gcs Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Det gjordes av Sony Svenska 1979 en inspelning med Gugge Hedrenius Big Band. Inspelningen gjordes både analogt och digitalt och den skulle visa digitalteknikens förträfflighet kontra en direktgravering. Skivan släpptes i ett fåtal exemplar med båda inspelningarna. Jag har mätt S/N på den vinylskivan och andra. Jag kunde då konstatera att S/N var nog det bästa jag någonsin mätt på en vinylskiva (-70dB ovägt). Det vanliga värdet för en standardvinyl brukar ligga runt -47dB ovägt. I frågan om A/D och D/A omvandlare så finns det idag flera bra sådana. I studion idag så använder man vanligtvis hårddiskinspelning där Digidesign/Protool är störst. Deras A/D & D/A som heter 192HD ett exempel på en bra omvandlare. Ett annat är Lynx Technik. Om man nu jämför den digitala inspelningstekniken med den analoga är det nog svårt att höra någon skillnad men då under förutsättning att man använder en brusreducering typ Dolby SR. Ett annat sätt är att man använder en tvåkanalare med 1":s band och 76,2cm bandhastighet. Men det blir ju numera fruktansvärt dyrt att använda analoga band. Quote
gcs Posted May 16, 2008 Posted May 16, 2008 Det är svårt att påstå att den analoga tekniken färgar musiken. Saken är den att när man gör en slutmix använder man diverse EQ:n, kompressorer, limitrar, delayer och annat. Har man två mikrofoner på ett instrument som t.ex på en kontra eller en baskagge så låter mikrofonerna olika varandra. Ibland så kan man behöva fasvända en av mikrofonerna för att dom inte ska motverka ett bra ljud. När man nu för tiden i studion spelar in trummor brukar man också idag använda sig av ett ambienspar.... hur påverkar det trumljudet? Jag anser att reproducerad musik för högtalare ska låta bättre än verkligheten och jag anser dessutom att en bra 5.1 mixning låter bättre än två kanals stereo. Med 5.1 får man ett helt annat djup, det gäller faktiskt också Mercury´s och RCA´s tre kanaliga utgivningar på SACD. Quote
calm Posted May 17, 2008 Posted May 17, 2008 Ja uppenbarligen har inspelningstekniken gjort stora framsteg med den digitala tekniken. Om man skall vara helt renlärig vad gäller analog teknik så skall väl samtliga led vara analoga från mikrofon till högtalare. Annars kan man inte hävda att det är rent analogt. Under den så kallade Gyllene eran fanns andra ofullkomligheter som gör inspelningar mindre njutbara. Under den analoga eran får man addera saker som påverkat ljudkvalitet som t.ex. dropouts i bandspelare som är vanliga i analoga inspelningar och som tenderar att vara ännu vanligare ju smalare "spårbredden" är på multikanalsbandspelare. Sådana defekter irriterar mig vansinnigt, när man är mitt inne i en koncentrerad musikalisk upplevelse tvingas höra på tekniska ofullkomligheter. Sådant inträffar aldrig live, men felspelningar får samma effekt på mig. I övrigt kan jag tycka att vi ibland tycker oss höra saker vi vill höra, dvs hjärnan har en konstig förmåga att förändra ljudintryck utifrån adderande synintryck. Ett blint A/B -test mellan digitalt och analogt skulle nog vara lika avslöjande som en vinprovning där vi tror oss dricka ädelt kvalitetsvin men serveras mediokert. Det finns många exempel på ganska pinsamma resultat med folk som påstår sig kunna känna skillnader i olika sammanhang. Jag tänker t.ex på mr Wilsons test med den inmonterade iPoden i det tillsynes dyra systemet, där han för sin tes att bevisa högtalarens betydelse för ljudet, lyckades totallura publiken. Ja analogt eller digitalt får för mig vara mer en värdering av totalupplevelsen dvs hur musikerna agerar med inlevelse, tolkning, framförande och något som jag skulle vilja kalla musikaliskt humör. När allting flyter oavsett digitalt eller analogt är det som gudarna skapar musiken och det är huvudsaken för mig, inte tekniken. Calm Quote
