Jump to content

Rengöring och underhåll


calm

Recommended Posts

Funderat om det har någon betydelse hur du behandlar ditt system för att du skall få ut maximalt både i kvalitet och livslängd?

Nu talar jag om att använda rätt metoder för att minska påverkan av yttre faktorer som damm, smuts och slitage.

Många gånger ser man i annonser att utrustning säljes i "mint condition".

Vad betyder det för vården av din utrustning?

Bilvård känner alla till med tvätta, vaxa och polera och sköta diverse underhållsprogram. Men hur ser dessa ut för hifi-hårdvaran?

Jag tänkte att om intresse finnes så kan vi ta en diskussion om detta och eftersom frågan ställes av mig så är jag först ut.

Här en bild på min "underhållsbataljon".

IMG_8240.jpg

Från vänster i bild den berömda AC-dammvippan för allmän dammning av känsliga delar i systemet.

Därefter antistatdukar för lite hårdare rengöring från fingeravtryck etc samt mirakeltrasa. De är köpta i en fotoaffär.

Häftmassa som används för att ta bort avlagringar på CD:ns mittaxel/drivaxel.

Isopropylalkohol som tillsammans med

Stabilant 22 som är ett effektivt rengöringsmedel för kontakter av olika slag och för att undvika oxidbildning.

Atistatischer Kunststoff Reiniger + Plegen. Medföljde ASR-förstärkaren och rengör plexiglashöljet på denna.

Quick + svamp. För rengörning och infettning av läderfronterna på mina SF Amati.

Det finns naturligtvis en uppsjö av olika medel och metoder att hålla systemet i toppform, så jag är lite intresserad hur du gör.

Vinylrengöring kan vi väl lägga åt sidan just nu eftersom det ventileras ganska ofta.

Finns intresse att seriöst diskutera frågor om detta inklusive olika typer av avmagnetiseringar och dyl för enbart hårdvaran månne ?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest asimov66

Strutsfjädervippor 2 stycken

Microfiberdukar används med

Fönsterputs

2 sminkborstar :blush Maxfactor :D (används till att rengöra knoppar och reglage)

sedan en nålrengörarborste till pickupen

Det är väl det...

Just det har sytt huvor till centerhögtalaren med så inget solljus kommer på den och en matchande huva till skivspelaren.

Link to comment
Share on other sites

Det är en intressant tråd :cool: Har ibland funderat på hur man bäst bevarar högtalare mot solljus etc. Finns några mirakelvax typ Nano som nu vurmas för i både bil och båtbranschen?

Sonus Faber och kanske några andra märken har tänkt på detta genom att förse högtalarna redan vid leverans med skyddshuvor.

Själv lät jag kära hustrun sy huvar till mitt gamla system, vad gäller förstärkare och cd, men av någon anledning har det inte blivit några till det senaste.

Lite rädd för brandrisk i förstärkare om man har denna på standby. Kanske också en fråga att ta upp detta med avstängning eller kontinuerlig drift på solid state förstärkeri.

Det klart att ett väl uppvärmt system låter bättre än ett kallt, det har jag konstaterat, men hur är det med rör? Hur påverkas livslängden med ständiga på och avslag?

När det gäller vax har jag ingen uppfattning mer än att vanlig möbelpolish förmodligen minskar UV-instrålningen in i lacken. Finns ju klassisk boning med bivax också, men det förutsätter att metoden används från ursprunget. Kanske någon möbelsnickarkunnig kan ge oss information?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Grundverktyget är min trofasta Nilfiskdamsugare till den har jag ett 40 år gammal munstycksborste med naturborst..

Har därutöver några Microfiberdukar inhandlade på den lokala stormarknaden. Är tveksam till att använda vätskor tillsammans med elektronik, men i händelse av att det dykt upp kladdiga flöckar kan jag eventuellt använda nån Mr Muscle produkt (beroende på vad som finns i städskåpet..)

Dom ställen där jag fortfarande har kvar kontakter, brukar behandlas med Caig G5 Pro Gold, nån gång varje år...

I väntan på att jag skaffar en ny vinyltvätt, så dammas plattorna med den enastående Omnicare "The Twin" skivborste (Köpte 5st på Ginza nån gång i slutet av åttiotalet, en har jag givit bort, en omkom i en flytt, av dom resterande tre ligger fortfarande två i sina obrutna förpackningar.. Ärligt talat, det är den enda planeringen jag gjort för min ålderdom... :blush;) )

Calms fråga om Vax, så är svaret; det beror på!

