Jump to content

Recommended Posts

Posted
Visst kan vinyl låta fantastiskt bra, men det är fortfarande det formatet på marknaden med störst brister.

Dessutom är väl "närvaro" och "livekänsla" inget som är exklusivt för vinyl. Om de finns på orginalinspelningen så finns de givetvis med oavsett vilket format man överför den till.

Förstå mig rätt. I många fall har vinylen större livekänsla än cd - men därmed inte sagt att cd saknar livekänsla. Många gånger har cd-versionen "plattats till" och låter betydligt sämre än vinylen. Det har blivit bättre med åren och cd låter rätt ok många gånger men jag blir förvånad över hur övertygande en vinylplatta låter och hur slätstruket många cd låter.

Varför en LP med som bäst 60dB dynamik, 40dB kanalseparation, distortion och annat junk låter bättre än CD har jag ingen bra förklaring på annat än att dessa mätetal inte speglar vad vårt öra/hjärna anser är bra ljud.

Örat kan upplösa upp till 130dB dynamik och höra mellan 20Hz - 20kHz men där många inte hör mer än mellan 30Hz - 16kHz. Dock har jag läst att man faktiskt hör över 20kHz och under 20Hz i samband med andra toner - t ex från symbaler eller ståbas. Google hittar nog referenser till detta.

Min egen teori är att restprodukter från sampling och kvantisering i cd-formatet uppfattas av örat/hjärnan som distortion och stör ljudupplevelsen.

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Förstå mig rätt. I många fall har vinylen större livekänsla än cd - men därmed inte sagt att cd saknar livekänsla. Många gånger har cd-versionen "plattats till" och låter betydligt sämre än vinylen. Det har blivit bättre med åren och cd låter rätt ok många gånger men jag blir förvånad över hur övertygande en vinylplatta låter och hur slätstruket många cd låter.

Men det har ju ingenting med formaten att göra, utan det är en fråga om mastering.

En CD låter så bra som mastering/studio-teknikerna tillåter den att göra, varken sämre eller bättre.

Vinyl har den "fördelen" att den har en massa fysiska begränsningar som måste tas hänsyn till, vilket gör att klåfingriga tekniker inte kan förstöra ljudet med överdriven loudness, etc.

Begränsningarna för dock med sig att det (till skillnad från CD) är i stort sett omöjligt att göra en perfekt överföring från orginalmastern.

Varför en LP med som bäst 60dB dynamik, 40dB kanalseparation, distortion och annat junk låter bättre än CD har jag ingen bra förklaring på annat än att dessa mätetal inte speglar vad vårt öra/hjärna anser är bra ljud.

Vi kan höra igenom en hel del brus så brusnivån påverkar sällan vår uppfattning av ljudet.

Sen är det ett välkänt faktum att harmonisk distorsion och andra "färgningar" som återfinns vid vinyluppspelning ofta uppfattas som positiva.

Om man gillar dessa färgningar eller inte är upp till var och en, men de är givetvis inget man förknippar med transparent återgivning.

Min egen teori är att restprodukter från sampling och kvantisering i cd-formatet uppfattas av örat/hjärnan som distortion och stör ljudupplevelsen.

Restprodukten av kvantisering är brus och inget annat. Sampling har inga restprodukter så länge man har fungerande filter.

Om din teori stämde skulle dessutom vinyl lida av samma brister eftersom ljudinformationen på i stort sett alla vinylskivor som tillverkats de senaste 30 åren har varit digitaliserad.

Posted
Om din teori stämde skulle dessutom vinyl lida av samma brister eftersom ljudinformationen på i stort sett alla vinylskivor som tillverkats de senaste 30 åren har varit digitaliserad.

Många vinylplattor från 80-talet lider också av dessa brister, tyvärr. Om det beror på att man ändrat mastering, glömt hur man gjorde under 70-talet eller vad som har hänt - det vet jag inte. Tråkigt är det i alla fall.

Numera används troligen högupplöst digital master vilket gör att de nya LP jag köpt återigen låter bra. Problem med digitalisering/sampling/filter är mindre nu - eller så har man kommit på hur man ska mastra LP igen. Det är positivt.

Jag var själv en stor skeptiker till LP under lång tid men jag har fått ge efter för vad mina öron tycker. 60-70-tidigt 80 låter ofta mycket bra och nästan alltid bättre än cd-versionen. Sedan om det är bruset, distortion eller annat som färgar ljudet spelar ingen roll - upplevelsen av musiken är större!

