Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har varit lite diskussioner om LP vs CD vad ljudkvalitet anbelangar. Så jag fick ett infall att göra ett ovetenskapligt test med några plattor där jag har båda formaten. Jag lyssnade först en gång på hela låten på LP och sedan på CD. Därefter körde jag dom en gång till och växlade mellan då båda medierna.

För dom som inte känner till min anläggning börjar jag med en liten uppdatering. Jag körde på min sommaranläggning vilket innebär solid state (på vintern kör jag rör).

Högtalare: Dynaudio C4

Skivspelare: Nottingham Analog Spacedeck

Uppgradering: Heavy Kit (tjockare skivtallrik) och Nottingham Power Supply

Tonarm: SME 309

Tonarmskabel: Nordost Frey

Pickup: Benz Ruby H

RIAA: ARC PH5

Signalkablar: Transparent Ultra

Högtalarkablar: Transparent Super

Elkablar: Transparent Plus

Förförstärkare: Bow Warlock

Slutsteg: Bow Walrus

CD: Bow Wizard

Första skivan ut ...

Posted

Observera att mina omdömen inte gäller musiken. Den är fem-stjärnig hela vägen och kan enbart rekommenderas för den jazzintresserade. Mina smileys gäller ljudet totalt och skillnaden.

Första ronden gick mellan CD och LP med Chet Baker. Det rör sig om LP'n "She Was Too Good To Me" på CTI 6050 från 1974. Matchen gick emot en samlings-CD som jag vann på en jazzfrågesport i studentradion i Lund 1996. Den heter "Chet Baker - This Is Jazz" och utgiven av Sony CK 64779.

Baker-1.jpg

Baker2.jpg

Här spelade jag 2 låtar. "She Was Too Good To Me". LP'n har större värmeinnehåll men CD'n ligger inte långt efter. Stråkarna på denna låten låter renare och mer upplösta. Trumpeten på LP'n kommer liksom från ingenstans, den bara är där. På CD'n kommer den från en mer bestämd punkt. Jag har svårt att bestämma mig för vad som är bäst på denna låten.

På "Tangerine" (ren kvintett utan stråkar) flyter det ihop mer på CD'n medan LP'n presenterar en bättre scennärvaro. Ljudet i sig bra på båda.

Omdöme:

LP: :):):):)

CD: :):):):)

Rond nummer två går mellan CD och LP med en av Hank Mobleys bästa plattor: "Roll Call" på Blue Note 84058 från 1961. Mitt ex utgavs 1967. CD'n är en RVG remaster utgiven 2002.

Mobley.jpg

Mobley2.jpg

Här klarar sig inte CD'n som känns överstyrd. Cymbaler är långt fram i ljudbilden och alldeles för accenturerade. Det gör att det blir rätt så platt. Pianot som ligger lite längre bak i ljudbilden både på CD och LP tenderar att slukas av trumsetet. Å andra sidan har LP en liten slöja över sig, men mixen är jämnare, vilket skapar ett mer lugn och en betydligt bättre sammanhållning och djup.

Omdöme:

CD: :):)

Posted

Rond 3 kör ut med LP vs CD med Sonny Rollins "The Bridge" på RCA LSP-2527 från 1962. Mitt ex är en 200 grams Classicutgåva som jag kammade hem över eBay förra veckan. Den går en match mot en remastrad CD på BMG i Bluebird serien från 2003.

Detta är ett mästerverk av Sonny Rollins som ni bara skall köpa, men det är nu inte vad saken gäller ...

RollinsB.jpg

RollinsC.jpg

CD'n är helt chanslös mot LP'n, djup, balans, bredd, värme är överlägsen på LP'n. Tenorsaxen är på tok för accenturerad på CD'n. Det låter ungefär som om Sonny stod i rummet och spelade till en platta i bakgrunden. Det märkliga är att detta funderade jag inte alls på innan jag köpt LP'n.

