Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kabelfråga, jag spelar på följande komponenter: Benchmark Dac 1 med en enklare pioneer som transport, en Creek Destiny integrerad förstärkare samt med ett par PMC GB1 högtalare. Problemet är att jag egentligen tycker att jag "borde" kunna få ut mer med ett par bättre högtalarkablar än de Supra ply som nu finns med i min uppsättning. Supran är ganska bra för det priset men vad ska jag kika efter för att få ut mer av elektroniken samt högtalarna. Kablar är en djungel och kan man inte pröva innan köp är man hänvisad till hifi pressens olika tester. Har funderat på Audioquest CV4 eller samma kabel i biwire. Priset är naturligtvis en avgörande fråga så 2x2,5 m terminerad med bananer till ett maxpris av ca 2000 kr. Kom gärna med synpunkter och förslag.

Posted

Spontant skulle jag vilja säga: testa Chord eller Zu! :)

Posted

Vänd på frågan, är du missnöjd ? Om du är det, vad är du missnöjd med ?

Om du går på sånt som skrivs i tester som utförs av andra än dig själv...nja då är väl saken klar, Sladds kabel för 240 tusen kronor där testaren sade att allt annat han lyssnat på kom från BR leksaker, och han har väl erfarenhet !?

Om inte, vad vill du förbättra ? Vad är mindre bra ?

Du kanske är nöjd som det är ?

Risken finns att om du frågar så där rakt ur så kan det bli mer frågor än svar, alla har sin "kabel" som dom tycker om av olika anledningar..Jag har ZU som jag tycker om, andra har säkert andra märken..mitt i det står du.....

Om du är missnöjd, låna hem kablar, bilda dig din uppfattning..

En liten reflektion, rätt eller fel ?

Posted
Om du är missnöjd, låna hem kablar, bilda dig din uppfattning..

En liten reflektion, rätt eller fel ?

Man behöver väl inte vara missnöjd för att vilja ta ett steg vidare i sin hobby :?: Chord och Zu är säkert mycket bra val. Jag rekommenderar dig också att prova Transparents billigare kablar, t ex The Wave eller Music Wave. Jag har själv ett Siltech Paris som "reservkablar". De låter också utmärkt bra. Både Transparent och Siltech ligger mot den neutrala till varma sidan, vilket passar min utrustning och smak.

Posted

Ronnyx:

Varför skulle du inte kunna prova hemma innan köp? I princip alla som köper kabel av oss testar hemma inne de handlar. Vi skickar gärna och jag är säker på att de flesta som säljer kablar oavsett märke gör likadant.

Att ställa frågan på ett forum ger bara förväntade reklamsvar från företagsalierade proffstyckare med logga i avataren.

mvh

Posted
Kablar är en djungel och kan man inte pröva innan köp är man hänvisad till hifi pressens olika tester.

Pressens olika tester kan ge uppslag och idéer men i slutändan är det ändå resultatet med din förstärkare och dina högtalare som räknas. Glöm inte att gå tillbaka till Suprakabeln för att stämma av när du har lyssnat in dig på den nya kombinationen. Du hittar inga ledtrådar :) via högtalartillverkaren... :?:

Posted
Kabelfråga, jag spelar på följande komponenter: Benchmark Dac 1 med en enklare pioneer som transport, en Creek Destiny integrerad förstärkare samt med ett par PMC GB1 högtalare. Problemet är att jag egentligen tycker att jag "borde" kunna få ut mer med ett par bättre högtalarkablar än de Supra ply som nu finns med i min uppsättning. Supran är ganska bra för det priset men vad ska jag kika efter för att få ut mer av elektroniken samt högtalarna. Kablar är en djungel och kan man inte pröva innan köp är man hänvisad till hifi pressens olika tester. Har funderat på Audioquest CV4 eller samma kabel i biwire. Priset är naturligtvis en avgörande fråga så 2x2,5 m terminerad med bananer till ett maxpris av ca 2000 kr. Kom gärna med synpunkter och förslag.

Hej, ett förslag är att du går upp ett steg till i kvalitet på kablarna, då kommer du, inte för tillfället höra den skillnaden som du kanske önskar.