Guest cal Posted May 17, 2008 Posted May 17, 2008 Om detta tycker vi lika. Jag är s k humanist och det gör kanske livet lite lättare eftersom jag inte begriper den alltför djupa teorin bakom på den nivån som t ex Conan och FalloutBoy tycks behärska. Jag behöver bara slå mig ner i sweatspoten och starta upp maskineriet och låta öronen fälla avgörandet. Kan ju vara kul att höra med Cal nu om vi har underlättat hans beslutsprocess. Jag är så långt från minnet av vinyl och hur det låter att jag konsekvent stavade det venyl. Rättar till detta nu. Tack plundin för att du så diskret åskådliggjorde detta... Jag följer denna diskussion med intresse. Självklart är en del av denna tråd teknisk. Det är intressant även om jag inte har djupare kunskap nog att värdera den på ett kritiskt sätt. Den andra delen blir subjektiv upplevelse. I denna tråd pratar vi mycket om att tekniken på olika sätt färgar eller gör om ljudet från originalet på olika sätt. Vilken är den sista delen som gör det? Jo. vår egna hjärna. den har nog mer påverkan än vad många tror. Jag har insett att ju "duktigare och mer erfaren" jag blir på att lyssna aktivt på musik desto mer hör jag. Man kan alltså träna upp sig. Vissa är naturligt bättre än andra. Och oavsett hur bra vi är kan vi ha subjektiva upplevelser som får oss att må bra av musik. Jag är kluven. I början av min hifikarriär ville jag att min musikupplevelse skulle vara just tekniskt analytisk. Det har jag ändrat med tiden till att jag vill ha en bra upplevelse. Jag har lyssnat på system som avslöjar allt i musiken men helt själlöst, dött, tråkigt. Det i ingår naturligtvis teknisk och analytisk ingrediens i musiken för att höra detaljer etc. men utan känsla i musiken får jag ändå inte gåshud även om jag hör allt i musiken. Och det är väl det som är vinylens styrka om man ser vad ni skriver? Det är nog så att vi till viss del kan mäta fram hur bra en vinylspelare eller CD-spelare kan prestera. Avgörandet fälls dock i min hjärna. Här kommer då en massa psykologiska aspekter in så som erfarenheter, tycke och smak, förväntningar mm. Därför kan man nog inte välja en vinnare av vinyl vs. CD. Jag inser därför att jag måste ta mig till en butik och lyssna för att höra ordentligt. Jag tror dock att jag kan uppskatta vinyljudet även om det som beskrivits ovan har en del mätbara tillkortakommanden jämfört med CD. Men mer information måste ju ha större potential att låta bättre än mindre information. Och nu till svaret på frågan om det underlättat min beslutsprocess. JA, därför att jag fått mer kött på benen med era delade erfarenheter även om de är subjektiva och NEJ för att jag inser att det finns ytterligare en hifipryl att snöa in på och att jag har mer att lära om den än jag anade innan jag startade tråden. Men jag är på väg framåt. Mina vinylskivor är ju företrädesvis från 80-talet och det förklarades ju att det inte var så bra ljud på dessa då. Är det inte ide med vinylspelare om jag inte lyssnar på vinylskivor från 60-70-talet? Cal Quote