Posted
Många vinylplattor från 80-talet lider också av dessa brister, tyvärr. Om det beror på att man ändrat mastering, glömt hur man gjorde under 70-talet eller vad som har hänt - det vet jag inte. Tråkigt är det i alla fall.

Numera används troligen högupplöst digital master vilket gör att de nya LP jag köpt återigen låter bra. Problem med digitalisering/sampling/filter är mindre nu - eller så har man kommit på hur man ska mastra LP igen. Det är positivt.

Jag var själv en stor skeptiker till LP under lång tid men jag har fått ge efter för vad mina öron tycker. 60-70-tidigt 80 låter ofta mycket bra och nästan alltid bättre än cd-versionen. Sedan om det är bruset, distortion eller annat som färgar ljudet spelar ingen roll - upplevelsen av musiken är större!

Det pratas mycket om just CD och vinyl från innan tidigt 80-tal. Argumentet att 80-talet hade ny teknik som ej behärskades accepterar jag och det hörs ju tydligt tex tidig U2 eller annat både på cd och vinyl. Men hur är det med nyproduktioner från 90- och till nu sent 2000-tal. Själv tycker jag det som är inspelat på CD i dag låter mycket bra. Är verkligen ny vinyl inspelat idag fortfarande bättre än CD? Detta låter för en, som "tappat" sin gamla vinylspelare, lite konstigt.

Är det inte bara en smaksak i så fall?

Har inte CD mer information?

Calle

Posted

Jag tycker inte att man kan generilasera, jag har en del samma skivor i vinyl o cd, finns ingenting som styrker att det ena eller andra formatet är bättre. En del cd låter bättre och viceversa. Beror väl antagligen på inspelningen och teknikern, samt vilken cd speleare och skivspelare man har ..

I vilket fall som helst kan inte jag välja för båda är bra.

Posted

Håller med Kent_n - idag är det överlag bra utgivningar på både CD och LP. Det som är oroande är de stora bolagens kortsiktiga pengahunger vilket yttrar sig i dynamisk kompression, brusreduktion och liknande som dämpar musiken och gör den platt och tråkig - men det låter mycket.

Flertalet nyutgivna LP jag köpt har ändå haft en god dynamik. Nu har jag köpt för få skivor både i LP och CD-format så jag kan inte säga om det verkar vara bättre utgivningar på LP än CD nuförtiden. Av det jag köpt tycker jag dock LP-versionen låter lika bra eller bättre än CD-versionen.

Posted

För min del handlar det inte nödvändigvis om att det ena är bättre än det andra.

Jag föredrar emellertid vinyl av av bl a tillgången av vinylskivor på loppisar och Second-hand-butiker, priset och sist men inte minst "känslan".

Jag gillar hanteringen av skivan, jag gillar även formatet och den lilla ritualen vid spelandet. För mig är musikkonsumtionen "fysisk", jag äger min musik. Detta hindrar inte att det av till kommer hem ny musik på CD, frugan gillar t ex den enkla hanteringen av en CD.

Posted
Jag gillar hanteringen av skivan, jag gillar även formatet och den lilla ritualen vid spelandet.

Hanteringen kan bli ett irritationsmoment om man vill köra ett enda favoritspår i repeat under en kväll... :) Då övergår ritualen gärna i stress och det var en av anledningarna till att jag en gång växlade över till CD-spåret.

Posted

Plocka fram en vinyl, stort omslag, lägga på skivan på skivtalriken, bortsa av den, försiktig som attan med picupen för att inte repa, luta sig tillbaka..kanon..men alla låtar är kanske inte bra..inte kunna hoppa över ett spår..suck..och så fort sidan tar slut..upp igen byta sida...

Jag har blivit bekvämare med åren, cd kan jag med fjärren hoppa över dåliga låtar, repetera o.dyl med fjärren...

Båda formaten är roliga på sitt sätt..

Posted
Det som är oroande är de stora bolagens kortsiktiga pengahunger vilket yttrar sig i dynamisk kompression, brusreduktion och liknande som dämpar musiken och gör den platt och tråkig - men det låter mycket.

Är det så?

Skulle vara kul med bra exempel på detta! Och kanske ett på när det blev lyckat!