Omdöme:

LP: :):):):):)

CD: :):):)

Vi kör en Rollins till. Denna gång är det "Way Out West" på Contemporary S7530 från 1959 som jag har på original. (Monoversionen släpptes 1957). Den kör en match mot en remastrad CD-version från 5XCD-boxen "The Freelance Years" från 2000.

Rollins.jpg

Rollins2.jpg

Återigen har saxen placerats för långt fram i ljudbilden. Den är dock kristallren, förmodligen mer verklighetstrogen men det blir så fel tillsammans med basen och trummorna. LP'n är en ren njutning. Allt hänger mer samman. CD'n är vass som ett rakblad på cymbalerna.

Omdöme:

CD: :):)

Posted

Mycket intressant! Tackar för ditt engagemang, det här är lärorikt.

Jag hoppas du vet att du sitter på en riktig dyrgrip - Way Out West original, ahh.. Var rädd om den! :)

Finns även en helt underbar nyutgåva från Analogue Productions.. Särskilt på 45rpm är den gudomlig. Tyvärr svår att få tag på numera..

Posted
Det har varit lite diskussioner om LP vs CD vad ljudkvalitet anbelangar. Så jag fick ett infall att göra ett ovetenskapligt test med några plattor där jag har båda formaten. Jag lyssnade först en gång på hela låten på LP och sedan på CD. Därefter körde jag dom en gång till och växlade mellan då båda medierna...

Ett kul och intressant initiativ! Du är en klippa, Bebop! Ursäkta några off topic-frågor, men jag kan bara inte låta bli att ställa dem. Tidigare bjöd du på snöiga bilder från Montréal, varför jag undrar om våren månne har kommit till Montréal..? Apropå ett stort idrottsevenemang som nyligen hölls i Quebec City och Halifax, undrar jag om du möjligen såg någon match i ishockey-VM..? Det vore även kul att vet hur mycket som hockey-VM egentligen uppmärksammades i Kanada; med vilken uppmärksamhetsmagnitud genomfördes turneringen..? Har nationen månne hämtat sig efter finalförlusten än..?

Posted

Mycket intressant tycker även jag. Intressant att din test stämmer (väl) överens med de tester jag gjort. Visserligen på helt andra skivor.

Posted

Näst sista ronden står Art Pepper för. Här är det fråga om ett orginalet av "The Way It Was" på Contemporary från 1972 med inspelningar från 1956 till 1960. Den går en match mot den nysläppta CD/SACD-utgåvan på Original Marster Recording.

Pepper.jpg

Pepper2.jpg

Här målar CD'n upp en större ljudbild (har inte lyssnat på SACD) och ger känslan av större rum. Ljudmixen låter i stort identisk. LP'n är mycket bra men jag ger ett plus för CD-versionen.

Omdöme:

CD: :):):):):)

Posted

Roligt och beskrivande repotage! :mm:

Gjorde detta nyligen hos en polare:

One size fits all på orginal CD & AU20 guld CD spelade i en Audio Aero Prestige.

One size fits all - LP spelad på en Rega P3.

Är det någon som vågar gissa utgången? ;)

Posted

Sista ronden kör jag med John Coltrane's "Cresent" på Impulse IMP-200 från 1964 som jag har på en Classic eller Simply Vinyl (minns inte vilket) från 1994. Den matchas mot 8XCD-boxen med de kompletta studioinspelningarna med hans kvartett. Boxen gavs ut ca 2000.

Coltrane.jpg

Coltrane2.jpg

CD'n är mer upplöst men inte så överdrivet som på de ovan. Fortfarande är ljudmixen supert bra på båda versionerna. Möjligen är ljudet lite nättare på LP'n. Ljudscenen är längre fram på CD'n. Jag menar att det är hugget som stucket vilken version man föredrar.

Omdöme:

CD: :):):):):)

Totalt omdöme

I den här lilla testen går vinylen segrare. Totalt sett skulle jag vilja ge 5 smileys till vinylen och 3,5 till CD.

