iroise Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 Kommer ikväll vid 17.00 tiden och tänker försöka närvara vid kafferasten! Quote
Guest Peo Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 P.g.a. sjukdom blir det tyvärr inget Arken för mig den här gången. Jag hoppas ni alla får en underbar helg, och att vi får tillfälle att ses en annan gång! Quote
Kent_n Posted September 12, 2008 Author Posted September 12, 2008 P.g.a. sjukdom blir det tyvärr inget Arken för mig den här gången. Jag hoppas ni alla får en underbar helg, och att vi får tillfälle att ses en annan gång! Krya på dig.. //Kent_n Quote
Absolute Audio Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 Hello Guthenburg! It´s much nice to be here! :clown: :cool: :cool: Quote
andreas .l Posted September 12, 2008 Posted September 12, 2008 Vad jag så ska Audio Nord ska köra något på hifistället. Samt att det kommer vara yttreliga ett specialrum med bland annat McIntosh och det kan ju vara intressant. dom har dessutom öppet till 18.00 under fre-sön Quote
Kent_n Posted September 14, 2008 Author Posted September 14, 2008 jaha ja, nu har även jag varit på Arken mässan..jag tror att vi jag o tanten fick tag på den taxichaufören i Göteborg som inte visste vae Arken låg, han körde vilse, så nu har vi sett hela Volvos område, hamnen och 3 st motorvägar, när taxametern var uppe i 500 kronor sade jag åt honom att stänga av den, lite mer än 1 timma restid från Gbg centrum till arken..det måste vara rekord ? Fint arragerat..men det absolut bästa var ändå orkestern på kvällen, vilka killar.. God mat, trevligt folk..ger mersmak.. Quote
Timbre™ Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Fint arragerat..men det absolut bästa var ändå orkestern på kvällen, vilka killar.. Det var ett fantastiskt lir och deras version av Stinglåten Englishman In New York i ett något uppdrivet reggaetempo var bland det bästa jag har hört helt enkelt. Vid ankomsten på lördagsförmiddagen kändes det ovanligt stillsamt redan nere vid parkeringen jämfört med tidigare Arkenmässor. Mycket trevligt bemötande av trafikdirigenterna och bilen var snabbt på plats. Tidigare år har jag alltid undvikit den stora salen då det har varit mycket sorl och bäddat för torgskräck men i år var det ju hur cool och avslappnat som helst. Blixtfotografering blir en utmaning med denna takhöjd och här fanns en hel del trevliga arrangemang att beskåda. En Wibb-eater i sin mest extrema form... Quote
Timbre™ Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Per-Olof och Niclas hade haft en jämn ström av besökare under lördagen och så även här. Ett varierande sortiment som säkert kan inbjuda till trevliga samtal och diskussioner. Quote
conan Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Trots allt kom jag iväg till mässan men höll på att köra galet vid Olskroken - det är ganska motigt just där ... men sedan gick det klockrent även om jag inte visste riktigt var och hur jag körde - men västerut mot Hisingen kunde inte vara helt fel. Ett tack till Pär från Engelholm Audio för demot av rum, högtalare och elektroniken från MBL! Trevligt! Ljudmässigt fanns en hel del som lät bra men det var nog ändå Bladelius/QRS som imponerade mest. McIntosh/Dynaudio Sapphire, SCAD/Tannoy Kensington och Boulder/Soundsmith Straingauge/Oscar Heil var tre andra system som jag lätt skulle kunna ställa upp i vardagsrummet ... Lite vinyl blev det också från Vinylpågarna (mest hårdrock) och Opus 3 (Peder af Ugglas). Quote