Men du kan lungt slappna av när du uppgraderar dina övriga hifi prylar, och slipper fundera på om kablarna räcker till.

Oftast bromsar just kablarna ex, skillnaderna på bra och bättre högtalare: att obsrevera!!!!!! ska man höra skillnaden på en dyrare kabel, ska just hela kedjan

uppgraderas för att få den önkade effekten!! ;) i k.lar text,,,, en koppar kedja blir inte starkare om man byter ut bara en ögla till stål!!!

Just därför blir allas hemtester ganska obetydliga.. för det egentliga resultatet har fabrikanterna..... där av olika priser!!!!

//Bato

Guest om.s
Posted

Vend litt frågen, igjen. Om jeg leser deg rett her så sier du ikke noe hva du bruker for en signal kabel mellom de forskjellige komponentene, kanskje det kan være noe å teste? Kanskje Supra Plyén ikke er så "feil" alikevel? siden jeg ikke har hørt ett tilsvarende oppsett blir det vanskelig, for ikke si, litt som å skyte i blinde, å anbefale noe spesifikt merke/kabel, men som flere sier her, du må teste hjemme selv i ditt rom, med ditt anlegg og med dine ører, lån hjem!.

Som noen også her påpeker, så vil man videre, men alle bytter er ikke alltid ett steg videre, det kan, dessverre, også være ett steg åt sidan ;).

TTT (ting tar tid) er som regel ett godt råd.

mvh

Posted

Först gjorde jag som Timbre föreslog kollade upp PMC högtalarnas hemsida och de föreslog faktiskt att man inte skulle lägga så mycket krut på kablarna utan ett par oxygen fria kopparkablar räcker gott. Men jag vet inte hur mycket man ska lyssna på deras rekommendationer ? Har fått förslag på att låna hem ett par Viablue kablar och funderar även på ett par Xindac FS-1 kablar. Prövade även EKK kabel men tog bort dessa snabbt som attan. De lät inte bra.

Posted
Först gjorde jag som Timbre föreslog kollade upp PMC högtalarnas hemsida och de föreslog faktiskt att man inte skulle lägga så mycket krut på kablarna utan ett par oxygen fria kopparkablar räcker gott.

Om inte annat kan man få en fingervisning om vad som använts när högtalarna har lyssnats fram.

Posted
Först gjorde jag som Timbre föreslog kollade upp PMC högtalarnas hemsida och de föreslog faktiskt att man inte skulle lägga så mycket krut på kablarna utan ett par oxygen fria kopparkablar räcker gott. Men jag vet inte hur mycket man ska lyssna på deras rekommendationer ? Har fått förslag på att låna hem ett par Viablue kablar och funderar även på ett par Xindac FS-1 kablar. Prövade även EKK kabel men tog bort dessa snabbt som attan. De lät inte bra.

Titta vad som sitter i PMC eller i Creeken och du kommer att bli förvånad...om inte annat får du en fingervisning av vad de anser vara tillräckligt för att förmedla toner. Jag blev minst sagt förvånad när jag öppnade min Mcintosh

Posted
Titta vad som sitter i PMC eller i Creeken och du kommer att bli förvånad...om inte annat får du en fingervisning av vad de anser vara tillräckligt för att förmedla toner. Jag blev minst sagt förvånad när jag öppnade min Mcintosh

Man ska bara klargöra att det är just när en kabel ligger som en lång antensladd på golvet, som det avgörande skillnaderna hörs ganska lätt :cool:

Korta avstånd i apparater spelar mindre roll!!!!

Posted
Man ska bara klargöra att det är just när en kabel ligger som en lång antensladd på golvet, som det avgörande skillnaderna hörs ganska lätt :cool:

Korta avstånd i apparater spelar mindre roll!!!!

Jag är inte så bra på det här men om jag förstår dig rätt så är det alltså skärmningen som sätter gränserna? Det gäller alltså att hitta en kabel som är är lika bra (eller dålig...) som internkabeln samt tillräckligt bra skärmad för att uppnå maximalt ljud?