Det innebär inte att jag klassar ut CD-mediet. Trots allt är CD'n en kopia mer eller mindre bra gjort från 40 år gamla inspelningar som utnyttjade rummets akustik och med minimal elektronik i kedjan. CD-plattor som spelas in och ges ut idag, framför allt klassisk musik och jazz (kan inte uttala mig om pop o rock), håller mycket hög standard i mina öron. Jag är nog beredd att säga dock, att om intresset ligger på jazz från 50-, 60- och 70-tal så har CD'n inte kunnat hävda sig mot LP'n. Så det blir att fortsätta botanisera i LP-backarna.

Posted
LP'n är en ren njutning. Allt hänger mer samman. CD'n är vass som ett rakblad på cymbalerna.

Det här känns bekant och även vokalister kan råka illa ut i CD-version.

Posted
Ett kul och intressant initiativ! Du är en klippa, Bebop! Ursäkta några off topic-frågor, men jag kan bara inte låta bli att ställa dem. Tidigare bjöd du på snöiga bilder från Montréal, varför jag undrar om våren månne har kommit till Montréal..? Apropå ett stort idrottsevenemang som nyligen hölls i Quebec City och Halifax, undrar jag om du möjligen såg någon match i ishockey-VM..? Det vore även kul att vet hur mycket som hockey-VM egentligen uppmärksammades i Kanada; med vilken uppmärksamhetsmagnitud genomfördes turneringen..? Har nationen månne hämtat sig efter finalförlusten än..?

Här är det slutspelet i Stanley Cup som gäller. Pittsburg är redan klart och kväll kanske Detroit med sin 7 svenskar kan säkra andra finalplatsen mot Dallas (som har 5 svenskar). VM är inget stort evenemang här och väldigt få matcher har sänts. I kommentarerna ifrågasätter man svenska spelare som inte ställer upp för sin nation. Jag är beredd att hålla med. Enligt uppgift har 25 spelare tackat nej. Här och i Ryssland står lediga spelare i kö för att få vara med.

Det är OS som gäller för kanadensare och amerikaner vid sidan om Stanley Cup.

Vädret? 18-25 grader varmt men idag regn. Vi har inlandsklimat vilket innebär betydligt varmare somrar här än i Sverige men också kallare och mer snö på vintern.

Posted
Här är det slutspelet i Stanley Cup som gäller...

Jag anade det, och hade exempelvis Montréal Canadiens gått till final från the Eastern Conference, den plats som nu Pittsburgh Penguins har, kanske precis all mediabevakning i Quebec-regionen hade vikts åt NHL i allmänhet, och The Habs i synnerhet..?

När detta är sagt, bör vi även vara öppna för att det faktiskt kan finnas mer än en kanadick som högaktningsfullt struntar i sådant som NHL, hockey-VM, samt idrott i stort, och istället ägnar sig åt... hm... få se... tja... intensivt LP-lyssnande, perhaps..? :)

Ytterligare en kategori musikälskare, ägnar sig måhända regelbundet åt den sköna konsten att omsorgsfullt tvätta sina kära LP-samlingar..! :D

... VM är inget stort evenemang här och väldigt få matcher har sänts...

En smula märkligt ändå, kan tyckas. Kanada är ju trots allt ishockeyns hemland. Vem vet, det kanske beror på en mäktig hifi-vurm som håller Kanada i ett järngrepp, och gör att om inte vissa kanadensiska lag som Edmonton, Toronto, Vancouver m fl går långt i NHL-slutspelet, gitter medel-kanadensaren inte kolla alls. Då är det hifi-lyssnande som är prio nr ett... :app:

... I kommentarerna ifrågasätter man svenska spelare som inte ställer upp för sin nation. Jag är beredd att hålla med. Enligt uppgift har 25 spelare tackat nej. Här och i Ryssland står lediga spelare i kö för att få vara med...

Jo, vi som gillar ishockey har smärtsamt noterat det. Hela 25 återbud är verkligen hysteriskt många, och kan åtminstone göra mig förbannad. Ibland undrar jag, och kanske flera med mig, om svensk ishockey håller på att dö ut, åtminstone som en egen, stark, kraft inom hockeyvärlden, och istället reduceras till en plantskola för NHL och den nya ryska superligan som kommer allt starkare..?