Absolute Audio Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Detta var första arkenmässan för mej, och förväntningarna höga. Otroligt bra lokal för besökaren, måste jag säga. Fanns bra med utrymmen att ta det lungt med en kopp kaffe eller vad man nu sippade på. Den vanliga mäsströttheten i fötter och rygg infann sej aldrig vilket är ett stort bonus. Jag uppskattade oxå att det fanns mycket saker till salu som t.ex skivor, kablar, fötter, termineringar, rengöringsprylar osv. osv. Det var många bra demonstrationer, bland mina favoriter finns: Martin Logan CLX, Ayre & BOW lät otroligt bra! Jag har aldrig hört Martin logan i närheten av det ljudet som presenterades. Mark Levinson & Revel var riktigt trevligt och jag hade turen att få prova en medhavd skiva vilket alltid är skoj. Burmester lät väl bra, men jag skulle nog säga att det var lite fegt musikval. Och när man suttit och genomlidigt "Keith don't go" för 124:de gången.... och så stoppar han precis innan de få sekunderna låten är rolig.... hmmm. QRS och Bladelius lät helt klart snyggt. Provade om man kunde hacka nya mediaspelaren med Blutoothen via mobilen.... :evil: Det gick inte Damn! Av de lite mindre rummen fanns några smultronställen: High Fidelity gav en trevlig demo av Kuzma's skivspelare som var personlig, rolig & lät riktigt fint. Marten körde en liten mix av prisvärt och superdyrt och det lät bra och det var inga problem att spela medhavd musik. Höjdpunkten på mässan var en lugn stund hos Lasse på Transient och höra Zappa "The torture never stops" på hans vinylspelare Knaster! Lät så otroligt rätt! Blev även lite allsång till Ms Pinky. Provade den på fler ställen och alla hade styrkor och svagheter men ingen så totalt rätt att man bara stampar takten och ler. Fick tyvär inte möjlighet att prova skivan hos mässans vinyl-drakar som Kuzma & Pierre Lurnés. Kvällen var oxå en hit! Bandet spelade rickigt bra, med väl valda låtar. Cosmic Debris med Zappa var ju min favo tätt följd av Money. Oxå imponerande att en sån mängd människor kan få en så god köttbit serverad nästan samtidigt! Klart imponerande. Hatten av till arrangören, alla utställare & personal! Quote
calm Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 Vill tacka Timbre och alla andra som gjorde denna helg till en hifi-högtid. Håller med Kansas att mässan innehöll mycket matnyttigt i form av skivor och allehanda tillbehör. Om man nu inte kan komma hem med ett par Alexandria så kanske man kan köpa en likadan terminering. Våra inköpslistor ser ibland olika ut. Hade nöjet att få lite musikhistoria i mig vid min bordsända vid middagen. Många igenkänningar. Musiken var bra men det ibland svårt att göra sig hörd. Konversationssystem? Tack! Calm Quote
Mattias Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 En helt fantastisk hifihelg är nu till ända. Jättekul att träffa er alla forummedlemmar! Fanns riktiga guldkorn både här och där /Mattias Quote
Absolute Audio Posted September 14, 2008 Posted September 14, 2008 En helt fantastisk hifihelg är nu till ända. Jättekul att träffa er alla forummedlemmar! Fanns riktiga guldkorn både här och där /Mattias Vi hade iof lite problem med en s.k "stalker" som dök upp över allt!! Instämmer! Jätteskoj att få ett ansikte på er alla. Och stort tack till Timbre som varit spindeln i nätet och fått detta till en kanonhelg även när mässan stängt för kvällen! Quote
Kent_n Posted September 15, 2008 Author Posted September 15, 2008 Timbre..tack för anordningar gällande olika engagenemang i och runt mässan.. Quote
FZA Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Hej alla! Kan bara hålla med Kansas att Lasse på Transient med sin skivspelare och Zappa blev världens haksläpp för mig. Åkte hem och lyssnade på min skivspelare (Rega P3 som jag varit ganska nöjd med). Funderade direkt efter den jämförelsen att slänga in min skivspelare i braskaminen! Även när vi provlyssnade Zappa skivan på de andra ställena på mässan så lät Knaster bäst totalt sätt! Mycket bra jobbat Lasse! Det var härligt att träffa alla euphonia människor och diskutera och mingla med. ("lite jobbigt med en som förföljde oss")! Det var min första mässa på Arken men definitivt inte den sista. Stort tack till arrangören och utställare. FZA Quote
