Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag/Vi är på g att flytta in i en ny lägenhet vilket jag/vi ser fram emot. En av de riktigt bra sakerna med den lägenheten är att jag nu får ett helt rum bara avsett för min hifi! I detta rätt stora lägenhetsprojekt ingår att vi skall byta ut all el från proppskåpet i lägenheten. Min fråga är: vad skall jag tänka på när det gäller skärmad kabel? Vilken typ kan jag använda med bra resultat? Jag kommer att fälla in all el i väggarna så den får inte vara för grov, funderade på Jormas JPC men den känns väl grov för 20 mm rör? Skall dra en egen 16A säkring så hifin får så störningsfri ström som möjligt. Totalt rör det sig om ca 15 meter kabel från proppskåp till anläggningen även om kabelkostnaden inte är det tyngsta i det här projektet :-). Anläggningen består av: Krell KPS 25SC CD med försteg, Plinius SA 250 slutsteg, Dynaudio Confidence C4 högtalare, Synergistic Research Designers reference högtalarkablar och signalkablar och Master Coupler strömkablar, samt Jormas Super Power till CD´n. Till strömreningen använder jag en Monster HT 5100 samt för kablaget en Synergistic-renare (minns ej namnet nu på burken nu då den ligger nerpackad?)

Alla tips på bra kabel till "rätt" pris mottages tacksamt. Även andra tips är av intresse, någon som testat audiofila säkringar tex? Väggkontakter?

Posted

säkringen ger ju i princip att du skall ha 2,5kv solidcore ledare. EKLK har nämts som en bra lösning om man vill ha skärm, men vet inte hur grov den är.

Posted
säkringen ger ju i princip att du skall ha 2,5kv solidcore ledare. EKLK har nämts som en bra lösning om man vill ha skärm, men vet inte hur grov den är.

Precis, 2,5 kv hörde jag från vår elektriker som fixar kopplingarna att det skall vara men tror ni att det duger med EKLK? Jormas JPC? Skillnader?

Posted

det rimligaste vore ju att solidcore är bäst. Däremot kanske JPC har en bättre skärm. Anledningen att de flesta appartsladdar är av multistrand typ beror ju på att de lättare klarar böjtest och elsäkerhetskrav. Inte för att det skulle vara bättre av någon anledning. Jorma som är både sladdguru o dessutom har ett förflutet som elektriker kan säkert svara bättre än mig på detta. Han använder, eller har använt sina egna elkablar till skåpet har jag för mig. Frågan är om man dragit dem i rännor.

skall du dra själv o sedan ha det inspekterat och inkopplat av behörig, eller leja ut hela jobbet?

Posted

...lånar din tråd lite;-)

Jag är för egen del inne på 16A automatsäkring och 2,5 kvmm EKLK. Jag vill dock hitta ett 4-vägsuttag för utanpåmontage, som har vettiga (koppar)banor mellan de olika uttagen och inkopplingen. Har inte sett något ännu. Uppskattar tips!

Posted
Kör själv med Jormas JPC från proppskåpet.Funkar kanon.

ligger de i rännor, eller är de dragna synligt? Har dü fått inkopplingen inspekterad av behörig elektriker?

Posted
ligger de i rännor, eller är de dragna synligt? Har dü fått inkopplingen inspekterad av behörig elektriker?

Jag lejer ut hela jobbet, men skall välja kabel förstås som svar på din fråga Henrik.

Posted

På tal om skärmad kabel ... kanske ett skärmat rum? Strömreningen skulle kunna sitta i väggen så att det är en ren 50 Hz in i rummet - eller ännu hellre - ren likspänning. Det kanske är overkill?

Posted
Jag lejer ut hela jobbet, men skall välja kabel förstås som svar på din fråga Henrik.

Bra, då är det ju bara att kolla med firman. Hörde av en bekant att det inte är säkert att en behörig elektriker vill befatta sig med något annat än därför avsedd instllationskabel för fast installation och dragagande i rör. Däremot är det oklart för mig om det är tillåtet eller inte. Mycket av reglerna inom elsäkerhet handlar om pedagogik. Man följer vissa normer för att inte en annan elektriker skall elektrifiera sig 10 år senare vid tillbyggnad eller ändring, för att saker inte ser ut som det brukar, även om det funkat hur bra som helst under tiden.

