Jump to content

Högtalartips till stargazer


stargazer

Recommended Posts

Guest bliss

Har du möjlighet ska du lyssna på SF Signum (vilket du kan få göra hos mig i gbg om du har vägarna förbi). Grymt bra och prisvärd högtalare med i mitt tycke ett gudomligt mellanregister. De förefaller vara relativt placeringsokänsliga och kan stå bra nära bakväggen om det är ett måste (har mina på ca 50 cm avstånd). Mycket bra djup (ej avgrunds dock) och rapp bas (som iofs ökar i bumlighet med minskat avstånd till bakvägg). Fin, detaljrik och ej vass diskant. Fin stereobild. Högtalarna har den trevliga egenskapen att helt försvinna. De försvinner dock inte från sina tunga stativ genom att de skruvas fast i stativet. Möjligen lite dåligt djup, men det kan kanske bero på min Rega elektronik. Jag ska testa med annan elektronik längre fram. Jag har svårt att se mig själv byta till någon annan högtalare inom en överskådlig framtid. Har hittat rätt och blivit alldeles för fäst vid dessa. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att lyssna under ordentliga omständigheter på SFs övriga sortiment.

tech spec. SF Signum

8 litres two way rear reflex port

ultra dynamic linearity driver, 20 mm silk dome no ferrofluid

ultra dynamic linearity driver, 150mm fibre glass multicoating cone

6db\octave acoustic cross-point 2.5 kHz

87 dB\1 W\1mt

4 ohms nominal

bi-wiring

30/150W without clipping

40Hz - 20 kHz tuning port included

individual struts of solid walnut construction

lead and copper parts for resonance control

205 x 300 x 325mm (W x D x H)

21kg packaged

Lycka till

Kristian

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om kombinationen:

SF Concertino :mm::mm:

+ en bra, tajt subwoofer????

På hifimagasinet.com finns följande två annonser

- SF Concertino, 6000 inkl stativ

- REL Quake, 4000

Håller budget med nöd och näppe. Quake'en har ju fått bra recensioner (se t.ex. )http://www.audioenz.co.nz/2003/rel_quake.shtml) , skall vara så liten å tajt som den ser ut. Kanske en 'match made in heaven' till de pyttesmå Concertino-skolådorna?

Är jag ute och cyklar i mitt resonemang?

/ stargazer, kläcker lite vilda idéer så här på söndagkvällen :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Stargazer!

Jag tror att det skulle fungera bra med en riktigt bra stativare typ S.F Signum eller Dynaudio Contour 1,3.

Nu kommer dessa att ta hela din budget i anspråk,men vill du ha en Subwoofer går det alltid att kompletera med en sådan senare.Jag misstänker att bägge av de ovanstående är bättre än kombon Concertino/Rel Quake,hur prisvärd den kombinationen än är!Märk väl att jag inte har jämfört så jag kan inte gå ed på det!

Nu var detta inlägg till ingen som hellst hjälp,men det är knepigt att ge råd när det gäller högtaleri!Och lite ska du väl våndas :?:;)

Det är ju du som ska leva med OCH trivas med din anläggning och ingen annan!

Hälsn./New order

Link to comment
Share on other sites

Jag vet vad jag hade satsat på, finns det alternativ som Amund tipsar om kvar och vore i bra skick är det en riktigt fin högtalare. Visst är det en sådan som stått på Bossa? i så fall vet du va det är för en och jag tycker det låtit riktigt bra från dem hos bossa.

Link to comment
Share on other sites

Amunds tips är jättebra, enda problemen jag har med dem är att de saknar frontskydd (skall kolla om det går att fixa på nåt sätt) vilket är livsfarligt med småbarn i huset. Sedan verkar Model One vara kinkig på förstärkeri, jag har hört dom flera gånger och de har bara glänst när de varit riktigt, riktigt bra stärkare framför och jag är osäker om min Caspian duger. Hade jag haft new orders Pathos (som jag vet låter kalas med Model One) så hade jag inte tvekat. men nu har jag inte det ^_^

Så jag vet inte. Någom som hört kombon Model One / Roksan?

Link to comment
Share on other sites

Det går att få frontskydd till Totem, men det måste specialbeställas enligt Totems hemsida.

Angående Model-1 och förstärkare så stämmer det till en viss gräns att dom kräver sin förstärkare. Jag har hört kombon Roksan/Model-1 för några år sedan på HifiArt, det lät underbart. Men jag ska inte sticka under stolen med att dom växer med kraftigare förstärkare, men så är det väl med dom flesta högtalare.

Sen priset... 10k ink stativ! det är låångt under halva nypriset :mm:

/Amund

Link to comment
Share on other sites

Amunds tips är jättebra, enda problemen jag har med dem är att de saknar frontskydd (skall kolla om det går att fixa på nåt sätt) vilket är livsfarligt med småbarn i huset. Sedan verkar Model One vara kinkig på förstärkeri, jag har hört dom flera gånger och de har bara glänst när de varit riktigt, riktigt bra stärkare framför och jag är osäker om min Caspian duger. Hade jag haft new orders Pathos (som jag vet låter kalas med Model One) så hade jag inte tvekat. men nu har jag inte det  ^_^

Så jag vet inte. Någom som hört kombon Model One / Roksan?