Bebop Posted May 17, 2008 Posted May 17, 2008 Mina vinylskivor är ju företrädesvis från 80-talet och det förklarades ju att det inte var så bra ljud på dessa då. Är det inte ide med vinylspelare om jag inte lyssnar på vinylskivor från 60-70-talet? Cal Jodå, dina 80-talsplattor är i gott sällskap för ljudet på CD-skivorna var inte bättre under denna tid. Men om det är så att Du mest musik av idag och inte intresserar dig så mycket för det som beskrivits ovan kring känslor och annat, så är frågan berättigad. Likaså om Du inte tänker lägga tid och intresse på att köpa begagnad vinyl eller nypressningar ... stanna då kvar med CD-mediet som också ger utmärkt kvalitet. Det är mitt tips. Quote
Guest om.s Posted May 17, 2008 Posted May 17, 2008 Og som ett lite apropo, om man vil kjöpe seg begagnat vinyl, burde man tenke på en vinyl tvättmaskin, det har gitt meg mange gode rimelige brukt kjöp som holder veldig god kvalitet etter en runde med tvätten, min (nesten) beste vinyl investering. Men dette er en annen fråga, den tid, eventuellt ...... mvh Quote
tkr Posted May 17, 2008 Posted May 17, 2008 Hei, kanskje en liten hjelp til å finne ut av vinyl vs. digitalt: http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ic,16240.0.html mvh Edit: @ moderator:Jeg vet ikke om det er lov til å henvise til andre fora her, men det er meg som har planlagt og gjennomført denne testen, og tråden er så lang at jeg ikke orker å klippe& lime for å sette den opp in extenso her... Quote
conan Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Hei, kanskje en liten hjelp til å finne ut av vinyl vs. digitalt: http://www.hifisentralen.no/forum/index.ph...ic,16240.0.html En intressant test i all sin enkelhet. Jag känner precis samma sak när jag lyssnar på LP/CD. Ibland låter LP-versionen bättre än CD-versionen - utan tvekan. Ibland är det tvärtom. Ibland är det hugget som stucket mellan LP/CD. Det som är kul med en lite bättre anläggning är att man hör hur masteringen/inspelningen är - på gott och ont. Quote
calm Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Ibland kommer ens uppfattningar på skam vad gäller CD v.s. vinyl. Vid Euphoniaträffen hos AC igår fick jag höra något nytt i teknikväg, som jag inte hört förut. Igår uppstod det magiska ljudet som jag så sällan hör. Nu i form av Soundsmits trådtöjningsgivare i form av en pickup med tillhörande elektronik som i stället för att förstärka en minimal mm eller mc-signal och kompensera denna enligt RIIA-kurvan, skickar en spänning in i pickupen som förändras genom resistansen. Mellan ett par siliconplattor som påverkas av nålens rörelser både i vertikal som horisontalled. Fråga mig inte hur det fungerar, men tekniken är känd sedan 20-30 år men först nu kunnat kommersialiseras. En sak är säker är att ljudet blev otroligt bra! Jämförelse gjordes med en CD i referensklass och jag måste säga att vinylen vann klart med dynamik, klang och ljudbildens karaktär. Så tesen att mediet ibland har betydelse får jag nog motvilligt medge. Sen kanske det berodde på inspelning, utrustning eller det goda vinet och trevliga sällskapet, vem vet? Ganska ointressant vilket, bara det låter magiskt! Vilket det gjorde igår må jag säga. I vart fall stärker det tesen att man måste upp rejält i utrustning för att kunna höra det. Calm Quote
conan Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Två intressanta avspelningstekniker: - Laserspelare (ELP Laser Turntable). - Digitalnålen (BlueNeedle). Den sistnämnda visar lite grann på vad den mekaniska nålen och skivspelaren egentligen uträttar. Sedan kanske en scanner inte är helt optimal att använda för att läsa av en LP :clown: Quote