Posted

Jag är för egen del inne på 16A automatsäkring och 2,5 kvmm EKLK. Jag vill dock hitta ett 4-vägsuttag för utanpåmontage, som har vettiga (koppar)banor mellan de olika uttagen och inkopplingen. Har inte sett något ännu. Uppskattar tips!

Har byggt en egen nätlist av ett antal Furutech-vägguttag, installerade i en Elfa-låda i lättmetall. Interndragningen av solidcore 2,5 koppartråd. Fungerar utmärkt.

Calm

Posted
Har byggt en egen nätlist av ett antal Furutech-vägguttag, installerade i en Elfa-låda i lättmetall. Interndragningen av solidcore 2,5 koppartråd. Fungerar utmärkt.

Calm

Jo, det är det närmaste en lösning jag har hittat och det är alltså detta jag vill undvika. Verkar som alla lite fetare uttag kommer som singelvariant för inbyggnad eller som variant med 2 uttag.

Posted
Mina ligger i rännor och är kopplade i proppskåpet av elektriker.

så de hade alltså inga synpunkter på flerkardelig ledare i fast installation då?!

Posted

Hej Matrixen,

då hoppar jag också in och ger dig, och andra, lite att tänka på. Min elektriker är musiker och hifi-intresserad. När vi drog om el i huset satte han in en 25 A glas-säkring till hifi-anläggningen. Låter bättre än automat sade Leif. Inte riktigt läge att jämföra eller diskutera, jag valde att lita på honom så efter ett batteri av automatsäkringar sitter i ensamt majestät en gammaldags glas-säkring märkt 'hifi-anläggningen', med en anpassad skärmad kabel, jag kommer inte ihåg hur tjock den blev.....

/Kenneth

Posted

Den pensionerade elektriker som hjälpte mig hade inga åsikter om flerkardeliga ledare i en fast installation.Jag tror däremot att han tyckte att det var lite overkill att använda något som var dyrare än EKK :) .Däremot så tyckte han att moderna proppskåp var av skitkvalitet i jämförelse med de äldre typerna.Det var stor skillnad.

Posted
Hej Matrixen,

då hoppar jag också in och ger dig, och andra, lite att tänka på. Min elektriker är musiker och hifi-intresserad. När vi drog om el i huset satte han in en 25 A glas-säkring till hifi-anläggningen. Låter bättre än automat sade Leif. Inte riktigt läge att jämföra eller diskutera, jag valde att lita på honom så efter ett batteri av automatsäkringar sitter i ensamt majestät en gammaldags glas-säkring märkt 'hifi-anläggningen', med en anpassad skärmad kabel, jag kommer inte ihåg hur tjock den blev.....

/Kenneth

Intressant!

Enligt en insatt person på forumet, så står sig automatsäkringar väldigt bra mot den gamla keramiska typen samt mot såkallade audiofilsäkringar.

För 25A borde det nog varit mer än 2,5 kvadrats ledare, men detta är säkert enkelt att kolla i en handbok.

Posted
Läste i senaste tyska Audio tror jag det var ett man avrådde ifrån automatsäkringar.

mvh/Harry

Ok, jag hade också för mig att jag läst att automatsäkringar var bättre? Nu vet jag varken ut eller in. :) När det gäller JPC som någon använt vet jag att det är en bra kabel, men skärmad heldragen är troligen mitt förstahandsval, inte minst då det är billigare. Är det ingen härinne som testat audiofilsäkringar? Har ett minne att de fick bra tester i någon tidning? Ingen som minns?

Posted
På tal om skärmad kabel ... kanske ett skärmat rum? Strömreningen skulle kunna sitta i väggen så att det är en ren 50 Hz in i rummet - eller ännu hellre - ren likspänning. Det kanske är overkill?

Jag var tvungen att läsa dina andra inlägg för att se om du bara var ute för att irritera men du verkar ju vara seriös annars så jag kommenterar inte detta. Välkommen in på forumet förresten! Såg att du var ny medlem!

Posted
Jo, det är det närmaste en lösning jag har hittat och det är alltså detta jag vill undvika. Verkar som alla lite fetare uttag kommer som singelvariant för inbyggnad eller som variant med 2 uttag.

Jag funderar lite på att göra som vi såg hemma hos Jorma, Matrixen, att köra en apparatkontakt rfrån kabeln ut ur väggen ätt in i strömrenaren så jag slipper en kontakt. Bör bli bättre men ser lite mysko ut, har inte bestämt mig där riktigt.

