna TV/Audio/video-konfigrationer.

Att säga exakt vad som är fel är svårt utan att vara på plats. Sen hjälper det om man har en kompetent elektriker till hands :)

Nåväl. Min gissning går till TV-n, eller rättare sagt antennkabeln.

Det finns billiga och enkla sätt att prova.

Denna är billig och värd att prova från Kjell & Co

Kolla denna produkt från ELFA

OK, du kanske wastar knappt en hundring per pryl, men det kanske löser problemet???

OBS!!!! Jag är ingen utbildad elektriker!!!!!

Ta mina gissningar o tips med en nypa salt. Allt är på egen risk.

Hoppas d löser sig / cheers / stargazer

Känns iofs inte så bra att handla på kjell & co när jag själv jobbar på Expert :mm: men får väl släpa hem hamas värsta antennkablar då antar jag...

Posted
ok, om jag fattat länken rätt så rör denna typ av problem brummande som går ut i högtalaren??

jag får själva steget att brumma, utan att några andra kablar än strömsladden är ansluten.

Jag tolkar det hela som ett mer mekaniskt problem. Antingen är trafon i slutsteget inte tillräckligt stabiliserad eller har du en liten likspänning i nätet. Det förstnämnda måste gå på garantin (fast jag hade en Proton förförstärkare en gång i tiden som "åtgärdades" på garantin genom att man sprutade silikonlim i trafon. Funkade fint i ett halvår, sen kom brummet tillbaks :angry: ). Har du en likspänningskomponent i växelspänningen blir trafon lite permanentmagnetiserad och skramlar pga det. Då finns det DC-filter som i princip består av ett par kraftdioder med en parallellkopplad kondensator. Vet inte vilket på marknaden som är bra, kanske nån annan kan?

Posted

Oftast sitter trafon fäst i chassiet med en centrumbult. En likspänningskomponetn på nätet kan få trafon att vibrera. Har du testat att efterdra bulten(om den går att komma åt enkelt)? Har hört att vissa får mer trfobrum när nätkontakten är felvänd. Har du kollat att fasen kommer in på rätt pinne? Om du är osäker på vad som är rätt, så kan du ju helt enkelt kolla åt vilket håll det brummar minst.

Posted
Oftast sitter trafon fäst i chassiet med en centrumbult. En likspänningskomponetn på nätet kan få trafon att vibrera. Har du testat att efterdra bulten(om den går att komma åt enkelt)? Har hört att vissa får mer trfobrum när nätkontakten är felvänd. Har du kollat att fasen kommer in på rätt pinne? Om du är osäker på vad som är rätt, så kan du ju helt enkelt kolla åt vilket håll det brummar minst.

Jorå jag har vänt på strömkablar på alla möjliga faser, bytt strömsladd samt att steget varit till verkstad en sväng men då visade sig inte felet tyvärr.

Har nu konstaterat att det inte rör sig om nån jordloop vilket egentligen är gansa logiskt då rotelförstärkare inte är jordade alls, blir en ny sväng till verkstad för att se om de kan hitta felet, sist letade de tydligen efter brum i högtalarna vilket jag INTE har utan det är själva apparaten som brummar...så ni som lagt in de sista två inläggen verkar vara närmare sanningen. Men om nån mer ar bra ideer i ämnet så mottages förslag tacksamt.

Posted

Har upplevt något liknande och det kan mycket väl vara vibrationer som fortplantar sig i chassit och förstärks via resonanser. Då du inte behöver koppla upp slutsteget mot resten av anläggningen är det ju lätt att testa och du kan alltid börja med att ställa upp det på en slät sten- eller träplatta som ligger an direkt mot bottenplåten. Har du en extra stenplatta lägger du den på chassitaket, på med strömmen och invänta svar. Har inte provat detta själv men man skulle kanske också kunna ställa upp slutsteget på en tjock madrass. Minskar eller upphör brummet har du genast en mängd lösningar som vi kan återkomma till.

Posted

Enligt min erfarenhet kan det inte bero på jordloop eller att det är fel potential i ljudanläggningen kontra antennsystemet om brummet kommer och går eller om det hörs från själva förstärkaren och inte från högtalarna.

Jag har själv ett ganska sammansatt system av både tvåkanal och hemmabio (inkl radio och TV) och har tidigare haft brum. Då var det fel i potentialen mellan elsystemet och antennsystemet, vilket löstes med ett "Hama Mantelstromfilter" för 79:- från Kjell&Co. Men då fanns brummet konstant...

Fel på förstärkaren alltså (gissar jag)...!

/ Ulf

Posted
Har upplevt något liknande och det kan mycket väl vara vibrationer som fortplantar sig i chassit och förstärks via resonanser. Då du inte behöver koppla upp slutsteget mot resten av anläggningen är det ju lätt att testa och du kan alltid börja med att ställa upp det på en slät sten- eller träplatta som ligger an direkt mot bottenplåten. Har du en extra stenplatta lägger du den på chassitaket, på med strömmen och invänta svar. Har inte provat detta själv men man skulle kanske också kunna ställa upp slutsteget på en tjock madrass. Minskar eller upphör brummet har du genast en mängd lösningar som vi kan återkomma till.