Matrixen Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 jaha ja, nu har även jag varit på Arken mässan..jag tror att vi jag o tanten fick tag på den taxichaufören i Göteborg som inte visste vae Arken låg, han körde vilse, så nu har vi sett hela Volvos område, hamnen och 3 st motorvägar, när taxametern var uppe i 500 kronor sade jag åt honom att stänga av den, lite mer än 1 timma restid från Gbg centrum till arken..det måste vara rekord ? Fint arragerat..men det absolut bästa var ändå orkestern på kvällen, vilka killar.. God mat, trevligt folk..ger mersmak.. Kul att träffas Kent! Förrförra arken tog jag, extremtbakfull efter att ha suttit o druckit konjakt med en viss bror på ett visst center halva natten, taxi för att hinna till sista demon av B&W 800 signature som då hade premiärvisning. Efter att taxikillen kört förbi Volvo personvagnar för andra gången blev jag lite nervös och fråga om han verkligen visste vart arken låg!? han stoppade då taxametern spontant och vi hittade med gemensama ansträngningar fram. På den tiden hade jag mer pengar än tid, så det viktigaste var att hinna till demon. Tror dock det gick på drygt 300 spänn och restiden var väl en 40 minuter eller så från centrum Quote
Mattias Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Vi hade iof lite problem med en s.k "stalker" som dök upp över allt!! Vart man än vände sig så var Kansas och FZA där Märkligt fakstiskt! Peak, Elite plaza, Hifistället, Arken i x-antal rum. /Mattias Quote
eliot Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Vart man än vände sig så var Kansas och FZA där Märkligt fakstiskt! Peak, Elite plaza, Hifistället, Arken i x-antal rum. /Mattias För mig blev det varken Elite Plaza, HiFistället eller Marten - höjdpunkterna för mig blev istället lyssningarna hemma hos Timbre och Jorma Quote
Timbre™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Tack till alla som var med dag och natt... Det blev välfyllt både hos Kenneth och vid Euphoniabordet på Arken. Väldigt trevligt att helt enkelt bara umgås och erfarenhetsutbytet när det gäller musik och hifi får man på köpet. Att träffa likasinnade är ju en av grundpelarna i en hifimässa och intressanta samtalsämnen saknas aldrig. Det blev få bilder för min del denna gång men i gränslandet till de vibrationsdämpande hifimössens värld hade patrikcaecar och vovven byggt upp sin sjuttiotalsinspirerade discomiljö... :cool: Här utan aktörerna på plats. På begäran träder patrikcaesar in i motivet som statist... Quote
Absolute Audio Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 För mig blev det varken Elite Plaza, HiFistället eller Marten - höjdpunkterna för mig blev istället lyssningarna hemma hos Timbre och Jorma Partikel-acceleratorn jag och FZA lånade av franskmännen för att kunna vara överallt samtidigt, funkade inte så långt Måste varit skönt att höra system som tweakats med omsorg under en längre tid som avbrott ifrån mässan. Quote
Timbre™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 I närheten fanns även dansk hifiglädje och Carsten Christensen, som har varit mycket delaktig i en och annan Supertræf i Viborg, demade tillsammans med vapendragaren Otto för sin firma Schmidt Audio. Det handlar mycket om panelhögtalare från Podium Sound och vi har en artikel om modellen Podium Sound Model .5. Quote
Timbre™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Förstärkeri och kablage från Red Wine Audio men här fanns även en försmak på den slutliga förstärkaren... Quote
Timbre™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Så här ser den ut i närbild och detta är en prototyp men The Final Amp kommer att vara i produktion nästa år. Humöret är på topp och Carsten & Otto sprider dansk hifiglädje vid sina Arkenbesök. Otto får agera tolk när det ibland går för snabbt... Quote