... Det är OS som gäller för kanadensare och amerikaner vid sidan om Stanley Cup...

Jag tycker mig ha förstått det. Det är bara att hoppas, att NHL-bossarna beslutar om ett uppehåll vid tiden för Vancouver-OS år 2010, och därmed tillåter att spelen blir den folkfest de säkerligen har alla förutsättningar att bli. För att det skall hända, för att nämnda olympiad ska bli verkligt bra, måste den innehålla en högklassig ishockey-turnering, som jag ser det.

... Vädret? 18-25 grader varmt men idag regn. Vi har inlandsklimat vilket innebär betydligt varmare somrar här än i Sverige men också kallare och mer snö på vintern.

Det kanske inte är så tokigt; garanterat varmt på somrarna, och garanterat vita jular och skidåkning på vintrarna. Låter helmysigt. Lyckost!

Posted

Intressanta lyssningstest!

LP tycks vara det bättre alternativet i vart fall när det gäller äldre inspelningar. Kan det ha med inspelningstekniken eller överföringen till CD-mediet att göra? De flesta CD är väl på något sätt överförda från samma orginalinspelning eller mastertape?

Vore kul om jämförelsen kunde göras med nutida inspelningar och se om skillnaderna utjämnas.

Kul idé!

Vi körde lite av detta på Euphoniaträffen i lördags och till min förvåning blev resultatet lite detsamma. Dvs vinylen kändes mer levande och harmonisk. Lite måste dock CD-spelaren bidra med. Om man har en rördriven så blir den mer åt vinylen, än en helt solid state-variant är min erfarenhet.

Calm

Posted

Maste bara lägga in det här, trots Bebops intressanta trad och ämne:

internationell hockey firar 100 ar, vilka stod som första segrare 1908, jo ENGLAND :o:o

Posted

Denna typ av trådar kan ge mig tro på mänskligheten igen! Konstruktivt. Genomarbetat. Intressant för andra. Informativt.

Användandet av smilis'arna som betyg är precis lika enkelt som genialt!

Tack! :)

Ps. Måste nog installera min svarv... :blush

Posted
Intressanta lyssningstest!

LP tycks vara det bättre alternativet i vart fall när det gäller äldre inspelningar. Kan det ha med inspelningstekniken eller överföringen till CD-mediet att göra? De flesta CD är väl på något sätt överförda från samma orginalinspelning eller mastertape?

CD mediet har ju kapacitet att låta i princip som masterbandet i ett normalt hemmahifisystem om man gör allt rätt. I de fall vinyl låter bättre handlar det om att man "försökt för mycket" när man gjort den digitala mastringen till CD. I de fallen där gamla original LP låter bättre än nya CD-mastringar blir ju jämförelsen konstig, då det inte fanns CD vid tiden för originalmastringen. Om man trots allt gör en lyckat remaster till CD från en gammal mastertape, kan det ju vara så att mastertapen har åldrats, vilket skulle kunna förklara skillnader?! Åldringens eventuella inverkan är en spekulation från min sida som säkert gcs, pludin med andra kan korrigera vid behov. Samtliga antagande förutsätter att man har en tillräckligt bra CD-spelare kontra vinylrigg.

Bebops ytterst intressanta jämförelser handlar ju främst om att jämföra olika mastringar, snarare än vinyl kontra CD.

Posted

Degeneration av band (masterband) för gamla inspelningar är givetvis en ytterst viktig parameter (vilket vi nämnt och diskuterat tidigare), tillsammans med attityden till hur det skall låta (vilket är invecklat och skilljer sig storligen mellan den analoga guldålderna och dagens digitala öron), är det kanske den viktigaste anledningen till hur återutgivningar låter..

En delparameter när vi diskuterar bandens kondition, är ju var i kedjan av masterbandsgenerationer man hamnar när man skall återutge en platta. Det är ju inte säkert att ett tillräkligt tidigt masterband överlevt! (är funktionsduglig) ... Vid återutgivningar av gammalt material är man ju oftast hänvisad till att använda de bandkopior som fungerar!

