Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er alla,

Känner att jag behöver hjälp innan jag utnyttjar min garanti, bytte för ett tag sedan (februari 08) ut min gamla HK stärkare och CD spelare mot HK,s 970 integrerade förstärkare o spelare, och jag har inte tid att lyssna sådär jätteofta men upptäckte att vänster kanal spelar betydligt högre än höger, för att få rätt ljudbild så måste jag ställa balanskontrollen i läge sex av tolv möjliga, den funkar via fjärren och visar i siffror på displayen därav min förklaring.Dessutom så tycker jag att problemet ökat jag började till läge tre och nu är jag uppe i läge sex av tolv möjliga.

Ett tag undrade jag (korkat nog,) varför alla mina skivor var mixade i vänster kanal...Har testat en massa varianter bytt högtalaringångar från speaker ett till två kopplat in min gamla cd spelare för att kolla om felet fanns där, kopplat in mitt gamla kassettdeck och kollat med en testskiva

för att se om output'en var olika i kanalerna och det var den enligt vu mätarna. Bytt signalkablar, spelat monoskivor osv..... Dessutom har jag nyligen bytt högtalare och skiftat dessa höger o vänster tror jag gjort allt men problemet kvarstår. Högtalarbytet var det som gjorde att det seriösa lyssnandet kom igång på allvar, svårt att utvärdera högtalare om stärkeriet inte funkar på rätt sätt. Ska jag "bara" acceptera och använda balanskontrollen, det ger väl en mängd oönskade bi effekter, eller har jag fel?

Så finns det någon av er som har en aning var problemet finns eller kan finnas, Hur en verkstad går tillväga när man kollar upp kanalerna och vad som behöver göras? Har en känsla av att det kan vara svårt att få rätt på och vill gärna ha lite kött på benen innan jag lämnar in den och ska argumentera om problemet. Är väl lite "orolig" när det gäller inlämning av elektronik och resultatet av reparationer.

Vänliga hälsningar

Conny T

Posted
för att få rätt ljudbild så måste jag ställa balanskontrollen i läge sex av tolv möjliga, den funkar via fjärren och visar i siffror på displayen därav min förklaring.Dessutom så tycker jag att problemet ökat jag började till läge tre och nu är jag uppe i läge sex av tolv möjliga.

Det finns en "source-direct" på stärkaren som *kanske* kopplar förbi balansen. Om du trycker in den och ljudbilden blir rätt - då är det nog fel i balanskontrollen. Det är sannolikt någon halvledare som lämnat in, t ex en operationsförstärkare. En sådan kostar kanske en tia - men det brukar krävas ett elektronikschema för att veta vilken krets man ska byta. Annars kan man naturligtvis gissa - det är ofta rätt enkla kopplingar. Är du inte händig med elektronik så går det ju att lämna in den för reparation för några hundringar (i bästa fall).

Edit: Efter lite googlande hittade jag ett schema och det finns nog flera möjliga ställen det kan vara fel på. Source-direct verkar inte påverka balansen. Den görs i den elektroniska volymkontrollen (WM8816) men det sitter en mängd operationsförstärkare (OP275GS) i signalvägen där det också skulle kunna vara fel.

Posted

Eftersom grejerna har garanti så är det glasklart -lämna in på garantirep. Jag skulle inte ge mig in i stärkaren och börja koppla själv... Men om det är utanför garantin så är det en annan femma...

Det står ju i konsumentköplagen att du som konsument kan kräva att felet avhjälps, att det sker en omleverans (att du får ta ut en ny stärkare) eller att köpet hävs (att du får igen pengarna). Det är säljaren som kan välja mellan dessa - men i vilket fall som helst så ska det ske i "skälig tid". Om jag minns rätt så är skälig tid cirka 2-3 veckor (kolla med din konsumentvägledare i kommunen, om ni har en).

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...ngArticleId=125 (Konsumentverkets sida om garanti). Men även om garantin skulle ha gått ut (2år) så gäller konsumentköplagen och enligt den har du reklamationsrätt i tre år på alla varor...(det finns en del skillnader mellan garanti och konsumentköplag).

Mvh

/Andreas

Posted

Om stärkaren är inköpt privat så gäller köplagen och där har man som köpare inte samma skydd som konsumentköplagen. Finns det kvar fabriks/köpegaranti är det naturligtvis bäst att använda den. Om inte så kan det vara svårt att hävda fel. Man ska försöka i alla fall.

Posted

Tackar för tipsen, prylarna är ju nya så garantin gäller ju oavsett och köpta i butik. Source direkt hjälper inte. Det jag är rädd för är att

det är såpass komplicerat att det bara blir skit när det ska fixas till, speciellt som det som Conan refererar till. Bäst hade ju varit att få en ny stärkare, men HK sålde ut sitt "förra" modellprogram til förmån för de nya som kommit ut, so om min modell finns kvar vet jag inte. Kan gärna lägga pengar mellan för att uppgradera, men tror det blir en svår affär från butiken sida eftersom det var utförsäljning. Jag får väl ta tjuren vid hornen och knalla in i affären. Är visserligen hantverkare men elektronik ligger långt utanför mitt område så jag är helt utlämnad åt "proffsen" i den frågan, kan även påstå att visst fasfel uppstår med obalansen, även om jag kör i läge "sex" så glider eller "drar" ofta röster ut åt sidan, fan vad jag är ledsen, suck

CT

Posted

Affären är skyldig att åtgärda felet - så stå på dig. Låt dem laga det. Elektronik är inte komplicerat om man behärskar det - speciellt om det bara gäller att byta en komponent - vilket jag tror att det handlar om. De kommer sannolikt att skicka apparaten på service. De byter ett kretskort och du får tillbaka en fungerande apparat.

Posted

Att lämna garanti är frivilligt för butiken/tillverkaren, men de flesta lämnar minst ett års garanti till första köparen.

• 2 weeks later...
Posted

Tog stärkaren till butiken jag köpte den av, bad dom mäta upp kanalerna vet inte riktigt vila värden det gällde men vänster kanal gav 13,84 medan höger gav 3,48 i uteffekt. Så nu är den på väg till Göteborg

för garanti reparation. Tyst som f-n härhemma och plötsligt är suget eftermusik ännu större än vanligt.

Conny T