tkr Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Två intressanta avspelningstekniker: - Laserspelare (ELP Laser Turntable). - Digitalnålen (BlueNeedle). Den sistnämnda visar lite grann på vad den mekaniska nålen och skivspelaren egentligen uträttar. Sedan kanske en scanner inte är helt optimal att använda för att läsa av en LP :clown: Det sto vel en recensjon av ELP Laser Turntable i Hifinews: Jeg mener å huske at den fikk blandede kritikker. Det krevdes at platen var helt ren: Alle urenheter ble lest av som signal. mvh Quote
Guest Peo Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Det sto vel en recensjon av ELP Laser Turntable i Hifinews: Jeg mener å huske at den fikk blandede kritikker. Det krevdes at platen var helt ren: Alle urenheter ble lest av som signal. mvh Det stämmer.. En annan nackdel är att den bara funkar med svart vinyl! Går inte att avspela färgad/transparent vinyl överhuvudtaget. Quote
Harryup Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 ELP'n kräver mycket riktigt helt rena skivor. Den låter en aning tamt men annars ganska bra faktiskt. mvh/Harry Quote
plundin™ Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Om vi nu nämner ELPn, måste vi nästan nämna dess lite mer vetenskapliga syster, Juraj Poliaks fiber optiska cylinder och disk avläsare... Lecteur de disques et de cylindres à fibre optique .. som lär fungera förvånansvärt bra plattor som till och med varit krossade och ihopklistarade, men det är kanske ingen regel... Är man mer roade av avläsning (både digital och analog) av svarta skivor från vax till vinyl men kanske främst cylindrar, är Christer Hamps sajt en guldgruva : The Phonograph Makers' Pages Kanske inget man har i ett vardagsrum, men oerhört intressant teknik... /ptr Quote
conan Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 ... och så en annan detalj med vinyl/stenkakor/fonografrullar och andra 30-- minuter per sida. Man får lite lite motion med jämna mellanrum. Vi skojade på jobbet idag efter att cykelturen stelnade fingrarna av köld. Vi borde ha morgongymnastik med två rörelser - högerhanden svepandes i cirklar samt fingrarna i snabba uppåt-nedåt-rörelser. Ja, CD är för lata, vinyl för de med baristaambitioner! Jodå, så måste det väl ändå vara? Quote
Guest Peo Posted May 19, 2008 Posted May 19, 2008 Ännu värre med oss petiga audiofiler som kör 45rpm LP och sånt.. Vi snackar då 6-10 minuter per sida, typ. Vem sa att audiofili inte är nyttigt? Quote
conan Posted July 12, 2008 Posted July 12, 2008 En liten vedpinne till i vinylbrasan - eller ska vi säga CD-bålet? SVD: Vinyl vinnare hos skivbolagen ... Quote
Apexorca Posted July 25, 2008 Posted July 25, 2008 En liten vedpinne till i vinylbrasan - eller ska vi säga CD-bålet? SVD: Vinyl vinnare hos skivbolagen ... Höna av en fjäder! Jag tror inte detta får någon som helst effekt för skivbolagen annat än lite gratis reklam för branschen. Artikeln luktar lobbying/marknadsföringstrick för att locka bort folk från att ladda ner gratis och visa på att det faktiskt finns musikintresse som inte går ut på att förbruka musik. De moderna formaten inkl CD står nog ohotad jämfört med vinyl. Vi musikintresserade påverkas inte av detta vi är redan där och mp3 gänget väljer mest det smidiga formatet och inte kvaliteten på ljudet. En del kan nog damma av lite gamal vinyl lite av nostalgiska skäl men på längre sikt kommer få att köpa ny vinyl tror jag. Quote
calm Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 En from önskan, oavsett om det innebär en ökad lönsamhet för skivbolagen genom den så kallade retrotrenden/vinyltrenden, är att det uppväxande släktet får en chans till att höra bra ljud. Den nuvarande trenden med nedladdning av musik i vad som helst i fråga om avspelningsutrustning, ger ingen skolning i att avgöra vad som är bra ljud. Calm Quote