För mej är det helt naturligt att det låter olika mellan olika generationer att skivutgivningar av samma grund material... Vad som låter bäst, får man ju avgöra i fall från fall. Som jag ser det finns det inget rätt eller fel, lika lite som man kan avfärda dom som vurmar för "orginal pressningar" från förr kan man säga att ingen av återutgivningarna av samma material låter bra/bättre... Vad man på sin höjd kan konstatera är att (allt för) många återutginningar från de första 20 åren av digitalåtergivning var oskiligt gjorda (ofta av ljudtekniker som hade för liten kunskap/förståelse för dessa inspelningars kontex och proveniens!) .. och tyvärr är det väll så att det fortfarande för många återutgivningstekniker som liter mer till teknikens under än vad dom gör till sina öron, vilket vi får se som ett trist fenomen!

Man att säga att (tekniken) det var bättre då än nu, ser jag som oinitierat dravvel, kunskapstocken idag, både om historisk och samtida teknik vida överstiger vad den var för 50 år sedan. Det som skiljer sig är (kanske) att det som var en konstart då är idag en industri, den industriella revolutionen har ju både varit välgörare och bödel för kulturen! och tyvärr är det ju så att majoriteten av dom som idag ser "dokumentation" av kultur som en egen konstart ofta får göra detta som hobby eller bisyssla... :blush:blush:(

/ptr

Posted
Man att säga att (tekniken) det var bättre då än nu, ser jag som oinitierat dravvel, kunskapstocken idag, både om historisk och samtida teknik vida överstiger vad den var för 50 år sedan.

Håller med dig om att det borde vara så. Men, jag har inte märkt mycket av det i praktiken - med ett par undantag. AcousTech med Hoffman & Gray t.ex. visar vad som faktiskt är möjligt med dagens teknik, och då inser man att vi trots allt kommit långt idag.

Posted
Håller med dig om att det borde vara så. Men, jag har inte märkt mycket av det i praktiken - med ett par undantag. AcousTech med Hoffman & Gray t.ex. visar vad som faktiskt är möjligt med dagens teknik, och då inser man att vi trots allt kommit långt idag.

Fullt möjligt! Och det beräftar väll kanske mycket av vad jag skriver ovan..

Min erfarenhet är att digital teknik realiserat på rätt sätt är vida bättre på allt än vad motsvarande analog är! Tyvärr dras vi ju fortfarande med digitalmediets akilleshäl; den optomekaniska avläsningen av plastskivor, det är något som digitaltekniken måste befria sig ifrån! När dinosauriegenerationen som är så fäst vid objektet som skall spelas av, och vi istället bara har ett subjekt som skall spelas upp, så kommer den digitala revolutionen verkligen att ta fart! ;);)

Inget av detta hindrar ju att det finns flera uppspelningssystem paralellt, fram för mer mångfald!

/ptr

Posted
... internationell hockey firar 100 ar, vilka stod som första segrare 1908, jo ENGLAND :o:o
Det är riktigt. Det är lite roligt att tänka sig att britterna inte bara ses som skapare av sporten fotboll, utan även haft fingrarna med i sporten ishockey och dess begynnelse. Om ishockey skriver Wikipedia:

Ursprunget till sporten är omtvistat men ishockeyn är troligen influerad av flera sporter och aktiviteter anpassade till vinterklimat. Det finns tecken som tyder på att det förekom en sport liknande ishockey i Nederländerna under 1500-talet. Det sägs även att franska fåraherdar vände sina vallstavar och spelade med imiterad boll. Dock anses den moderna formen av ishockey härstamma från slutet av 1700-talet då engelska soldater i Kanada med influenser från urinvånarnas sporter anpassade landhockeyn till vinterklimatet där.

Raskt över till hifi, vinyl, och härvidlag mycket allmänna resonemang kring de magiska svarta vinylplattorna, och all den fina musikinformation de rymmer. Angånde dessa "black discs", har Wikipedia fyllig information om man söker på grammofonskiva.

