Guest cal Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 Hade i går ett litet hifi test. Bar högtalare i värmen tills svetten lackade. Vi testade 3 st testvinnnare! Hur mycket skiljer det i ljud mellan dessa prisklasser med för dessa högtalare samma "overkill" electronik. Och för att se vad iallafall de billigare kan prestera när electroniken är nästan maxad. När man testar något har man ofta något man vill testa för att man har en "tes", en ide om hur det är och man vill testa den. Ofta har man säkert en förutfattad mening och vill få den bekräftad. Man vill att något skall låta bra av olik anledningar. Då är risken stor för att man tolkar resultatet till sin egoistiska fördel. Detta sker även understundom utanför vår hobby hos riktiga vetenskapsmän. Här kan det nämligen av och till, inte ofta men åndå, fixas med resultaten så att man får de svar man vill ha. Och i vår hobby, där det handlar så mycket om tycke och smak och tolkningar av våran hjärna etc etc, är säkert detta mycket mer frekvent. Med denna vetskap och inställningen att hålla mig neutral ger jag mig ofta ändå gärna in i sådana hifitester. Någon gång kanske man hittar rätt. Detta test visade precis det jag förutsatte mig innan testet och jag var mycket nöjd med det. MEN, men jag lärde mig något annat också. Och DÅ blir sådana här test roliga och då var testet inte riggat att styra åt det håll man vill. DÅ är det äkta.... Mmmmmm. 1- Vad vi skulle testa var hur bra min kompis stativhögtalare Dynaudio Contour S 1.4 för ca 26.000kr som han har kringutrustning på ca 35.000kr låter på kringutrustning för ca 200.000kr. Vad blir skillnaden? Dessa högtalare låter riktigt bra hemma hos honom. Jag gillar dom. Hur låter dom i annan miljö på bättre electronik? 2- Vi spelade dessa högtalare mot golvaren Monitor Audio Studio 50 som har en sluten låda och är en högtalare från mitten av 90-talet ungefär. Kostade då en bit över 50.000kr och vann många tester då i denna prisklassen. En bra högtalare också helt klart. 3- Testade också mot lilla golvaren Acoustic Energy AE107 som sopade mattan med "allt" på slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet kostade då ca 5000kr. Detta kördes alltså på Hi End kringutrustning för ca 200.000kr i ett väl dämpat rum på ca 60kvm. Stort alltså... RESULTAT: AE107 presterade naturligtvis bättre än de någonsin gjort. Förvånansvärt mycket dynamik, friska, bra tryck, men jämfört med de andra högtalarna färgade ffa i basen men jag var mkt överaskad över vad en så billig högtalare kunde prestera med orimligt avancerad kringutrustning. Kostade mindre än Nätkabeln till slutsteget. (sjukt egentligen. högtalaren känns viktigare helt klart, måste vara bra vinst på kabeln) Det var en medryckande och trevlig lysning som gav det en musikintresserad hifi kille ville känna i kroppen- BRA! Bättre än väntat och mycket bra för pengarna. Monitor Audio Studio 50. Spelade bäst. Slog de andra på alla punkter. Mer av allt. Storskalighet i ljudet, fyllde ut bättre, kontroll, klang 3d-känsla mm. Inte oväntat, Men de ger inte allt vad man kan få ut av electroniken känns det som så klart. Dynaudio Contour S 1.4. På dessa blev det ju 2 test. Dels mot de övriga 2 högtalarna och dels jämfört med den nya electroniken men det blev ju också mot en ny miljö i ett annat rum än de bor i till vardags. Med ny electronik: De var betydligt mer definierade i hela registret klart öppnare, mycket kontroll, rent och klart, Ofärgat ljud, kontrollerad bas men saknade djupet och trycket i basen. Fyllde inte ut rummet. Jag blev inte så medryckt av detta ljud trots att det lät bra. Analytiskt. Det var mycket mycket mer drag i högtalarnas hemmiljö på billigare electronik mindre rum etc. Där är dom våldsamt spelglada och har ett djup i basen som bara inte fanns i testmiljön. Dock är det rent "tekniska" med ljudet sämre, Lite grötigare blötare bas inte lika friskt, MEN så mycket mer medryckande. Vilket var bäst då??? Jaa vad vill man ha. Det passar till olika musik så klart och vad man vill lyssna på. Skall jag välja med hjärtat eller hjärnan. Här blir det hjärtat. Dynaudio spelar bättre i orginalmiljön med billigare electronik. Ljudmässigt gav testet mellan högtalarna det man kunde förvänta. Trip trap