Calle

Posted
Jag föredrar emellertid vinyl av av bl a tillgången av vinylskivor på loppisar och Second-hand-butiker, priset

Utbudet är stort som attan på loppisar o.dyl, kan hitta riktiga guldkorn, förvånansvärt bra skick på många skivor, priser från 5 kr är inte fel om man säger

Posted

Detta klassiska spörsmål vinyl eller CD. :D

Idag skulle jag säga både och därmed har jag backat lite från min tidigare ståndpunkt att CD-formatet har klara fördelar både ljudmässigt och rent praktiskt.

Mitt ställningstagande grundar sig på en ganska speciell lyssning på Malmömässan härförleden. Vinylspelaren var Kuzmas Stabi XL. Tonarm och pickup kommer jag inte ihåg och är ganska ointressant. Trots begränsningar i rummet och högtalaruppställningen så var detta en upplevelse som antydde vinylmediets potential som förmedlare av ren och skär musik. Det uppnås i stunder där man upplever musiken som i ett tyngdlöst tillstånd där inget upplevs som ansträngt eller färgat. Dessutom utan brus och knäppar och andra irritationselement som ofta är förknippade med vinylmediet. Det har samma avtändande effekt på mig som när någon hostar i en konsertsal vid känsliga passager.

Min CD-spelare som är en ARC CD7 ligger nära vinylmediet i soundet. I senaste nummret av Hifi+ konstateras samma sak i det andra testet som genomförts. Se nr 54 och 59. Därmed kan jag konstatera att vanliga Red Book CD har betydligt mer i information och musikaliskt än vad man tror och beror helt på avspelningsutrustningen och naturligtvis inspelningskvaliteten.

Personligen tror jag att man kan få mer ljudkvalitet per investerad krona i CD-spelare än vad man får vid vinyl. Den senare kräver ordentliga investeringar för att komma upp i ljudklass som är acceptabel utifrån brus och andra störningar som jag inte tycker har med god ljudåtergivning att göra.

Sen har vi de omtalade praktiska frågorna om skivvård etc som ibland tar sig nästan rituella former om man skall klara detta fullt ut. Jag är nog lite för lat för att jobba så aktivt för att i princip uppnå samma resultat som CD-n.

Jag kommer nog så småningom fundera på nya investeringar men sitter fn helt nöjd med min CD.

Calm

Posted
Personligen tror jag att man kan få mer ljudkvalitet per investerad krona i CD-spelare än vad man får vid vinyl. Den senare kräver ordentliga investeringar för att komma upp i ljudklass som är acceptabel utifrån brus och andra störningar som jag inte tycker har med god ljudåtergivning att göra.

Calm

Calm har sannolikt helt rätt i antagandet att en vinylrigg kostar betydligt mer än en CD spelare med motsvarande ljudkvalitet. Men vad som även skiljer är ju även utbudet och kostnaden för mjukvaran. Mina musikaliska preferenser finner jag från sextiotalet till början av nittiotalet och här finns så enormt mycket att finna till ytterst låga pengar. Det är inte ovanligt att jag kommer hem med en bunt med tio plattor som kanske kostat mig 100 kronor. Sedan infinner sig ibland den där speciella känslan när man hittar ett guldkorn för en "femma" som låter så där bedårande bra trots att den kanske är trettio år gammal.

Sammanfattning:

Hårdvaran: relativt dyr

Mjukvaran: försvinnande billig

Posted
Calm har sannolikt helt rätt i antagandet att en vinylrigg kostar betydligt mer än en CD spelare med motsvarande ljudkvalitet. Men vad som även skiljer är ju även utbudet och kostnaden för mjukvaran. Mina musikaliska preferenser finner jag från sextiotalet till början av nittiotalet och här finns så enormt mycket att finna till ytterst låga pengar. Det är inte ovanligt att jag kommer hem med en bunt med tio plattor som kanske kostat mig 100 kronor. Sedan infinner sig ibland den där speciella känslan när man hittar ett guldkorn för en "femma" som låter så där bedårande bra trots att den kanske är trettio år gammal.

Sammanfattning:

Hårdvaran: relativt dyr

Mjukvaran: försvinnande billig

Även här måste väl pris/kvalitet gälla?

Kan man för 10 kr hitta ett felfritt ex vinyl som inte knastrar eller är försett med repor?

Vem släpper dessa fynd? Gamla audiofiler som tröttnat?

Tyvärr är det väl så att kvaliteten beror på vilken avspelningsutrustning som använts tidigare i skivans liv. Cd avspelning lämnar normalt inga sådana spår.