När det gäller en grammofonskiva som LP-skivan, tycks den ju rent allmänt ha en renässans, åtminstone bland vissa grupper musikälskare. Vissa ungdomsgrupperingar ex., lär ha slutat köpa cd-skivor helt och hållet. Eftersom ljudet från en vinylplatta av vissa kan uppfattas som säreget och varmt, fylligt och engagerande, torde de svarta skivorna ha sina bejakare i många år än. Denna rätt utbredda vurm för grammofonljudet, kanske ger musikmediet vinyl en god långsiktig överlevnadschans, trots moderna företeelser som nedladdningar från Internet m m..?

Posted

Mycket intressant läsning!

Jag tar mig friheten att länka till den här tråden från mitt eget forum, om det går för sig!

/Gurra

Posted

Min erfarenhet är att digital teknik realiserat på rätt sätt är vida bättre på allt än vad motsvarande analog är! Tyvärr dras vi ju fortfarande med digitalmediets akilleshäl; den optomekaniska avläsningen av plastskivor, det är något som digitaltekniken måste befria sig ifrån!

Inget av detta hindrar ju att det finns flera uppspelningssystem paralellt, fram för mer mångfald!

/ptr

Om detta är jag helt enig men i motsats till vad Du säger, tycker jag att den optomekaniska avläsningen klarar uppgiften alldeles utmärkt. Problemet som jag ser det är svaga insatser av ljudteknikerna vid inspelnings/mixningstillfället. I vart fall avviker deras ideal från vad jag anser dom borde kunna uppnå och sträva efter. Ronden jag gjorde med John Coltrane visar ju att det är möjligt.

Opus 3 har gjort fina inspelningar mixningar liksom, norska Kirkelig Kultur, ECM, Harmonia Mundi med flera. Jag skulle önska att ljudtekniker kunde ta lite intryck eller saknar de helt enkelt förmågan. Ännu mer troligt är att det är kanske andra saker som driver, t ex att det skall låta bra i bilen snarare än i en HighEnd-anläggning som väl får anses som en marginell verksamhet vid sidan om huvudfåran.

Det viktigaste argumentet för mig att fortsätta med vinyl är dock att jag har så mycket som jag inte vill skiljas från.

Posted

Vill poängtera att ljudteknikerna oftast är tillräckligt kunniga för att skapa precis vilket ljud som helst. Ofta är det beställaren som söker ett visst sound, eller frånvaro av dylikt. Inom inspelnings-comunityn är det ganska bittert. Skivbolaget tvingar dem att komprimera och höja snittvolymen mot teknikerns rekommendation, samtidigt som audiofilerna kallar dem inkompetenta. Ganska otacksam situation med tvåfrontsattack.

Posted
Vill poängtera att ljudteknikerna oftast är tillräckligt kunniga för att skapa precis vilket ljud som helst. Ofta är det beställaren som söker ett visst sound, eller frånvaro av dylikt. Inom inspelnings-comunityn är det ganska bittert. Skivbolaget tvingar dem att komprimera och höja snittvolymen mot teknikerns rekommendation, samtidigt som audiofilerna kallar dem inkompetenta. Ganska otacksam situation med tvåfrontsattack.

Inget snack om detta.

Den jobbiga tanken som jag brottas med är att "det funkar ju". Dom flesta lyssnar vi radio eller via små kompaktanläggningar. Tyvärr är ju dagens stereosystem hemma hos Svensson så pass små att nån vidare dynamik inte skulle klaras av. Jag får också för mig att man endast har musik som bakgrundsljud vilket än mer talar för att platta ut och döda musiken.

Så... Vad göra? :black:

Posted
Det viktigaste argumentet för mig att fortsätta med vinyl är dock att jag har så mycket som jag inte vill skiljas från.

