Greensleeves Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Jag såg just att signaturen Timbre startat en tråd kallad I en vinyljättes fotspår, i Euphonia Bildforum. Inspirerad av detta, tänkte jag att det kunde vara intressant med en tråd som handlar om vilka cd-spelare som olika hifi-och musikentusiaster här på Euphonia upplever som behagligt analoga, dvs. cd-spelare med en ljudåtergivningskaraktär påminnandes om gammaldags skivspelare..? Därför uppmanar jag alla som uppskattar ljudet från vinylsvarvar, och som lyssnar på cd-spelare, att nämna och kanske beskriva de cd-spelare som ni genom åren har gillat, gillar idag, och kanske har valt till er egen anläggning just för att dessa cd-spelare har ett så varmt, fylligt, och vinyllikt ljud..! Quote
Guest om.s Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Vinyl er så mangt, det finnes godt og det finnes dårlig vinyl lyd, jeg tror det er mer en myte at all vinyl låter bra Men, jeg er meget godt fornøyd med min nuværende Meridian 588 cd spiller som ble kjøpt brukt for noen uker siden (Har tidligere eid Meridian 506, 508 High Resolution(18),508.24 og 588). Ellers er Audionet ART V2/VIP også glimrende spillere som man ikke plages av digital lyd med, imho... mvh Quote
Guest Peo Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 En gammal goding gör sig påmind: Musical Fidelity Nu-Vista 3D CD. Läs gärna Michael Fremer's test av den (i Stereophile tror jag), den är mitt i prick! Sen finns det nog ett gäng till, särskilt de med rör i utgångssteget. Quote
calm Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Med risk för att tala i egen sak så vill jag nog lyfta fram ARC CD 7 som en av de spelare som ligger mycket nära vinylen i karaktär. Men så är den också rördriven. I test i TAS skrev Jonathan Valin lovord om spelaren. http://www.avguide.com/products/product-3977/ Slutorden blir "and for the first time (in my experience) the battle has been carried to the LP´s own turf" En annan spelare som nämnts i vinylsammanhanget är EMMLabs combon. Calm Quote
plundin™ Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 En väldigt analog spelare som står högt på min lista är Lectors CDP - 7T / MK3. Har lyssnat på den i några olika setups, och trots att handhavandet är lite klutzigt, så är det en riktig contender. Även Franska EERAs DL2 placerar sig högt! Den har kanske ett lite anonymt utseende, men EERA tillhör dom som lägger all kraft på insidan.. Men i ärlighetens namn så har jag inte jämfört någon av dom sida vid sida med någon vinylsvarv och samma programmaterial... Men upplevelsen är sanalog i alla fall! /ptr Quote
kim Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Audio Aero Capitole Classic, helt klart den mest analoge cd-maskine jeg har lyssnat til. Fantastisk lyd all over, den skal dog placeres på et solidt underlag. Quote
Tompa Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Ja, jag kan bara hålla med Plundin Jag hade en Lector CDP-7:a, och jag var mycket nöjd med den, en spelare med en härligt naturlig närvaro Den var bra, så bra att jag blev sugen på att uppgradera, och gjogde så, då till........ Lector Digidrive TL cdp transport/PSU DTL / Lector Digicode 224 DAC/PSU 3T Och den är strået goare än CDP:7an på allt Då min anläggning består till stor del av ARC, så gjordes såklart först en jämförelse med ARC CD3 MKII samt ARC REF CD7, efter det så beställde jag Lectorn //-- Tompa -- Quote
Timbre™ Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Audio Aero Capitole Classic, helt klart den mest analoge cd-maskine jeg har lyssnat til. Fantastisk lyd all over, den skal dog placeres på et solidt underlag. Ja, Capitole är en väldigt trevlig spelare och finns ju även som Reference. Quote
Guest om.s Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Money no object!, så ville denne vært en klar favoritt for undertegnede... Nagra CDC mvh Quote
calm Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 En annan spelare som också kommer mycket nära vinylen är MBL:s flaggskepp Referensserien i combo. En enastående maskin måste jag tyvärr tillstå, Calm Quote
crion Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Jag måste säga, en av dem spelare som konsistent grävt fram ett ton rumsinformation och härligt spelsammanhang är Meridian 808i. Jag förstår inte hur den kan få fram så mycket rumsinformation som den gör. Kom precis i en uppdaterad version 808.2, den har jag dock inte fått lyssna på än.. Hoppas någon gång få till hårddiskbaserad källa som kan ge samma fylliga upplevelse. 808.2 Bob Stuart presentation Quote