Jag är rädd att man är beredd att acceptera sämre kvalitet pga det låga priset. Här är hela min point att sämre ljudkvalitet har jag svårt att acceptera i jämförelse mellan vinyl och cd. Vi måste jämföra toppkvalitet mot toppkvalitet för att göra en rättvis bedömning mellan vilken mjukvara som ger bäst ljud.

Calm

Posted
Även här måste väl pris/kvalitet gälla?

Kan man för 10 kr hitta ett felfritt ex vinyl som inte knastrar eller är försett med repor?

Calm

Faktum är att imponerande många vinyler är i mycket gottt skick, det är relativt enkelt att se om en skiva är repfri, bl a runt hålet där man kan ana hur mycket skivan användts. Jag är övertygad om att många av de skivor jag köpt genom åren bara varit avspelade ett fåtal gånger innan jag lagt vantarna på dem.

Posted
Faktum är att imponerande många vinyler är i mycket gottt skick, det är relativt enkelt att se om en skiva är repfri, bl a runt hålet där man kan ana hur mycket skivan användts. Jag är övertygad om att många av de skivor jag köpt genom åren bara varit avspelade ett fåtal gånger innan jag lagt vantarna på dem.

Jeg holder med, vinyl i mange sammenheng er lydmessig å foretrekke, og det er forbausende mange gode skiver til bruktpriser 10-50 Kr, og skal man handle mye brukt er en vinyl tvett nesten obligatorisk, gamle smutsige lpér blir i mange fall nesten helt borte, repor kan man gjøre lite med her, men ofte besitter secondhandén duplikater som kanskje er rep frie, jeg våger meg på en musikalsk påstand her for egen del, skivtvetten er vel blandt de beste investeringene jeg har gjort på vinylsiden, og bytter man så innerpåse og legger på ett nytt ytter plastcover, ja da har man nesten en ny lp igjen(for kanskje en kostnad av ca 10,- kr til inkl vasken) og for mange år fremover, så knaster og ulyder er for egendel nesten ett "ikke problem" (så fremt lpén ikke er for slitt eller repig), så det finnes håp for meget god vinyl avspilling og :) ...

En annen fordel med vinylen er at man får spillt hele skiven som regel, selv om man har ett eller to favoritt spor på en side lar man skiven spilles ut og man får mange ganger ørene opp for mye "ny" musikk/låter man kanskje hadde hadde skippet over på en cd ;) .....

mvh

Posted

Ja, i flera fall då jag köpt gammal vinyl på eBay så har det dykt upp fullständigt igengrodda plattor med fingeravtryck, repor och annat elände. Efter ett par tvättar så spelar de felfritt.

I andra fall kommer det hem en mycket fin vinylplatta men som är en fullständig katastrof med kraftig distortion och knaster utan dess like. Vid närmare okularbesiktning är det ofta mycket små men skarpa repor som orsakar knastret.

It's a mixed bag ...

Dock måste jag säga att det mesta jag hittat på eBay, loppisar, vinylbutiker etc är i bra skick. Det kan vara ett och annat knäpp, kanske lite hög brusnivå ibland men det gör inte mig något så länge som det inte är repetitiva mönster eller alldeles för hög ljudstyrka i störningarna. För min del är det först då som en skiva blir ospelbar.

En annan detalj är att nya plattor ofta har rester kvar av släppmedel och sånt i spåret - vilket gör att det krävs en eller två spelningar för att "rensa ur" spåren. Det kan vara bra att veta så man inte bara diskvalificerar plattan för att den lät dåligt första spelningen.

Posted
Är det så?

Skulle vara kul med bra exempel på detta! Och kanske ett på när det blev lyckat!

Calle

Då jag inte köper så mycket musik av nya populära "idolartister" typ - så har jag inga bra exempel där utan kan bara luta mig mot det som är skrivet på nätet i ämnet.

Dock har jag ett par exempel där musiken har fått ge efter för tron att det säljer bättre - och kanske är det så att det faktiskt säljer. Det sista exemplet är ett fall där man lyckats.

1. Django Reinhardt remasters ...

Jag köpte en box "Solos, duets, trios and quartets" där man tagit bort allt brus i princip och framhävt Djangos gitarr. Musiken är tråkig och tröttande att lyssna till.

