Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tunga steg med tunga vikter... :(:) Bär hem en vinylsvarv på totalt 77 kg. Bara skivtallriken har en matchvikt på 22 kg och fundamentet väger in på 27 kg. Krydda med ett par motortorn på 7 kg styck och ett tonarmstorn på 14 kg.

Visst finns det risk att tappa greppet och hasa ner i jättarnas spår... :?::D

kuzma017.JPG

Posted

Hur mycket skall vinylen egentligen få breda ut sig :) och hur exklusivt kan det bli... :?: Rätt träslag och en skivpuck kryper snabbt upp i oanande summor... :o Häng med på ett stycke extremvinyl med argentinsk tango och en real soul music session... :cool:

kuzma001.JPG

Posted
Hur mycket skall vinylen egentligen få breda ut sig :) och hur exklusivt kan det bli... :?: Rätt träslag och en skivpuck kryper snabbt upp i oanande summor... :o

Jag vet inte, men med tanke på hur mycket vinylutrustning tycks kunna väga, och hur mycket vinylprylar kan kosta, ser jag inget annat råd än att vinylvurmandet måste kombineras med åtminstone två andra ansatser i livet: styrketräning och investeringar..! :)

Posted

Detta låter mycket intressant för en som ännu inte gjort en återresa till vinylens värld!

Kuzma jo jag tackar, inget mindre än det bästa!

Hörde denna enorma pjäs på Malmömässan och blev helt betagen. Känner dock inte igen skivpucken. Där spelades med mässing rakt igenom.

Något operastycke spelades som blev kusligt nära verkligheten.

Skall följa denna tråd med spänning!

Calm

Posted
Där spelades med mässing rakt igenom.

Stabi XL i bara mässingen kan man säga... :) Denna mässingpuck fanns till hands och var rejält tung liksom svarven i övrigt.

kuzma031.JPG

Posted

Dessutom skall den skruvas fast så vinylen sitter som klistrad men frågan är om skivorna kanske t.o.m. bågnar en aning... :?:

kuzma034.JPG

Vet ej men den andra pucken i ebenholts räknas som en uppgradering och den var betydligt lättare samtidigt som den placeras direkt på centrumpinnen. För dess pris kan man köpa en komplett vinylsvarv.

kuzma004.JPG

Posted

Vinyl deluxe!

Ser ut att vara en fin miljö och en fin dag.

Det finns inte överflöd av information och bilder om denna spelare. Ska bli väldigt spännande att följa.

:mm:

frågan är om skivorna kanske t.o.m. bågnar en aning... :?:

Ja, om man drar åt för hårt. Men man lär sig snabbt hur hårt man ska dra åt för att få rätt tryck.

Guest asimov66
Posted

Är det skivspelare för test eller är den köpt av dig?

Spelar absolut ingen roll jag är nyfiken bara.

Posted

Flodhästen gör att jag misstänker att vi inte befinner oss hos Timbre utan hos ....., men jag kan mycket väl ha fel

Kul kommer det bli i alla fall

Guest asimov66
Posted

visst ... flodhästen jag är med...på den tankegången :)

Posted
Är det skivspelare för test eller är den köpt av dig?

Spelar absolut ingen roll jag är nyfiken bara.

Spelaren är redan inhandlad men tyvärr är det inte hos mig... :angry: :D

Här finns även en stenkollektion och den här biten kommer från Sahara... :)

kuzma038.JPG

Posted
Flodhästen gör att jag misstänker att vi inte befinner oss hos Timbre utan hos ....., men jag kan mycket väl ha fel

Kul kommer det bli i alla fall

Den här gången är det flodhästar i sten :D som gäller och de kan dyka upp när som helst. Dagens musiktema och baksidans öppningsspår Moonlight In Vermont är en instrumentell och romantisk höjdare även om ljudkvaliten aldrig kom i närheten av tangovinylen som presenterades.

kuzma028.JPG

Posted

:D

Ja, eller...

Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man

Man borde kunna se vad det är för en PU, men jag går bet.

Posted
gissar på Einstein :blush

Ja, det ligger något i det... ;):) Pickupen är en specialare tillverkad av EMT för EINSTEIN Audio Elektronik och Einstein har ju RIAA-steg på programmet men även CD-spelare och OTL-förstärkare.

kuzma042.JPG

Posted

Tangentialtonarmen är luftlagrad, kallas AIR LINE och är av Kuzmas egen produktion. Här ser vi upphängningen, lyftspaken samt anslutningarna för luft och ström... :)

kuzma045.JPG

Posted

En liten armöversikt med Ebony Clamp på plats. Tonarmen som är en "rigid aluminiumkonstruktion" skall enligt produktinformationen vara lättmanövrerad för finjustering av VTA och azimuthvinkel.

kuzma044.JPG

Posted
Grattis med din nye Kuzma.

Allt kan vara guld som glimmar :D men tyvärr är det inte min Stabi XL som sedermera skall förankras i urberget. Man kan ju njuta ändå och här har vi ett aktuellt fynd från den närmaste bergknallen på Hising Island... :)

kuzma081.JPG

Ett glimmande fundament och här ser vi förutom tallriksbasen även en av drivmodulerna samt tonarmsbasen som är en förfinad version av standardtornet med snabb och effektiv inställning av VTA vid byte av vinyllack. Här är det precision på hundradels millimeter som gäller.

kuzma067.JPG

Posted

Svarven i sin helhet och man behöver nog inte vara hifientusiast för att denna konstruktion skall dra uppmärksamheten till sig. Hur förklarar man detta för t.ex. jobbarkompisar eller sambons väninnor... :?::)

Kuzma Stabi XL ger ett minst sagt stabilt intryck och man får direkt känslan av att det handlar om ett precisionsinstrument.

kuzma054.JPG

Guest Peo
Posted
Hur förklarar man detta för t.ex. jobbarkompisar eller sambons väninnor... :?::)

Enkelt, och med ett enda ord: LYSSNA! ;)

Posted

Jag lyssnade på en sådan så sent som igår :mm:

En underbart spelande gediget byggd vinylsvarv :mm::mm:

Den presenterar verkligen vinylplattorna med en sanslös detaljrikedom och med en gedigen naturlighet, och ett lika gediget lugn och värdighet :):)

//-- Tompa --

Posted
Eller en liten gravermaskin.....bordsmodell!

...som snabbt växer till ett vinylpaket med en tendens att sträcka sig utanför lyssningsdomänerna. :)

På vår väg ut till köket blir första hållplatsen Kuzmaverkets styrenhet med varvtalsomkopplare. Testade aldrig men fick intryck av att den fyller på totalvikten med ytterligare några kilo.

kuzma131.JPG

Posted

Pickupen kommer från Einstein och så gör även RIAA-avdelningen som är en balanserad version av deras Phonovorverstärker med separata enheter för respektive kanal.

kuzma119.JPG