Posted
Jag var tvungen att läsa dina andra inlägg för att se om du bara var ute för att irritera men du verkar ju vara seriös annars så jag kommenterar inte detta. Välkommen in på forumet förresten! Såg att du var ny medlem!

Tack. Jag kanske har en del exotiska idéer ibland men de baseras på erfarenheter. Dock har jag inte provat vissa lösningar (såsom ett skärmat rum) när det gäller audio. Inom bilelektronik (som jag jobbar med) är kraven höga på EMC och när det diskuteras skärmning har jag svårt att låta bli att kommentera.

Det jag funderade på är att försöka stänga ute strålning från andra apparater i hemmet och strålning från mobil/WLAN/radar mm. Påverkan finns där alldeles säkert - frågan är hur mycket det gör på en stereoanläggning?

Att skärma en kabel eller en del av en kabel kan förbättra signalintegriteten i ett system - men det kan också bli tvärtom - att skärmen faktiskt agerar antenn och förstärker ett problem. Så, idén är att skapa ett skärmat rum (metallnät t ex) och leda in strömförsörjning genom väggen via en strömrenare.

Själv är jag kanske inte beredd att prova ... men för den som bygger om ett rum kan man ju fundera på saken.

Posted

Jag håller på att bygga nytt hus i Sverige och är inne på samma tanke med separata säkringar och kabeldragning. Jag tänkte mig 2 säkringar a 10A där den ena slingan skall mata slutstegen och den andra de övriga komponenterna. Såvitt jag förstår klarar en 10A ca 2300 W vilket borde räcka till mina slutsteg som lämnar ca 200 Watt styck. På vilket sätt skulle resultatet förbättras genom att slänga in en 16A säkring? Kan nätet leverera så mycket ström utan att gå på trefas?

I Kanada kan man dra ur max 15A från nätet men här är det bara 110 volt vilket skulle innebära drygt 1,650 W. Uppenbarligen är det tillräckligt för de kraftpaket som säljs här.

Jag har haft funderinga på om Supra LoRad kunde vara något, men jag är inte så säker på att den är godkänd för detta. Vet ni vem som är distributör för JPS kablarna som nämnts i tråden?

Jag är ingen tekniker, så om jag fått fel för mig, rätta mig gärna.

Posted

Den variant som jag nu kör är nog inte helt enligt regelboken, är att sätta en honkontakt direkt på kabeln från väggen (en Wattgate) som kopplas direkt in i min Nordost Thor.

På detta sätt spar jag ett antal "skarvar". Elfalådan numera i anläggningen på landet.

Motsvarande koppling borde kunna göras med en apparatkontakt, Wattgate eller Furutech eller annan högkvalitet, direkt till en förgreningsbox Furutech eller liknande, om man inte har någon strömrenare.

Beträffande kabel såg jag på nätet, http://www.elproman.se/, att det finns kabel med skärmstrumpa tex. Elprohalex NRS FRNC, i tjocklek 0,5 till 38 kvmm.

Har inte testat den, men verkar intressant.

Själv kör jag 2,5 kvmm EKLK, med en speciell 10 A säkring med silvertråd som jag köpte i en hifiaffär i Berlin. När 2,5 kvmm kopplades in hördes en klar förbättring jämfört med den tidigare FK 1,5 kvmm kabeln.

Skillnaden mellan olika starka säkringar borde vara säkringstrådens tjocklek. Ju tjockare destå bättre och destå mer ström släpps igenom. Funderar i nästa steg på att gå upp till en 6 kvmm kabel och högre avsäkring istället, vilket borde ge ännu mer ström till Thoren.

Calm

Posted
Den variant som jag nu kör är nog inte helt enligt regelboken, är att sätta en honkontakt direkt på kabeln från väggen (en Wattgate) som kopplas direkt in i min Nordost Thor.

På detta sätt spar jag ett antal "skarvar". Elfalådan numera i anläggningen på landet.

Motsvarande koppling borde kunna göras med en apparatkontakt, Wattgate eller Furutech eller annan högkvalitet, direkt till en förgreningsbox Furutech eller liknande, om man inte har någon strömrenare.

Beträffande kabel såg jag på nätet, http://www.elproman.se/, att det finns kabel med skärmstrumpa tex. Elprohalex NRS FRNC, i tjocklek 0,5 till 38 kvmm.

Har inte testat den, men verkar intressant.