Ted Kendalls boxar är betydligt bättre - men de lider lite av samma problem. Bruset är dämpat och sologitarr samt kontra är framhävda. Det är inte optimalt - men jag rekommenderar ändå dessa boxar för att de är en bra kompromiss.

Boxen i denna post är bland de bättre jag hört - men då på LP.

2. Vaya Con Dios - Night Owls

Denna platta från 1990 äger jag inte själv men har lyssnat på vinylen och cd:n. Vinylen är betydligt mer dynamisk än cd:n. Här hör man tydligt att cd:n är komprimerad - och där försvann en engagerande ljudbild.

3. Mike Oldfield fram till -83 ungefär

Inspelningarna från 70-talet är riktigt bra och utklassar cd-utgåvorna från 80-talet.

4. Johnny Cash - The man comes around

Rick Rubin har verkligen lyft fram Cash röst på dessa plattor. Jag tycker att det låter lite onaturligt men karaktärsdragen är så övertygande att jag faller för detta trick. Vinylen låter ytterligare lite bättre än cd:n men skillnaden är så liten att jag nästan alltid kör cd:n. Det kan vara så att en riktigt bra cd-spelare slår vinylen här.

Posted

Jag följer med spänning trådar om detta ämne. Detta forum visar stor samlad kunskap men också lite olika meningar även om det nog inte går att blunda för att vinyl kan leverera! Jag äger inte en vinylspelare som fungerar men har en del gamla vinylskivor. Det går upp för mig att jag kanske missat något. Okunnig trott att vinyl bara var en nostalgitripp och en smaksak.

Jag vill börja söka efter vinylspelare! Kan inget om marknaden eller vad man skall tänka på.

Underrubrik i denna tråd kan åter väckas till liv, kanske?

Om denna info hjälper bör vinylspelaren funka till:

-Usher Be-10

-Plinius M16 (försteg)

-Plinius SA-250 (slutsteg)

Hur skall jag gå till väga? VAD SKALL JAG HA? Kan 20.000 räcka någon vart eller är det då ingen ide?

Calle

Posted
Hur skall jag gå till väga? VAD SKALL JAG HA? Kan 20.000 räcka någon vart eller är det då ingen ide?

Calle

Det finns nog lika många vägar som det finns vinylvänner på detta forum men 20 000 kr bör ju räcka långt om man inte förhastar sig utan lägger upp en genomtänkt strategi. Själv hade jag först och främst satsat på ett Plinius Phono Board om du inte redan har det monterat i försteget. Därefter hade jag sökt med ljus och lykta efter någon klassisk vinylsvarv från t.ex. Kenwood (om du inte absolut vill ha remdrift) på vintagemarknaden och med återstående kapital investerat i en matchande MM-pickup.

Posted
/.../

Om denna info hjälper bör vinylspelaren funka till:

-Usher Be-10

-Plinius M16 (försteg)

-Plinius SA-250 (slutsteg)

Calle

- Jag tycker att det är viktigare att veta vilken CD-spelare du har eftersom det vore bra om vinylspelaren höll ungefär samma klass. Är en källa klart sämre än den andra så blir det lätt att man inte använder den ;)

//Eliot

Posted
- Jag tycker att det är viktigare att veta vilken CD-spelare du har eftersom det vore bra om vinylspelaren höll ungefär samma klass. Är en källa klart sämre än den andra så blir det lätt att man inte använder den ;)

//Eliot

Mycket klokt sagt, har inte tänkt på det men det är logiskt!

Posted

Det enda raka är att kasta sig huvudstupa in i vinylträsket, t ex via en hifihandlare. Lyssna på några olika spelare. Kanske kan du ta med din egen cd-spelare för jämförelsens skull.

Om du är tekniskt intresserad finns det mycket läsning på nätet om spelare, pickuper, riaa osv. Det ger en god insikt i vad som finns och vad folk tycker om saker och ting. En nypa salt ska man nog också ha med sig.

Posted

//Eliot

Sant!

Jag har en Krell kav280cd.

Calle

Posted
Det finns nog lika många vägar som det finns vinylvänner på detta forum men 20 000 kr bör ju räcka långt om man inte förhastar sig utan lägger upp en genomtänkt strategi. Själv hade jag först och främst satsat på ett Plinius Phono Board om du inte redan har det monterat i försteget. Därefter hade jag sökt med ljus och lykta efter någon klassisk vinylsvarv från t.ex. Kenwood (om du inte absolut vill ha remdrift) på vintagemarknaden och med återstående kapital investerat i en matchande MM-pickup.

