Conny T Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Trots mitt andra inlägg här om förstärkarproblem kan jag berätta att nya högtalare är införskaffade. Har läst en del om XTZ's högtalare och varit sugen ett tag. För någon vecka sedan tog jag tjuren vid hornen och körde från Malmö till Torup i Halland införskaffade golvare modell 99.32. Från början hade jag tänkt skaffa stativare eftersom mitt lyssningsrum är ganska litet (ca 13 kvm). Lyssnade på deras två versioner av stativhögtalare samt deras golvmodeller. Eftersom jag kom helt oannonserad så blev lyssnandet lite begränsat men jag valde deras modell 99.32 körde hem, kopplade in och har nu spelat dessa i två veckor. Kan utan att ljuga påstå att det låter sanslöst mycket bättre än mina gamla Klipsch. Har fått en helt ny skivsamling massor av information i skivorna jag missat förut. Hade lite problem tills jag fattade att min stärkare ger mer effekt i ena kanalen än den andra (ska åtgärdas och vill ha tips om vad det kan vara-se annat inlägg). Firman som säljer XTZ har en option som heter buy and try, du får testa hemma och lämna tillbaka om du inte blir nöjd. Jag är jättenöjd och funderar på att skaffa deras dyraste modell. Tyvärr har dom varit på mässa i Tyskland och sålt slut på sitt lager av den dyrare modellen så jag får vänta med att uppgradera tills ny leverans kommer in. Kan ju bli lite motsägelsefullt att vilja ha stativhögtalare och sedan köpa golvhögtalare, men jag är inte säker på att mitt nuvarande rum kommer att bli lyssningsrummet i framtiden, känns lite väl litet och isolerat. Funderar att övertyga damen här hemma att hon kan ha det som TV rum så tar jag över vardagsrummet......kanske lite svårare att få till än att få rätt på förstärkaren. Priset, tja hör o häpna 5000 spänn, deras dyraste alternativ kostar 8000:- Tror det här är ett väldigt bra budget alternativ för oss som inte har massor av stålar. Kika gärna in på tillverkarens hemsida www.xtz.se Conny T Quote
calle_jr Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Kul! Bang for the buck alltså... Vad menar du med säljer THX? Firman som säljer THX har en option som heter buy and try Quote
Conny T Posted May 19, 2008 Author Posted May 19, 2008 Helt fel av mig........ingen aning om var jag fick thx från.....ska ju vara XTZ o inget annat. Men bang for the buck helt klart, gjorde faktiskt ett besök på hifi klubben för att se vad dom hade i samma pengar, det fanns inget för fem till åtta tusen mitt val för att jag skulle tycka jag fick samma eller bättre ljud blev 23 000:- Naturligtvis ett helt ovetenskaplikt test, borde ju haft dessa hemma för jämförelse, hur dessa hade uppfört sig i just mitt rum osv. men lyssnade på musik jag väl känner till och vet hur jag vill det ska låta. Så småningom får jag hem deras toppmodell och jag tror eller rättare sagt hoppas att det blir ännu bättre. Killarna bakom XTZ bevisar att bra hifi behöver inte kosta skjortan om man nu inte måste ha det allra värsta. (Har ändrat mitt THX misstag nu.........) Quote
Recommended Posts