Själv kör jag 2,5 kvmm EKLK, med en speciell 10 A säkring med silvertråd som jag köpte i en hifiaffär i Berlin. När 2,5 kvmm kopplades in hördes en klar förbättring jämfört med den tidigare FK 1,5 kvmm kabeln.

Skillnaden mellan olika starka säkringar borde vara säkringstrådens tjocklek. Ju tjockare destå bättre och destå mer ström släpps igenom. Funderar i nästa steg på att gå upp till en 6 kvmm kabel och högre avsäkring istället, vilket borde ge ännu mer ström till Thoren.

Calm

Visst är det en effektiv och förmodligen prestandamässigt bra lösning, men tänkte mig en mer civil lösning som inte måste opereras bort när man säljer bostadsrätten.

/Henrik

Posted

Didrik De Geer, som tillverkar kanske världens bästa mikrofoner, har tydligen dragit in likström till rummet bla för att slippa lampor (glödlampor) som flimmrar. Vet inte om han även har skärmat rummet men det skulle liksom inte förvåna mig det minsta... Han gjorde tidigare rörförstärkare! Någon som hör någon av dessa?

Hade själv tanken på att skärma hela rum då vi byggde en studio på Golden Age och tog hem offerter på tunn kopparfolie men ett metallnät med små maskor borde fungera bra även det.

Jag har en kund i Umeå som har ett rum i ett gammalt frysrum som är dubbelt skärmad med plåt. Var inte även Ljudmakarns inre rum ett bankvalv tidigare?

En variant till att använda skärmade nätkablar i hela huset är att tvinna ledarna ganska tight, tror nästan det gör samma förbättring. Det blir en typ av skärmande effekt.

Mvh Lasse

Posted

Om ni nu vill begränsa störningarna utifrån så kan ni höra med Kamic som är väldigt duktiga på detta. Dom är kunniga på EMP, EMC, och RÖS och har allt från kabel till specialbyggda rum.

//Schill

Posted

Calm

Det är väl utrustningen som drar ström och därmed bestämmer hur mycket som behöver kunna levereras via proppen. Dessutom sitter ju en säkring på förstärkaren som inte är på så många ampere, så jag har svårt att se hur en 16A eller 25A säkring kan påverka.

Elnätet till fastigheten är ju också begränsat. Jag vet inte hur många ampere som kan dras ur en fas innan grannarnas hifi också slocknar.

Posted
Visst är det en effektiv och förmodligen prestandamässigt bra lösning, men tänkte mig en mer civil lösning som inte måste opereras bort när man säljer bostadsrätten.

/Henrik

Kablaget utgör inget problem enligt min elektriker, förses i slutänden med ett vanligt vägguttag och därmed är operationen klar.

Alternativet som då finns är att förse ett vanligt vägguttag med lös insats, med nya insatser typ Furutech. För att få dem utanpåliggande finns påbyggnadsramar som förvandlar ett infällt uttag till ett utanpåliggande. Finns ramar och påbyggnader upp till fyra enheter. Allt förutsätter behörig elektriker som kan dra kabel och installera. Enda problemet är att själva vägguttagets hölje inte blir skärmat, som vid metallhölje, eftersom dessa ramar görs i plast.

Calm

Posted
Det är väl utrustningen som drar ström och därmed bestämmer hur mycket som behöver kunna levereras via proppen. Dessutom sitter ju en säkring på förstärkaren som inte är på så många ampere, så jag har svårt att se hur en 16A eller 25A säkring kan påverka.

Elnätet till fastigheten är ju också begränsat. Jag vet inte hur många ampere som kan dras ur en fas innan grannarnas hifi också slocknar.

Det är självklart att effektförbrukningen i apparaten sätter den yttre ramen för vad som levereras som ström. Men då är ju dedicated cable meningslös om den inte har effekten att dels leverera mer störningsfritt, men också att kabeln har kapacitet att leverera korta och snabba strömstötar som i sig påverkar dynamiken i systemet. Därvid vore det rimligt att tro att en kabel med större area har en bättre förmåga än en med en mindre. Att ha två dedikerade kablar ter sig i samma perspektiv som ett sätt att öka arean, men dela den på två. Kopplingen i centralen utgår ju från samma ingående kabel.

En utökad säkring ger just möjligheten till att ge korta och högre strömstötar. Och det är detta som rimligen inträffar enligt min erfarenhet, nämligen att dynamiken ökar.

Calm