Bra! Visste inte om Phono Board.

Är det Bra!

Calle

Posted
Bra! Visste inte om Phono Board.

Är det Bra!

Calle

Känner inte till just Plinius men det bör ju vara anpassat och jag är själv väldigt nöjd med en liknande modul som sitter i mitt eget försteg.

Posted
Detta klassiska spörsmål vinyl eller CD. :D

Idag skulle jag säga både och därmed har jag backat lite från min tidigare ståndpunkt att CD-formatet har klara fördelar både ljudmässigt och rent praktiskt.

Mitt ställningstagande grundar sig på en ganska speciell lyssning på Malmömässan härförleden. Vinylspelaren var Kuzmas Stabi XL. Tonarm och pickup kommer jag inte ihåg och är ganska ointressant. Trots begränsningar i rummet och högtalaruppställningen så var detta en upplevelse som antydde vinylmediets potential som förmedlare av ren och skär musik. Det uppnås i stunder där man upplever musiken som i ett tyngdlöst tillstånd där inget upplevs som ansträngt eller färgat. Dessutom utan brus och knäppar och andra irritationselement som ofta är förknippade med vinylmediet. Det har samma avtändande effekt på mig som när någon hostar i en konsertsal vid känsliga passager.

Min CD-spelare som är en ARC CD7 ligger nära vinylmediet i soundet. I senaste nummret av Hifi+ konstateras samma sak i det andra testet som genomförts. Se nr 54 och 59. Därmed kan jag konstatera att vanliga Red Book CD har betydligt mer i information och musikaliskt än vad man tror och beror helt på avspelningsutrustningen och naturligtvis inspelningskvaliteten.

Sen har vi de omtalade praktiska frågorna om skivvård etc som ibland tar sig nästan rituella former om man skall klara detta fullt ut. Jag är nog lite för lat för att jobba så aktivt för att i princip uppnå samma resultat som CD-n.

Jag kommer nog så småningom fundera på nya investeringar men sitter fn helt nöjd med min CD.

Calm

jag håller med Calm att om man skaffar en bra CD-spelare så kommer man väldigt långt när det gäller bra ljud, jag har nyligen skaffat en ny CD spelare (MBL1521+ MBL1511) och har åtminstone inte för tillfället några planer på att skaffa vinyl, en ny cdspelare ger automatiskt en helt ny skivsamling eftersom man hör nya saker på skivorna så därför rekommenderar jag en ny cdspelare om man har en stor CD-samling under förutsättning att man inte gillar den gamla spelaren

tommy

ps det finns många bra cdsplare ute på marknaden ARC CD7 och MBL1521+1511 är två exempel ds

• 2 weeks later...
Posted

Har testat 2st 80-tals album på cd och vinyl.

Alltså Vinyl vs. CD.

1- Dire Straits-Brother in arms. Vinst för CD. Bra ljud på CD men lite plattare och med mindre dynamik på vinyl men fortfarande rätt bra.

2. U2-The Joshua tree. Förlust för båda formaten. CD med en så komprimerad ljudbild att man mår illa, Vinyl precis lika dålig. Hade hoppats att vinylen skulle vinna här. Blev riktigt förvånad när den var lika usel.

Jag tänker inte dra några slutsatser bara konstatera att att det är synd på bra musik med dåligt ljud. :angry:

Calle

Posted
Har testat 2st 80-tals album på cd och vinyl.

Alltså Vinyl vs. CD.

1- Dire Straits-Brother in arms. Vinst för CD. Bra ljud på CD men lite plattare och med mindre dynamik på vinyl men fortfarande rätt bra.

2. U2-The Joshua tree. Förlust för båda formaten. CD med en så komprimerad ljudbild att man mår illa, Vinyl precis lika dålig. Hade hoppats att vinylen skulle vinna här. Blev riktigt förvånad när den var lika usel.

Jag tänker inte dra några slutsatser bara konstatera att att det är synd på bra musik med dåligt ljud. :angry:

Precis. Det viktigaste är kvalitén på det som ligger på skivorna, inte vilket format det är.

Formaten själva påverkar ju inte ljudet (i alla fall inte de digitala formaten) så länge det det inspelade materialet ligger inom formatets begränsningar.

När det gäller "The Joshua tree" så finns det en MFSL-version (på CD) av den som låter mycket bättre.