Greensleeves Posted May 5, 2008 Author Posted May 5, 2008 Tack för alla intressanta svar! Hoppas tråden fortsätter... Länge! Quote
Bebop Posted May 5, 2008 Posted May 5, 2008 Ja, Capitole är en väldigt trevlig spelare och finns ju även som Reference. Men det är väl en obsolet årsmodell, vilket dock inte hindrar att det är ett bra begagnatköp. Samtliga Audioaero modeller låter mycket bra. Audioaero Quote
calle_jr Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Även Franska EERAs DL2 placerar sig högt! Den har kanske ett lite anonymt utseende, men EERA tillhör dom som lägger all kraft på insidan.. Jag testade Eera DL1 för ett par år sedan och blev imponerad av den. Quote
Timbre™ Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Men det är väl en obsolet årsmodell, vilket dock inte hindrar att det är ett bra begagnatköp. Ja, det är en arkivbild från julen -04 men jag tog med den mest som en jämförelse med Capitole Reference. Quote
kim Posted May 6, 2008 Posted May 6, 2008 Capitol Classic. Samme teknik som Reference, men uden preamp. Trevelig spille! Quote
Finvåg Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Bruker i dag en slik en som jeg er kjempefornøyd med, er rør i utgangen på denne også (mitt første produkt med rør, og det liker jeg ) hmm skulle legge inn et par bilder fikk denne beskjeden Sorry, dynamic pages in the tags are not allowed hva betyr det ?? uansett var en bluenote koala dvd tube mvh Quote
Otto Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 "varmt, fylligt, och vinyllikt ljud" Det har jag letat länge efter, men det handlar nog om totalljudet som en anläggning ger, alltså en spelare klarar inte uppdraget själv om övrig utrustning drar åt andra håll. Jag är uppvuxen med vinyl, har aldrig slutat lyssna på vinylen och eftersträvar ett så vinylikt ljud som möjligt. Jag sitter nu efter många års testande fram och tillbaka mycket nöjd med Tyska Berendsen CDP II, t.o.m. så nöjd att det har blivit två st exemplar och tro't eller ej men båda spelar lika bra.. .. Dom har fått gå många "matcher" mot dyrare spelare, men alltid så har jag föredragit Berendsen som är en vinnare i LÄNGDEN. Den spelar helt enkelt varmt, fylligt och vinyllikt, med en ljudbild som ligger lite längre bak än alla andra spelare som jag lyssnat på. Jämförde Berendsen t.ex med Audionet ART V2 under ca 4 månader och visst Audionet är verkligen en mkt bra spelare, men vid längre tids lyssning(timmar) så är även Berendsen en vinnare här. Hifi & Musik testade faktiskt Berendsen 2001 nr: 11 och då lät det så här: "Påtaglig värme och fyllighet" "Spelar inte på lyssnaren, utan allt är mer tillbakadraget" "Ljudet är lätt att leva med" " Basen är djup, med en riktigt bra konturskärpa" Men: "Tappar i detaljer och konturskärpa" Omdömmen som JAG absolut kan skriva under på. Nedan länk till hemsida: http://www.berendsen-audio.de/berendsen_au...glisch/cdp2.htm Quote
Guest om.s Posted May 9, 2008 Posted May 9, 2008 Bruker i dag en slik en som jeg er kjempefornøyd med, er rør i utgangen på denne også (mitt første produkt med rør, og det liker jeg ) hmm skulle legge inn et par bilder fikk denne beskjeden Sorry, dynamic pages in the tags are not allowed hva betyr det ?? uansett var en bluenote koala dvd tube mvh Se på billed forum der dette ble diskutert idag, der finner du noen gode tips, sjekk at ikke du har fått dobbelt av i strengen du skal legge inn mvh Quote
Amadei Posted May 11, 2008 Posted May 11, 2008 Den har visserligen nå´t år på nacken men säljs fortfarande: Bluenote Koala Tube CD: http://www.bluenote.it/product.php/idp=46/id=1 Finns för ca 18.500:-, Koala Tube DVD kostar ca 19.500:- men har ej lyssnat på den. Quote
Greensleeves Posted May 25, 2008 Author Posted May 25, 2008 Jag ändrade just titeln på denna tråd. Från att ha hetat: Cd-spelare med analog karaktär i sin ljudåtergivning, heter strängen nu Cd- och dvd-spelare med analog karaktär i sin ljudåtergivning. Ändringen har naturligtvis gjorts för att alla som har lyckats hitta någon slags ljud- och bildapparater, som bjuder på en mer analog karaktär på ljudåtergivningen, ska kunna tipsa oss övriga även om dessa multiformats signalkällor. Quote
Recommended Posts