Jump to content

Posting av bilder...

Guest Musicus

Recommended Posts

Guest om.s

Jeg har ett spm ang dette med posting av bilder, jeg laster mine bilder fra photobucket og har opplevd i noen av de siste trådene at bilder fra nevnte server ikke flyter på...

Når jeg kopierer ett bilde fra PB serveren kommer det automatisk en med i linken, og når man så klikker på bilde ikonet her på Euphonia kommer det en til, slik at det er to stk i linken før posting, jeg har tatt bort en av disse,(Euphonia sin), anbefales det at jeg tar bort begge?, slik at bildelinken ser ut som Timbre´s exempel? uten noen som helst i det hele tatt?

Forsøkte spørre om dette under nevnte post men den er stengt.

mvh

Guest om.s
Det skall vara ett set (img) följt av en fungerande länk och terminerat med (/img), som t.ex:

(img)http://www.photobucket.com/bild.jpg(/img)

Byt ut () mot [] dock, jag bara gjorde så för att annars kan ni inte se vad jag skriver.

Observera att den är känslig på stora och små bokstäver, det skall vara img med små bokstäver, inte IMG. :)

Takker for svar, men min erfaring her er noe anderledes :blush. Når jeg har latt det være små bokstaver mellom så har bildene forsvunnet, men når jeg har latt de store bokstavene, som er i photobuckets link være med så forsvinner ikke bildet.

Noen som vet?

Takker iaf for rådet peo, og skal legge inn som du anbefaler...

mvh

Versaler : eufonium.gif

41TmXMZLnzL._SL500_AA240_.jpg

WBIV.jpg

Gemener : eufonium.gif

41TmXMZLnzL._SL500_AA240_.jpg

WBIV.jpg

Bild från min egen slask-ftp, amazon.com och en av om.s photobucketbilder...

Det verkar som om forummjukvaran är ganska okännslig för sånnt, så länge start & slut-taggen och bildlänken är korrekt utförd! Jag har lagt in dom manuellt här, men det blir ingen skillnad om man använder bildmonteringsknappen ( rte-image-button.png ) i verktygsmenyn när man skiver sitt meddelande... :blush;)

Jag undrar varför det inte/om det finns nån skalningsfunktion (förutom den automatiska) där man tex. kunde bestämma att bilden skulle visas i 50% av orginalet? Jag har inte hittat någon sådan i alla fall.. :blush:blush sånnt är ju ganska enkelt att skiva i HTML (för oss som fortfarande hackar på stenåldersvis... :D:D )

/ptr

Guest Peo

Intressant! Jag testade att skriva för sig självt i min post, och det gick bra.. Däremot visar den inte eller? ;)

Jo, nu gör den det bara för det.. Skumt. :D

Ok, då gör vi om, och rätt: det viktiga är att öppna och stänga taggarna, dvs först, länk till bilden, och sedan [/ img] (utan mellanslag)

edit: ah, nu förstår jag till slut.. OM forumet hittar en stängningstag, dvs [/ img] utan mellanslaget, så tolkar den allt från föregående som en bildlänk, och då försvinner all text om det finns något skrivet mellan taggarna.

plundin: nej, vad jag vet finns det ingen sådan funktion inbyggd. Jag håller med dig, det vore smidigt.. Hittar jag nåt så hojtar jag till. :)

Ett sätt att komma runt "problematiken" med HTML-taggar är att göra så här

1. I photobucket, klicka i fältet "Direct link"

(då får du bara länken, inga img-taggar)

2. I Euphonias inmatningsfält, ställ dig på önskat ställe i texten och klicka på ikonen som ser ut som en bild (den här images.jpg)

Du får då upp en inmatningsbild, där du ska ange länken.

3. I inmatningsbilden, klistra in länken med Ctrl-V. Tryck på OK.

4. Klart!

MVH / stargazer, moderator på bildforum

Guest om.s
Ett sätt att komma runt "problematiken" med HTML-taggar är att göra så här

1. I photobucket, klicka i fältet "Direct link"

(då får du bara länken, inga img-taggar)

2. I Euphonias inmatningsfält, ställ dig på önskat ställe i texten och klicka på ikonen som ser ut som en bild (den här images.jpg)

Du får då upp en inmatningsbild, där du ska ange länken.

3. I inmatningsbilden, klistra in länken med Ctrl-V. Tryck på OK.

4. Klart!

MVH / stargazer, moderator på bildforum

Takker for tipset! har redigert på min pb konto og forsøker med direct link som du sier her...

mvh

Hej med jer,

Jeg håber at der vil komme en "nemmere" måde at få billederne med, da jeg også finder det meget vanskeligt. :?::)

God Pinse

Peak

Hej!

Om man inte är van vid HTML, bör man undvika att manuellt editera taggar t.ex. IMG-taggar etc.

HTMl kan vara rena "grekiskan" för de som är ovana vid datorer. :)

Ett sätt är då att använda den "Direct Link" som finns i t.ex. Photobucket. Klart smidigare tycker jag.

Sedan så måste man komma ihåg att vi får rätta in oss efter den funktionalitet som forum-programvaran ger.

Som "vanlig" användare, är det ikonen "Insert image" (denna images.jpg) som är den enklaste möjligheten som det ser ut nu i alla fall.

Mikael2/Peo - kanske det finns någon feature i forumprogramvaran som kan underlätta?

Totalt sett måste jag säga att det är _väldigt_ lite frågor jag får in från användare. De flesta verkar kunna lägga in bilder utan problem.... antalet bildtrådar är många :D

Cheers :) / stargazer, moderator på bildforumet

Guest om.s
Hej!

Totalt sett måste jag säga att det är _väldigt_ lite frågor jag får in från användare. De flesta verkar kunna lägga in bilder utan problem.... antalet bildtrådar är många :D

Cheers :) / stargazer, moderator på bildforumet

For egen del ha det stort sett gått bra, men har oppdaget at det i noen tråder har "forsvunnet" bilder i tråder jeg har lagt inn i, har vel forhåpentligvis ordnet dette nå, men takk for tipset medå bruke "direct link" fra photobucket, der har jeg nok løst mitt problem :)

mvh