Posted
Jag är inte så bra på det här men om jag förstår dig rätt så är det alltså skärmningen som sätter gränserna? Det gäller alltså att hitta en kabel som är är lika bra (eller dålig...) som internkabeln samt tillräckligt bra skärmad för att uppnå maximalt ljud?

Skärmen hjälper naturligtvis till att skydda ledarna mot att oönskade signaler når fram till förstärkaren och blandas med de "nyttiga" signalerna. När det gäller övriga parametrar så har varje tillverkare sina mer eller mindre flummiga påstående blandade med "riktiga" argument. Vilka som är vilka är inte alldeles lätt att avgöra. Därför måste man lyssna för skillnader finns och dom kan vara ganska stora mellan olika kablar i kombination med det system Du har.

Själv tror jag inte på blindlyssning. När jag har testat och gjort mina val har jag kört intensiv lyssning flera dagar med den nya kabeln. Att köra 10 minuter med den ena och 10 minuter med den andra är inte alltid tillräckligt. Man kan naturligtvis urskilja vissa parametrar på kort tid, men det här med bredd, djup, perspektiv och liknande måste man sjunka in i, som jag ser det.

Du måste prova och lyssna dig fram till vad som passar dig.

Posted
Själv tror jag inte på blindlyssning. När jag har testat och gjort mina val har jag kört intensiv lyssning flera dagar med den nya kabeln. Att köra 10 minuter med den ena och 10 minuter med den andra är inte alltid tillräckligt. Man kan naturligtvis urskilja vissa parametrar på kort tid, men det här med bredd, djup, perspektiv och liknande måste man sjunka in i, som jag ser det.

Det här tycker jag är viktigt. Jag gör precis som du, jag byter till "det nya" oavsett vad det är, kabel, hårdvara, tweak osv.. Och sedan lyssnas det under en lång tid, minst en vecka.. Efter det byter jag tillbaks och då blir eventuella skillnader mycket uppenbara. Att skifta fram och tillbaka - särskilt kablar - är inte bra på många sätt, inte minst p.g.a. att många kablar behöver "vila" ett tag för att låta optimalt. Sen har vi ju det här med inbränning osv.

Posted
Det här tycker jag är viktigt. Jag gör precis som du, jag byter till "det nya" oavsett vad det är, kabel, hårdvara, tweak osv.. Och sedan lyssnas det under en lång tid, minst en vecka.. Efter det byter jag tillbaks och då blir eventuella skillnader mycket uppenbara. Att skifta fram och tillbaka - särskilt kablar - är inte bra på många sätt, inte minst p.g.a. att många kablar behöver "vila" ett tag för att låta optimalt. Sen har vi ju det här med inbränning osv.

Det man hör.....det hör man....tills man hör något annat. Jag avser inte att starta (ytterligare) en kabeldebatt utan är endast nyfiken.

Samtidigt; en kedja är inte starkare än sin svagaste länk och jag tror inte att så många skulle vara intresserade att ha en 10 centimeters enkel kopparkabelsnutt i ändarna på sin dyrkabel. Vilket har närt mitt intresse i detta. Samtidigt ska tilläggas har jag aldrig haft de där "haksläppsupplevelserna" kring kablar som man läser om. Trots upprepade tester, har på min Mcintosh två högtalarutgångar vilket gör att man kan testa kablar med 0,5 sekunders skillnad. Jag (och mina vänner) hör ingen egentlig skillnad på kablar(från tillräckligt bra kopparkabel och uppåt ska tilläggas). Jag hör skillnad på högtalare, källa och förstärkare. Mest på högtalare ska tilläggas, vilket kanske inte är så konstigt.

Så det där med att kablarna ska "vila" för att låta optimalt förstår jag inte, det har aldrig inträffat för mig. Om det finns en skillnad borde man väl höra den direkt och om inte så undrar jag varför? Vad blir bättre efter en vecka? Missförstå mig rätt; jag säger inte att du/ni har fel och jag rätt utan endast att jag inte förstår teorin/logiken bakom (eftersom jag själv inte hör någon skillnad)

Posted
Det man hör.....det hör man....tills man hör något annat. Jag avser inte att starta (ytterligare) en kabeldebatt utan är endast nyfiken.