trull enligt vad de kostar. Det som överraskade mig var att det skillde SÅ MYCKET beronde på lyssningsrum. Jag visste ju att det skillde men här var det extremt mycket. Det blev mycket tydligt att högtalare låter olika beroende på var de skall spela. Jag konstaterar att detta är svårt. Man skall veta vilken ljudbild man gillar, hur ens lyssningsrum påvekar ljudet och vad varje teknisk komponent i utrustningen gör med ljudet och dessutom hur de interagerar med de andra komponenterna. Det blir en del parametrar att hålla reda på. Man kan såklart generalisera och erfarenheten ger möjlighet till genvägar när man väljer men det kan dyka upp oväntade effekter. Jag följer en tråd som är intressant men långsam om akustik på detta forum. A- Jag skulle vilja höra om fler har testat olikahögtalare i hemmiljöer och vad ni kommit fram till. Kul att veta lite om rummets storlek och förutsättningar i övrigt. B- Många har problem med för mycket bas, köper basfällor etc. Men har man ett rum som jag som äter bas vad gör man då. Flyttar högtalarna närmre väggen eller kan man göra mer? Tacksam för inlägg i denna detta ämne. Cal Quote
Engelholm Audio Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 B- Många har problem med för mycket bas, köper basfällor etc. Men har man ett rum som jag som äter bas vad gör man då. Flyttar högtalarna närmre väggen eller kan man göra mer? Tacksam för inlägg i denna detta ämne. Cal Svårt att svara på generellt utan mätningar eller vetskap om väggmaterial eller rumstorlek och -form. Lite generellt: - Bas kan ibland försvinna genom att mjuka väggar vibrera, typiskt gamla gipsväggar. Lösning: dra upp nytt lager gipsvägg och kanske till och emd köra med konstruktions/sättlim. - Bas kan ibland upplevas frånvarande för att man sitter i ett tryckminima. Prova först om du har kraftig bas på andra ställen i rummet. Om svar JA så är det faktiskt basabsorbenter (av Helmholtz-typ om du frågar mig) som är lösningen på problemet. - Övriga frekvensområdet, dvs mellanregister-diskant, kan vara överrepresenterat. Detta får också till följd att basen upplevs svagare än resten (det är den ju). Lösningen är att dämpa mellan och diskant förslagsvis med en kombination av diffusion och absorption. Det är dessutom troligt att det är en kombination av ovanstående problem. Edit: la till 3'e tänkbara problemet Quote
Harryup Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 Vill man ha riktigt stabila väggar kan man använda cellulosagipsskivor. Riktigt tunga och mycket hårda. mvh/Harry Quote
Matrixen Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 calle, jag upplevde inte ditt rum som "väldämpat". Snarare ganska normalt, eller lite för lite dämpat. EA nämner flera viktiga aspekter. Kvarstående energi i rummet i övre mellanregister kan ge känsla av mindre bas, vilket jag tror är en delförklaring av ditt "problem". Quote
Guest cal Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 calle, jag upplevde inte ditt rum som "väldämpat". Snarare ganska normalt, eller lite för lite dämpat. EA nämner flera viktiga aspekter. Kvarstående energi i rummet i övre mellanregister kan ge känsla av mindre bas, vilket jag tror är en delförklaring av ditt "problem". Ok! Inte väldämpat men medel. Jag är ju mitt i ett högtalarbyte och vet inte helt hur de nya kommer att låta i mitt rum. Naturligtvis kan säkert ändå mitt rum förbättras akustiskt. Du antydde efter musikkvällen att du hade ett utlåtande. Tar tacksamt emot ett utlåtande dels på HiFi och dels på akustiken och om du har några tipps till förbättringar. Mvh Cal Quote
Apexorca Posted June 15, 2008 Posted June 15, 2008 Tacksam för inlägg i denna detta ämne. Cal Hade precis hemma ett akustikproffs. Kan rekommendera detta. Knepa och knåpa själv går väl bra men här får man en man som kan vara med i VM om detta. Det visade sig vara en mycket intresserad och kunnig man. Han hade en diger meritlista på vad han gjort och vilka han arbetet med. Det började med att han klappade i händerna och knäppte med fingrarna. Bankade här och där i vägarna. Såg sig omkring. Sedan körde han testsignaler genom vänster och sedan höger kanal och fick fram en massa grafer och värden, som han förklarade på att bra sätt. Det visade sig, vilket jag också upplever, att jag har lite för mycket energi i övre mellanregister kring 1-2KHz och vid 4KHz. jag hade inga problem i basområdet, vilket annars är vanligt. Detta var tur för mig för att det är relativt enkelt att bli av med just mitt problem med med lite diffusorer. Jag tycker det var mycket givande att ha honom hemma han bjöd på sig själv och jag lärde mig mycket. Samt att jag fick kostnadsförslag på åtgärder för att få bra akustik. Om man vill förbättra sin akustik kan jag starkt rekommendera att ta hem ett proffs det går fort och det blir bra gjort. Jag kan förmedla kontakten om någon är intresserad. Calle Quote