Grundläggande är : följ högtalartillverkarens manualråd, har du garanti kvar, kladda inte med nått!

Regel nr 2 : Om du inte är säker på vad högtalern (träet) är behandlat med, mixtra inte med något. Ta reda på vad det är för ytbehandling och agera på det!

Färgförändringa (även Solblekning), beror som oftast på att träet (faneret) oxiderar, det är något helt naturligt, precis som människor så åldras trä (oftast med behag!)..

Generellt, så tycker jag att man skall undvika polish från den lokala mataffärer (typ Häxans eller Herdins), dom verkar uttorkande på lacken och tillför minimalt UV-skydd (oavsett vad tillverkaren hävdar). Har man lackade högtalare, så är det absolut bästa greppet för att bibehålla glans att undvika direkt solljus, detta gäller även om man vill undvika fanérblekning, även om "moderna" lacker har ett bättre UV skydd en vad dom hade för säj tio år sedan! (Jag har inte testat Nanovax! Men i bil och båtbranchen handlar det ju lika om att få vattensläpp, som det gör att det blir blankt!! ;) ) ... Textilhuvar eller spökdräckt av lakan är ett bra alternativ om högtalarna står övergivna under längre tid, det skyddar ju dessutom mot damm och stöv (något som blir vanligare i våra moderna bostäder med centralfläktar)..

Givetvis kan man vaxa högtalaren, men man skall då undvika klassiska möbelvax, eftersom dom (som regel) är tillverkade för att appliceras på obehandlade eller oljade ytor (om ytan är bonad med polityr, som används för franskpolering, så kan man lägga ett lager vax på [ÖVERKURS]) .. möbelvax är som regel för mjukt för att funka på lack, och lägger du vax på blank lack så förlorar du det blanka .. Om högtalaren blivit matt och solkig, kan man stället använda vanligt bilvax (för klar lack, typ Turtlevax el. liknande), se bara till att montera bort elementen, för inget av dom gillar att få vax på sig. När det gäller bilvax så är grundregeln, följ tillverkarens instruktionen! .. Har man äldre högtalare med Cellulosalack, så tillhör det att den efter 15-20 år börjar gulna, det får man nog leva med om man inte strippar lacken och lackar om...

Har du oljade högtalare, så tareda på vad tillverkaren använt för olja och använd den, oljat trä mår bra av att få smaka ny olja vart andra-tredje år, har tillverkaren lagt vax på, så kanske oftare (varje år), men observera, varken olja eller vax blir blankt, utan på sin höjd för man en sublin sidenskinande yta!

Vill du lära dig hur man använder vax och/eller olja, så gå på biblioteket och låna några gammla årgångar av "Fine Woodworking" eller nått liknande magazin!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Flyttar mitt inlägg... :D

Man hinner prova en del genom åren och just nu använder jag mikrofiberdukar från Jif som känns extremt mjuka och skonsamma. Kör dessa till både trä- och metallkabinett. Strutsdammvippan är numera etablerad och fortfarande lika effektiv. Det finns ju vintageprylar även i underhållssvängen :) och avmagnetiseraren till bandspeleriet är en Ferrograph "Wearite" inköpt någon gång på sextiotalet.

Link to comment
Share on other sites

Kör med jämna mellanrum en cd från Densen. DeMagic heter den och skall avlägsna någon statisk el. och magnetism i apparater och kablar. Den låter helt anskrämligt när man kör den men jag vill tro att den gör nytta. Svårt med utvärdering av den men jag tycker nog ljudet blir friare och luftigare efter att man kört den.

Den tvättar alltså hifin på insidan.

På utsidan är det dammvippor, mirakeltrasor mm. Möjligen urkramade fuktiga trasor inte lösningsmedel. Behövs det? Jag kan hålla mitt rack rent ändå.

Cal

Link to comment
Share on other sites

Nordost har en antistatspray för kablar etc.

Någon som testat?

Ger den någon hörbar effekt eller är det mer åt ormoljehållet?

En annan fråga som inte har med rengöring att göra,men väl underhåll är hur lång är livstiden för mina rör?

Har i min ARC CD 7, 7st 6H30 rör . När är det dags att byta? Har haft maskinen i ca ett år nu. Garantin går ut efter 90 dagar på rören.

Vidare kan man fundera om man skall ge sig på att putsa linsen på lasern? Förr eller senare bör denna bli smutsig mht att maskinen är toppmatad och man inte bor i ett område fritt från luftföroreningar?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nordost har en antistatspray för kablar etc.