Apexorca Posted July 26, 2008 Posted July 26, 2008 En from önskan, oavsett om det innebär en ökad lönsamhet för skivbolagen genom den så kallade retrotrenden/vinyltrenden, är att det uppväxande släktet får en chans till att höra bra ljud. Den nuvarande trenden med nedladdning av musik i vad som helst i fråga om avspelningsutrustning, ger ingen skolning i att avgöra vad som är bra ljud. Calm Helt rätt. Det är synd att det inte prioriteras bra ljudkvalitet för ungdomar och i de medier de använder generellt. De missar därmed enl stor del av det konstnärliga. Man kan bara hoppas att det på sikt ger den stora tilllgången på musik ett allmänt ökat intresse och att ungdomen av dag när de får ekonomisk möjlighet inser glädjen och fördelarna med bra ljudkvalitet. Calle Quote
Timbre™ Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 En intressant test i all sin enkelhet. Jag känner precis samma sak när jag lyssnar på LP/CD. Ibland låter LP-versionen bättre än CD-versionen - utan tvekan. Ibland är det tvärtom. Ibland är det hugget som stucket mellan LP/CD. Förmodligen är det just så och de egna erfarenheterna blir då beroende av den privata musiksamlingen. Har det allra mesta av min musik på CD och skulle ingenting hellre önska än att CD-utgåvorna håller måttet men på album efter album upptäcker jag att de gamla vinylerna är fylligare, minst lika detaljerade och ger en helt annan känsla av liv. Större lyssningsglädje helt enkelt och visst har jag CD-skivor som låter alldeles utmärkt men någonstans hamnade jag fel med alla dessa digitala återutgivningar av t.ex. Stax, Motown och Atlantic från sextio- och sjuttiotalet. Quote
iroise Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Förmodligen är det just så och de egna erfarenheterna blir då beroende av den privata musiksamlingen. Har det allra mesta av min musik på CD och skulle ingenting hellre önska än att CD-utgåvorna håller måttet men på album efter album upptäcker jag att de gamla vinylerna är fylligare, minst lika detaljerade och ger en helt annan känsla av liv. Större lyssningsglädje helt enkelt och visst har jag CD-skivor som låter alldeles utmärkt men någonstans hamnade jag fel med alla dessa digitala återutgivningar av t.ex. Stax, Motown och Atlantic från sextio- och sjuttiotalet. Ljudmässigt fel håller jag med om men vad det gäller t ex Stax-samlingarna på cd så är de väldans bra och det mesta är med iaf i den stora boxen och dessutom svårt att få tag i på vinyl. Ljudmässigt är de lite stirriga och basfattiga och lp:na är att föredra men jag har ju inte alla Tycker ofta att just soulen alltför-ofta låter medioker både på cd/vinyl. Varför blev det så egentligen producenterna är ju ofta giganter inom sitt gebit!? Bluesen på Stax låter däremot ofta bra t ex live wire med Albert King är utmärkt inspelad. OBS! Jag talar nu 60-tal, 70-talet kan jag inte uttala mig om. Quote
Timbre™ Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Ljudmässigt fel håller jag med om men vad det gäller t ex Stax-samlingarna på cd så är de väldans bra och det mesta är med iaf i den stora boxen och dessutom svårt att få tag i på vinyl. Ljudmässigt är de lite stirriga och basfattiga och lp:na är att föredra men jag har ju inte alla Tycker ofta att just soulen alltför-ofta låter medioker både på cd/vinyl. Varför blev det så egentligen producenterna är ju ofta giganter inom sitt gebit!? Bluesen på Stax låter däremot ofta bra t ex live wire med Albert King är utmärkt inspelad. OBS! Jag talar nu 60-tal, 70-talet kan jag inte uttala mig om. Just Staxsamlingarna är lite av problemet i ett nötskal och man täcker upp samtliga Stax/Volt-singlar med tre boxar. Närmast omöjligt att samla ihop på vinyl och allt är frid och fröjd ända tills någon gammal LP med exempelvis Johnnie Taylor hamnar på skivtallriken... Quote