Så är det för mej oxå! :blush:D

Om detta är jag helt enig men i motsats till vad Du säger, tycker jag att den optomekaniska avläsningen klarar uppgiften alldeles utmärkt. Problemet som jag ser det är svaga insatser av ljudteknikerna vid inspelnings/mixningstillfället. I vart fall avviker deras ideal från vad jag anser dom borde kunna uppnå och sträva efter. Ronden jag gjorde med John Coltrane visar ju att det är möjligt.

Min reflektion var gjord utifrån rent tekniska synvinklar!

Givetvis kan man aldrig räkna bort den som gör jobbet (inspelningen), lika lite (som Matrixen och Engelholm på påpekar), dom omständigheter som 'produktionen' ges. Det hela är ju en kedja av vilkor som skall uppfyllas, och i dom flesta fall styrs detta av pengar, ie. den budget produktionen har... Tyvärr verkar det ofta som många audiofiler tycker/tror att det är skitenkelt att rätta till problemet (ie. säg till ljudteknikerna att fixa bättre ljud!), men det är så det inte, man får vad man betalar för, och (vi) audiofiler köper aldeles för lite plattor för att ha någon större påverkan på skivmarknaden, och det är ju som Pär skriver; Svensson regerar!

Så vill vi se någon förändring, så är det Svensson och hans barn som måste upplysas och utbildas om ljudkvalitet, skivbolagen är ju som bandhundar som följer den riktning som massan anger (och då pratar vi inte om dom små idiella organisationerna som Bebop nämner!). Tyvärr är ju detta inget man ändrar på över en fika på Breutigams en torsdagförmiddag, nej jag tror att man måste jobba långsiktigt på många paralella plan, vi behöver sammla oss i en universell lobbygrupp som kan sammla alla krafter som vill verkar för en bättre ljudmiljö!

/ptr

Posted

Så är det naturligtvis. Jag lät ljudteknikerna ensam klä skott för missljudet ... men låt mig då istället säga "dom som gör skivor" borde påverkas av lyckade produktioner även ljudmässigt. Branschen är kommersiell och måste tjäna pengar, men den borde inte förlora på att det låter bra. Jag är heller inte så säker på att det behöver vara så mycket mer kostsamt att få ljudet till att klinga ut bättre. Jag har svårt att tänka mig att t ex Opus 3 och Kirkelig hanterar stora kostnadsmassor. Förmodligen handlar det om att ha eldskälar som i mycket annat.

Tyvärr är ju detta inget man ändrar på över en fika på Breutigams en torsdagförmiddag, nej jag tror att man måste jobba långsiktigt på många paralella plan, vi behöver sammla oss i en universell lobbygrupp som kan sammla alla krafter som vill verkar för en bättre ljudmiljö!

Du har helt rätt, forumet skulle ju kunna utse Sveriges (Nordens) ljudtekniskt bästa inspelningar/återutgivning innevarande år. Skulle kunna delas upp i underavdelningar, t ex bästa perspektiv, bästa balans ... Med tiden kan möjligen den här typen av utmärkelse skapa visst "ha-begär". Finns väl någon utmärkelse som heter "Guldmikrofonen". Minns inte exakt vad den representerar och om det gjort någon nytta.

Vi skulle kunna göra officiella uttalande och för att nå större vikt kanske vi skulle göra det tillsammans med övriga forum om det går att ena sig under en paroll ... 1:a maj nästa år :?::D Vår kamp är säkert både stor, mödosam och svår :diss: Men jag är glad ändå. :)

Posted
Finns väl någon utmärkelse som heter "Guldmikrofonen". Minns inte exakt vad den representerar och om det gjort någon nytta.

Guldmikrofonen är väll om jag minns rätt mer en kollegor ärar kollegor utmärklese, det primära är väll inte välljud utan lång tids tjänst... (Inte för att detta på något sätt svär emot välljudstanken på något sätt..)

Du har helt rätt, forumet skulle ju kunna utse Sveriges (Nordens) ljudtekniskt bästa inspelningar/återutgivning innevarande år. Skulle kunna delas upp i underavdelningar, t ex bästa perspektiv, bästa balans ... Med tiden kan möjligen den här typen av utmärkelse skapa visst "ha-begär".