Någon som testat?

Ger den någon hörbar effekt eller är det mer åt ormoljehållet?

Calm

Nordost Eco3 heter den, jag och många med mig här på forumet är beroende av den. jag kör en med jämna mellanrum på kablar, högtalarelementen, basportarna, cd släden (eller i mitt fall som har toppmatad CD under lucka) med mera. Och ja, den gör skillnad!

Link to comment
Share on other sites

Grundverktyget är min trofasta Nilfiskdamsugare till den har jag ett 40 år gammal munstycksborste med naturborst..

Har därutöver några Microfiberdukar inhandlade på den lokala stormarknaden. Är tveksam till att använda vätskor tillsammans med elektronik, men i händelse av att det dykt upp kladdiga flöckar kan jag eventuellt använda nån Mr Muscle produkt (beroende på vad som finns i städskåpet..)

Dom ställen där jag fortfarande har kvar kontakter, brukar behandlas med Caig G5 Pro Gold, nån gång varje år...

I väntan på att jag skaffar en ny vinyltvätt, så dammas plattorna med den enastående Omnicare "The Twin" skivborste (Köpte 5st på Ginza nån gång i slutet av åttiotalet, en har jag givit bort, en omkom i en flytt, av dom resterande tre ligger fortfarande två i sina obrutna förpackningar.. Ärligt talat, det är den enda planeringen jag gjort för min ålderdom... :blush;) )

Calms fråga om Vax, så är svaret; det beror på!

Grundläggande är : följ högtalartillverkarens manualråd, har du garanti kvar, kladda inte med nått!

Regel nr 2 : Om du inte är säker på vad högtalern (träet) är behandlat med, mixtra inte med något. Ta reda på vad det är för ytbehandling och agera på det!

Färgförändringa (även Solblekning), beror som oftast på att träet (faneret) oxiderar, det är något helt naturligt, precis som människor så åldras trä (oftast med behag!)..

Generellt, så tycker jag att man skall undvika polish från den lokala mataffärer (typ Häxans eller Herdins), dom verkar uttorkande på lacken och tillför minimalt UV-skydd (oavsett vad tillverkaren hävdar). Har man lackade högtalare, så är det absolut bästa greppet för att bibehålla glans att undvika direkt solljus, detta gäller även om man vill undvika fanérblekning, även om "moderna" lacker har ett bättre UV skydd en vad dom hade för säj tio år sedan! (Jag har inte testat Nanovax! Men i bil och båtbranchen handlar det ju lika om att få vattensläpp, som det gör att det blir blankt!! ;) ) ... Textilhuvar eller spökdräckt av lakan är ett bra alternativ om högtalarna står övergivna under längre tid, det skyddar ju dessutom mot damm och stöv (något som blir vanligare i våra moderna bostäder med centralfläktar)..

Givetvis kan man vaxa högtalaren, men man skall då undvika klassiska möbelvax, eftersom dom (som regel) är tillverkade för att appliceras på obehandlade eller oljade ytor (om ytan är bonad med polityr, som används för franskpolering, så kan man lägga ett lager vax på [ÖVERKURS]) .. möbelvax är som regel för mjukt för att funka på lack, och lägger du vax på blank lack så förlorar du det blanka .. Om högtalaren blivit matt och solkig, kan man stället använda vanligt bilvax (för klar lack, typ Turtlevax el. liknande), se bara till att montera bort elementen, för inget av dom gillar att få vax på sig. När det gäller bilvax så är grundregeln, följ tillverkarens instruktionen! .. Har man äldre högtalare med Cellulosalack, så tillhör det att den efter 15-20 år börjar gulna, det får man nog leva med om man inte strippar lacken och lackar om...

Har du oljade högtalare, så tareda på vad tillverkaren använt för olja och använd den, oljat trä mår bra av att få smaka ny olja vart andra-tredje år, har tillverkaren lagt vax på, så kanske oftare (varje år), men observera, varken olja eller vax blir blankt, utan på sin höjd för man en sublin sidenskinande yta!

Vill du lära dig hur man använder vax och/eller olja, så gå på biblioteket och låna några gammla årgångar av "Fine Woodworking" eller nått liknande magazin!

/ptr

Tack för denna utmärkta lektion i trävård! Jag sparar den för framtiden.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest om.s
Nordost har en antistatspray för kablar etc.

Någon som testat?

Ger den någon hörbar effekt eller är det mer åt ormoljehållet?