Redan testat att ommöblera maskinen etc, resonanserna borde ju dämpas om man lägger handen på chassit tex vilket det inte gör....

Brummandet varierar dessutom i styrka från gång till gång, men oftast hör man det spektaklet från 4 meters håll!

Återkommer med mer info efter verkstadsbesök 2....

Posted
Redan testat att ommöblera maskinen etc, resonanserna borde ju dämpas om man lägger handen på chassit tex vilket det inte gör....

Det trodde jag också med mina slutsteg men det var faktiskt bottenplåten som var involverad. Brummet som kom och gick varierade i styrka innan det långsamt släcktes ut.

Posted

Kommer osökt att tänka på den gången Yamaha CDX 1110 inhandlades och väl hemkommen

pluggades den i väggen och ett dånande brum kom från maskinen utan att den var ansluten med

övriga anläggningen. Tillbaka med maskinen och hem med en ny och problemen var över.

Om din är tillräckligt ny kanske du bör fråga handlaren om den möjligheten :)

Posted
Kommer osökt att tänka på den gången Yamaha CDX 1110 inhandlades och väl hemkommen

pluggades den i väggen och ett dånande brum kom från maskinen utan att den var ansluten med

övriga anläggningen. Tillbaka med maskinen och hem med en ny och problemen var över.

Om din är tillräckligt ny kan kanske du bör fråga handlaren om den möjligheten :)

Eftersom detta var det absolut första ljud som kom ur apparaten så ringde jag naturligtvis handlaren och påpekade att den kanske borde bytas ut enligt DOA-principen (dead on arrival) vilket nästan alla tillverkare av mer normal elektronik jobbar med, dock så finns ingen sådan garanti hos Rotel eller dess svenska importör, så det är tyvärr verkstad som gäller trots att jag felanmälde felet en timme efter att jag hämtat den.

Posted

Jag jobbar som konsumentvägledare och råkar ut för denna typ av ärenden (inte förstärkare, dock) dagligen. Du har 3 års reklamationsrätt mot fel i varan enligt Konsumentköplagen, varav de första 6 månaderna är extra starka (som garanti, ungefär...). Reklamationsrätten har du mot handlaren/butiken. Du behöver inte bry dig om att kladda med "tidigare led".

Din reklamationsrätt ger dig rätt att få en ny vara (omleverans) eller att få varan reparerad om felet är ursprungligt. Bevisbördan för att det inte skulle vara så (utan att du orsakat skadan på något sätt) ligger de första 6 månaderna på säljaren.

Då handlaren försökt åtgärda ett visst fel med omleverans eller reparation två gånger, ska köparen inte behöva acceptera vidare åtgärder, utan har rätt att begära att häva köpet. Vid hävning återgår prestationerna; dvs du ska pengarna tillbaka mot att du lämnat tillbaka förstärkaren.

En gång har ju handlaren redan försökt fixa förstärkaren (eller sagt att det inte är något fel), så nu behöver du ju bara lämna in den igen. Efter detta har två åtgärdsförsök förbrukats och om brummet då kvarstår kan du återkomma till handlaren med krav om hävning!

Tänk bara på att inte själv öppna förstärkaren eller låta någon annan butik eller reparatör ta sig an den. Då förbrukas din reklamationsrätt gentemot urrsprungliga säljare.

Se vidare på Konsumentverkets hemsida www.kov.se om Konsumentköpslagen. Hemsidan verkar just nu ligga nere (jag får inte upp den i alla fall)...

/ Ulf

Posted

Precis som Ulfsan säger så har jag naturligtvis ställt krav mot handlaren och inte agenturen.... jobbar själv i butik och kan gången.

Det är ju dock agenturen som sätter spelreglerna för hur handlaren ska agera om inte handlaren själv ska få betala.

Därav kan jag precis som Timbre säger, tycka att det är synd att agenturen inte jobbar med DOA-utbyten.

Posted
Precis som Ulfsan säger så har jag naturligtvis ställt krav mot handlaren och inte agenturen.... jobbar själv i butik och kan gången.

Det är ju dock agenturen som sätter spelreglerna för hur handlaren ska agera om inte handlaren själv ska få betala.

Därav kan jag precis som Timbre säger, tycka att det är synd att agenturen inte jobbar med DOA-utbyten.

En handlare kan ju knappast i längden ta sådana här förluster/kostnader själv. Och för kunden SKA reklamationen vara utan kostnad. Så konsekvensen lär bli att handlaren får sluta köpa in varor från grossisten/levarantören/agenten...

Det blir alltså svårt att se att agenturen kan "gå vinnande" ur en sådan här situation. Felen måste fixas till och någon måste stå för kostnaden! Om reparation är mycket billigare är omleverans finns naturligtvis den möjligheten enligt Konsumentköplagen... Men lyckas inte reparation eller omleverans så återstår ju bara hävning av köpet.

/ Ulf

(...tänkte att denna info kan vara bra för andra att läsa, även om du själv kan reglerna Stavrozz...)

Posted

Med risk för att låta tjatig ;) . Kanske du kan testa plugga in stärkaren i ett nätuttag som går på annan fas eller kanske testa hos någon kompis. Allt för att utesluta DC-komponent-teorin.