Guest cal Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Min kompis har problem med sin REGA (toppmatade) cd-spelare. Han har har dämpat den oerhört väl. Svart granitblock som står på en luftkudde och på detta står cd-spelaren. När man höjer så att det blir lite ljudtryck börjar Regan att hoppa bland spåren. Han har precis bytt hela drivverket med laser och allt men helt utan resultat. Regafixaren gjorde det helt enkelt i onödan för dryga 1000-lapen...Har provat att lägga blyhageltyngder på Regan och då blir det lite bättre. Vad vi kommit underfund med är att det är ljudvågorna som på något vis får chassit att vibrera och lasern att hoppa. Ser ut som om hela drivenheten på Regan sitter ihop med chassit. Är det smart. Borde inte allt som chassit tar emot gå rätt in i drivdelen, laser mm. Men så skal väl inte en cd-spelare göra? :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: Vet någon om hur detta problem kan avhjälpas och om det är ett systemfel bland Regas modeller? /Cal och hans kompis Quote
Guest Peo Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Testa att ta bort granitblocket och ersätt det med nånting i trä, t.ex. ett slaktarblock från Ikea eller dylikt. Testa sen att sätta någon form av fot/spikes under CD'n som leder ner i träet. Quote
Guest om.s Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Enig med Peo her, ta bort granitten. Og hvorfor ikke forsøke ta bort alle tweak?, helt enkelt "av-tweake" spilleren, og spill en stund på den slik, så kan man forsiktig tweake seg opp igjen, ta ett og ett tweak av gangen slik at man ikke tweaker seg bort, det er veldig fort gjort .... Men som nevnt, begynn med å ta bort granitten, du sier ikke noe om hva slags underlag (rack?) som det hele står på, det kan jo hende at det beste er uten både granitt, tre eller noen slags blokker, men la chassiet i regaén jobbe som det er tenkt direkte på ett godt vanlig underlag. Hilsen en som hadde tweaket seg bort på sitt forrige Audionet VIP spiller og fjernet alle slike tweak og oppnådde beste resultat slik.... mvh Quote
Matrixen Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Jag hade testat Feet of Silence ovanpå Graniten ifall det inte hjälper med "av-tweakning". På tal om inget, jag misstänker att jag listat ut vem både du, Cal och "kompisen" är... Tack för senast, om min misstanke är befogad. mvh, /Henrik Quote
mikael2 Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Jag skulle nog testa att ta bort luftkudden först. Quote
Guest om.s Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Dette emnet diskuterte jeg mye på ett annet forum, da jeg brukte granitt plater under mine daværende Audionet AMP II MAX mono blokker, jeg husker en mer erfaren entusiast enn meg selv kom med dette rådet: "Apparatets interne vibrasjoner, altså de som enten oppstår i trafo etc eller de som apparatet plukker opp airborne, vil forsøke å flukte vekk via underlaget/supporten. Når de da treffer 12kg steinplate, bouncer de bare rett opp i apparatet igjen, og klinger ut der, i alt som lar seg klinge ut i, og det letteste blir jo printene.. som svaier fint med i de aktuelle frekvenser. Apparatet blir fanget i sitt eget resonanshelvete. Mitt råd? Prøv en veldesignet avkoblet, lavmasse stiv support, og nyt at musikken din kom tilbake i live igjen! :-)" Dette viste seg senere at dette var meget rett antatt, noe som også kan leses om i tråden "En lytte kveld i Gbg" her på forumet, bare mine 5 cent til bordet på dette topic... mvh Quote
Guest cal Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Jag hade testat Feet of Silence ovanpå Graniten ifall det inte hjälper med "av-tweakning". På tal om inget, jag misstänker att jag listat ut vem både du, Cal och "kompisen" är... Tack för senast, om min misstanke är befogad. mvh, /Henrik Jodå! Einstein. Det verkar så. Tack för tipset. Återkommer till dig om utlåtandet. Ser fram mot en liknande omgång till hösten då med uppgraderingen. /Cal Quote