Arioch Posted July 28, 2008 Posted July 28, 2008 Har för visso inte läst hela tråden men med anledning av rubriken...Vinyl är trevligare. Inte alltid bättre( ibland men inte alltid) men alltid trevligare Jens Quote
Guest om.s Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Har selv fundert mange ganger på hvilket man foretrekker, det synes ikke som noe enkelt valg, den ene gangen foretrekker man cdén og den neste vinylen,( som nok alikevel) trekker det lengste strået totalt sett, dvs, når alt er korrekt innstillt, tunet og justert, det finnes så "mange" fler måter å gå vilse med vinylen enn cd (plug and play), men når vinylen først sitter! er det klart å foretrekke, imo, dvs igjen, om innspillingen/pressingen er av en akseptabel kvalitet, all vinyl er jo ikke automatisk av god innspilling/pressing i seg selv bare for at det er vinyl!?, fler fallgruber altså, men du verden når det stemmer, "ja takk, begge deler" sier nå jeg mvh Quote
conan Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Den sociala biten av musik brukar sällan lyftas fram i debatten om vinyl vs. cd. I några av de artiklar tidningarna publicerat har dock denna viktiga del kommit fram. Jag tror att en av nyckelfrågorna inför framtiden är i vilka sammanhang man lyssnar på musik? Följande lista är ett försök att visa vad jag tror. Hi-Lo-Mid-HD är ett sätt att försöka kategorisera kvalitén på digitalströmmen från flash/HD/nätverksbaserade media, t ex 128kbit=Lo, 44kHz/16bit=Mid, 192kHz/24bit=Hi. Upplevelselyssning Hi-HD / Vinyl / SACD I bilen Mid-HD På joggingturen Lo-HD Tillsammans med kompisar Mid-HD / Vinyl / CD Strukturerad lyssningstest Hi-HD / Vinyl / SACD / CD Old-school DJ-Disco Vinyl / Mid-HD Normal DJ-Disco Mid-HD / Vinyl Musiksamlande Vinyl / SACD / CD Investering Vinyl Det ser naturligtvis lite mörkt ut för vinylen men egentligen helt nattsvart för CD. Jag antar att det finns fler bilder av framtiden? Quote
Timbre™ Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Den sociala biten av musik brukar sällan lyftas fram i debatten om vinyl vs. cd. I några av de artiklar tidningarna publicerat har dock denna viktiga del kommit fram. Jag tror att en av nyckelfrågorna inför framtiden är i vilka sammanhang man lyssnar på musik? Följande lista är ett försök att visa vad jag tror. Hi-Lo-Mid-HD är ett sätt att försöka kategorisera kvalitén på digitalströmmen från flash/HD/nätverksbaserade media, t ex 128kbit=Lo, 44kHz/16bit=Mid, 192kHz/24bit=Hi. Upplevelselyssning Hi-HD / Vinyl / SACD I bilen Mid-HD På joggingturen Lo-HD Tillsammans med kompisar Mid-HD / Vinyl / CD Strukturerad lyssningstest Hi-HD / Vinyl / SACD / CD Old-school DJ-Disco Vinyl / Mid-HD Normal DJ-Disco Mid-HD / Vinyl Musiksamlande Vinyl / SACD / CD Investering Vinyl Det ser naturligtvis lite mörkt ut för vinylen men egentligen helt nattsvart för CD. Jag antar att det finns fler bilder av framtiden? Med fokus på investering så räcker det med en enda rundpromenad i second hand-butiker för att greppa prisraset på en vanlig CD efter att den har packats upp. Vinylpriserna tycks ha vänt om man sätter på börsglasögonen... Quote