Jag vill bestämt minnas att jag hörde Totem model1 med Roksan rakt genom vid mitt allra första besök hos Bossa. Tänkte, fan va bra de låter!...då kom jag direkt från en annan handlare i stan :cool:

Var skeptisk till de små högtalarna, då tyckte jag att man skulle minst ha en rejäl golvare. Men de imponerade vid detta först intryck. Sen dess har jag gillat Totem och varje gång jag hört de har det varit bra. Tycker exempelvis att Hifiart hade det rum med ljud som tilltalade mig bäst på mässan i Luleå, och de tillhörde det billigaste anläggningarna.

Link to comment
Share on other sites

Visst mår Model 1 bra av fint förstärkeri, men prova tänk så här. Låter dom "dåligt" för 10000:- kopplad till en Roksan Caspian ?

Det tror definitivt inte jag. Dom kommer inte låta så bra som dom kan me å andra sidan ändå säkerligen otroligt bra jämfört med andra högtalar alternativ för 10000:- kopplad till en Roksan Caspian.

För dessa pengar som du skulle ge för dessa Model 1 plus din Roksan förstärkare kommer du få otroligt prisvärt ljud, sen är det ju inget snack om att Model 1 kan växa mycket mer som högtalare. men det är ju bara positivt, tråkigt om du senare får lust att uppgradera på förstärkar sidan och då blir direkt dina högtalare den svaga länken. Det behöver ju nu inte bli riktigt så heller. Ett par Sonus stativare är nog oxå högtalare som kan växa mycket med elektroniken.

Tänk ett par Model 1:er som du sen skaffar en Sim Audio I-5 till, ojoj vilket härligt system !! :D

Jag skulle akta mig för att från början utgå med ett system som kräver en subwoofer. Det är otroligt svårt att få det att spela ihop riktigt bra, jag vet av egen erfarenhet. fast mitt rum är i.o.f.s rejält knäppt.

En Quake sub tror jag dessutom inte alls har samma "feeling" i basen som den bas som finns i ett par Sonus stativare eller Model 1:erna.

Man måste upp på ganska fina subbar för att få riktigt musikalisk bas. Min JM Lab sub för det dubbla av vad en Quake kostar spelar med mycket bra kontroll men det är inte den där riktiga "feelingen", kan inte beskriva det på nåt annats ätt men nån annan, som kanske oxå sitter och röker på nå skumma torkade blad från regnskogen förstår vad jag menar !! :D:D:D

Om man kan tänka sig att handla i andra delar av världen kan man hitta mycket godis. Med högtalare finns ju inte problemet med olika nätspänningar. Därmeot kan ju frakten bli dyr men på ett par stativare borde det inte vara så farligt.

Men för att göra riktigt bra affärer måste man kanske upp på lite dyrare saker.

Jag har sökt fram lite alternativ som jag tycker kan vara intressanta.

( Nej... jag har inget liv !! ) :D

Först från andra sidan atlanten

Kanske ett par Von Schweikert VR-1 :

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrmoni&1090412349

Ett till par VR-1:

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrmoni&1089927328

Eller ett Par Revel M20 :

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrmoni&1088562279

Här finns oxå Totem Model 1, dock inte signature :

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrmoni&1089595001

Ett par Thiel golvare :

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?spkrfull&1090441844

Från tyskland kan man ju oxå handla.

Kanske ett par B&W CM4:

http://www.audio-markt-auktion.de/item.php?id=1567067800&

Quadral burkar :

http://www.audio-markt-auktion.de/item.php?id=8082526754&

Audio Physics Spark :

http://www.audio-markt-auktion.de/item.php?id=2635839595&

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering från "Den Vilda Jakten På Högtalaren" ;)

Totem Model One: Högintressant! Frontskydd från Totem finns att beställa via HiFi Art för 500 bagisar. Tydligen någon mojäng med dubbelhäftande tejp och kardborreband.

Dynaudio 1.3 SE: Härliga burkar som jag vill ha! Flera ex till salu, men de ligger dock högt i pris (11-12' exkl stativ), trots Reference Audios prisdumpning på nya exemplar (de kostar nu 17900 nya). Spräcker budgeten tyvärr.

Amphion Argon II: Mycket intressant, men saknar även dom frontskydd. Här finns dock inga "färdiga" frontskydd att göra, utan man får snickra själv. dubbelhäftande tejp, kardborreband, en träram och högtalartyg. Billigt säkert, men snyggt? Jag tror det blir svårt att matcha den otroliga finish som Amphion har.

Sonus Faber: Har skrinlagt Concertino, den är nog för liten och spinkig. Kommer det till salu någon Signum, Concerto eller Minima Amator så hugger jag som en kobra :cool: men det är stiltje nu i alla fall (det ex av signum som finns på hifimagasinet är tyvärr sålt :( ) Skall även försöka gå på lyssningsodyssée till SF-ägare i Luleå...

Link to comment
Share on other sites

Vad blev det ??

Hoppas det blev en Model-1, för som många sa så är det en bra kombination som jag kört många gånger med gott resultat från lyssnarna....

Men hur som helst så har du i alla fall en bra förstärkare att driva vad du än köper, och skulle du vilja ha mer kraft osv, så köp till ett slusteg från Roksan och bi-ampa högtalarna från pre-out utgången..Ger BRA resultat på många högtalare...

Men det är inte effekten som ger väljudet som bekant, utan kvaliten på dom....

Lycka till...

/Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...