Du menar "The Euphonia Awards" ... Säkert fullt genomförbart, men kräver en del arbete (jag är tyvärr dikvalificerad att delta i sånnt arbete eftersom jag har en tå i musikindustrihavet.. :blush;) )..

Vi skulle kunna göra officiella uttalande och för att nå större vikt kanske vi skulle göra det tillsammans med övriga forum om det går att ena sig under en paroll ... 1:a maj nästa år :?::D Vår kamp är säkert både stor, mödosam och svår :diss: Men jag är glad ändå. :)

Ett ljudalternativt förstamajtåg låter aningen utopiskt... :o:o:o Men det skulle vara fantastiskt att se 500 audiofiler marcherande upp för avenyn första maj, sjungandes internationalen med en audiofil alternativtext... :D:D:D

Upp, audiofiler uti alla stater,
som oljudets bojor lagt uppå.
Det dånar uti hem och hus,
snart skall välljudets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i tystnad.
Lyssnare, stig upp för att slå dig fri!
Från disharmoni stiga vi mot konsonans,
från intet allt vi vilja höra!

|:Upp till kamp emot larmet!
Sista oljudet det är,
ty välljudsparollen
åt alla harmoni bär!:|

Lite stolpigt, men om vi filar på det kanske vi kan får till en riktigt bra version.... ;)

/ptr

Posted

Det finns mycket kunskap som går förlorad i och med teknikskiften. Det handlar om kunskap som sitter i fingrarna på artisterna, ljudtekniker, inspelningstekniker, masteringenjörer osv. Tyvärr måste de flesta bolag se till att alltid göra produktioner som bara är tillräckligt bra, precis som antyds i denna tråd. Gammal god kunskap som kostar lite extra får då stå tillbaka för den "snabba" och "billiga" vägen. Tråkigt är detta.

Det positiva är att så mycket musik åter ges ut på LP. Det ges ut mycket nytt också. Det må vara en bråkdel av all musikförsäljning, men det håller mediet vid liv. Jag tycker det är bra eftersom min bestämda uppfattning är att en LP har potential att låta bättre än CD på grund av att CD-mediet begränsar frekvensomfång och upplösning (dynamisk).

Att få reda på om LP:n låter bättre än CD:n eller vice versa är något jag uppskattar att få veta. Det är bra att dessa trådar dyker upp ibland med jämförelser av utgåvor av samma musik. :)

Posted

Nu skall jag inte dra några förhastade slutsatser av detta men i samtliga fall när mina gamla Stax- och Motownvax har jämförts med CD har vinylen dragit det längsta strået. Inte lika tydligt mot påkostade DSD-mastringar men vinylen har aldrig hamnat på sista plats. Jämförelser har gjorts på högkvalitativa anläggningar i väldimensionerade rum.

Det handlar mest om organisk närvaro, kropp och tyngd samt naturligare röster. Mer närvarokänsla helt enkelt.

Posted

Hei,

Veldig interessant tråd! Her i Bergen, Norge, har Bergen Lydlaug utført samme type test. Vi brukte ikke spesialpressninger, men lot medlemenne ta med det de hadde av dubletter LP/CD.

Vi var 10 stykker som deltok i testen, og vi spilte 10 forskjellige dubletter. Her ble også LP seierherre, men med meget knapp margin! (LP:5, CD: 4, uavgjort: 1 )

Det kan ha med utstyret å gjøre, men jeg er ikke sikker. Etter min vurdering var analog- og digitalriggene jevngode. (Micro Seiki RX/RY/RZ 1500/SME V/Koetsu Urushi/Conrad Johnson Premier 15 vs. EmmLabs CDSD/Dac6eSE)

Den andre forklaringen er at mastering av cder er blitt bedre.

Man kan vel også snu på spørsmålet og spørre om ikke den digitale avspilllingskjeden er blitt sterkt forbedret de siste årene.

mvh

Tar sjansen på å linke til testen: http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ic,16240.0.html