Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter en längre tid med hifi-semester så ringer telefonen 03:00 på en fredagsmorgon.

Chaffisen som ringer säger att han har 4 pallar till mig för omgående leverans :o

Kaffe är en sund och livgivande dryck och i vanliga fall kräver min kropp minst 0,5 liter direkt efter uppstigande för att kunna se på omgivningen med mildhet, nu fanns ingen tid för kaffe och milda tankar. Däremot var det lätt att tänka en hel del annat om denne norska chaufför :evil: . Ut och bära. :)

IMG_2575.jpg

IMG_2578.jpg

Övriga familjemedlemmar jublar faktiskt, min dotter: å vad häftigt pappa :D

• Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Är det omgående leverans så är det. :)

Övriga familjemedlemmar jublar faktiskt, min dotter: å vad häftigt pappa

Hur gammal är den dottern?

Posted
WOAW!

Jag ser V4 eller V6, Golden Horn i massor men även AC modulerna!

:)

Även lite dämpsaker skulle jag tro, då det står Akustikmiljö på en kartong,,

Häftigt, inget litet inköp!

Guest krelle
Posted

Det här ser mycket lovande ut. Det skall bli mycket intressant att se fortsättningen!

mvh Krelle

Posted

Det här ser ut att bli en riktigt trevlig nivåhöjning akustikmässigt! :)

Känner igen en hel del av komponenterna. :mm:

Skall bli spännande att följa detta akustikbygge! :D

Calm

Posted

I denna första sändning från SMT landade 6st V-4, 1st V-6, 1,8 m2 MA-moduler med Golden Horn

och 6,75m2 Golden Horn för takmontage där modulerna mäter 27x118cm st.

En del material finns sedan tidigare, V-6, TP-300 :)

Posted

IMG_2585.jpg

Enligt säkra källor är det så gott som världspremiär :o på svart Golden Horn.

Och, så är det den valda rubriken, sida vid sida ska detta material monteras :blush:D

Posted
Efter en längre tid med hifi-semester så ringer telefonen 03:00 på en fredagsmorgon.

Frågan är vilken fredagsmorgon det var... :?::D Hifisemestern är definitivt över :) och det hela ser ut att bli en spännande hifimiljö!

Posted

Jaja Jultomten eller en Norsk chaufför spelar ju ingen roll, det är ju paketens innehåll som räknas :mm::mm: Riktigt läckert med svarta Golden horn. Kommer du rigga allt själv eller ta assistans av Svanå med uppmätning och intrimning??

Posted
Jaja Jultomten eller en Norsk chaufför spelar ju ingen roll, det är ju paketens innehåll som räknas :mm::mm: Riktigt läckert med svarta Golden horn. Kommer du rigga allt själv eller ta assistans av Svanå med uppmätning och intrimning??

En sak är säker, här krävs innovativa lösningar :cool:

Herr Svanå är inbjuden :)

Posted

IMG_2586.jpg

Taket monterat förutom ramen. Att sitta och se upp i detta tak för tankarna till Darth Vader och rymdskepp.

Bilden ger tyvärr ingen större rättvisa åt verkligheten :blush

Posted
IMG_2586.jpg

Taket monterat förutom ramen. Att sitta och se upp i detta tak för tankarna till Darth Vader och rymdskepp.

Bilden ger tyvärr ingen större rättvisa åt verkligheten :blush

Mycket träpanel verkar det vara ?!

Posted
Mycket träpanel verkar det vara ?!

Så är det i denna trakten.

Posted
Kanske nån bild på de produkter som "genererar" ljudet också? :) :) :)

Det kommer längre fram :)

Posted

Utgångsläget var +-2dB mellan 25-100Hz och mellan 100-200Hz var nivån för hög. I lyssningsposition är återgivningen tunn och gäll :dead: Problemet ökar med avståndet till väggen bakom högtalarna. Så närfältslyssning har varit av nöden :)

IMG_1949.jpg

Posted
Utgångsläget var +-2dB mellan 25-100Hz och mellan 100-200Hz var nivån för hög. I lyssningsposition är återgivningen tunn och gäll :dead: Problemet ökar med avståndet till väggen bakom högtalarna. Så närfältslyssning har varit av nöden :)

Låter som ett bra utgångsläge och troligen är inte frekvenskurvan det största problemet. Problemet hittar man - som oftast - i tidsdomänen.

Posted
Låter som ett bra utgångsläge och troligen är inte frekvenskurvan det största problemet. Problemet hittar man - som oftast - i tidsdomänen.

Förmodligen är det så, för mig går det an att trycka på knapparna till PAA-2, att veta var det ska mätas, att dra slutsatser och vidtaga åtgärder överlåter jag helst åt proffesionella :)

Posted

IMG_2613.jpg

MA-modulerna på plats som ska ta sig an de höga nivåerna mellan 100-200Hz,

här flankerade av en forntida kändis :cool: :)

Posted
http://i173.photobucket.com/albums/w49/btshifi/IMG_2613.jpg

MA-modulerna på plats som ska ta sig an de höga nivåerna mellan 100-200Hz, här flankerade av en forntida kändis :cool: :)

Dessa MA moduler fungerar som en V4 eller V6, fast för lite högre frekvenser. I detta fall 100 till 200 Hz. I mina öron ett otroligt viktigt område som sällan låter riktigt naturligt i obehandlade rum.

MA modulerna är alltså dubbelverksamma: diffusion för mellan och diskant samtidigt som resonanserna mellan 100 och 200 Hz absorberas! :)

Posted

IMG_2617.jpg

Det finns en vägg av diffusorer en knapp meter bakom lyssningsposition :o , denna vägg har visat sig vara

extremt viktig. Så, "Youth was mine, truth was mine" och det är uppenbart att positionerna snart ska

flyttas bakåt :D:D

Posted
MA-modulerna på plats som ska ta sig an de höga nivåerna mellan 100-200Hz,

här flankerade av en forntida kändis :cool: :)

Hur djupa MA-moduler kör du med?

Posted
Hur djupa MA-moduler kör du med?

Lådorna är 30, 25 och 20cm djupa+8cm som GH sticker ut :)

Posted
Frågan är vilken fredagsmorgon det var... :?::D Hifisemestern är definitivt över :) och det hela ser ut att bli en spännande hifimiljö!

:D

Posted

IMG_2602.jpg

Än återstår en del, två V-4:or ska placeras i vinkeln tak/vägg ovanför MA-modulerna,

där huserar en mycket elakartad energiansamling.

Detta visade sig vara ett tvåmansarbete :app: och under några sekunder med hög puls

låg Stradivari riktigt illa till :o:)