Guest cal Posted May 7, 2008 Posted May 7, 2008 Dette emnet diskuterte jeg mye på ett annet forum, da jeg brukte granitt plater under mine daværende Audionet AMP II MAX mono blokker, jeg husker en mer erfaren entusiast enn meg selv kom med dette rådet: "Apparatets interne vibrasjoner, altså de som enten oppstår i trafo etc eller de som apparatet plukker opp airborne, vil forsøke å flukte vekk via underlaget/supporten. Når de da treffer 12kg steinplate, bouncer de bare rett opp i apparatet igjen, og klinger ut der, i alt som lar seg klinge ut i, og det letteste blir jo printene.. som svaier fint med i de aktuelle frekvenser. Apparatet blir fanget i sitt eget resonanshelvete. Mitt råd? Prøv en veldesignet avkoblet, lavmasse stiv support, og nyt at musikken din kom tilbake i live igjen! :-)" Dette viste seg senere at dette var meget rett antatt, noe som også kan leses om i tråden "En lytte kveld i Gbg" her på forumet, bare mine 5 cent til bordet på dette topic... mvh Bra. tack för tipset. Vi har faktiskt testat utan både luftkudde och granit men med samma resultat-hoppar. Men vi skall gå ändå mer från början med allt. Men jag anar fortfarande att det är något fel med REGAn. Den skall inte vara så känslig ror jag. Jag efteryser alltså om det finns någon med dessa REGA problem! Quote
Guest om.s Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Jag efteryser alltså om det finns någon med dessa REGA problem! En mail til rega vil kanskje avklare om dette er ett generellt problem, vil tilføye at jeg ikke støtte på dette problemet da jeg for bare noen uker siden var på cd spiller jakt og la spesiell interesse i Rega (Jupiter), hverken de jeg hørte på eller det jeg kunne lese meg til på div forum/tester antydet noe slikt problem. mvh Quote
bato Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Min kompis har problem med sin REGA (toppmatade) cd-spelare. Han har har dämpat den oerhört väl. Svart granitblock som står på en luftkudde och på detta står cd-spelaren. När man höjer så att det blir lite ljudtryck börjar Regan att hoppa bland spåren. Han har precis bytt hela drivverket med laser och allt men helt utan resultat. Regafixaren gjorde det helt enkelt i onödan för dryga 1000-lapen...Har provat att lägga blyhageltyngder på Regan och då blir det lite bättre. Vad vi kommit underfund med är att det är ljudvågorna som på något vis får chassit att vibrera och lasern att hoppa. Ser ut som om hela drivenheten på Regan sitter ihop med chassit. Är det smart. Borde inte allt som chassit tar emot gå rätt in i drivdelen, laser mm. Men så skal väl inte en cd-spelare göra? :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: Vet någon om hur detta problem kan avhjälpas och om det är ett systemfel bland Regas modeller? /Cal och hans kompis Antingen spelas det otroligt högt, eller så är det nog fel på spelarn !! Prova den hos någon annn. Quote
Matrixen Posted May 8, 2008 Posted May 8, 2008 Visst räckte det med att "peta" på chassiet för att den skulle hoppa? Jag har för mig att XXXXXX sa det?! Quote
Guest cal Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Visst räckte det med att "peta" på chassiet för att den skulle hoppa? Jag har för mig att XXXXXX sa det?! Ja. det räcker med att peta lätt på spelaren så hoppar den. Det senaste vi hört från rega nu är att det kan ha med pucken eller locket att göra finns visst de som haft detta problem tidigare enl. REGA. Bato - det spelas högt ibland men ej otroligt högt. Dessutom tycker jag att den skall tåla hög musik. Helt klart är det fel på spelaren hoppas REGA kan fixa det... Cal Quote
Apexorca Posted May 28, 2008 Posted May 28, 2008 Min kompis har problem med sin REGA (toppmatade) cd-spelare. Han har har dämpat den oerhört väl. Svart granitblock som står på en luftkudde och på detta står cd-spelaren. När man höjer så att det blir lite ljudtryck börjar Regan att hoppa bland spåren. Han har precis bytt hela drivverket med laser och allt men helt utan resultat. Regafixaren gjorde det helt enkelt i onödan för dryga 1000-lapen...Har provat att lägga blyhageltyngder på Regan och då blir det lite bättre. Vad vi kommit underfund med är att det är ljudvågorna som på något vis får chassit att vibrera och lasern att hoppa. Ser ut som om hela drivenheten på Regan sitter ihop med chassit. Är det smart. Borde inte allt som chassit tar emot gå rätt in i drivdelen, laser mm. Men så skal väl inte en cd-spelare göra? :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :clown: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: Vet någon om hur detta problem kan avhjälpas och om det är ett systemfel bland Regas modeller? /Cal och hans kompis Har gjort lite forskning i bla gamla Hi-fedelity från 2003 nr 1. Där de testat denna Rega som fick mycket bra betyg. MEN, de skrev att den var lika känslig som en Lp spelare beroende på att drivdelen sitter ihop med chassit. Alltså är det så med denna REGA. Synd... :angry: Calle Quote
Recommended Posts