FalloutBoy Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Den sociala biten av musik brukar sällan lyftas fram i debatten om vinyl vs. cd. I några av de artiklar tidningarna publicerat har dock denna viktiga del kommit fram. Jag tror att en av nyckelfrågorna inför framtiden är i vilka sammanhang man lyssnar på musik? Följande lista är ett försök att visa vad jag tror. Hi-Lo-Mid-HD är ett sätt att försöka kategorisera kvalitén på digitalströmmen från flash/HD/nätverksbaserade media, t ex 128kbit=Lo, 44kHz/16bit=Mid, 192kHz/24bit=Hi. Upplevelselyssning Hi-HD / Vinyl / SACD I bilen Mid-HD På joggingturen Lo-HD Tillsammans med kompisar Mid-HD / Vinyl / CD Strukturerad lyssningstest Hi-HD / Vinyl / SACD / CD Old-school DJ-Disco Vinyl / Mid-HD Normal DJ-Disco Mid-HD / Vinyl Musiksamlande Vinyl / SACD / CD Investering Vinyl Jag tycker klassificeringen verkar en aning konstig. Det finns faktiskt nästan ingen korrelation mellan ljudkvalité och format. Det är i första hand kvalitén på programmaterialet (inspelnng, mastering, etc.) som avgör hur det låter. Så varför tror du inte man kommer använda CD eller "Mid-HD" till upplevelselyssning? De är ju teknisk överlägsna vinyl och inte nödvändigtvis sämre än "Hi-HD" eller SACD. Sen tror jag SACD kommer försvinna mycket tidigare än CD. Det har ju aldrig slagit igenom hos skivköparna och har dessutom varit tekniskt förlegat i över 9 år nu (sedan multibits-modulatorn introducerades). Men jag håller med om att vinylen antagligen kommer överleva de andra fysiska formaten, dock enbart som ett entusiastformat. Quote
conan Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Det är riktigt - det finns ingen omedelbar korrelation mellan ljudkvalitet och format. Vad som är bra ljud kan ju diskuteras länge - men jag tror inte cd överlever hårddiskspelning, flashminnen och ev. något nytt högupplöst format. Jag anser att man inte får ut största upplevelsen från cd - givet att det finns en vinylversion. Undantag finns förstås när cd låter bättre än vinyl ... Det jag uppskattar med vinyl är närvaron och livekänslan. Baksidorna med vinyl är viss distortion, knaster, ojämn frekvensgång, sämre kanalseparation och högre brusnivå. Inom rimliga gränser har alla de här baksidorna inget med dåligt ljud att göra - bortsett från vissa typer av distortion - t ex TIM. sacd vs cd kan diskuteras. Jag kan hålla med om att sacd troligen försvinner innan cd. Quote
FalloutBoy Posted July 29, 2008 Posted July 29, 2008 Det är riktigt - det finns ingen omedelbar korrelation mellan ljudkvalitet och format. Vad som är bra ljud kan ju diskuteras länge - men jag tror inte cd överlever hårddiskspelning, flashminnen och ev. något nytt högupplöst format. Ja, det är troligt att CD är det sista stora fysiska distributionsformatet för musik. Jag anser att man inte får ut största upplevelsen från cd - givet att det finns en vinylversion. Undantag finns förstås när cd låter bättre än vinyl ... Varför skulle man inte kunna få en minst lika stor upplevelse från CD? CD-formatet har ju större potential att återge en inspelning med bibehållen ljudkvalité. Det jag uppskattar med vinyl är närvaron och livekänslan. Baksidorna med vinyl är viss distortion, knaster, ojämn frekvensgång, sämre kanalseparation och högre brusnivå. Inom rimliga gränser har alla de här baksidorna inget med dåligt ljud att göra - bortsett från vissa typer av distortion - t ex TIM. Visst kan vinyl låta fantastiskt bra, men det är fortfarande det formatet på marknaden med störst brister. Dessutom är väl "närvaro" och "livekänsla" inget som är exklusivt för vinyl. Om de finns på orginalinspelningen så finns de givetvis med oavsett vilket format man överför den till. Quote
Recommended Posts