Calm

Jeg bruker også ECO3, og den gjör skillnad, bruker den både på vinylspilleren (på utsiden av pu huset og på armröret) og på digitalsiden, (sprayer alltid på en tyg bit og tvättar av, på billedsidan av cden), kan ikke si jeg har oppdaget så store forbedringer ved bruk på kablene, men den funker tillräkligt til at den står fremme og anvends.

Ellers er det dammvippan, HOVLAND er så omtensomme at de har sendt med en egen polerings svamp til bruk på frontpanelen på forsterkerene.

En litt fuktig trasa med litt Yes på brukt på större yter, som höyttalerene osv er alltid safe og bra....

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Funderat om det har någon betydelse hur du behandlar ditt system för att du skall få ut maximalt både i kvalitet och livslängd?

Nu talar jag om att använda rätt metoder för att minska påverkan av yttre faktorer som damm, smuts och slitage.

Calm

Har hittat en micrifiberduk som heter SMART, www.smartmicrofiber.se.

Det är en rengöringsduk för känsliga ytor. Anpassad enl instruktionen till LCD och plasmaskärmar etc . Den kan användas torr eller fuktad och är tvättbar i 60 grader.

Funkar mycket bra på mina pianolackade fronter på högtalarna samt även på min Lap top skärm som brukar vara svår att få ren.

Calle

Link to comment
Share on other sites

Strutsfjädervipporna tar över mer och mer - men på displayer och reglagetäta aluminiumfronter är det fortfarande microfiberdukar som gäller... :) Till högtalarna medlevererades en fuktad svamp vars innehåll skall gnidas ut för att sedan arbetas bort med tillhörande trasa. Det blir en härlig lyster när man väl har tagit sig igenom proceduren men numera blir det allt längre perioder mellan genomgnidningarna... :)

Link to comment
Share on other sites

Strutsfjädervipporna tar över mer och mer

Jag håller med vippan är superb. Till dags dato har jag kunnat hålla dess effekt hemlig för hustrun, annars är risken överhängande att den kommer att användas till vardagsstädningen och då är jag rädd att jag åker på all dammning, vilket vore olyckligt :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med vippan är suberb. Till dags dato har jag kunnat hålla dess effekt hemlig för hustrun, annars är risken överhängande att den kommer att användas till vardagsstädningen och då är jag rädd att jag åker på all dammning, vilket vore olyckligt :D

Calm

Var får man tag på dessa vippor i Göteborg då?

Calle

Link to comment
Share on other sites

Hej Intressant tråd!

Det känns att många tar detta med rengöring på stort allvar (större än jag i alla fall :cool: )

Fick ett par funderingar av inläggen.

1. Densen DVD. Vad är det? CD'n har jag sedan mång aår tillbaka och den går då och då, med ungefär det resultat som redovisas här. Magic (eller så låter bara allting bra efter de hemska tonerna?! Kör själv med hörselskydd faktiskt - och jag spelar inte skivan högt utan ganska lågt, men det låter så hemskt).

2. Hur är det med damm i förstärkare?? Kan damm förstöra någor och hur får man bäst ut damm??

Jag plockad av locket på min Accuphase E-406 för första gången på 10 år och det var ganska så rejält dammigt. Tog fram dammsugaren i kombination av Strutsvippan och det blev bättre. Men det kanske fins ett proffsknep? Tryckluft på burk? Eller skall man var mycket försiktig med sådan?

3. Gummiolja för gummielement. Är det någon som kör detta mot intorkning?

Det finns ju en annan variant av Mink-oil som jag inte tror är så smart?

/Shaft

Link to comment
Share on other sites

Så kallade Nanovaxer har jag förstått att man helst ska undvika. Slipmedlet eller fyllnaden eller vad det nu gör ("nanot") är så fint så det tydligen kan transporteras via inandningsluften genom alveolerna (de små säckarna i lungorna) in i kroppen. Känns inte helt nyttigt. Själv kör jag med kaunubavax från Turtles platinumserie till högtalarna, kaunuba, vad tusan det nu är för något, rekommenderas av Wilson. Sedan är det väl de mjukaste varianterna av mirakeltrasor och dammvippan som gäller.

Men hur gör man rent lasern på bästa sätt.

Tycker också att jag hör en skillnad när det gäller Densenskivan, kanske framförallt i bilen. Även Eco-3 har en inverkan tycker jag men då oftast när jag kör cd-skivorna med en liten dusch (etikettsidan alltså).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...