Duck77 Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Svårt att svara på generellt utan mätningar eller vetskap om väggmaterial eller rumstorlek och -form. Lite generellt: - Bas kan ibland försvinna genom att mjuka väggar vibrera, typiskt gamla gipsväggar. Lösning: dra upp nytt lager gipsvägg och kanske till och emd köra med konstruktions/sättlim. - Bas kan ibland upplevas frånvarande för att man sitter i ett tryckminima. Prova först om du har kraftig bas på andra ställen i rummet. Om svar JA så är det faktiskt basabsorbenter (av Helmholtz-typ om du frågar mig) som är lösningen på problemet. - Övriga frekvensområdet, dvs mellanregister-diskant, kan vara överrepresenterat. Detta får också till följd att basen upplevs svagare än resten (det är den ju). Lösningen är att dämpa mellan och diskant förslagsvis med en kombination av diffusion och absorption. Det är dessutom troligt att det är en kombination av ovanstående problem. Edit: la till 3'e tänkbara problemet Hej. Mjuka väggar är IG, jag har det och man kan ha basproblem, men Helmholtz (V-4:or) verkar inte fungera så bra då väggarna inte är 100% stadiga. Det som är lustigt när man surfar runt lite på Akustik tips är att, folk ger tips utifrån "hårdarum" gör si gör så men ingen verkar ha rum med porösa väggar tak golv. Jag har spånskiva till väggar som dessutom är Oisolerade (snart fixat) Saker som händer i ett sådant rum typ mitt är att. Det mesta låter tunt, vissa delar av basen finns men det saknas "avstamp/dynamik" i musiken det går segt kan man säga. Röster tappar stöd osv. Dåliga rum dödar lätt ett hifiintresse. Mvh Sjösse Quote
Almen Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 3- Testade också mot lilla golvaren Acoustic Energy AE107 som sopade mattan med "allt" på slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet kostade då ca 5000kr. Åh, det var min första "hifi"-högtalare! Köpte den hos bröderna på Radiolagret (med Cyrus så klart). Som sagt, mycket prisvärd högtalare. Kul test! Quote
Apexorca Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 "Det mesta låter tunt, vissa delar av basen finns men det saknas "avstamp/dynamik" i musiken det går segt kan man säga. Röster tappar stöd osv." Detta kan bero på att det är för mycket energi i mellanregister och diskant. Då tar det över basupplevelsen och då låter basen tunn i relation till övriga frekvenser. Allt är relativt... Det ända är att mäta upp det hela så att man vet rätt diagnos annars går det inte att behandla med akuratess. Calle B Quote
Engelholm Audio Posted October 5, 2009 Posted October 5, 2009 Hej. Mjuka väggar är IG, jag har det och man kan ha basproblem, men Helmholtz (V-4:or) verkar inte fungera så bra då väggarna inte är 100% stadiga. Det som är lustigt när man surfar runt lite på Akustik tips är att, folk ger tips utifrån "hårdarum" gör si gör så men ingen verkar ha rum med porösa väggar tak golv. Jag har spånskiva till väggar som dessutom är Oisolerade (snart fixat) Saker som händer i ett sådant rum typ mitt är att. Det mesta låter tunt, vissa delar av basen finns men det saknas "avstamp/dynamik" i musiken det går segt kan man säga. Röster tappar stöd osv. Dåliga rum dödar lätt ett hifiintresse. Mvh Sjösse Hej Sjösse! Level 3 rumen byggs med dubbel- eller trippelgips av orsaken att energin skall bevaras för att tas om hand om på bästa sätt. Men V4'orna funkar bra även med mjuka väggar, men man kan behöva justera Q värdet. Mjuka väggar fungerar som panel/membranabsorbent vilka har en del nackdelar. Att dåliga rum kan döda hifiintresset är vi helt överens om. Quote
Recommended Posts