Samtidigt; en kedja är inte starkare än sin svagaste länk och jag tror inte att så många skulle vara intresserade att ha en 10 centimeters enkel kopparkabelsnutt i ändarna på sin dyrkabel. Vilket har närt mitt intresse i detta. Samtidigt ska tilläggas har jag aldrig haft de där "haksläppsupplevelserna" kring kablar som man läser om. Trots upprepade tester, har på min Mcintosh två högtalarutgångar vilket gör att man kan testa kablar med 0,5 sekunders skillnad. Jag (och mina vänner) hör ingen egentlig skillnad på kablar(från tillräckligt bra kopparkabel och uppåt ska tilläggas). Jag hör skillnad på högtalare, källa och förstärkare. Mest på högtalare ska tilläggas, vilket kanske inte är så konstigt.

Så det där med att kablarna ska "vila" för att låta optimalt förstår jag inte, det har aldrig inträffat för mig. Om det finns en skillnad borde man väl höra den direkt och om inte så undrar jag varför? Vad blir bättre efter en vecka? Missförstå mig rätt; jag säger inte att du/ni har fel och jag rätt utan endast att jag inte förstår teorin/logiken bakom (eftersom jag själv inte hör någon skillnad)

Du har helt rätt MrT, det man hör det hör man. Men musikåtergivning her fler dimensioner än diskant, mellanregister, bas. Det handlar också om klanger, om nyanser, om djup, om bredd, om "färger" och liknande. Det hör i vart fall inte jag genom att växla på det sätt Du beskriver. Det är som ett instrument. Upplevelsen behöver sjunka in. Spela känd musik, olika musik under ca en veckas tid. Växla sedan tillbaka och upprepa med samma musik en vecka. När jag gör så kommer jag fram till slutsatser. Det är också ett sätt att försöka komma bort från reklamflosker och tidningstester och bilda sig en egen uppfattning.

Jag tror att Du riskerar att missa en del kvaliteter med allt för snabbt avgörande

Så känner och upplever jag det.

Posted

Skärmningen, stabiliteten, kvaliten, o.s.v,,,,,,,,men framförallt geometrin,,,, alltså konstruktionen!!!!!! :mm:

Så sista biten i en kontakt eller en annan stump är inte heller lika avgörande som kabeln::::

En annan viktig parrameter, är naturligtvis instrumentet som du använder för att höra skillnaderna,,, ett dåligt instrument ger dåliga resultat

(skillnader på ljudet).

Instrumentet ==lådorna, har olika ändamål. Vissa låter färdigfärjat och klart!! :D andra utredande analytiska (positivt). ;)

Välj instrument efter smak och intresse!!! Dessa låder tenderar växa med sin uppgift:

Jag kör med Wilson Sophia 2. dom avslöjar faktiskt om kabeln har legat till sig ett par dagar.

Posted

För mej sunkade Ply'n ner hela systemet, blev lite som vaniljsås i ledningarna :blush Men visst var det så att Bo Bengtsson körde ply till sina högtalare med bra resultat?? Har även hört nya Revel Saloon med ply'n eller om det var Rondo hos Best sound men ingen A/B mot någon fin-kabel.

Men efter att ha lekt ganska mycket med kablar, både dyra och nästintill gratis, är slutsatsen att det är omöjligt att förutspå resultatet av kabelbyten. Även hur en kabel kommer att fungera när du byter en annan komponent. Men som uttryckts här tidigare tycker jag att du ska njuta av kabeln iaf i några timmar innan du byter. Vill du göra det riktigt svårt för dej kan du jobba på högtalarplaceringen efter kabelbytet.

Om jag vore du skulle jag slänga in EKK'n igen, låta den gå hela dagen och sedan labba lite med högtalarplacering till kvällen. Du kanske kan få även den kabeln att låta bra, vem vet?

Posted

Om du varit nöjd med Ply´n, varför inte gå upp en prisklass inom Supras sortiment? Jag skulle åtminstone försöka att testa ”Sword-kablarna” innan jag bytte märke.