SCAD Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 "The final amp" är nog det grymmaste jag hört i förstärkarväg. Den i kombination med våra horn gjorde att vi satt och hedbangade långt efter vad omdömed tillät Annars hann jag inte se mycket av mässan eftersom jag själv ställde ut. Jag gjorde dock några korta svängar och tog lite bilder på mässans kanske snyggaste rum, Tonkraft och mässveteranen jag Ardstål. (Interceptor konkurrerar om priset..) Patos och Densen var huvudnumren i denna uppställning, kablaget kom från Supra (grattis Tommy till hederspriset) och på bästa plats stod en skivspelare som jag lånat ut, Acoustic Solid. Patoskonstruktören Roar från Norge fanns för övrigt på plats för att svara på eventuella frågor. Alla apparater stod på en egen glashylla med egen punktbelysning och graverad glasskylt i underkant. Tonkraft spelade varannan timme och QRS/Bladelius varannan timme, dom delade rum. Då det var Tonkrafts tur att spela så öppnades den fjärrstyrda ridån i mitten och Tonkraftskylten tändes. Väldigt genomarbetat och inspirerande. The final amp, suck, vill ha...... Quote
Sanoj Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Provade om man kunde hacka nya mediaspelaren med Blutoothen via mobilen.... Det gick inte Damn! , så det var du. Trevligt att träffas. // Jonas . Quote
calle_jr Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 The Final Amp kommer att vara i produktion nästa år. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/m...rkenhelg041.JPG Namnvalet skulle man kunna förväxla med något från Einstein Audio, men denna hade mer trad rörlook. Snygg för att vara prototyp. Vad är det för rör o specar i övrigt? Quote
Timbre™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 Vad är det för rör o specar i övrigt? Vi får nog koppla in carsten_chr på det... Quote
plundin™ Posted September 15, 2008 Posted September 15, 2008 I närheten fanns även dansk hifiglädje och Carsten Christensen, som har varit mycket delaktig i en och annan Supertræf i Viborg, demade tillsammans med vapendragaren Otto för sin firma Schmidt Audio. Det var lite trist att Carsten och Otto ställde ut i Oceanen, det är verkligen ett sammelsurumoljudhelvete! Och jag hade verkligen sett framemot att få lyssna på Podium Sound högtalarna! Nåväll, vi får hoppas att vi kan locka tillbaka dom för en demo i en snar framtid! /ptr Quote
Kent_n Posted September 16, 2008 Author Posted September 16, 2008 Intryck från mässan.. Burmaister lät otroligt bra..men alla 3 ggr jag var inne i rummet spelades samma musik..någon frågade om egen skiva, fick inte spela för reprensentanten från Burmaister..konstig inställning. Dynaudio lät gudomligt bra, riktig höjdare.. Audio Consept, skivspelaren vilken pärla, lät otroligt bra med Heil högtalarna..trotts det pyttelilla rummet, missade dock Green Mountain (tror jag dom heter) högtalarna, såg spännnande ut. HiFi consult, fick inte platts, stökigt med en otroligt dålig skiva i mina öron..så där kan jag nog inte uttala mig..synd, var nyfiken på högtalarna... Missade dessvärre min tid kl:10:00 hos Engelholm..trist värre Patric Cecar, kul..men högtalarna kom liksom bort i dicohavet o spexet.. Martin Logan i stora Aulan, lät inte bra i mina öron, imponerade inte på något sätt. Frugan som var med gick igång på trådlöst..hade ett helsike att få bort henne därifrån...Får passa mig nu.. Kvällens begivenheter..god mat, hyffsat vin, superbra band på scen, prisutdelningen, framförallt allt det nya priset som gick till supra o opus..kanon.. Uppmärkningen av rummen kunde i mina ögon varit bättre o tydligare, det fanns kartor på väggen i receptionen, men mitt minne....Hittade inte HiFi consult förän sent på dagen av en tillfällighet..Kanske skulle finnas några små kartor som kunde delas ut ? Bra restaurang-bar, hyffsat lätt att komma till lunch som smakade helt ok.. Mässan bättre än Kista sthlm, helt klart...Bättre än lärarhögskolan..nja, fast restaurangen och middagen på arken gör den till bäst i mina ögon.. Summa sumarum..blev nog Audio Consept vinnare i mina öron, för får man till så otroligt bra ljud med så dåliga förutsättningar som rummet gav, då imponerar det otroligt mkt.. Quote
Per80 Posted September 17, 2008 Posted September 17, 2008 Kent: Alla som frågade fick spela egna skivor hos Burmester hela helgen. Det måste funnits en anledning. Om inte så får vi be om ursäkt för det för det var meningen att man skulle få höra sina egna skivor vid önskemål. Det spelades på medhavda skivor av allt från Jimi hendrix till brassband. Quote
Recommended Posts