Jump to content

Recommended Posts

Posted

dynavector17d3.jpgPRODUCT_3780.gif

Till vänster: En äldre herre, lite till åren kommen kanske, men full av erfarenhet och som egentligen gör allting rätt. Neutral, välupplöst och homogen, men som tyvärr saknar kraft att visa vad den kan. Kanske är det så att den inte riktigt trivs i sällskapet: NAS Ace Space - OL Silver arm MK 2 - Audio R PH 5 Riia - Leben CS 300. Så Herr Karat har fått pensionera sig för tillfället.

Till höger: En yngling med hett temprament som trivs mkt bättre i sällskapet. Skulle nog säga att NAS och Lyra är en mkt bra matchning. 0,6 i utspänning mot Karatens 0,3, gör sitt förstås. Men Dorian är en spelglad yngling, som verkligen gör det roligt att lyssna på musik. Basen upplevs som djupare, än karatens, även dom övre registrena upplöses bättre. Dorian plockar upp fler detaljer ur spåren, helt enkelt. Pop och rock gjorde sig inte vidare bra innan måste jag erkänna, men nu så rockar det fett: :D

Man kan ju inte låna hem och lyssna så jag var lite nervös att Dorian skulle låta hårt efter att ha läst recensioner, speciellt på blåsinstrument som trumpet och saxofoner :o Men det var inga problem, tvärtom tyckte jag att Dorian "rundade" av Ben Webster sax och Bill Evans piano lät lika naturligt som det ska. (Ett par fynd från antikvariat)

Hifi056.jpg

Posted

Jag gläds med dig. Liknande erfarenheter har jag från en kompis i Kristianstad. Dorian är en kanonfin pick-up. Ligger högt på listan när jag skall byta om ca 1 år.

Guest Audio Concept
Posted

IHS,

matchning PU/RIAA är nog nyckelorden här. Karat'en har t.ex. extremt fina spårningsegenskaper där även långt dyrare pickup'er får svårt att hänga med, etc etc. Dock har den som du nämner mycket låg utspänning, vilket gör att matchning med RIAA blir viktig. Rekommenderat gain är 63 dB, vilket är mer än vad din AR PH 5 klarar.... Pga det blir det svårt att göra riktiga jämförelser.

Hursomhelst - kul att det fungerar bra med Lyran i förhållande till ditt RIAA :-)

Mvh, Audio Concept

Posted
....nämner mycket låg utspänning, vilket gör att matchning med RIAA blir viktig. Rekommenderat gain är 63 dB, vilket är ...

Mvh, Audio Concept

Vill bara påpeka att 60 dB är 1000 (tusen) gångers förstärkning! :o Smaka på det! :) Tusen ggr större Pär skulle innebära ca 300 meter stora fötter eller varför inte 800 meters midja... :blush

Riaa-steg är riktigt krävande elektronik.

Posted
IHS,

matchning PU/RIAA är nog nyckelorden här. Karat'en har t.ex. extremt fina spårningsegenskaper där även långt dyrare pickup'er får svårt att hänga med, etc etc. Dock har den som du nämner mycket låg utspänning, vilket gör att matchning med RIAA blir viktig. Rekommenderat gain är 63 dB, vilket är mer än vad din AR PH 5 klarar.... Pga det blir det svårt att göra riktiga jämförelser.

Hursomhelst - kul att det fungerar bra med Lyran i förhållande till ditt RIAA :-)

Mvh, Audio Concept

Visst du har alldeles rätt i det du säger, Robert. Detta är förstås bara en subjektiv A/B-jämförelse, och får tas för vad den är.

Lyra Dorian ställer nog inte lika stora krav på Riia (och tonarm), som Karaten gör. Jag funderade först på att byta Riia, men valde den "breda" vägen ;) som Dorian väl får anses presentera med sin högre utspänning. För att inte tala om fördelen med Dorian, vars nål kan ses med ögonen, medans Karatens nål syns bäst med mikroskop :evil:

Men, man får väl börja spara till en Soundsmith :)

• 1 month later...
Posted
Vill bara påpeka att 60 dB är 1000 (tusen) gångers förstärkning! :o Smaka på det! :) Tusen ggr större Pär skulle innebära ca 300 meter stora fötter eller varför inte 800 meters midja... :blush

Riaa-steg är riktigt krävande elektronik.

Så är det, Pär. Efter att ha lyssnat ett tag nu på Dorian så håller intrycken i sig. Det är en MYCKET energirik puppa. Avslöjande, är ordet.

På up-tempo musik är det ett lyft, helt klart. Gräver fram allt som finns i spåren, känns det som. Behandlingen av enskilda instrument lämnar ibland något att önska, i fråga om homogenitet. Saknar Karatens lugna överblick.

Så kanske ännu ett armfäste på skivspelaren och en tonarm, så har jag det bästa av två världar ;) Fast då var det där med riiaförstärkning till Karaten.....